Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Inte alltid. I vissa fall kan kontrakt upphävas enligt avtalslagen om det handlar om ocker, eller om man gjort affär med någon som inte varit fullt medveten om sin handling.
Ocker kan vi utesluta i det här fallet.
Säljaren har full rättskapacitet och står inte under förvaltare eller ens god man.
Så kallad hembudsrätt förekommer endast i undantagsfall när det gäller fastigheter. Jag känner bara till fallet med flerfamiljshus som upplåts med hyresrätt där då hyresgästerna kan bilda en vilande Bostadsrättsförening, vilken då får hembudsrätt (”första tjing”) på fastigheten om ägaren får för sig att sälja.
Vidare finns inskränkningar i förfoganderätten för fastigheter om ett omyndigt barn har ärvt den. Då måste kommunens Överförmyndare ge sitt godkännande.
Om man är gift och äger en fastighet själv så måste också make/maka samtycka till försäljning (även pantsättning) trots att hen alltså inte äger den.
I Esbjörns fall är ingetdera aktuellt. Han är bunden av det avtal han ingått. Att någon avlägsen eventuell arvinge (han saknar egna bröstarvingar, dvs inga egna barn, och testamentera bort allt) försöker hävda någon slags optionsrätt via ett hemligt avtal kommer inte att gillas av rätten. Jordabalken har formkrav på överlåtelser och hur fångeshandlingen måste se ut. Om det inte vore så skulle fastighetsmarknaden bli en enda anarki. Hur ska en köpare någonsin då vara säker på att äganderätten övergått? Och vilken bank skulle våga låna ut pengar?
Nej, det här är bara käbbel från Esbjörn.
Ebba gör rätt och mitt fulla stöd och förtroende! Jag tycker det är starkt av en ensamstående tvåbarnsmamma att ta ett sådant här beslut. Sann girlpower!!! Jag beklagar att hon drog nitlotten med säljaren och hans tvivelaktiga entourage.