2020-11-21, 18:26
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Rutten är precis sån här 365 dagar om året.

Spekulation: Byvinden i eftermiddags vid nyhamn var uppe i runt 28 m/s. Befälhavaren kan ha räknat med svagare vindstyrkor, men just runt 14 tiden när backningsmanövern genomfördes var vindfånget för stort för att främre bogpropellern ska orka med att hålla fartyget på rätt varför avdriften österut blivit för stor.

En försiktig befälhavare borde ha tagit det säkra före det osäkra och valt att angöra långnäs istället eftersom vindriktning och bystyrka var särdeles ogynnsamt idag. Såna beslut tas lite nu och då av befälhavarna.

Edit: Försökt angöra Långnäs istället. Det är inte säkert att det skulle ha lyckats heller, men man brukar försöka angöra (Vikingline) eftersom det alltid finns ålänningar med som vill komma hem.
Angöra?
Vill du berätta litet mer vad du tror att angöra är?
Citera
2020-11-21, 18:27
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RajtInIHetluften
Det är väl 99,9% passagerarfärjor, pga. taxfree. Sen att det inte kommer större båtar förstår du väl själv?
Det går massor av färjor till och från dagligen, men har inte behovet av en supertanker eller liknande.
De anlöper till fastlandet.
Jag är faktiskt intresserad av vilka båtar som regelbundet tagit in i Mariehamn och är väsentligt större än Viking Grace.

Eller har du missat att Stockholm/Helsingforsbåtarna tar in i Långnäs och inte Mariehamn på natten?
Citera
2020-11-21, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Angöra?
Absolut kan jag det. Ordet "angöra" eller "angöring" används lite vardagligt bland oss icke-sjöfolk som synonym för att lägga till vid en kaj eller brygga.
Citera
2020-11-21, 18:30
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Angöra?
Är det inte detsamma som att landa båten?
Citera
2020-11-21, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Jag är faktiskt intresserad av vilka båtar som regelbundet tagit in i Mariehamn och är väsentligt större än Viking Grace.

Eller har du missat att Stockholm/Helsingforsbåtarna tar in i Långnäs och inte Mariehamn på natten?
Stockholm/Helsingforsbåtarna tar endast in i Mariehamn på natten eftersom dom går utomskärs.

Åbobåtarna däremot tar in i Långnäs på nätterna.
Citera
2020-11-21, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Är det inte detsamma som att landa båten?
Båtar flyger inte, därför landar dom ej heller.
Citera
2020-11-21, 18:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Båtar flyger inte, därför landar dom ej heller.
Men liksom flygplan brukar de då och då stöta mot land. Även om dessa landningar för det mesta är mer planerade än den landning som tråden handlar om.

Hur gör man för att få loss färjan?
Citera
2020-11-21, 18:37
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Stockholm/Helsingforsbåtarna tar endast in i Mariehamn på natten eftersom dom går utomskärs.

Åbobåtarna däremot tar in i Långnäs på nätterna.
Vilka är större än Grace?
Citera
2020-11-21, 18:38
Medlem
RajtInIHetluftens avatar
Citat:

Då måste du ta reda på det själv och inte tro på alla på FB!
Superjobbigt, jag vet, men om du inte orkar googla så har jag ett tipps: https://www.marinetraffic.com/se
Citera
2020-11-21, 18:40
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Superjobbigt, jag vet, men om du inte orkar googla så har jag ett tipps: https://www.marinetraffic.com/se
Citera
2020-11-21, 18:41
Medlem
constants avatar
Citat:
Du skrev tidigare att betydligt större fartyg än Viking Grace regelbundet lagt till i Mariehamn. När du då får frågan om vilka, så kanske det vore trevligt om du svarade på den frågan.
Citera
2020-11-21, 18:41
Medlem
Citat:
När det gäller just vikings flotta så är hon det enda fartyget med en längd över 200 meter och bredd>30 meter. Tror inte något avTallink-Siljafartygen är större (OBS tror)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in