2020-11-20, 15:10
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Du är bara lurad av samhället att fokusera på det som är av mindre betydelse.
Bibelmotsägarna letar halmstrån.
Citera
2020-11-20, 15:12
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Angående Judas så är det ju ingen lögn det är ju två olika beskrivningar av verkligheten. Berättelser som hörts som rykten men kontentan är ju detsamma och det är det som är av vikt. Adam och Eva berättelsen är oviktig och har inget med din frälsning att göra. Du är bara lurad av samhället att fokusera på det som är av mindre betydelse.
Ja, om man ser bibeln som en samling berättelser där detaljerna inte spelar nån större roll så är det ju inga problem, du tillhör en av dom som plockar lite vad som känns viktigt och nöjer dig med det. Då handlar den här tråden inte om dig.
Ja, det är möjligt att jag är lurad av samhället, jag trodde att Jesus "offrade" sig på grund av arvsynden men så kanske det inte är. Konstigt att det alltid är det man hör dock. Vad säger du att hans offer var till för då?
Citera
2020-11-20, 15:16
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Inte alls den heliga anden kommer in först i NT på individnivå. Ingenting i GT förespråkar att författarna skulle vara inspirerade av den helige anden. I NT finns det till och med författare som diskuterar detta dilemma. Gud i GT är ju ganska rå men det är ju för att han försvarar judarna i en grym verklighet och vars människor vill utplåna dom.

Så den heliga änden har enbart inspirerat till NT?

Försvara judarna? Genom att de kan slakta folk och ta slavar?
Citera
2020-11-20, 15:17
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Det finns ingen motsägelse kring Judas död utan snarare två beskrivningar som ges av två olika författare av samma händelse.

Matteus berättar för oss att Judas dog genom hängning (döden framgår av passagen). Lukas, som ju var läkare, ger oss en grafisk beskrivning av vad som hände efter hängningen.

Judas döda kropp hängde i den heta solen i Jerusalem, och bakterierna i hans kropp bröt aktivt ned vävnader och celler. En biprodukt av bakteriell metabolism är ofta gas. Trycket som skapas av gasen tvingar vätska ut ur cellerna och vävnaderna och in i kroppshålorna. Kroppen blir uppsvälld som ett resultat därav.

Dessutom sker vävnadsnedbrytning som påverkar hudens hållbarhet. Judas kropp liknade en uppblåst ballong: när han träffade marken (på grund av att den gren han hängde på brast eller att repet bröt samman) så bröt huden samman och han s a s sprack upp med sina inre organ som spillde ut.

Det finns alltså ingen motsägelse i Bibeln omkring Judas död utan snarare två skilda beskrivningar som ges av två olika författare om samma händelse.
Varför säger då Lukas att Judas ramlade pladask på det fältet som han hade köpt för blodspengarna om han hängdes i Jerusalem?
Citera
2020-11-20, 15:18
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Men det handlar ju inte om att bygga sin tro kring vad man finner bekvämt utan vad man tror är närmast sanningen. Du kan presentera människor exakt samma text och dom kan komma fram till olika slutsatser kring hur man ska tolka texten. Ateister måste ta bibeln som guds sanna ord så dom kan bygga halmgubbar över hur kristendomen är och inte är.

Och därmed problemet

Hur ska en individ veta vad som är närmast sanningen?

Makalöst obegåvad samling texter....
Citera
2020-11-20, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Ja, om man ser bibeln som en samling berättelser där detaljerna inte spelar nån större roll så är det ju inga problem, du tillhör en av dom som plockar lite vad som känns viktigt och nöjer dig med det. Då handlar den här tråden inte om dig.
Ja, det är möjligt att jag är lurad av samhället, jag trodde att Jesus "offrade" sig på grund av arvsynden men så kanske det inte är. Konstigt att det alltid är det man hör dock. Vad säger du att hans offer var till för då?

Arvssynden är inte ens biblisk och det står inget om abort i bibeln etc etc. Du är lurad av så många......
Citera
2020-11-20, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Så den heliga änden har enbart inspirerat till NT?

Försvara judarna? Genom att de kan slakta folk och ta slavar?

Jag har bara läst GT en gång och det framstod ganska klart att många ville utplåna det judiska folket. Då krävs det biceps och omoral. Det här är logik och sunt förnuft. Men jag är inte här för att diskutera GT den är ju till stor del passé efter 2000 år.
Citera
2020-11-20, 15:29
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Arvssynden är inte ens biblisk och det står inget om abort i bibeln etc etc. Du är lurad av så många......
Jag skulle ju snarare säga att det är väldigt många som är lurade, det är inte jag som tror på det där. Jag kan ju inte göra så mycket annat än säga emot det som dom påstår.
Citera
2020-11-20, 15:34
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Varför säger då Lukas att Judas ramlade pladask på det fältet som han hade köpt för blodspengarna om han hängdes i Jerusalem?
Det var prästerna som köpte fältet (Matt.27:6-8), de använde Judas blodspengar till det. Vissa kyrkofäder menar att det fältet låg i Hinnoms dal.
Citera
2020-11-20, 15:37
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Arvssynd är faktiskt bibliskt, så håller ej med dig där. Men nu har vi bibelmotsägare att fokusera på.
Citera
2020-11-20, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Arvssynd är faktiskt bibliskt, så håller ej med dig där. Men nu har vi bibelmotsägare att fokusera på.

Nej det står inget om arvssynden. Det är en av hadhiterna om du förstår vad jag menar. Och du förstår...
Citera
2020-11-20, 15:47
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Nej det står inget om arvssynden.
Rom.5 och 1Kor.15:20. Man kan kalla detta för andra begrepp också. Men poängen är att Adams synd drabbade hela människosläktet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in