Citat:
Ursprungligen postat av
bottenslam
Att ha empati för människor jag inte vet vilka det är, är ju bizarrt. Jag kräver inget av någon, ingen ska kräva något av mig. Om man är orolig för sin egen hälsa så vidtar man åtgärder för att skydda sig. Man har ansvar för sig själv, inte för andra. Hela befolkningen ska inte straffas för att några är irrationellt rädda för ett virus som inte är farligt för >99% av befolkningen. Det är ju vansinnigt.
Om vi skiter i att blanda i hur ofarligt covid är.
Samhället är uppbyggt på empati. Du måste inte känna den, men du måste ha moralen att inte skada dina medmänniskor. Du säger att det är bisarrt att skydda andra, att du bara skyddar dig själv.
Nej. Vi har en smittskyddslag. De sjukdomar som anses allvarliga, skulle du vägra behandling och springa runt och smitta folk som du anser ska skydda sig själva, säg med TBC, då kommer polisen. Jag har sett en polishämtning just av en TBC-smittad person som tyckte som du, att det var hens eget problem och alla andra skulle skita i det.
Så det blev hämtning och handfängsel, sedan rejäla böter.
Förstår du nu att empatin är inbyggd i systemet?
Själv går jag inte ut när jag har flunsa eller magsjuka och tycker andra ska skydda sig själva, jag håller mig hemma tills jag är smittfri. För jag är en vuxen människa med ansvar, inte bara en liten lort.