2020-11-21, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Med tanke på de uppgifter som SE kände till då han återvände till Skandia så är dock 8-10 minuter för lång tid. Ambulansen lämnade mordplatsen 23:28 (ca. 6,5-7 min efter skotten)
Då är ju även Lisbeth med på väg till Sabb.

Din teori kring pratglada vittnen och exemplet med skolslagsmål stöds inte direkt utan det är snarare tvärtom. Gösta Söderström, berättar ju om en Lisbeth som till slut skriker "ser du inte vem jag är".

Vi har Stefan Glantz som utför mun mot mun-metoden på Palme ... Polisen är inte intresserad av hans uppgifter och han lämnar i vredesmod. Får först dagen efter reda på att det var Olof Palme!
https://imgur.com/a/g27fMFj

Dessa uppgifter stämmer ju rätt bra även med SE's om att polisen inte var intresserad...

Har inte fler namn i skrivande stund men vill minnas att det är fler som vittnar om att det tog tid innan man visste att det var Palme. Det verkar också som alla inte hörde allt som sas utan att vetskapen kom olika snabbt.. och basunerades inte ut.
Någon vittnar även om en man(troligen Björkman eller är det SE ) som går runt och säger "Är det Palme, är det Palme?".. Osäker på i vilket läge detta är just nu, men det var i.a.f. inget Glantz snappade upp..

Det är okej att du ställer motfrågor o även pkej att du kanske tycker jag gissar hur SE fått tag i info....

Men vad tycker du jag ska göra när du ställer frågor som du t.ex gör ?

Om jag nu tror att SE är GM så vet du ju att jag måste gissa mig till saker o allt är kanske inte helt logiskt...Men kom igen vad ska jag göra från min lgh nu 35år senare ?

Jag har ingen bättre GM än SE o jag är fullständigt medveten om att det mesta är gissningar när man ska följa vad SE gjorde mellan 23:19 till när han återvänder till Skandiahuset ..
Citera
2020-11-21, 12:13
Medlem
Citat:
Med tanke på de uppgifter som SE kände till då han återvände till Skandia så är dock 8-10 minuter för lång tid. Ambulansen lämnade mordplatsen 23:28 (ca. 6,5-7 min efter skotten)
Då är ju även Lisbeth med på väg till Sabb.

Din teori kring pratglada vittnen och exemplet med skolslagsmål stöds inte direkt utan det är snarare tvärtom. Gösta Söderström, berättar ju om en Lisbeth som till slut skriker "ser du inte vem jag är".

Vi har Stefan Glantz som utför mun mot mun-metoden på Palme ... Polisen är inte intresserad av hans uppgifter och han lämnar i vredesmod. Får först dagen efter reda på att det var Olof Palme!
https://imgur.com/a/g27fMFj

Dessa uppgifter stämmer ju rätt bra även med SE's om att polisen inte var intresserad...

Har inte fler namn i skrivande stund men vill minnas att det är fler som vittnar om att det tog tid innan man visste att det var Palme. Det verkar också som alla inte hörde allt som sas utan att vetskapen kom olika snabbt.. och basunerades inte ut.
Någon vittnar även om en man(troligen Björkman eller är det SE ) som går runt och säger "Är det Palme, är det Palme?".. Osäker på i vilket läge detta är just nu, men det var i.a.f. inget Glantz snappade upp..

En nyfiken fråga ....

Låt säg att vi idag fick fram konkreta bevis mot SE o det var 100% säkerhet att SE var mördaren !!

Hur skulle du då förklara dina egna frågor ?

Skulle det inte bli lite gissningar trots att det var lite ologiskt på några punkter ?

Så tyvärr får det bli gissningar även från mig fast jag bara tror att SE är GM...
Citera
2020-11-21, 12:33
Medlem
Den här diskussionen lär fortgå i evighet. Jag har några reflektioner:

1. MOPspanaren har några saker som gör det osannolikt att SE är mördaren. Å andra sidan tror jag att jag någonstans hittat rimliga förklaringar.

2. Var stod SE under de ca 15 minuter han (om han var vittne) var där? Han måste ha varit tillräckligt långt ifrån Olof och Lisbeth för att ingen skulle identifiera honom men även så pass nära så att han kunde se LJ. Tänker jag fel?

3. Vid en fotokonfrontation missade han flera personer som varit på mordplatsen. Med tanke på andra observationer ter det sig märkligt.

Något vi alla kan enas om är att han skulle utretts mer/hårdare för 34 år sedan. Då hade vi sluppit gissa...
Citera
2020-11-21, 12:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
1. Har han då ljugit för Bergström på lördagen... och för att ordna upp sin lögn så ringer han till Aftenposten på söndagen?

2. Eller är det så att SvD, Aftenposten och även reportrar från GT delade information med varandra?
Och att SE mycket väl på lördagen efter den egna kontakten med SvD blev uppringd av så väl GT som Aftenposten?
Det avgörande är att SE alltså tycks ha ljugit för Bergström om att han redan skall ha blivit blivit kontaktad av polisen, och om att polisen skulle ha bett om uppgiften om hans exakta utstämplingstid. Det var SE själv som ville veta den exakta utstämplingstiden för att ha kontroll över den, och för att sedan genom trixandet med denna utstämplingstid försöka få till ett eget alibi (dvs. att han av rent tidsmässiga skäl inte skulle kunna vara mördaren). Det här bevisar naturligtvis inte att han är mördaren, men nog är det lite suspekt.
(FB) Skandiamannen

Sedan det här med hur olika tidningar ev. kan ha samarbetat blir en ganska ointressant fråga. Poängen här är att det var Stig Engström själv som sökte upp tidningarna för att få ut sin version (och inte tidningarna som sökte upp honom). Ett alternativ skulle kunna vara att det var väktarna på Skandia som tipsade media om SE, men det blir lite långsökt.
Senast redigerad av Draifos 2020-11-21 kl. 13:17.
Citera
2020-11-21, 13:02
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det är okej att du ställer motfrågor o även pkej att du kanske tycker jag gissar hur SE fått tag i info....

Men vad tycker du jag ska göra när du ställer frågor som du t.ex gör ?

Om jag nu tror att SE är GM så vet du ju att jag måste gissa mig till saker o allt är kanske inte helt logiskt...Men kom igen vad ska jag göra från min lgh nu 35år senare ?

Jag har ingen bättre GM än SE o jag är fullständigt medveten om att det mesta är gissningar när man ska följa vad SE gjorde mellan 23:19 till när han återvänder till Skandiahuset ..

Citat:
En nyfiken fråga ....

Låt säg att vi idag fick fram konkreta bevis mot SE o det var 100% säkerhet att SE var mördaren !!

Hur skulle du då förklara dina egna frågor ?

Skulle det inte bli lite gissningar trots att det var lite ologiskt på några punkter ?

Så tyvärr får det bli gissningar även från mig fast jag bara tror att SE är GM...

Tack för ett ärligt och uppriktigt inlägg.
Min poäng med mina inlägg är att visa på hur osäkra de från vissa "säkra uppgifterna" faktiskt är.
Hur påstådda lögner faktiskt kan visa sig vara sanna. Uppgifter som självfallet ingen som bestämt sig för en GM vill kännas vid och det visar sig också svårt att få en ärlig och uppriktig diskussion kring dessa.

Vad gäller ditt sista inlägg så har jag självfallet tänkt den tanken och ser mig själv då sitta med dessa uppgifter och klia mig i huvudet.
Möjligen att någon enstaka skulle kunna förklaras på det sätt som gjorts, men långt ifrån alla och jag tror att de kommer att förbli obesvarade.
Är bevisen obestridliga kring SE's skuld så får man helt enkelt leva med dessa luckor.
Citera
2020-11-21, 13:06
Medlem
Citat:
Tack för ett ärligt och uppriktigt inlägg.
Min poäng med mina inlägg är att visa på hur osäkra de från vissa "säkra uppgifterna" faktiskt är.
Hur påstådda lögner faktiskt kan visa sig vara sanna. Uppgifter som självfallet ingen som bestämt sig för en GM vill kännas vid och det visar sig också svårt att få en ärlig och uppriktig diskussion kring dessa.

Vad gäller ditt sista inlägg så har jag självfallet tänkt den tanken och ser mig själv då sitta med dessa uppgifter och klia mig i huvudet.
Möjligen att någon enstaka skulle kunna förklaras på det sätt som gjorts, men långt ifrån alla och jag tror att de kommer att förbli obesvarade.
Är bevisen obestridliga kring SE's skuld så får man helt enkelt leva med dessa luckor.

Ja det var lite det jag menade....

Att luckorna då fylls av spekulationer o rena gissningar såklart....

Det gäller ju även då om man bara tror på SE som GM....

Därav rätt så enkelt att "slå" hål på oss som tror...

Så jag tror vi kommit lite mer överens
Citera
2020-11-21, 13:18
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det avgörande är att SE tycks ha ljugit för Bergström om att han redan skall ha blivit blivit kontaktad av polisen, och om att polisen skulle ha velat veta hans exakta utstämplingstid. Det var SE själv som ville veta den exakta utstämplingstiden, för att han sedan genom trixandet med denna utstämplingstid skulle försöka få till ett eget alibi (dvs. att han av rent tidsmässiga skäl inte skulle kunna vara mördaren). Det här bevisar naturligtvis inte att han är mördaren, men nog är det lite suspekt.

Sedan det här med hur olika tidningar ev. kan ha samarbetat blir en ganska ointressant fråga. Poängen här är att det var Stig Engström själv som sökte upp tidningarna (och inte tidningarna som sökte upp honom). Teoretiskt skulle det naturligtvis kunna vara väktarna på Skandia som tipsat media om SE, men det blir lite långsökt.

Nu blandar du ihop uppgifterna vi diskuterar.
Uppgiften jag pratade om var "tidningar i Oslo"

Att polisen har ringt skulle jag kunna tänka mig är en vit lögn för att öka brådskandegraden hos Bergström att ta reda på utpasseringstiden.
Det skulle lika gärna kunna vara en missuppfattning och att SE istället sa "att polisen troligen behöver denna uppgift", men det har vi ingen aning om.
Tanken att polisen skulle vara intresserad av en utpasseringstid känns väl rätt naturligt och på inget sätt avgörande i en "skuldfråga" för SE's räkning...
Men på det sätt detta berättas "i boken" så blir det mystiskt och det är heller ingen diskussion kring att det skulle kunna finnas en annan lösning än att det är en GM som försöker skaffa sig alibi...

Men ... nu var det "lögnen om Oslo" och att du anser det vara ointressant vilka tidningar som samarbetar visar nog mer ett försök att städa bort den enkla förklaringen jag kom med.
Och vidare försöker du hitta på någon lösning att väktarna skulle tipsat media om SE....och jag instämmer att den är långsökt.

Hur hamnade SE i Aftenposten?
Hur hamnade SE i GT?
Citera
2020-11-21, 13:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Tanken att polisen skulle vara intresserad av en utpasseringstid känns väl rätt naturligt och på inget sätt avgörande i en "skuldfråga" för SE's räkning...
Men på det sätt detta berättas "i boken" så blir det mystiskt och det är heller ingen diskussion kring att det skulle kunna finnas en annan lösning än att det är en GM som försöker skaffa sig alibi...
För mig är det inget mystiskt alls här. Att SE ville ha utstämplingstiden för att kunna trixa till ett alibi är en pusselbit som faller bra på plats i hypotesen om SE som gärningsman. Om du vill spekulera om andra möjliga förklaringar till att SE ringde upp Bergström så står det dig naturligtvis fritt, men jag kan alltså inte komma på någon annan bra förklaring.
(FB) Skandiamannen
Senast redigerad av Draifos 2020-11-21 kl. 13:54.
Citera
2020-11-21, 13:55
Medlem
En sak som jag störde mig på otroligt mkt när jag hörde återigen SE vittnesmål i rättegången..

Han är ca 20 meter ifrån när skotten kommer..

Han tittar upp men sen väljer att gå till ett skyltfönster o ska se vad klockan är ! Han ser inte för hans urtavla är mörk o det är lite problem att ta fram klockan då det är vinterkläder på o handskar som ska av...

Typiskt att han ska göra det just efter skotten hörs av så han inte ser GM !!
Citera
2020-11-21, 14:04
Medlem
Citat:
Han kom fel in i forumet sen började han låtsas som att vi inte förstod honom...

Om man tror på SE som GM så måste man ha konkreta bevis o dyl...

Har man inte det så får man knappt tro ens...

Frågar man SE förnekare så har dom inga alternativ själva utan är bara ute efter krossa våra spekulationer som är väldigt lätt då vi såklart saknar konkreta bevis !

Du verkar ha problem med att jag påpekade att man inte bör utgå ifrån att SE är mördaren och sen anpassa alla uppgifter efter det. Träffade jag en nerv? För jag har svårt att se det kontroversiella i det. Jag ville bara uppmana till att istället för att försvara en åsikt, granska alla uppgifter lika kritiskt. Det är bara så vi kan komma framåt i det här.
Citera
2020-11-21, 14:10
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
För mig är det inget mystiskt alls här. Att SE ville ha utstämplingstiden för att kunna trixa till ett alibi är en pusselbit som faller bra på plats i hypotesen om SE som gärningsman. Om du vill spekulera om andra möjliga förklaringar till att SE ringde upp Bergström så står det dig naturligtvis fritt, men jag kan alltså inte komma på någon annan bra förklaring.
(FB) Skandiamannen
Här finns en hel del intressanta frågeställningar:

https://tunnelgatan.se/FAQ.htm

Citat:
Varför sade Skandiamannen att han stämplade ut 23.20. när RB sade 23.19?

Han lade till en minut för att säkert komma på rätt sida om makarna Palme på trottoaren. Alibi med andra ord.

Citat:
Man bör även notera att när han kommit hem till Täby berättade han för frugan att han jagat GM.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-11-21 kl. 14:32.
Citera
2020-11-21, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlowe
Du verkar ha problem med att jag påpekade att man inte bör utgå ifrån att SE är mördaren och sen anpassa alla uppgifter efter det. Träffade jag en nerv? För jag har svårt att se det kontroversiella i det. Jag ville bara uppmana till att istället för att försvara en åsikt, granska alla uppgifter lika kritiskt. Det är bara så vi kan komma framåt i det här.

Nej jag tyckte du skrev självklarheter som om vi är småbarn ...

Vi spekulerar såklart rätt vilt ibland samt gissar då o då...

O vi har väl granskat detta fall i 35år..

Så det är väl luckorna man fyller i på ett forum o inte i en rättegång...

Alla härinne förstår att det krävs mkt mer konkreta bevis för att peka ut någon som skyldig ...

Sen tror jag dom flesta har granskat ganska mkt kritisk o ändå kommit fram till en trolig GM...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in