2020-11-20, 15:55
Medlem
Overminds avatar
Varför vill Ebba ha ett gammal ruckel? Trivs hon inte bra där hon nu bor just nu?

Jag anar släktingar nära Esbjörn som viskar saker i hans öra och kontrollerar honom.
2020-11-20, 15:58
Medlem
Vilket jävla luder hon är fyfan äckliga kristdemokrater dra åt helvete med era trix att lura gamlingar!
2020-11-20, 15:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Handpenningen sätts normalt in på mäklarens Klientmedelskonto och blir därmed inte åtkomlig för säljaren. Den hamnar där för att mäklaren ska kunna vara säker på att få ut sitt arvode, vilket hen har rätt till efter påskrivet avtal (=juridiskt bindande affär).

I detta fallet verkar mäklaren bara varit inblandad i det här på ett hörn ”som ett skrivärende” och hen har i så fall bara fått en struntsumma för det jobbet. Men visst kan pengarna ha deponerats på ett Klientmedelskonto ändå. Detaljerna är inte kända.

Nu var det ingen mäklare med. Ebba hade betalat 390 000 kr direkt till gubben. Som han visst inte kunde återbetala för att han saknade Ebbas konto.
2020-11-20, 15:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Varför vill Ebba ha ett gammal ruckel? Trivs hon inte bra där hon nu bor just nu?

Jag anar släktingar nära Esbjörn som viskar saker i hans öra och kontrollerar honom.

Klart det är. Allt var fin och fröjd innan brorsonen dök upp och som hade förväntat sig tom och hus i arv. Inte att Esbjörn skulle få pengar som han kunde bränna för att få det lite fint på ålderns höst.
2020-11-20, 15:59
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Inte alltid. I vissa fall kan kontrakt upphävas enligt avtalslagen om det handlar om ocker, eller om man gjort affär med någon som inte varit fullt medveten om sin handling.

Ocker kan vi utesluta i det här fallet.

Säljaren har full rättskapacitet och står inte under förvaltare eller ens god man.

Så kallad hembudsrätt förekommer endast i undantagsfall när det gäller fastigheter. Jag känner bara till fallet med flerfamiljshus som upplåts med hyresrätt där då hyresgästerna kan bilda en vilande Bostadsrättsförening, vilken då får hembudsrätt (”första tjing”) på fastigheten om ägaren får för sig att sälja.

Vidare finns inskränkningar i förfoganderätten för fastigheter om ett omyndigt barn har ärvt den. Då måste kommunens Överförmyndare ge sitt godkännande.

Om man är gift och äger en fastighet själv så måste också make/maka samtycka till försäljning (även pantsättning) trots att hen alltså inte äger den.

I Esbjörns fall är ingetdera aktuellt. Han är bunden av det avtal han ingått. Att någon avlägsen eventuell arvinge (han saknar egna bröstarvingar, dvs inga egna barn, och testamentera bort allt) försöker hävda någon slags optionsrätt via ett hemligt avtal kommer inte att gillas av rätten. Jordabalken har formkrav på överlåtelser och hur fångeshandlingen måste se ut. Om det inte vore så skulle fastighetsmarknaden bli en enda anarki. Hur ska en köpare någonsin då vara säker på att äganderätten övergått? Och vilken bank skulle våga låna ut pengar?

Nej, det här är bara käbbel från Esbjörn.

Ebba gör rätt och mitt fulla stöd och förtroende! Jag tycker det är starkt av en ensamstående tvåbarnsmamma att ta ett sådant här beslut. Sann girlpower!!! Jag beklagar att hon drog nitlotten med säljaren och hans tvivelaktiga entourage.
Senast redigerad av JymdKjam 2020-11-20 kl. 16:02.
2020-11-20, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Ocker kan vi utesluta i det här fallet.

Säljaren har full rättskapacitet och står inte under förvaltare eller ens god man.

Så kallad hembudsrätt förekommer endast i undantagsfall när det gäller fastigheter. Jag känner bara till fallet med flerfamiljshus som upplåts med hyresrätt där då hyresgästerna kan bilda en vilande Bostadsrättsförening, vilken då får hembudsrätt (”första tjing”) på fastigheten om ägaren får för sig att sälja.

Vidare finns inskränkningar i förfoganderätten för fastigheter om ett omyndigt barn har ärvt den. Då måste kommunens Överförmyndare ge sitt godkännande.

Om man är gift och äger en fastighet själv så måste också make/maka samtycka till försäljning (även pantsättning) trots att hen alltså inte äger den.

I Esbjörns fall är ingetdera aktuellt. Han är bunden av det avtal han ingått. Att någon avlägsen eventuell arvinge (han saknar egna bröstarvingar, dvs inga egna barn, och testamentera bort allt) försöker hävda någon slags optionsrätt via ett hemligt avtal kommer inte att gillas av rätten. Jordabalken har formkrav på överlåtelser och hur fångeshandlingen måste se ut. Om det inte vore så skulle fastighetsmarknaden bli en enda anarki. Hur ska en köpare någonsin då vara säker på att äganderätten övergått? Och vilken bank skulle våga låna ut pengar?

Nej, det här är bara käbbel från Esbjörn.

Ebba gör rätt och mitt fulla stöd och förtroende! Jag tycker det är starkt av en ensamstående tvåbarnsmamma att ta ett sådant här beslut. Sann girlpower!!! Jag beklagar att hon drog nitlotten med säljaren och hans tvivelaktiga entourage.

Haha ja precis, det verkligen girl power att förhandla med senila personer. Hon är såååå stark !!
2020-11-20, 16:04
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
"Det har gått nio veckor nu sedan jag skulle haft tillträde till huset jag har köpt. Det har varit nio veckor av oro, otrygghet om något av det mest grundläggande - om var jag och mina två barn ska bo någonstans, säger Ebba Busch."

LOL. Hon är för fan topppolitiker. Tjänar mer än dubbelt så mycket som medelsvensson. Inte som att hon inte har råd med ett annat hus. Inte heller som att hon redan har betalat pengarna till gubben, men att han ändå vägrar henne tillträde. Dessutom har hon en lägenhet i centrala Stockholm i egenskap av riksdagsledamot. Sluta försöka ge sken av att du är hemlös din dumma subba.
2020-11-20, 16:07
Medlem
x-factory-xs avatar
Ebba har köpt fastigheten. Gubben ska ut, nu. Dåligt att formalian inte är på plats, men det är ju främst gubbens fel som vägrade mäklare.
2020-11-20, 16:15
Medlem
ConservativeAlphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Confusedsoul
Haha ja precis, det verkligen girl power att förhandla med senila personer. Hon är såååå stark !!

Hur ska skall det vara egentligen är gubben senil eller ej? Sa han till Ebba att han var senil innan, under eller efter under köpet? Eller är det en efterhandskonstruktion för få med sig poäng och kunna häva köpet? Hur kommer Esbjörn ihåg att blev pressad om han är dement?

Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
LOL. Hon är för fan topppolitiker. Tjänar mer än dubbelt så mycket som medelsvensson. Inte som att hon inte har råd med ett annat hus. Inte heller som att hon redan har betalat pengarna till gubben, men att han ändå vägrar henne tillträde. Dessutom har hon en lägenhet i centrala Stockholm i egenskap av riksdagsledamot. Sluta försöka ge sken av att du är hemlös din dumma subba.

Ja, det hela luktar snyft och läste artikeln precis men hon kör ett fulspel precis som Esbjörn. Hon ville ha det där huset och köpte det samt betalade handpenning. Allt annant problem dök ju upp först senare pga ånger samt någon släktning viskat i Esbjörns öra.

Blir spännande att se vad utfallet blir men allt luktar mögel från bägge sidor fast tycker det luktar lite mer hos gubben Esbjörn.
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nåja, jag kanske kan höga det till 60-årsåldern. Men många i 50+ får det svårare att tex. snabbt komma ihåg namn, det är ju allmänt känt och jag har hört det massor med gånger.
https://www.hjarnfonden.se/2018/09/om-minnet/#:~:text=N%C3%A4r%20minnet%20f%C3%B6rs%C3%A4mras,f %C3%B6rs%C3%A4mringsgraden%20varierar%20betydligt% 20mellan%20individer.

https://www.nyteknik.se/innovation/forskare-stela-blodkarl-ger-samre-minne-6968565

Jag vet många i min ålder samt även yngre, ända ner till tonåren eller 20+ som ibland har svårt att plocka fram ett namn bara sådär. Det beror inte nödvändigtvis på att minnet håller på att försämras.

Många 30+ som har barn massa stress i livet, kan också ha svårt att komma ihåg inte bara namn utan även andra helt vardagliga saker, glömma helt självklara saker och göra rena idiotgrejer p.g.a stress.
Stress påverkar minnet negativt.

Jag kan själv glömma namn bara sådär och inte kunna plocka fram det. Så har jag haft det hela livet och jag är inte en enda. Det är många som inte alltid kommer ihåg alla namn, det händer väl mer eller mindre alla liksom Det är helt naturligt.
Medlem
Enydrions avatar
Hon har ökat några pinnhål i min aktning, hon ger sig inte bara för att Expressen på alla sätt försöker baktala henne!

Synd att Åkesson är en mes i jämförelse (han har åtminstone inte sparkat riksdagsmannen som hoppade över från moderaterna trots skriverierna i pressen)

Hon verkar ju hålla sig till en och samma version hela tiden till skillnad från motparten (motparterna) som drar lite olika versioner hela tiden, och gärna överdriver (ljuger) en hel del...
2020-11-20, 16:19
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-factory-x
Ebba har köpt fastigheten. Gubben ska ut, nu. Dåligt att formalian inte är på plats, men det är ju främst gubbens fel som vägrade mäklare.

Gubben är ju för fan dement. Affären skulle aldrig ha gjorts. Det enda rätta för Ebba är att backa och köpa ett annat hus.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in