2020-11-21, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nej jag tyckte du skrev självklarheter som om vi är småbarn ...

Vi spekulerar såklart rätt vilt ibland samt gissar då o då...

O vi har väl granskat detta fall i 35år..

Så det är väl luckorna man fyller i på ett forum o inte i en rättegång...

Alla härinne förstår att det krävs mkt mer konkreta bevis för att peka ut någon som skyldig ...

Sen tror jag dom flesta har granskat ganska mkt kritisk o ändå kommit fram till en trolig GM...

Jo precis, man har kanske en teori eller tanke som man tycker verkar mer rimlig. Jag menar bara att man måste vara beredd att vika sig och inte försvara av princip. Ibland ser jag såna tendenser.

Ja, det är självklarheter. Men det är lätt att falla in i pajkastning, och då blir det bara en dålig diskussion som inte leder nån vart.

Jag tror inte det var SE, men jag utesluter det absolut inte. Hans beteende/vittnesmål är i delar konstigt. Mina största problem med teorin är tiden, han har för ont om tid som jag ser det. Jag tycker också inte det verkar helt rimligt att återvända till Skandia och chilla. Han har heller ingen historik av våld eller kriminalitet. Jag har också svårt att få ihop många vittnesmål om mördarens beteende med SE. Om det var han var det ett impulsdåd.
Citera
2020-11-21, 14:32
Medlem
Någon som har en teori om var SE befunnit sig på mordplatsen? Har han stått stilla i ett hörn? Gått runt?
Citera
2020-11-21, 14:42
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Fast hade det funnits konkreta bevis så hade väl denna tråd knappt funnits ?

Om du inte håller med om SE som GM är väl det okej men att liksom be oss lägga fram konkreta bevis är bara löjligt...

Sen har jag iallfall inte skrivit att ni MÅSTE ha en alternativ GM , utan jag menade att OM ni hade haft det så hade ni inte heller haft konkreta bevis ...

Sen är vi väl just nu i tråd på flashback så du behöver inte oroa dig att rättsväsendet skulle funka såhär...

Jag har inte krävt konkreta bevis. Problemet som jag ser det är att KP/PU och SE anhängare inte har något som pekar mot SE. Ja förutom att det finns gått om, hörsägen, skvaller, hittepå och minst fantasifulla tolkningar av förhör.
Citera
2020-11-21, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlowe
Jo precis, man har kanske en teori eller tanke som man tycker verkar mer rimlig. Jag menar bara att man måste vara beredd att vika sig och inte försvara av princip. Ibland ser jag såna tendenser.

Ja, det är självklarheter. Men det är lätt att falla in i pajkastning, och då blir det bara en dålig diskussion som inte leder nån vart.

Jag tror inte det var SE, men jag utesluter det absolut inte. Hans beteende/vittnesmål är i delar konstigt. Mina största problem med teorin är tiden, han har för ont om tid som jag ser det. Jag tycker också inte det verkar helt rimligt att återvända till Skandia och chilla. Han har heller ingen historik av våld eller kriminalitet. Jag har också svårt att få ihop många vittnesmål om mördarens beteende med SE. Om det var han var det ett impulsdåd.

Men tror du KP skulle lämna ut sin berättelse om SE på enbart gissningar ?

Kan KP vara så dålig o en clown att han enbart söker bekräftelse genom att peka ut SE ?
Citera
2020-11-21, 14:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Här finns en hel del bra frågeställningar och svar:

https://tunnelgatan.se/FAQ.htm
Tack för länken, en läsvärd sammanställning av bl.a. många av de frågor som ofta återkommer här i tråden. Sedan har jag nog själv varit mer inne på att SE smet direkt in på Skandia efter en flykt runt kvarteret, men här argumenteras det ju på ett ganska övertygande sätt för att han faktiskt skall ha tagit en sväng förbi själva mordplatsen först. Får fundera mer på det här.
Citera
2020-11-21, 14:47
Medlem
Citat:
Jo ena stunden väldigt exakt o hur han liksom ensam pratar med Lisbeth o vänder på Palme...

Men sen plötsligt så vet han inte om det var flera på mordplatsen...

Tänk att ingen såg eller kunde bekräfta hans närvaro .

Otroligt ..

SE i tingsrätten 1989. https://www.youtube.com/watch?v=caUAUSAKDAw
Citera
2020-11-21, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Jag har inte krävt konkreta bevis. Problemet som jag ser det är att KP/PU och SE anhängare inte har något som pekar mot SE. Ja förutom att det finns gått om, hörsägen, skvaller, hittepå och minst fantasifulla tolkningar av förhör.

Det som pekar mot SE är väl tiden o platsen..

Så många människor fanns inte på brottsplatsen vid just exakt den tiden..

Ska vi säga att det finns 6 pers på brottsplatsen vid just denna tid i en radie om 25meter..

SE är alltså bekräftad 1 av 6..
Citera
2020-11-21, 14:49
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
För mig är det inget mystiskt alls här. Att SE ville ha utstämplingstiden för att kunna trixa till ett alibi är en pusselbit som faller bra på plats i hypotesen om SE som gärningsman. Om du vill spekulera om andra möjliga förklaringar till att SE ringde upp Bergström så står det dig naturligtvis fritt, men jag kan alltså inte komma på någon annan bra förklaring.
(FB) Skandiamannen

Ja, så blir det också enklare när man struntar i "jobbiga uppgifter"...
Märker hur du fortsatt undviker frågan om Aftenposten... du "tar heller inte i" frågorna kring Lisbeths uppgift(till både SE och Rimborn), Lisbeths beteende... Uppgifterna till väktarna från SE. (Tidigare inlägg visar hur du försöker styra in diskussionen på annat..)

Flera uppgifter som alltså endast ett vittne kan känna till..
Citera
2020-11-21, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Konkreta bevis vore förstås bra när man pekar ut någon som mördare. Men PU/KP och SE anhängare har ju inte ens hyfsade indicier utan hela SE utredningen vilar på ytterst svaga indicier som gränser till ren hittepå och fantasi.

Menar du verkligen att man måste ha en alternativ gärningsman för att kunna diskutera SE som oskyldig? Tänk om rättsväsendet skulle fungera efter den principen.

Det finns andra som har blivit häktade för Palmemordet- VG och CP. Det fanns inga konkreta bevis mot dem heller. CP blev till och med dömd för Palmemordet i tingsrätten 1989 men det var lekmännen dvs nämndemännen som dömde honom. Juristerna har alltid friat honom vilket man kan förstå när man ser på vilken bräcklig grund han blev åtalad på- ett felaktigt utpekande av Lisbet m.m. indicier. Det jag vill komma fram till är att det inte hade varit fel att ha gripit, anhållit och häktat SE i mars 1986 för att ha kunnat utrett honom ordentligt från början. Vad det hade gett kan man bara spekulera kring nästan 35 år senare.
Senast redigerad av Niklasgl87 2020-11-21 kl. 15:03.
Citera
2020-11-21, 15:28
Medlem
Citat:
Men tror du KP skulle lämna ut sin berättelse om SE på enbart gissningar ?

Kan KP vara så dålig o en clown att han enbart söker bekräftelse genom att peka ut SE ?

Finns olika tänkbara förklaringar. Han gjorde ju ganska starka uttalanden tidigare under året som skapade stora förväntningar. Kanske trodde han på positiva konkreta resultat, någon slags teknisk bevisning i form av DNA eller träff på vapen. Kanske var han mer eller mindre beordrad att stänga utredningen och tyckte att han kunde göra det baserat på de indicier som finns om SE, att de inte kunde komma längre med en död man. I vilken grad han egentligen tror på SE som GM är svårt att säga.
Citera
2020-11-21, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlowe
Finns olika tänkbara förklaringar. Han gjorde ju ganska starka uttalanden tidigare under året som skapade stora förväntningar. Kanske trodde han på positiva konkreta resultat, någon slags teknisk bevisning i form av DNA eller träff på vapen. Kanske var han mer eller mindre beordrad att stänga utredningen och tyckte att han kunde göra det baserat på de indicier som finns om SE, att de inte kunde komma längre med en död man. I vilken grad han egentligen tror på SE som GM är svårt att säga.

Jag tror att dom fann kanske vapen eller något annat som tyvärr sen inte gick att använda pga tiden gjort vapnet t.ex omöjligt att använda som bevis..

Jag tror att KP är mer säker på sin sak än vad vi tror...

Många som jobbat nära menar att KP är mkt kompetent...
Citera
2020-11-21, 15:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det som pekar mot SE är väl tiden o platsen..

Så många människor fanns inte på brottsplatsen vid just exakt den tiden..

Ska vi säga att det finns 6 pers på brottsplatsen vid just denna tid i en radie om 25meter..

SE är alltså bekräftad 1 av 6..

Problemet är att den okände GM också är 1 av 6 i så fall. Så det säger liksom ingenting.

Det kan vara SE, men det finns enorma luckor. Men jag är övertygad det finns intelligenta människor som sitter och kartlägger SE och materialet. Det kommer komma någon slags privat rapport under nästa år, gissar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in