Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Jo, så är det ju. Men det beror mer på att man har mycket omkring sig, är stressad osv. Men att minnet försämras med åldern är också ett faktum, även om det är individuellt givetvis. Men jag skulle nog säga att majoriteten av 80+, som det handlar om här, har på något sätt nedsatt minnesfunktion.
Ja det kan jag köpa. Jag kan också köpa att Esbjörn p.g.a hans ålder också kan ha vissa, för sin ålder normala, minnesrelaterade problem.
Men dessa problem är trots allt inte så omfattade att man inte skulle kunna genomföra en bostadsaffär, för det skulle då innebära att inga gamla människor skulle kunna genomföra bostadsaffärer eller andra större affärer överhuvudtaget.
I så fall skulle man aldrig få köpa saker på blocket från äldre människor osv. för att dessa inte är mentalt kapabla. Något som jag menar är befängt.
Därför vill jag påstå att fastighetsaffären, om än aningen påtryckande/eller kalla det fult, är fullt laglig förutsatt att inte Esbjörn demensförklaras eller av annan anledning förklaras vara mentalt oförmögen att genomföra en bostadsaffär. Och det återstår alltså att se om Esbjörn går med på att gå igenom en sådan psykologisk undersökning för att få konstaterat att han inte är mentalt kapabel att bevaka sin rätt och förvalta sin egendom.
Dock skulle han sätta en stämpel på sig själv för resten av livet med ett sådant handlande, och praktiskt taget vara omyndigförklarad livet ut. Får väl se om hans släktingar förmår honom till att genomföra detta