2020-11-20, 16:58
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Är du själv gift och är det med en svensk kvinna?

Ja och ja. Sedan över tio år tillbaka, med barn, så det har hållit så här långt. Inte utan ansträngning.
Citera
2020-11-20, 17:02
Medlem
raketers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Ett intressant fenomen är att även när det är dags för pension så får kvinnor från mer traditionella länder antagligen det bättre på många sätt än de får i Sverige, då barnen ofta gör precis allt för att modern ska få det bra (exempelvis Zlatan), betydligt mer ger de åt modern än fadern när de blir vuxna och börjar tjäna egna pengar. Det handlar om gåvor av alla sort som den kvinnan får i äldre dagar som inte syns i statistiken, dessutom gåvor som inte är materiella utan just tillgång till att få tillbaka mänsklig värme när hon blir svag (medan traditionella fadern som arbetat hårt för familjen från distans möjligen offrat sig och inte riktigt får tillbaka samma värme från sina barn vid äldre dagar).

Kvinnan, som nu är farmor, får också vara betydligt mer delaktig i "livets flod", och vara ytterst delaktig i sina barnbarns uppväxt, rentav en nyckelperson. Det finns givetvis ingen röd kuvert som garanterar allt detta, den tomma materialistiska synen på människan så ska allt räknas i siffror och rättvist fördelas av någon statlig institut, där hela ens liv ska pusslas ihop och man räknar ut att den äldre behöver si och så många kvadratmeter och proffs som vet hur man tar hand om äldre - så sitter våra äldre där i tomma rum och stirrar mot en vägg hela dagen medan främlingar kommer in och tar hand om dem, och de har ingen aning om vad deras liv nu gick ut på.

Men det finns ingen existentiell problem med det, nej! Problemet går ut på några hundralappar i pension som kvinnan möjligen förlorat när hon varit mammaledig, sådant måste man rätta till framför allt annat, och man ska köra över kvinnors egen åsikt om frågan och kvinnors vilja att offra hundralapparna för att vara hemma med barnet, då hennes biologi skriker åt henne att det är viktigt att skapa en livslång emotionell koppling med ungen.

Inte ens några extra hundralappar får hon:

Citat:
För en stor del av dagens 65-åringar kommer 40 års arbete inte att löna sig.

Inte ens med det nya pensionstillägget kommer de att få mer i pension än om de inte hade jobbat en enda dag.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/pension/a/PRRezp/nytt-pensionslarm-for-lite-pengar-i-systemet
Citera
2020-11-20, 17:02
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Fast vad sker med en kvinna i ett sådant samhälle, som inte har några barn som kan ta hand om henne?

Vad sker i vårat samhälle när staten inte har pengar att betala pensionärer längre och vi får otroligt många fattigpensionärer? Vad händer när "karriärskvinnan" får sparken och inte hittar några nya jobb då arbetslösheten ständigt ökar (10% just nu)?

I Sverige har vi ju dubbelt så många fattigpensionärer jämfört med Norge och Danmark och denna grupp ökar med tiden.

Livets eviga läxa: det existerar inga garantier förutom döden! Jag har aldrig öppnat ett röd kuvert i hela mitt liv, för jag vet att siffran på min pension är en illusion som framtiden inte kan garantera. Min bror skulle däremot göra vad som helst för mig (och jag för honom) och skulle erbjuda att jag kan bo hos honom (han har tjänat betydligt mer än vad jag gjort i mitt liv), litar givetvis mer på att han hjälper mig ifall jag av någon anledning inte längre kan överleva, varför skulle jag lita mer på staten än de människor som älskar mig?

Så vad får dig att tro att staten är en större garanti än barn och den större familjen?
Senast redigerad av Naknekejsaren 2020-11-20 kl. 17:06.
Citera
2020-11-20, 17:08
Medlem
JohanSverkerssons avatar
En studie från jämställda Norge:

https://www.deseret.com/2012/12/3/20510642/gender-equality-at-home-doesn-t-protect-against-divorce-study-says

Citat:
A new study from Norway shows that couples who do an equal amount of the housework are not less likely to divorce — although an earlier study shows men are happier when they do their fair share.

The website Views and News from Norway (newsinenglish.no) looked at a study called "Equality at home" that was conducted by the Norwegian Social Research Institute (abbreviated "NOVA" in Norwegian) and found "the greatest number of divorces occurred among couples who divided housework equally. More equality, it seems, led to more divorces."
Citera
2020-11-20, 17:10
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raketer
Inte ens några extra hundralappar får hon:

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/pension/a/PRRezp/nytt-pensionslarm-for-lite-pengar-i-systemet

Ja, det är ju fan helt otroligt att läsa. Hur kan svenskar vara sådana bäääande får som fortfarande tror att staten är garantin för livet när de tydligt ser hur alla äldre får framför dem leds in i slakthuset?

Känns som när jag läste Orwells djurfarm när jag ser hur svenskar beter sig, det är fan pinsamt!
Citera
2020-11-20, 17:15
Medlem
raketers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Ja, det är ju fan helt otroligt att läsa. Hur kan svenskar vara sådana bäääande får som fortfarande tror att staten är garantin för livet när de tydligt ser hur alla äldre får framför dem leds in i slakthuset?

Känns som när jag läste Orwells djurfarm när jag ser hur svenskar beter sig, det är fan pinsamt!

Har du sett dokumentärfilmen ”The Swedish Theory of Love”? Den går igenom lite av den ideologiska bakgrunden till detta tänk.
Citera
2020-11-20, 23:46
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ja jag är feminist.

Och jag sitter inte och försöker inbilla mig att
gamla misogyna patriarkala idéer enkom skulle sitta hos islam, speciellt inte i ljuset avse jag diskuterat mot på FB , nen? De kanska alka är islam troende?

De sitter överallt, mer eller mindre, och måste bekämpas i sig och inte som en förevändning för främlingsskräck.

Islam är den yngsta religionen av de 3 abrahamiska religioner. Faktum är, att islam är det absolut största hot mot kvinnors frihet i modern tid. Det är inte kristne och judiska män, jag är rädd för på min väg i det offentliga rum, det är muslimske män med kaozhjärna..
Citera
2020-11-21, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Islam är den yngsta religionen av de 3 abrahamiska religioner. Faktum är, att islam är det absolut största hot mot kvinnors frihet i modern tid. Det är inte kristne och judiska män, jag är rädd för på min väg i det offentliga rum, det är muslimske män med kaozhjärna..

Och de du bör vara rädd för som kvinna i Sverige är SD, KD m.fl OM de får makten i Sverige så kommer dina rättigheter och möjligheter som kvinna direkt snaras av, precis som de just nu snaras av i ex. Polen, Ryssland etc.
Och DE har betydligt större möjligheter och bredare ingång till reell svensk makt än någonsin islam.

Sen visst att du råkar ut för en individ (oftast då en man) med "kaozhjärna" ikombination med misogynism kan ju hända, men risken för detta är vansinnigt mycket mindre än risken av SD ska få inflytande i svensk politik, och den gravt kvinnohatiska "kaozhjärnan" kan likaväl sitta i en kristen, hindu eller ateistisk man.
Citera
2020-11-21, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Du smiter litet från frågan. T ex kristna svenskar har litet lägre skilsmässofrekvens än mer okristna svenskar - är inte det bra? Och borde Du som feminist inte vara islamfientlig; om det nu är patriarkat Du är emot? Flera fruar kan väl inte var feministiskt?

Sedan, vi vet att en god kärnfamilj är det bästa för de flesta barn - varför vill Du inte uppmuntra detta?

Svenska män är bland de mest jämställda i världen, men ändå har vi höga skilsmässotal. Är inte svenska kvinnor ovanligt otacksamma?

Du smiter från verkligheten.

Äktenskap är inte definitionen av lyckad och trygg barndom, Uven, eller lyckad mänsklig relation.
Åtskilliga äkenskap är rena krigszonerna, totalt förödande för barn.
Är det bra tycker du att barnen i dessa äktenskap ska tvingas stanna med ex. psykotisk. sexeullt eller fysiskt våldsam förälder/ föräldrar?
jag kan ju kontra ditt tramsexempel med motsvarande trams....

Svältande människor är lite mindre benägna begå brott, ska vi inte se till så att alla människor ska tvingas svälta?

Och varför ska jag alltså bara vara emot just islamsk patriarkat och deras "resonemang", och inte judisk, katolsk, lutheransk, ateistisk eller hinduisk?
DIN typ av patriarkat ex. Varför ska jag INTE vara emot när DIN sort vill begränsa kvinnors rätt över sina egna kroppar? bara när islam vill det?

De VERKLIGEN! bästa för alla barn är trygghet, kärlek, bra omsorg och tillräckliga resurser.
Och detta finner du lite överallt, inte endast i heterosexuella lutheranska kärnfamiljer.

Och samhällens politik bör vara riktade åt att garantera ovan åt flest möjligt barn, inte att ägna sig åt att "vissa" barn ska STRAFFAS, användas som vapen mot sina föräldrar för att dessa prompt ska ingå hetroseuxuella äktenskap".

För jag upprepar: fakta är att DIN politik/ DITT samhälle leder till stora mängder ungar som far enormt illa.
Min politik ( ex. nu Sverige i nutid) gör det inte.

men detta gömmer du dig ifrån.
Senast redigerad av Merapi 2020-11-21 kl. 09:00.
Citera
2020-11-21, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Som sagt, man behöver ju inte råka ut för allt det där bara för att man är hemmafru.
Och våldtäkt och misshandel är hur som helst olagligt även inom äktenskapet.
Men det är sant att det kan vara farligt att inte ha en egen ekonomi vid en skilsmässa.
Fast nu har de flesta gifta kvinnor i Sverige ett eget jobb i alla fall, så då blir det här nästan en icke-fråga.

Nä, man behöver ju inte dö i en bilolycka, bara för att man väljer att köra i 250 km/h heller.

precis det är en icke fråga i Sverige, för här har feminismen sett till att vi har dagis, föräldrapeng, pappamånader, nästan lika löner, utbildning även för kivnnor och...aborträtt ex.

Många saker som alltså vissa konservativa vill ta bort.
Citera
2020-11-21, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är väl ingen modern hemmafru som avsäger sig en självständig ekonomi?

Det är trams.

Vad man måst6e göra som familjuefar är att avsätta en rejäl slant till ett pensionssparande i sin hustrus namn. Så att hon har det bra, och så att hyon kan gå sin väg om hon vill.

Det finns olika sorters män. Och den sortens män finns. Och det är en variant på en modern mansbild som bör framhållas positivt.

Den man som inte ser sig själv som världens centrum utan använder sin styrka för att stötta andra.

Det kryllar av dem omkring dig, men du vill inte ha dem. Du blir intresserad av en annan sorts män. Fråga dig själv varför.
Så? vilken självständig ekonomi menar du en "modern" hemmafru har?
och är det alltså familjefädernas goda vilja som halva mänskligheten ska vila sina liv på?

varför heller inte lösa den mänskliga reproduktionen lite smartare och dela den samt karriärmöjligheter, frihet och inkomstmöjligheter och självständighet lika?

För hey!! det är DE männen jag ser, inte nån "snäll" patriarkark som delar ut lite allmosor.
Citera
2020-11-21, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Så? vilken självständig ekonomi menar du en "modern" hemmafru har?
och är det alltså familjefädernas goda vilja som halva mänskligheten ska vila sina liv på?

varför heller inte lösa den mänskliga reproduktionen lite smartare och dela den samt karriärmöjligheter, frihet och inkomstmöjligheter och självständighet lika?

För hey!! det är DE männen jag ser, inte nån "snäll" patriarkark som delar ut lite allmosor.

Det beror ju på hur hushållet lägger upp den gemensamma ekonomin.

Visst, det förekommer att hustrur till en VD ställs på bar backe. Förut hade hon kanske 50.000 i månaden att röra sig med för att köpa det som behövdes till hushållet. Inklusive egen konsumtion då.

Utan arbetslivserfarenhet får hon svårt att klara sig om hon inte stoppat undan något av de 50 laxarna.

Å andra sidan... om alternativet varit att slita i ICA-kassan så har hon det kanske inte så mycket sämre.

Ja precis, du kan inte se vettiga män utan hakar upp dig på enstaka idioter. Så låter du dessa stå som representanter för manligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in