2020-11-21, 18:45
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
När det gäller just vikings flotta så är hon det enda fartyget med en längd över 200 meter och bredd>30 meter. Tror inte något avTallink-Siljafartygen är större (OBS tror)
Precis:
Längd
Grace: 218 m
Serenade/Symphony 203
Lika breda.
Citera
2020-11-21, 18:47
Medlem
RajtInIHetluftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Vilka är större än Grace?
De är väl mer eller mindre i samma storlek? De är passagerarfärjor som kan ta mängder av tonnage i form av lastbilar, trailers och containrar. Varför är du intresserad av detta? Kolla Rotterdam eller liknande om detta intresserar dig så mycket!
Citera
2020-11-21, 18:50
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RajtInIHetluften
De är väl mer eller mindre i samma storlek?
Så ditt tidigare påstående var alltså fel? Kan du inte bara säga det?
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
För ett snabbare svar så kan jag svara att betydligt större båtar har angjort Mariehamn regelbundet.
Citera
2020-11-21, 18:51
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
För ett snabbare svar så kan jag svara att betydligt större båtar har angjort Mariehamn regelbundet.

Citat:
Har du hört om någon färja från typ Stockholm/Helsingfors som gör samma procedur på Åland? Varje dag?

Citat:
Då måste du ta reda på det själv och inte tro på alla på FB!
Superjobbigt, jag vet, men om du inte orkar googla så har jag ett tipps: https://www.marinetraffic.com/se

Citat:
Precis:
Längd
Grace: 218 m
Serenade/Symphony 203
Lika breda.

Citat:
De är väl mer eller mindre i samma storlek? De är passagerarfärjor som kan ta mängder av tonnage i form av lastbilar, trailers och containrar. Varför är du intresserad av detta? Kolla Rotterdam eller liknande om detta intresserar dig så mycket!
Ja det intresserade ju dig ett tag, men nu verkar det ha gått över.

Men du kanske kan berätta mer om Vikings utmärkta säkerhetsorganisation?
Citera
2020-11-21, 18:54
Medlem
RajtInIHetluftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du skrev tidigare att betydligt större fartyg än Viking Grace regelbundet lagt till i Mariehamn. När du då får frågan om vilka, så kanske det vore trevligt om du svarade på den frågan.
Då vill jag bara veta var jag skrivit detta? Sen är det bara rakryggat att hänga sig själv omgående om man har fel!
Citera
2020-11-21, 18:56
Medlem
constants avatar
Citat:
Då vill jag bara veta var jag skrivit detta? Sen är det bara rakryggat att hänga sig själv omgående om man har fel!
Haha, inser nu att det var någon annan som skrev det. Sorry!

(FB) Viking Grace på grund utanför Mariehamn 2020-11-21
Citera
2020-11-21, 18:57
Medlem
RajtInIHetluftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Haha, inser nu att det var någon annan som skrev det. Sorry!

(FB) Viking Grace på grund utanför Mariehamn 2020-11-21
Ut i garaget!
Kul det med trollen i din undertext, är det ironi eller något vettigt bakom?
Senast redigerad av RajtInIHetluften 2020-11-21 kl. 19:09.
Citera
2020-11-21, 19:06
Medlem
Snapcounts avatar
Här iallafall en "live" video på själva grundstötningen : https://www.alandstidningen.ax/nyhet...grace-pa-grund

Det "piskar" på gott där.., och detta är ju precis vid själva hamnen som ju är mer skyddad.
Senast redigerad av Snapcount 2020-11-21 kl. 19:16.
Citera
2020-11-21, 19:16
Medlem
Lost.Villains avatar
Bra timing med flera incidenter på kort tid just i pandemitider. Rederibranschen lär knappt finnas kvar snart.
Citera
2020-11-21, 19:20
Medlem
RajtInIHetluftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Här iallafall en "live" video på själva grundstötningen : https://www.alandstidningen.ax/nyhet...grace-pa-grund

Det "piskar" på gott där.., och detta är ju precis vid själva hamnen som ju är mer skyddad.

Mycket bra!
Som ni trodde! Besättningen var stenknall och ryska och svenska u-båtar! Jag trodde det inte innan...
Citera
2020-11-21, 19:21
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Bra timing med flera incidenter på kort tid just i pandemitider. Rederibranschen lär knappt finnas kvar snart.

Finlands regering har givit ekonomiskt stöd till rederier nyligen. De blir nog kvar men det dröjer nog en stund tills aktieutdelning och lite längre tills nytt anskaffande i tonnage.
Citera
2020-11-21, 19:22
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Vi tar det bit för bit:
Fartygsinspektörer mutade av Viking:
https://svenska.yle.fi/artikel/2019/...-dagsboter-for

Att Amorella gått på grund två gånger i samma farled är väl inget nyhet längre?
Förra gången 2013 var det ett underhållsarbete som pågick under färd i en känslig farled och som gjorde fartyget strömlöst, dessutom var viktiga instrument felkopplade och hade varit så i åratal.
Citerar haverirapporten:

När rampen på Rosella ramlade ner avslöjades att man i åratal struntat i att besiktiga hissanordningen, eftersom den var dold bakom en plåt.
(FB) Bilramp rasade på M/S Rosella

Med mera.
Viking är inget man ska åka med om man vill fara säkert på Östersjön. Det är ett säkerhetstänk som saknas uppifrån och ner genom hela organisationen.
Vad ska du åka annars, det är inte så att Silja har varit förskonade utav tekniska problem. Silja har tidigare haft mycket bristande säkerhetsproblem med evakueringsutrustning som inte håller måttet. Ofta är det samma personal på båda rederierna som cirkulerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in