2020-11-21, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Sluta länka källor som är 6 månader gammla.

Under vecka 46 genomfördes 13 273 antikroppstester som visar på genomgången smitta. 27,8 procent visade på ett positivt provsvar.*Det är en ökning jämfört med veckan före
Källa sll.se

Dina siffror är fake News.

27,8% av tester gjorda vecka 46, alltså från 6-13 dagar sedan. Och det tar ett par veckor från att man blir smittad tills att man får antikroppar, de som testar positivt vecka positivt blir alltså smittade senast vecka 44, som var 26/10-1/11. Sedan dess har det varit veckor med hög smittspridning. Bör i vart fall vara över 30% idag, som antigen har pågående smitta eller antikroppar.
Senast redigerad av jenlov 2020-11-21 kl. 20:02.
Citera
2020-11-21, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
27,8% av tester gjorda vecka 46, alltså från 6-13 dagar sedan. Och det tar ett par veckor från att man blir smittad tills att man får antikroppar, de som testar positivt vecka positivt blir alltså smittade senast vecka 44, som var 26/10-1/11. Sedan dess har det varit veckor med hög smittspridning. Bör i vart fall vara över 30% idag, som antigen har pågående smitta eller antikrippar.
De som gör antikroppstest har ofta varit sjuka själva, tror knapast 30% möjligen bland vårdpersonal men genomsnitt hela Sverige kanske 10%.
Citera
2020-11-21, 20:04
Medlem
Citat:
Andra vågen växer..vi är fortfarande över 1 i r tal.

Källa

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/r-talet-sjunker-i-sverige-andra-vagen-vaxer-an/
Snart kommer en tredje våg
Citera
2020-11-21, 20:07
Medlem
V4s avatar
Gällande smittspridning på skolor.
Hittade denna sida som uppdaterar fall i skolorna veckovis, både i grafer och i en karta.

https://www.covid19skola.se

https://www.covid19skola.se/karta/

Mörkertalet lär var stort men det är ändå tydligt att det drar iväg ordentligt i november.
Citera
2020-11-21, 20:15
Medlem
It’s soon time to crack open the internal IVA statistics by hospital and see where we’re at in terms of available beds vs. patients. I’ll give it a look-over and report later next week.
Citera
2020-11-21, 20:16
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Säger inget med detta nya virus.

Du menar att när det gäller detta virus, så kan det gå tvärt emot vad trenden säger?
När trenden visar på en nedgång, så exploderar egentligen fallen?
Spektakulärt isåfall!
Citera
2020-11-21, 20:21
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullvaden1989
Har världen fått masspsykos nu, 3 e vågen?... Folk börjar inse vilken bluff allt detta är. 🤦‍♂️

Vi ser massprotester I världen där folk inser att allt detta är orkestrerat för att få fram '' the great reset ''. Danmark, nya Zeeland, Cana har infört sjuka bolsevik lagar som kommer begränsa människors frihet, och införa kommunism.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qAyEVL/har-drar-coronas-tredje-vag-fram

Ja S.Korea har väl ungefär lika få smittade som i Norge. Det blir väl deras första riktiga våg i så fall. Välkommen in i klubben Sydkorea. Det börjar väl blir riktigt vinterväder i Kina också så ska bli intressant se vad som händer där efter nyår.
Citera
2020-11-21, 20:26
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Nästan lika många intagna som I våras på Södersjukhuset.
Källa
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/vi-hade-forvantat-oss-en-kulle-men-ser-ut-att-fa-ett-kebnekaise

Enligt FHM ligger vi på ca 18fall er dag på IVA och max i våras var ca 40 fall. Kanske är det lokalt hög belastning där?
Citera
2020-11-21, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johio
De som gör antikroppstest har ofta varit sjuka själva, tror knapast 30% möjligen bland vårdpersonal men genomsnitt hela Sverige kanske 10%.

27,8% var i Stockholm, i hela Sverige ganska precis 20%. I någon mån stämmer ju det som du säger, men faktum är att de allra flesta har haft någon form av symptom någon gång sedan mars. Det är snarare personlighet som gör om man testar sig eller inte, hur gärna man vill att man ska ha antikroppar etc. Finns även arbetsplatser som testar alla för att se vilka som kan gå tillbaka till jobbet. Kan nog ändå stämma att det är något större andel smittade bland de som tar antikroppstester än bland de som inte gör det, men inte mycket högre andel.
Citera
2020-11-21, 20:44
Medlem
Är dagens situation det nya normala? Flera I regeringskansliet tycks planera för att det är så här framtiden ser ut. Mor och farföräldrar a kan aldrig passa snuvig barn, vaccinerna har kort hållbarhet.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/politikerna-famlar-i-blindo-morka-bilden-i-regeringen-covid-ar-det-nya-normala/

Vad skall man tro?

Å ena sidan så säger man att mRNA-vaccinerna fungerar. Å andra sidan attackerar de samma spike-protein som redan muterat flera gånger.

Traditionella vacciner ger kanske ett bättre skydd, men de tar längre tid att framställa.

Hur kommer det att bli framöver?
Citera
2020-11-21, 20:49
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Att ha empati för människor jag inte vet vilka det är, är ju bizarrt. Jag kräver inget av någon, ingen ska kräva något av mig. Om man är orolig för sin egen hälsa så vidtar man åtgärder för att skydda sig. Man har ansvar för sig själv, inte för andra. Hela befolkningen ska inte straffas för att några är irrationellt rädda för ett virus som inte är farligt för >99% av befolkningen. Det är ju vansinnigt.

Om vi skiter i att blanda i hur ofarligt covid är.

Samhället är uppbyggt på empati. Du måste inte känna den, men du måste ha moralen att inte skada dina medmänniskor. Du säger att det är bisarrt att skydda andra, att du bara skyddar dig själv.

Nej. Vi har en smittskyddslag. De sjukdomar som anses allvarliga, skulle du vägra behandling och springa runt och smitta folk som du anser ska skydda sig själva, säg med TBC, då kommer polisen. Jag har sett en polishämtning just av en TBC-smittad person som tyckte som du, att det var hens eget problem och alla andra skulle skita i det.

Så det blev hämtning och handfängsel, sedan rejäla böter.

Förstår du nu att empatin är inbyggd i systemet?

Själv går jag inte ut när jag har flunsa eller magsjuka och tycker andra ska skydda sig själva, jag håller mig hemma tills jag är smittfri. För jag är en vuxen människa med ansvar, inte bara en liten lort.
Citera
2020-11-21, 20:52
Medlem
Långtidseffekter av C19

The best way to prevent these long-term complications is to prevent COVID-19. The best strategies for preventing COVID-19 infection in youth and adults are to wear a mask in public places, stay at least 6 feet away from other people, frequently wash your hands, and avoid crowds and confined or poorly ventilated spaces.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/long-term-effects.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in