Om hur en berättelse kan byggas upp.
Från ingenting, till en hel historia.
Allt under ett enda förhör
Förhör SD 30 maj- 18, om 11-12 maj och om han träffade/kontaktade Lena på kvällen:
s 303
Från ingenting, till en hel historia.
Allt under ett enda förhör

Förhör SD 30 maj- 18, om 11-12 maj och om han träffade/kontaktade Lena på kvällen:
s 303
"FL: Du har inget minne av det alls? Träffa du Lena då på fredagen, senare?s. 305
MT: Det har jag svårt och tro eftersom hon får barn på fredagar, så det, men jag har ingen
minnesbild av det, men. nej det tror jag inte. "
"FL: Nej, har du något minne av den, nästa dag då, för där säger du att där hade du nåns.314
minnesbild tidigare av att du eventuellt fick besök av Lena?
MT: Ja vi pratade i alla fall om det vet jag, ehh eftersom jag skulle ha barn, men dom kom
inte hem, dom, dom åkte med mormor och morfar, morfar till landet.
FL: Okey.
MT: Så jag vart själv natten fredag till lördag.
FL: Okey.
MT: Då pratade vi i alla fall att, hon skulle besöka, men jag, ehh ...
FL: Prata du ...
MT: Jag har inget...
FL: Och Lena om det?
MT: Ja, men jag har inget minne av att, att det blev så, men. "
"MT: I sådana fall så var jag ute ehh, en sväng och blev ehh, lite inramad av tre grabbar.s. 322
FL: Vad var klockan då då?
MT: Elva, tolv ehh jag ehh, mörkt.
FL: Vad var du ute och gjorde då då?
MT: Jag skulle träffa Lena.
FL:Mm.
MT: Skulle jag göra faktiskt. "
"FL: Fick du då kontakt med, med Lena sen då? Var du före henne, var det bestämt att du,s.324
hade du bestämt en tid med henne eller?
MT: Ja vi, minns inte, men jag tror nog att vi sa att vi går nu, jag tror inte vi har bestämt ett
klockslag utan.
FL: Nej, men hur fick, fick du tag på henne sen då eller?
MT: Ja vi chattade sen, för jag ville ju upp igen för och ...
FL: Träffa du inte henne fysiskt eller?
MT: Nej (låter tveksam) jag var inte till henne sen, nej nej ...
FL: Nej.
MT: Vi träffades inte fysiskt.
FL: Utan ni chattar då?
MT:Mm. "
"[i]FL: Så åker du hem då, du träffar inte Lena då då?s.341
MT: Nej jag träffar inte Lena då och, ehh jag tror faktiskt att vi har en liten chatt där hon, hon
är nog lite besviken för att jag inte kommer ner, vill jag minnas./I] "
"FL: Efter mötet med P*er M*ossberg nu då, vad händer då då?s 347
MT: Ja då är jag ju hemma.
FL: Ja, har du kontakt med Lena nånting då då?
MT: (Gör något pysljud med munnen) jag hade det i alla fall före jag drog ut till polisen, jo
men vi hade nog det efteråt sen också, mm, jo det hade vi ...
FL:Mm.
MT: Jag är säker på att hon försökte övertala mej att komma ner en sväng till henne också.
FL: Tänkte du åka ner till henne?
MT: Nej jag tror att hon försökte övertala mej till att komma ner till henne. "
"FL: Vad hade du för planer med den träffen med Lena på lördagen?s 356
MT: Att träffas bara ses.
FL: Och göra vadå?
MT: Ja vår ursäkt var att vi skulle titta på den där burken ...
FL: Precis det var en ...
MT: Det var inte särskilt viktigt.
FL: Ursäkt ja.
MT: Mm.
FL: Men du ville gärna ha ut Lena då på lördagen, vad var det att du inte fullföljde träffen
med Lena då? Vad var det som gjorde det?
MT: Att jag mötte tre människor som jag kände obehag inför ehh, och att jag sen drog hem,
och sen drog faktiskt ut igen för och möta snuten där, ehh sen kan inte jag vara borta mer,
inget mer än så.
FL: Så anledningen till att du inte kan vara ute längre, det är det menar du att, att du, du ...
MT: (Fnyser eller fnissar till)
FL: Har varit borta för länge från dina tolv, din tolv och fjortonåriga dotter?
MT: Ja.
FL: Det är inte på grund av att du har träffat P*er eller?
MT: Nej (låter full i skratt"
"FL: Nu får du ju allesom ta och skärpa till dej lite, tycker jag. Varför ringer du polisen?s 357
MT: Strängt taget för att hon övertalade mej till och göra det, hon tyckte inte att jag skulle gå
upp själv,jag ville smyga upp och titta om dom var kvar där för då var det ju konstaterat, om
dom ställer sej i samma positioner igen, ja men då är det konstaterat, då är dom där i ont
uppsåt, ehh och då kallar man på er. Hon ville följa med, men eftersom hon är trasig i benen,
så fick hon inte det, för hon skulle inte kunna följa med på en, flykt, så om, om, och som du
insinuera att jag ville träffa henne för att skada henne, då hade det varit jättebra om hon hade
kommit upp i skogen, men, som du ... "
"FL: Så då är frågan, varför ringer du till polisen? För nyss sa du att du ringde till polisen, förs. 359
det var din tanke att gå hem och hämta telefon och ringa till polisen för att, ifall nån annan
skulle kunna bli, mindre svag skulle kunna bli drabbad.
MT:Mm.
FL: Nu helt plötsligt tänkte du inte ringa till polisen, utan nu gick du hem, ringde till Lena ... "
"BFL: Det är ju samma sak där Stefan, varför berättar du inte det från början, ja första frågan,
ja då säger du, då går du ju hem, då springer du ju hem och då ringer du ..."