Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-20, 14:23
  #32089
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awesome5
Jag hade lätt sett filmen om Lady Gaga hade huvudrollen.
Hahaha!

Ja Greta är inget annat än en attention whore som utnyttjar jordens oundvikliga undergång och sin egen cp-skada för att jaga likes.
Tragisk människa.
2020-11-20, 14:23
  #32090
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Den som är funktionsnedsatt som Greta, har rätt till särskilt stöd och hjälp av samhället.
Där ingår givetvis olika värdefulla terapier.

Det ska betonas att när man har autismspektrumdiagnos som Greta, har man normalt även rätt till personlig assistent och annat personligt särskilt stöd, enl LSS-lagen.

Gretas ätstörningar är tyvärr mer än reella. De här som inte tror på dem, borde få i uppgift att hjälpa en anorektisk unge att få i sig något. Då skulle ni snabbt bli väldigt tysta, kan jag lova!

"Ni"??? Menar du mig? How dare you implying anything about me with no knowledge whatsoever about my background or experience? Jodu, LSS har jag studerat fram- och baklänges. Inte bara den teoretiska teori som du svänger dig med, utan även den riktigt praktiska tillämpningen utanför Gretas krets, dvs den tillämpning som "drabbar" funktionsnedsatta ute i landet. Och nej, rätten till personlig assistent stipuleras inte allmänt i LSS, förutom i vissa särskilda fall. Du borde veta bättre!
2020-11-20, 14:35
  #32091
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
"Ni"??? Menar du mig? How dare you implying anything about me with no knowledge whatsoever about my background or experience? Jodu, LSS har jag studerat fram- och baklänges. Inte bara den teoretiska teori som du svänger dig med, utan även den riktigt praktiska tillämpningen utanför Gretas krets, dvs den tillämpning som "drabbar" funktionsnedsatta ute i landet. Och nej, rätten till personlig assistent stipuleras inte allmänt i LSS, förutom i vissa särskilda fall. Du borde veta bättre!
Både jag och Greta är väl medvetna om bristerna i tillämpningen av LSS, och djupt kritiska till dessa. Alla funktionsnedsatta ska ha sin frihet!

Faktum kvarstår att LSS är en modern individuell rättighetslagtiftning, som gäller som tur var även för den, som är känd och berömd.

Har mycket omfattande praktisk erfarenhet av att hjälpa utsatta, så det är verkligen inte bara fråga om teoretiska goda kunskaper för min del.

Jag skrev helt rätt, rätt till personlig assistent och annat personligt stöd. Stödet ska dock vara efter behovet, helt enl gällande LSS-lag, som alltså även gäller för Greta.

Krångla inte till det!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-11-20 kl. 14:41.
2020-11-20, 14:38
  #32092
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du menar paddocken och ridbanorna. De brukar sedan urminnestider ha anlagts med sand. Ofta ett bärlager imellan till lerbotten. Sanden nuförtiden kommer ofta från åsar kring Vänern och Vättern och är ett resultat från istidens inverkan på landskapet. Det är en fin kvartssand med ljusfärg och hållfast struktur.
Man harvar regelbundet sanden för att inte ogräs ska ta sig.
Om Greta väljer att plugga till markanläggare efter gymnasiet så kommer hon säkert välja naturmaterial såsom man brukar.

Inte bara paddocken och ridbanorna. Greta rider ute i naturen, har någon skrivit, så hon nyttjar inte de delarna - antar jag. Men även om vi nu tänker på paddocken och ridbanorna så ska vi inte glömma själva stallytan som har golv, de (ofta) asfalterade tillfartsvägarna till stallen, parkeringarna intill etc - allt det här är ytor som hade kunnat hållas gröna och producera syre/biologiskt material, men som tas i anspråk för sådant som är hästrelaterat.

...och för att generalisera resonemanget så att det inte bara heter att alla klankar ner på Greta: rent allmänt täcker vi alltför stora ytor med betong.
2020-11-20, 14:44
  #32093
Medlem
AcchiaHes avatar
Så här skrev du först:
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Det ska betonas att när man har autismspektrumdiagnos som Greta, har man normalt även rätt till personlig assistent och annat personligt särskilt stöd, enl LSS-lagen.

...vilket bara kan tolkas på ett sätt.

Sedan ändrade du det till:
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Jag skrev helt rätt, rätt till personlig assistent och annat personligt stöd. Stödet ska dock vara efter behovet, enl gällande LSS-lag, som alltså även gäller för Greta.

Krångla inte till det!

Behovet av personlig assistent är inte ett normaltillstånd för autismspektrumdiagnos. De flesta med den diagnosen (dvs det som i daglig tal betecknas som "normalt", dvs "vanligt förekommande") behöver inte, ansöker inte och får inte personlig assistent. Återigen, du borde veta det mer än väl och inte förvirra debatten genom överdrifter.
2020-11-20, 14:51
  #32094
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Så här skrev du först:

...vilket bara kan tolkas på ett sätt.

Sedan ändrade du det till:


Behovet av personlig assistent är inte ett normaltillstånd för autismspektrumdiagnos. De flesta med den diagnosen (dvs det som i daglig tal betecknas som "normalt", dvs "vanligt förekommande") behöver inte, ansöker inte och får inte personlig assistent. Återigen, du borde veta det mer än väl och inte förvirra debatten genom överdrifter.
Kan mer än tillräckligt för att veta att det vanliga inte är vidare intressant. Det viktiga är omständigheterna för den enskilda. Detta gäller även Greta, och jag säger bara nyanserat som det är.

Stärk funktionsnedsattas mänskliga rättigheter!

P S Tillämpningen av LSS avgörs av förvaltningsdomstolarna, när biståndsbesluten överklagas.
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-11-20 kl. 15:08.
2020-11-20, 15:17
  #32095
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Inte bara paddocken och ridbanorna. Greta rider ute i naturen, har någon skrivit, så hon nyttjar inte de delarna - antar jag. Men även om vi nu tänker på paddocken och ridbanorna så ska vi inte glömma själva stallytan som har golv, de (ofta) asfalterade tillfartsvägarna till stallen, parkeringarna intill etc - allt det här är ytor som hade kunnat hållas gröna och producera syre/biologiskt material, men som tas i anspråk för sådant som är hästrelaterat.

...och för att generalisera resonemanget så att det inte bara heter att alla klankar ner på Greta: rent allmänt täcker vi alltför stora ytor med betong.
Parkeringen och de enskilda vägarna kring ridgården är i grus. Den allmäna vägen är asfalterad men ägs av staten eller kommunen så det är bäst om du riktar dina åsikter till dem.
Betong innehåller inga utfasningsämnen eller andra ämnen som är skadliga för hälsa eller miljön. Betong har en förmåga att suga upp koldioxid under hela sin livscykel, det är 100% nedbrytbart.Ute på landsbygden så är ytan av betong minimal i förhållande till natur. Greta och hästgänget brukar vara ute och rida på skogsstigar då de passar på att plocka skräp som hamnat där. Detta hade varit svårt att utföra med en bil tex,.
2020-11-20, 15:58
  #32096
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Greta och hästgänget brukar vara ute och rida på skogsstigar då de passar på att plocka skräp som hamnat där. Detta hade varit svårt att utföra med en bil tex,.
Plockar Greta™ skräp när hon sitter i sadeln? Wow! Jag red lite i min ungdom, men det där hade jag aldrig klarat.
2020-11-20, 16:26
  #32097
Avstängd
*
2020-11-20, 16:27
  #32098
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Plockar Greta™ skräp när hon sitter i sadeln? Wow! Jag red lite i min ungdom, men det där hade jag aldrig klarat.
Hört talas om hästpolo!?
2020-11-20, 17:06
  #32099
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Den som är funktionsnedsatt som Greta, har rätt till särskilt stöd och hjälp av samhället.
Där ingår givetvis olika värdefulla terapier.

Det ska betonas att när man har autismspektrumdiagnos som Greta, har man normalt även rätt till personlig assistent och annat personligt särskilt stöd, enl LSS-lagen.

Gretas ätstörningar är tyvärr mer än reella. De här som inte tror på dem, borde få i uppgift att hjälpa en anorektisk unge att få i sig något. Då skulle ni snabbt bli väldigt tysta, kan jag lova!

Jag inbillar mig att det är ett bakomliggande självhat i anorexia. Kanske inte hela sanningen. Men därför borde hon gå till djupet av detta. Nu har det blivit en vana eller fix ide hos henne, grott fast. Men kan nog som du skrev förut "botas" via en sån behandling som läkarstudenten beskrev. Utifrån egen erfarenhet. Handlar om en grundlig attitydförändring.
2020-11-20, 17:07
  #32100
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Plockar Greta™ skräp när hon sitter i sadeln? Wow! Jag red lite i min ungdom, men det där hade jag aldrig klarat.
Pick n Ride kallar dom motionsformen.
https://postimg.cc/0rzb5CF0

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback