Varför finns inte Tyréns Infrakonsult AB med på allabolag.se?
Jag kan inte heller hitta det på merinfo.se.
Finns det ens ett sådant bolag?
Känner Tyréns till att det skulle finnas ett bolag som heter Tyréns Infrakonsult AB?
Namnet finns däremot med här och där på lite okända sidor.
Jag misstänkte att det var något Stefan hade hittat på och lagt ut själv och sedan såg jag ditt svar (till Fröken_Sverige).
Vi tänkte uppenbarligen samma sak.
Det kanske är Stefan själv som har skapat sidorna.
Vill han ge sken av att han har ett jobb fast han kanske har blivit sparkad?
Utan dom kan de knappast kicka honom. Då krävs det någon annan anledning i så fall. Företagen brukar kunna hitta kryphål. Utlöst från firman?
Just det i sängen var nog släckt, men han har tydligen placerat tända ljus vid andra tillfällen också
Ur vittnesförhören:
Vid flera tillfällen ska Stefan ha tänt brinnande ljus hemma hos Lena som hon sett då hon kommit hem till bostaden...//
...//Det Lena berättade var att hon hade kommit hem, hittade ljuset på sängen och hon direkt tagit kontakt med Stefan. Stefan sa då "det finns inga fingeravtryck". Stefan sa inte "det var inga fingeravtryck från mig" utan att han visste att det inte fanns fingeravtryck. Lena uppfattade det som att Stefan varit inne hos henne och att han placerat ljuset på sängen för att markera att han varit där och att han använt handskar när han tagit i ljuset. Hon var mycket skärrad av händelsen.
Det tända ljuset på sängen kan beskådas på s. 63 i A164: Ser ut att vara ett litet värmeljus; högst levande; placerat mitt på sängen (på ett filtliknande överkast - som ev. kan ses inslängt i förrådet under trappan; A157, s. 37). - Datum: Slutet av sept 2017. - I TR säger reviewern JD att han sett en bild av ljuset och att det sett ut att vara ett levande sådant. Han trodde sig också minnas att LW sagt att ljuset varit levande.
Känner Tyréns till att det skulle finnas ett bolag som heter Tyréns Infrakonsult AB?
Jag misstänkte att det var något Stefan hade hittat på och lagt ut själv och sedan såg jag ditt svar (till Fröken_Sverige).
Vi tänkte uppenbarligen samma sak.
Det kanske är Stefan själv som har skapat sidorna.
Från Tyréns AB:s Wikipedia.
Tidigare namn:
John-Erik Ekströms konsulterande ing.byrå
Dr Ekströms konstruktionsbyrå
Sven Tyrén konsulterande ing.firma AB
Sven Tyrén AB
Tyréns byggkonsult AB och Tyréns infrakonsult AB
Enkla svaret är namnbyte från Tyréns Infrakonsult AB till Tyréns AB.
Vi tänkte uppenbarligen samma sak. Det kanske är Stefan själv som har skapat sidorna.
Nej, han HAR en tjänst. I Sthlm. Än så länge. Tror inte det blir någon förändring förrän HR är avklarat.
De är nog smarta nog att inte ta ifrån honom anställningen ännu. Men om han "jobbar" eller jobbar, det kan vi ta och fundera på...
De vill ju inte ens ha honom på sin hemsida längre, så det finns kanske ett avtal om lön varje månad, så länge han inte stör kunder...?
John-Erik Ekströms konsulterande ing.byrå
Dr Ekströms konstruktionsbyrå
Sven Tyrén konsulterande ing.firma AB
Sven Tyrén AB
Tyréns byggkonsult AB och Tyréns infrakonsult AB
Enkla svaret är namnbyte från Tyréns Infrakonsult AB till Tyréns AB.
SD var inte skriven på något Sthlms-kontor innan, han var skriven på Örebrokontoret, med bild och allt. Borta nu, sen han häktades och fick sitta i buren i 8 månader.
Detta har skett efter de plockade bort honom från hemsidan. Misstänker att SD kanske är den enda som numera "jobbar"/jobbar på Tyréns Infrakonsult AB?
Misstänker (och VET) att Tyréns kunder inte vill bli fakturerade för "blodig sex på kontoret och geocaching på arbetstid". Oavsett mord, eller inte...
Det kan nog vara lite svårt att summera ihop bevisningen på ett pedagogiskt sätt och det är kanske här åklagarna haft ett problem att övertyga domstolen. Om man ska göra ett försöka att uttrycka misstankarna i form av sannolikheter så skulle det här kunna vara en möjlig uppskattning av den bevisning som hittills framkommit av förundersökning, åtal och överklagan.
50% sannolikhet uppnås vid en bedömning av bakgrund i form av en långvarig konflikt, tidigare anmälningar och initiala polisförhör inklusive överskrivningarna av mobiltelefonens minne på polisstationen.
70% sannolikhet uppnås vid en bedömning av den akuta konflikten de sista veckorna före mordet inklusive raderingar av geologgar för den kvinnliga rivalen.
80% sannolikhet uppnås vid en bedömning av kommunikationen mellan de inblandade den aktuella helgen, dvs dagarna närmast före mordet och morddagen. Detta inkluderar även offrets agerande den aktuella kvällen och båda personernas agerande under helgen inklusive polislarmet om misstänkta gärningsmän.
90% sannolikhet uppnås då hänsyn tas till inloggningen i mordoffrets mail på morgonen efter mordet. Denna händelse skulle kunna kopplas till ett känt beteende och utesluter också ett antal andra hypoteser och tänkbara gärningspersoner.
95% sannolikhet uppnås när man inkluderar DNA fynd (tvättmaskin, sko, ring, kjol). Dessa fynd används då närmast för att bekräfta den aktuella hypotesen och för att visa att andra alternativ inte kunnat beläggas.
97%+ sannolikhet uppnås genom exkludering av andra alternativ och personer, vittnesförhör, frånvaron av spår efter andra gärningsmän på brottsplatsen, svagheter i den misstänktes egen berättelse mm
Gränsen för åtal kan anses gå vid över 90% sannolikhet så summeringen är i sig nog inte alltför kontroversiell. Stegen kan enklast ses i historisk följd i takt med att utredningen framskridit. Värdet av de senare stegen kan vara förhållandevis högt, men eftersom det hela tiden är den kvarstående osäkerheten som minskas så blir ökningen mot slutet mindre.
Vad gäller "huvamannen" och motorvägsmannen så är det händelser som inte kunnat sättas i samband med det aktuella brottet. De bör varken påverka sannolikhetsbedömningen eller på annat sätt kunna skapa ett rimligt tvivel. För att skapa ett rimligt tvivel krävs något mer som gör att dessa personer skulle kunna antas ha med brottet att göra.
Vad gäller det möjliga datoralibit så har det inte hävdats utgöra ett alibi. Jämfört med den bevisning som talar för misstankarna så har alibit inte alls en jämförbar styrka.
Vad gäller spermafläcken så har den åberopats som bevisning. Man bör också tänka på att det är en fläck som påträffats utanpå brottsoffrets klädsel på mordplatsen vilket kanske inte är helt vanligt vid ett normalt förhållande.
Vad gäller blodfläcken på tvättmaskinen så är det synd att den inte kunnat tidsbestämmas. Normalt kan blodfläckar dateras utifrån oxideringen av det röda färgämnet (färgen ändras från röd till brun till svart). Men det kräver speciell utrustning och måste göras senast inom ett par veckor om inte noggrannheten ska börja gå förlorad. I det här fallet påträffades dock blodet skilt från brottsplatsen, i liten mängd och den misstänkte började tidigt tala om att offret brukade blöda.Detta hade kunnat motivera en noggrannare undersökning i ett tidigt skede.
Dina tankar om spermafläcken är nya och intressanta. (jag har markerat med fetstil)
De tankarna har inte framförts tidigare.
Nog påvisar han svartsjuka, men jag tror mer på att vrede för hans tappade kontrollmakt blev den utlösande faktorn. Jag tror han fick flera bevis bekräftade via spionage på LW och HD. Vi vet ju via Sillen att t ex HD hade skärmdumpat bevis på att SD gick in i hennes mail var timma och kontrollerade. Därför bytte hon taktiskt mail redan i mars -18 där hon trodde sig kunna konversera med älskaren ostört. Av någon konstig anledning ville hon undanhålla de uppgifterna för utredarna. Vi har även sett i chatter att LW var övertygad om att SD tog sig in på hennes konton och att han förslaget hade tagit anonym kontakt med hennes son No*a för att rubba LW:s balans.
Att HD generellt döljer en massa för åklagarna är väl inte ovanligt?
Just det här med en ny mail-adress kanske hon framför allt ville dölja för SD?
Hon visste kanske att om hon berättade det skulle det skulle komma med i förundersökningen, och att SD då skulle få veta?
Tror ni att SD och HD har ett förtroendefullt förhållande eller tävlar de om vem som kan ljuga bäst och trovärdigast för varandra?
Just det i sängen var nog släckt, men han har tydligen placerat tända ljus vid andra tillfällen också
Ur vittnesförhören:
Vid flera tillfällen ska Stefan ha tänt brinnande ljus hemma hos Lena som hon sett då hon kommit hem till bostaden...//
...//Det Lena berättade var att hon hade kommit hem, hittade ljuset på sängen och hon direkt tagit kontakt med Stefan. Stefan sa då "det finns inga fingeravtryck". Stefan sa inte "det var inga fingeravtryck från mig" utan att han visste att det inte fanns fingeravtryck. Lena uppfattade det som att Stefan varit inne hos henne och att han placerat ljuset på sängen för att markera att han varit där och att han använt handskar när han tagit i ljuset. Hon var mycket skärrad av händelsen.
Ja, jag minns det också, att Stefan ska ha tänt ljus (brinnande) i hennes hem inför hennes hemkomst för att göra det mysigt och välkomnande för henne; det berättade han i TR. Även LJ berättar det i förhör (A 150/437):
"Då Stefan varit i USA gav han henne en halskedja i guld, Hanna fick en likadan fast i silver. L vet inte när det var i tid. Vid flera tillfällen ska Stefan ha tänt brinnande ljus hemma hos Lena som hon sett då hon kommit hem till bostaden. Syftet var att det skulle vara mysigt då hon kom hem. Då hon var kär och galen tyckte hon att det var trevligt att bli uppvaktad på det sättet."
Det är väl lite typiskt Stefan; att mitt i lögnerna finns ofta en kärna av sanning, vilket gör att det blir svårare att dra gränsen av vad som är påhittat och vad som är sant. Lika lite som att fotograferandet utanför hennes lgh i samband med att MgL var aktuell, att det handlar om ett roligt skämt, en trevlig hälsning.
Han får dock svårt att hävda att detta med det brinnande ljuset i sängen skulle vara en mysfaktor. Det är inte heller 2016 (är det en vilseledande manöver från SDs sida?) utan hösten 2017 förmodligen. Det är alltså bara ett halvt år innan mordet, vilket inte är en period av harmoni mellan dom. Och det är nu som Lena träffar JD och hoten om avslöjandet ligger där som ett bakgrundsskvalp hela tiden.
Att det var ett ljus som lyste, det kan man se på bilderna i Aktbil 164 A, s. 73. Och det är kanske den bilden som JD får skickad till sig, vilket gör att han får en tanke att det kan vara ett levande brinnande ljus.
Från förhöret i TR:
ca 18:10 min
Å: "Du, då måste jag fråga dig också avslutningsvis bara. Jag har läst en konversation mellan dig och Lena som handlar om nåt ljus i nån säng,. Känner du igen det?"
JD: "Mm, ja."
Å: "Vad var det för nåt?"
JD: "Det var under ett telefonsamtal med henne en gång. Vi pratade i telefonen och då när hon kommer upp på sin, på övervåningen, så tystnar hon till lite grann, typ lite häpet, vilket jag inte noterar. Dagen efter, när vi pratar i telefonen igen, så berättar, å berättar hon och frågar om jag noterade detta. Och då säger hon att hon sett, då hade hon kommit hem och inte varit uppe på övervåningen sen hon kom hem och då står det ett brinnande ljus på sängen eller i sängen, nu kommer jag inte exa...riktigt ihåg, eh som står och brinner där och hon skickar då ett foto på det till mig."
Å: " Vet du var ljuset hade kommit ifrån?"
JD: "Hon själv misstänkte, hon kunde inte ju bevisa det, men hon trodde väl att det kom ifrån Stefan. Men jag kan inte svara på om det var från Stefan eller inte."
Å: "Lät det som att hon uppskattade det?"
JD: "Nej, det gjorde hon inte."
//
Ca 28 min
Å: "Bara kort, var det, jag glömde att fråga dig Jonas...Det där ljuset vi pratade om, var det ett riktigt ljus eller var det elektriskt ljus; vet du det?"
JD: "Om jag ser på b...jag tolkade det som att det var ett riktigt ljus när jag såg bilden. Nu finns det ju ljus som ser väldigt fina ut även fast de är elektriska. Men jag har för mig att det var ett levande ljus, så vitt jag kan komma ihåg."
Å: "Och det är en tolkning utifrån bilden så att säga?"
JD: "Det är nog en tolk...en kombination utav bilden och vad Lena berättade. Jag har för mig att hon sa faktiskt att det var ett levande ljus. Men där är jag lite osäker..."
Nu minns jag alltså inte längre varifrån jag har fått min tanke att det brinnande ljuset i sängen var ett batteridrivet ljus. Kan det varit en egen slutsats jag har dragit? Att det finns inget rimligt i att sätta ett levande brinnande ljus i sängen; risken är för stor? Dessutom borde det varit så allvarligt att i borde ha hört mer om det? Och att jag själv tänkt att meningen är inte att sätta eld på huset, utan bara att markera att jag ser dig jag kan komma åt dig, jag kan ta mig in i ditt hus, känn dig aldrig säker. Det är en varning, antingen för att hon har en relation med JD eller för att hon hotar om avslöjandet eller både och?
Men nu med mer kunskap om hur SDs och Lenas förhållande sett ut, och med de hemska dödshoten (mm!), förstår jag att gränsen för vad Lena accepterat har förskjutits till en gräns som är bortom förnuft.
Dessutom; jag har mycket svårt att tänka mig att åklagaren skulle med vilja vilseleda rätten.
Min slutsats blir alltså att det inte finns någon som vet vad det var för ljus, utan är hänvisade till bilden och orden som inte ger ett tydligt svar?
Jag börjar tycka att SD använder anklagelser mot vittnen och åklagaren (!) om metoder som påminner om hans eget agerande!
Naturligtvis är det här inget som förvaret vill använda på det sättet, dvs de vill inte anklaga åklagaren för att vara oärlig. Om de skulle vilja framföra något, kommer de naturligtvis arbeta som man gör i en rättssal. Man visar på vilket sätt åklagarens uppgifter kan ifrågasättas genom bevis eller indicier som kan så tvivel. SDs sätt att lägga upp sina invändningar, slår tillbaka mot honom själv.
Det skulle vara mycket intressant att veta om svaret på vilken typ av ljus det var i sängen.
Han var säkert upprörd. - I motivbilden finns patologisk svartsjuka och tvångsmässigt kontrollbehov. - Alla överträdelser bestraffas.
Ja, den "blöta filten", den ligger alltid kvar där och tynger, liksom kontrollbehovet som du säger.
Och kanske är det så att SD i samtalet med KN inte vill acceptera att KN skulle veta bättre än honom själv, utan att SD behöver "korrigera" KN och själv kunna skriva sin egen historia? Det är han som bestämmer vilken bild allmänheten ska ha av honom?
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Skulle han inte ha känt till turerna med M..? - Saknades förmåga att läsa mellan raderna i L:s loggtexter? - Han säger sig ju också "veta hur L är". - Visste han inte att LW tillbringat flera helger hos BX - och BX och RL varit i Ö-bro hos LW? - Det är klart han hade koll; full koll.
Du har förmodligen helt rätt här.
Jag börjar tänka om; att SD antingen har svårt att acceptera vad som händer och inte vill höra talas om det, eller så vill han enbart att andra inte ska tro att det ligger till på det viset. Kanske (förmodligen) är det båda alternativen.
Att han blir vred, kanske beror på att han känner att han har tappat sin gloria, att han har tappat kontrollen på att det är han som bestämmer över sitt öde.
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, här börjar MGM:s strategi synliggöras - men han har svårt att få allt att gå ihop: Logiken och känslorna/aggressionerna kolliderar. - Det underlättar sedan att få ett facit: FUP, att utgå från, inte minst för att se vad som lyckosamt kunnat raderas.
Redan under det första förhöret 15 maj kl. 14:56 - 15:28 (A147, s. 1) raderade MGM div. bilder:
15:10:13 t.o.m. 15:10:24: Av följande 11 Telegram-bilder (mottagna 13 resp. 14 maj) har (vid en
snabb överblick) 8 kunnat visas vara kopplade till en 11-12 sek lång aktivitet i MGM:s telefon (markerade r).- Det ser alltså ut som att bilderna har raderats under pågående förhör och sedan (delar av?) MGM:s Telegramchatt kunnat återskapas. (A164, s. 1215ff):
14 maj 2018
11 - 23.00 Loggremsa från 1 dec 2015
10 - 20.49 Hjärtformat bakverk 13 maj 2018
09 - 23.18 Pågående tandborstning
08 - 16.30 Salladsskål i glas med uppskurna grönsaker r
07 - 15.00 Cykeltur i Hjärsta (tillsammans med A) - Bilden tagen på Sk*rdev 1 (strax före en av mötesplatserna intill Varbergatunneln): r https://www.google.se/maps/@59.2879761,15.1818959,3a,90y,88.85h,84.96t/data=!3m6!1e1!3m4!1s1ltbpIAMYXuzHtjlQ8HIIA!2e0!7i1 3312!8i6656!5m1!1e4 https://www.google.se/maps/@59.2874591,15.1814257,3a,37.5y,177.67h,80.14t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7BQQIkZ738ETYmZWHSL1Og!2e0!7i1 3312!8i6656!5m1!1e4
06 - 10.17 Fyra duschbilder (collage) varav en skickas (sekretessad) r
05 - 09.53 Cykeltur i Hjärsta (”loppmarknad” på banderoll utanför ett hus) r
04 - 09.52 Cykeltur i Hjärsta r
03 - 09.40 Lövskog (ser ut att vara från området med gömman ”Absolute X-mas”: N 59° 17.630' E 015° 11.447': Virkad julkrubba med en natthimmel gjord av svart sammet och glitter. - LW upplyste JJ om att hon ville sätta dit en liten distans bakom taket så att inte Jesusbarnet skulle rulla ut) - Det var också den cachen MGM pratat om riskerade bli mugglad pga att man röjt ur skog; en risk LW vid besök på platsen ansåg försumbar. r
02 - 09.10 Garmin-klocka på LW:s handled r
01 - 09.10 Skymt av orange träningsshorts r
Men Gode Gud!
Så observant av dig!!!
Nu blir jag ännu mer förvånad över att man inte tidigare har koll på att det finns anmälningar från Lena till SD i det här läget. SD kommer dit som vittne, och det är oklart hur mobilen har visats till YE. Jag förstår att man ännu inte i det läget kunde kräva att få hans mobil i handen, men förhörsledaren kunde kanske ha frågat om att få titta på den ganska omgående och själv hållit den i handen.
Klockan är ju alltså 14:56 redan.
Jag är ganska säker att jag någonstans läste/hörde att SD faktiskt inte kommer till förhör på eget initiativ vid detta första vittnesförhör, utan faktiskt blir ditringd. Här borde man varit mer på tårna, varit extremt försiktig och noggrann med både att dokumentera förhöret direkt och dessutom se till att ha koll på vad SD pysslade med, dvs se till att han inte kunde mickla bort grejor eller själv välja vad som skulle visas.
Jag vet som sagt inte vad förhörsledare kan kräva av vittnen.
Tillägg:
På tal om att ha koll:
Förhör TR med JD:
Ca 15 min
Å: "Jag förstod på dig att Lena undrade om Stefan kände till hennes cacher eller kommande cacher eller; är det rätt uppfattat?
Hade hon uttryckt något sådant?"
JD: "Hur, hur, mena.. hur... Hon berättade någon gång att hon misstänkte att Stefan kunde ha reda på dom..."
Å: "I vilket sammanhang?"
JD:"...men inte , det finns inga möjligheter att få reda på det så att säga från sitens sida. Vemsom helst kan inte få reda på det innan, utan i så fall måste det vara inside information."
Å: "Ja, det har jag förstått att inte vem som helst kan få veta, och då undrar jag vad, vet du vad Lena byggde eller baserade det här på; sa hon det?"
JD: "Hon berättade att hon misstänkte att Stefan hade haft koll på om hennes dator. Om hon visste att han hade haft det innan, eller om hon bara gissade, det vågar jag inte svara på. Men hon misstänkte det, att det fanns den här möjligheten. Att hon har (ohörbart "triss"?)... Stefan visste om de här grejorna innan det kom till kännedom för andra."
Å: "Ja, ok, någon form, att han hade kikat så att säga i förväg och sett vad hon skulle lägga ut?"
JD: "Jag vågar inte svara hur, men det, när man lägger in en cache och skickar in den för vare sig granskning eller för att få en koordinatreservation, så genereras det automatiskt ett mail som går till sin privata mailadress, eller den mailadress man angett, att nu har jag skickat in en cache och skickat för en granskning och då får jag ett mail att nu har den gått iväg. Om det skulle vara sådana indikationer som hon syftade på, jag vet inte."
Å: "Är det vid något enstaka tillfälle hon har berättat det för dig eller är det här..."
JD: "Nej, hm, hon har påtalat detta några gånger."
Å: "Ok. Fanns det någon annan oro från Lenas sida så att säga gentemot att Stefan hade koll på nåt som hon inte ville att han skulle ha koll på? Förstår du min fråga?"
JD: "Du menar utanför geocaching? Eller hur menar du?"
Å: "Min fundering var bara rent generellt; om hon hade gjort andra situationer liknande den?"
JD: "Hon var väldigt mån om att stänga sin dator när hon gick från köksbordet. Jag var ju hemma hos henne nån gång och då vet jag att hon stängde locket till datorn för att någon inte skulle se och telefonen skulle vara låst. För hon berättade för mig att hon var orolig för att nån skulle läsa eller få reda på den information hon hade. Hon tyckte att hon hade för mycket viktiga saker på dom, på både dator och telefon som hon inte ville att andra skulle se. Men hon var orolig för att det folk som kunde se."
Å: "Och vem var denna nån, eller vad var det för folk?"
JD: "Ja, hon berättade att hon trodde att Stefan hade lagt in nån form av, ehm, inte spionprogram, men alltså för att kunna se. Kunde lösenorden. Var väldigt mån om lösenorden, att de skulle ändras och hon var inte säker på att Stefan inte kunde lösenorden för hennes mail och sånt."
Senast redigerad av notknapparen 2020-11-21 kl. 16:05.
Ja, jag minns det också, att Stefan ska ha tänt ljus (brinnande) i hennes hem inför hennes hemkomst för att göra det mysigt och välkomnande för henne; det berättade han i TR. Även LJ berättar det i förhör (A 150/437):
"Då Stefan varit i USA gav han henne en halskedja i guld, Hanna fick en likadan fast i silver. L vet inte när det var i tid. Vid flera tillfällen ska Stefan ha tänt brinnande ljus hemma hos Lena som hon sett då hon kommit hem till bostaden. Syftet var att det skulle vara mysigt då hon kom hem. Då hon var kär och galen tyckte hon att det var trevligt att bli uppvaktad på det sättet."
Det är väl lite typiskt Stefan; att mitt i lögnerna finns ofta en kärna av sanning, vilket gör att det blir svårare att dra gränsen av vad som är påhittat och vad som är sant. Lika lite som att fotograferandet utanför hennes lgh i samband med att MgL var aktuell, att det handlar om ett roligt skämt, en trevlig hälsning.
Han får dock svårt att hävda att detta med det brinnande ljuset i sängen skulle vara en mysfaktor. Det är inte heller 2016 (är det en vilseledande manöver från SDs sida?) utan hösten 2017 förmodligen. Det är alltså bara ett halvt år innan mordet, vilket inte är en period av harmoni mellan dom. Och det är nu som Lena träffar JD och hoten om avslöjandet ligger där som ett bakgrundsskvalp hela tiden.
Att det var ett ljus som lyste, det kan man se på bilderna i Aktbil 164 A, s. 73. Och det är kanske den bilden som JD får skickad till sig, vilket gör att han får en tanke att det kan vara ett levande brinnande ljus.
Från förhöret i TR:
ca 18:10 min
Å: "Du, då måste jag fråga dig också avslutningsvis bara. Jag har läst en konversation mellan dig och Lena som handlar om nåt ljus i nån säng,. Känner du igen det?"
JD: "Mm, ja."
Å: "Vad var det för nåt?"
JD: "Det var under ett telefonsamtal med henne en gång. Vi pratade i telefonen och då när hon kommer upp på sin, på övervåningen, så tystnar hon till lite grann, typ lite häpet, vilket jag inte noterar. Dagen efter, när vi pratar i telefonen igen, så berättar, å berättar hon och frågar om jag noterade detta. Och då säger hon att hon sett, då hade hon kommit hem och inte varit uppe på övervåningen sen hon kom hem och då står det ett brinnande ljus på sängen eller i sängen, nu kommer jag inte exa...riktigt ihåg, eh som står och brinner där och hon skickar då ett foto på det till mig."
Å: " Vet du var ljuset hade kommit ifrån?"
JD: "Hon själv misstänkte, hon kunde inte ju bevisa det, men hon trodde väl att det kom ifrån Stefan. Men jag kan inte svara på om det var från Stefan eller inte."
Å: "Lät det som att hon uppskattade det?"
JD: "Nej, det gjorde hon inte."
//
Ca 28 min
Å: "Bara kort, var det, jag glömde att fråga dig Jonas...Det där ljuset vi pratade om, var det ett riktigt ljus eller var det elektriskt ljus; vet du det?"
JD: "Om jag ser på b...jag tolkade det som att det var ett riktigt ljus när jag såg bilden. Nu finns det ju ljus som ser väldigt fina ut även fast de är elektriska. Men jag har för mig att det var ett levande ljus, så vitt jag kan komma ihåg."
Å: "Och det är en tolkning utifrån bilden så att säga?"
JD: "Det är nog en tolk...en kombination utav bilden och vad Lena berättade. Jag har för mig att hon sa faktiskt att det var ett levande ljus. Men där är jag lite osäker..."
Nu minns jag alltså inte längre varifrån jag har fått min tanke att det brinnande ljuset i sängen var ett batteridrivet ljus. Kan det varit en egen slutsats jag har dragit? Att det finns inget rimligt i att sätta ett levande brinnande ljus i sängen; risken är för stor? Dessutom borde det varit så allvarligt att i borde ha hört mer om det? Och att jag själv tänkt att meningen är inte att sätta eld på huset, utan bara att markera att jag ser dig jag kan komma åt dig, jag kan ta mig in i ditt hus, känn dig aldrig säker. Det är en varning, antingen för att hon har en relation med JD eller för att hon hotar om avslöjandet eller både och?
Men nu med mer kunskap om hur SDs och Lenas förhållande sett ut, och med de hemska dödshoten (mm!), förstår jag att gränsen för vad Lena accepterat har förskjutits till en gräns som är bortom förnuft.
Dessutom; jag har mycket svårt att tänka mig att åklagaren skulle med vilja vilseleda rätten.
Min slutsats blir alltså att det inte finns någon som vet vad det var för ljus, utan är hänvisade till bilden och orden som inte ger ett tydligt svar?
Jag börjar tycka att SD använder anklagelser mot vittnen och åklagaren (!) om metoder som påminner om hans eget agerande!
Naturligtvis är det här inget som förvaret vill använda på det sättet, dvs de vill inte anklaga åklagaren för att vara oärlig. Om de skulle vilja framföra något, kommer de naturligtvis arbeta som man gör i en rättssal. Man visar på vilket sätt åklagarens uppgifter kan ifrågasättas genom bevis eller indicier som kan så tvivel. SDs sätt att lägga upp sina invändningar, slår tillbaka mot honom själv.
Det skulle vara mycket intressant att veta om svaret på vilken typ av ljus det var i sängen.
Oavsett vad det är för ljus så kanske inte LW först kan avgöra det när hon kommer in i rummet?
Detta talar väl på sitt sätt för att ljuset var elektriskt. Man förmodar att det är placerat så att ett levande ljus på den platsen vore skrämmande o en betydande risk o olägenhet. Vilket man kan förstå om man exv relaterar till plötsligt upptäckta levande ljus i sin egen bostad. Men ett tänt, levande värmeljus är väl ändå inte helt otänkbart, om än det höjer ribban en hel del.
LWs barn och andra vittnen borde känna till om LW hade elektriska värmeljus hemma o brukade använda dem. Inget hindrar förstås att SD visste var sådana fanns även om de normalt inte användes. Som den hypotetiske C-O/bilt^ema-stammis han nog är så kan han ju ha fiskat upp sådana där elektriska närsom och tagit med sig. Det är lite eget att det inte tycks ha dryftats närmare var ljuset kom från o om det var ett riktigt.
Magkänslan säger väl att det är LWs eget o elektriskt, men annat är ju möjligt.