Citat:
Ursprungligen postat av
returx

*host*

*host* hur känns det då för en bokstavstrogen som du när det kommer nya översättningar? Har fått intrycket av att du upplevt några under dina år på kyrkbacken, som 1917, 1981 och 2000 för å hålla oss så strikta som möjligt. Ja det finns ju en uppsjö andra å man kan med rätta undra varför de kommer till? Varför detta behov av att rätta eller snygga till Guds heliga ord?
OK, förklara nu
entydigt - hur dog Judas [Is~ka~riot]? Gärna till punkt och pricka!
Ja vi får väl se nu då om vår självutnämnde bibeltextexpert (till punkt å pricka) som jag också citerar kan samla sig till å förklara varför bibelns Gud låtit Judas dö två gånger. För det är väl enda förklaringen om nu bibeln ska vara (fortsatt?) trovärdig och sann!?
Jag har min uppfattning om dessa bibelöversättningar, men det kanske kan tas en annan gång. Angående Judas död så finns det väl annat som är mer till synes problematiskt än det. Men ändå, här är hur jag ser på det:
Vissa människor har felaktigt antagit att Matteus och Lukas (som var författaren till Apostlagärningarna) är motstridiga i deras berättelser om Judas död. Logiken är att Judas kan inte både ha dött genom att hänga och genom att falla illa. Men snarare är det två olika synvinklar på samma händelse.
Om Olle till exempel ser en bil så illa köra på en fotgängare att denne dödas så kan Urban helt enkelt säga att fotgängaren dog för att han träffades av bilen. Ambulanspersonal som kom till platsen senare, men som faktiskt inte såg olyckan, kan ge en grafisk beskrivning av fotgängarens skador. Bägge vittnena beskriver samma händelse med olika aspekter på den.
Det finns ingen motsägelse kring Judas död utan snarare två beskrivningar som ges av två olika författare av samma händelse.
Matteus berättar för oss att Judas dog genom hängning (döden framgår av passagen). Lukas, som ju var läkare, ger oss en grafisk beskrivning av vad som hände efter hängningen.
Judas döda kropp hängde i den heta solen i Jerusalem, och bakterierna i hans kropp bröt aktivt ned vävnader och celler. En biprodukt av bakteriell metabolism är ofta gas. Trycket som skapas av gasen tvingar vätska ut ur cellerna och vävnaderna och in i kroppshålorna. Kroppen blir uppsvälld som ett resultat därav.
Dessutom sker vävnadsnedbrytning som påverkar hudens hållbarhet. Judas kropp liknade en uppblåst ballong: när han träffade marken (på grund av att den gren han hängde på brast eller att repet bröt samman) så bröt huden samman och han s a s sprack upp med sina inre organ som spillde ut.
Det finns alltså ingen motsägelse i Bibeln omkring Judas död utan snarare två skilda beskrivningar som ges av två olika författare om samma händelse.