Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Det går att överslagsräkna ganska lätt, för att se om man är i rätt storleksordning.
Sveriges BNP är ungefär 5,000 miljarder.
Om vi har komplett lockdown så står lågt räknat halva ekonomin still, motsvarande 50 procent BNP-tapp (minst) om man hade lockdown i ett helt år.
Med 52 veckor på ett år blir det ungefär 1 procent BNP i veckan i kostnad för en lockdown, eller 7 miljarder per dag.
Exakt vad bara en förskole-/skolstängning bidrar till är svårare att säga. Men med tanke på hur många som skulle behöva vara borta från jobbet så lär det i alla fall bli en miljard av de där sju, per dag.
Sen tillkommer egentligen sekundärkostnader av barn som hoppar av eller inte klarar skolan, psykisk ohälsa m.m. men det är svårt att utvärdera. Det är i alla fall en kostnad.
ja jag är medveten om att kringkostnaderna skulle göra det dyrt men det känns som att det borde finnas lösningar som gör att vi inte hamnar på en miljard eller mera per dag.
det låter otroligt. jag kan inte säga att det inte är sant för har själv inte räknat på det, men jag tvivlar starkt.
men det är svåra belopp att sia om bara sådär.. kanske skulle det vara värt det trots att det kostar flera miljarder per dag? jag är för dåligt insatt i nationalekonomi eller vad man nu kallar det, för att kunna säga om det är en rimlig kostnad.
tvivlarr på attt du eller jerkaperka heller kan säga om det är en motiverad kostnad.. den kunskapen besitter ni nog inte.