2020-11-21, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Snart kommer en tredje våg
Med tanke på att vågorna är i olika fas för olika regioner i resp region och land, finns risk att någon region råkar ut för en monstervåg med 2+ vågor i fas med samma eller olika mutationer?
Citera
2020-11-21, 20:58
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
EDen här pandemin har verkligen plockat fram det värsta i oss och nu visar människorna sina rätta nyllen.

Fast jag tycker vi ska se de som gjort rätt med. Jag känner ingen IRL som uppför sig smittfarligt. Alla är jättenoga. Jag fick övertala en jag känner att det är OK att öka cirkeln med en person, hen har cirkeln bara med familjen. Hens jobb jobbar hemifrån men det började bli problem så hen och en arbetskamrat planerade att jobba ihop hemma. Hen hade ågren över detta. Men jag sa att det är bara en person till, iofs väver du nu ihop två familjer, men båda sköter sig. Och det är nödvändigt för jobbet. Sa ta det lugnt, du blir inte massmördare av detta.

Så skötsamma är folk normalt. Dvs över den nivån man väntar sig. Iaf de jag känner.

Sedan vet jag folk som hjälper människor som inte fattar sig på att beställa mat på nätet eller det blir för dyrt med hemkörning. Dessa hjälpare tar sin egen tid och egna bensinpengar och hjälper till.

Allt är inte Flashback. Det finns människor som är ansvarstagande. Jag tror vi måste inse att dessa finns också, och att alla inte är svin. Misströsta inte.
Citera
2020-11-21, 21:02
Medlem
Overminds avatar
https://www.expressen.se/gt/madeleine-35-ar-sjuk-av-corona-for-andra-gangen/

Fy fan... Hon är sjuk för andra gången. Några fler internationellt som upplevt samma sak?
Citera
2020-11-21, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
27,8% var i Stockholm, i hela Sverige ganska precis 20%. I någon mån stämmer ju det som du säger, men faktum är att de allra flesta har haft någon form av symptom någon gång sedan mars. Det är snarare personlighet som gör om man testar sig eller inte, hur gärna man vill att man ska ha antikroppar etc. Finns även arbetsplatser som testar alla för att se vilka som kan gå tillbaka till jobbet. Kan nog ändå stämma att det är något större andel smittade bland de som tar antikroppstester än bland de som inte gör det, men inte mycket högre andel.
Ok har ingen koll på riktigt men 20% är bättre än 10%. De som testar sig för antikroppar är kanske de som är i farten mer och mer angelägna att testa sig då vet med sig att de utsatt sig för virus. Agda 76 som vi har många av har antagligen inte testat sig. Statistik kan säga på ett ungefär men inte ge en elt säker helheltsbild över hela befolkningen. Sen alla barn hur ser det ut där, har barn antikroppar i hög grad eller??
Citera
2020-11-21, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Är dagens situation det nya normala? Flera I regeringskansliet tycks planera för att det är så här framtiden ser ut. Mor och farföräldrar a kan aldrig passa snuvig barn, vaccinerna har kort hållbarhet.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/politikerna-famlar-i-blindo-morka-bilden-i-regeringen-covid-ar-det-nya-normala/

Vad skall man tro?

Å ena sidan så säger man att mRNA-vaccinerna fungerar. Å andra sidan attackerar de samma spike-protein som redan muterat flera gånger.

Traditionella vacciner ger kanske ett bättre skydd, men de tar längre tid att framställa.

Hur kommer det att bli framöver?

Bad jag tror är iaf att detta kommer vara det nya normala i stora delar av världen. Folk har nu skrämts upp av stenhårda restriktioner och mediadrev.

Jag hoppas och tror att vi i Sverige, med ett mer sansat förhållningssätt till viruset, inte kommer skita på oss av en förkylning i framtiden utan våga träffa våra familjer och åka tåg. Även om bögen Löfven jobbar hårt för att sätta befolkningen i skräck.

Den nya insikten världen över om hur enkelt det är att styra kontrollera folk kommer i det stora hela förändra mänskligheten i grunden, tror jag
Citera
2020-11-21, 21:04
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollongarken
https://covid19.healthdata.org/sweden?view=infections-testing&tab=trend&test=infections

Ovan förutspås att Sverige ska nå toppen av nytillkomna smittor runt jul, och att det därefter successivt planar ut.
Vad tyder på att det ska plana ut efter jul? Vad händer då som gör att antalet nya fall minskar, kommer vaccinet då?

Det har redan börjat minska, men sen vet man väl inte hur det blir i januari, februari, mars osv...

Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
låter konstigt då toppen för aerosolsmittor, luftvägsvirus osv ligger i februari om jag minns rätt

men det kanske finns något som gör att just sars-cov-2 planar ut redan i december.. eller kanske grundar man det på flockimmunitet?

eller så vill man bara hålla humöret uppe, det är ju inte första gången vi får höra att.. nu planar det.. nu kommer vaccinet.. nu är det över.. viruset kom aldrig

som jag trodde stämmer det inte att toppen ska nås i december, måste vara nå fel

inte tror väl heller FHM att toppen nås redan då?

så här säger FHI i norge:

Med dagens smittesituasjon beregner FHI at pandemien vil nå en topp i mars/april. For bare én uke siden viste modellen en mulig topp i februar/mars.

Denne utsettelsen av smittetoppen kan bli viktig, nettopp siden det er ventet at man kan få en vaksine på nyåret. Da vil man rekke å vaksinere flere før smitten sprer seg mot toppnivået.

https://www.aftenposten.no/norge/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset

så vi kommer öka fram till februari, mer troligt mars

OM inte stefan lövens tal till nationen imorgon ändrar på den saken.
Citera
2020-11-21, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
https://www.expressen.se/gt/madeleine-35-ar-sjuk-av-corona-for-andra-gangen/

Fy fan... Hon är sjuk för andra gången. Några fler internationellt som upplevt samma sak?
Det viktigaste att utreda för henne är om hon har någon immundefekt.
Citera
2020-11-21, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Sluta länka källor som är 6 månader gammla.

Under vecka 46 genomfördes 13 273 antikroppstester som visar på genomgången smitta. 27,8 procent visade på ett positivt provsvar.*Det är en ökning jämfört med veckan före
Källa sll.se

Dina siffror är fake News.
Att 27,8% av de provtagna har antikroppar säger ingenting om immuniteten hos Stockholmarna i stort.
Citera
2020-11-21, 21:19
Medlem
Det enda det säger är att nästan 28% av de som tror de haft Covid faktiskt har haft det.

Gissningsvis så är det många som inte fått göra PCR-test som istället testar för antikroppar.
Citera
2020-11-21, 21:20
Medlem
Citat:
som jag trodde stämmer det inte att toppen ska nås i december, måste vara nå fel

Med dagens smittesituasjon beregner FHI at pandemien vil nå en topp i mars/april. For bare én uke siden viste modellen en mulig topp i februar/mars.

Denne utsettelsen av smittetoppen kan bli viktig, nettopp siden det er ventet at man kan få en vaksine på nyåret. Da vil man rekke å vaksinere flere før smitten sprer seg mot toppnivået.

Flunsan brukar toppa i februari å andra sidan har Sverige redan haft en topp i mars så jämföra med Norge går ju inte. Lycka till med flockimmuniteten Frode...
Citera
Medlem
Citat:

February peak after a large acceleration in the beginning of January. December should see a stable increase. Late March will see a decline.
Citera
Bannlyst
Sydkorea, Taiwan och Japan är fuckin redo för tredje vågen.

Hela befolkningen är ju klädd som i filmen "Outbreak"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in