Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-20, 17:16
  #32101
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Plockar Greta™ skräp när hon sitter i sadeln? Wow! Jag red lite i min ungdom, men det där hade jag aldrig klarat.


Men du ska veta att Greta är fantastisk, klarar det mesta.

Men att hon nyttjar ett sånt miljökatastof fordon som häst är häpnadsväckande.

Hon är som andra muppar, vill väl men kan inte leva efter det.
2020-11-20, 18:29
  #32102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Pick n Ride kallar dom motionsformen.
https://postimg.cc/0rzb5CF0
Ser ut som ett sätt att verkligen förstöra en trevlig ridtur. Lite som golf är ett sätt att förstöra en trevlig promenad.
2020-11-20, 19:18
  #32103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ja då är det ju inte fråga om ren nöjesridning.

Kalla det vad du vill miljöbov blir det ändå i slutändan
2020-11-20, 19:46
  #32104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Hört talas om hästpolo!?

menar du att hon hittar en burk i skogen som skjuter framåt med en medhavd hästpolo klubba hon bara råkat ha med sig ??? känns mest som du fabulerar. det är en löjlig utopi att hon har med sig ngt att plocka upp skräp med när hon rider ,inget illa menat. För picknride går inte ens att googla på,
__________________
Senast redigerad av Blacksune 2020-11-20 kl. 19:49.
2020-11-20, 20:08
  #32105
Medlem
Sen är väl avtrycket av en hästsko i naturen speciellt där det kallas `ridvägar`egentligen en skada i naturen som uppstått av missbruk av hästar i skogen.

och tyvärr räcker det inte att harva ridytor för att hålla borta allt ogräs det sprider sig som en löpeld. man måste inte men dte används i högutsträckning kemikalier för att hålla öppna ytor rena och det finns inga restriktioner på hur mycket man får/bör använda. Jordbruket däremot har restriktioner samt uppföljningar och protokoll.

Och även om det finns ngt som heter picknride och då menar jag ngt mer än en enskild bild så tyvärr greta det är bara att pallra sig hem och sätta sig i skolbänken.

Sen gällande marlena ernmans uttalande att det var inte förän vi fick laddnings möjligheter, det räcker med ett 220 volts uttag för att ladda en tesla och vill man ha ett 3fas uttag för snabbladdning så är det ett 5 min jobb för en elektriker att sätta upp och 2 min i telefon till det lokala energi bolaget för att säkra upp.

Men köper ni historien om att greta thunberg är en fantastisk klimat aktivist så fine då gör ni det.

Jag ser bara greta som en `pawn`det fanns ett tomrum att fylla likheterna med amidala eller vad hon nu heter är slående fast med ett annat budskap. Så frågan är bara vem är det som håller i trådarna.
2020-11-20, 20:11
  #32106
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
menar du att hon hittar en burk i skogen som skjuter framåt med en medhavd hästpolo klubba hon bara råkat ha med sig ??? känns mest som du fabulerar. det är en löjlig utopi att hon har med sig ngt att plocka upp skräp med när hon rider ,inget illa menat. För picknride går inte ens att googla på,
Skojade om hästpolon, men att Greta vill kombinera ridning och skräpplockning förvånar mig inte. Hon gillar att göra nya saker och pröva helt nya idéer. Det vanliga lockar inte Greta, vilket är en stor del av hennes charm tycker jag!
2020-11-20, 20:20
  #32107
Medlem
Giant Squids avatar
Pick n Ride är ett begrepp för att plocka skräp till hästs som myntades i maj 2019 utav verksamhetschefen där Greta har sina hästar och rider. Fortfarande säkert bara en lokal grej, men dom har inget imot att motionsformen sprider sig.
Och se, nu har kunskapen om Pick n Ride spridit sig ända till flashback.
2020-11-20, 20:27
  #32108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Pick n Ride är ett begrepp för att plocka skräp till hästs som myntades i maj 2019 utav verksamhetschefen där Greta har sina hästar och rider. Fortfarande säkert bara en lokal grej, men dom har inget imot att motionsformen sprider sig.
Och se, nu har kunskapen om Pick n Ride spridit sig ända till flashback.

Oroa dig inte kommer inte att sprida det vidare
2020-11-20, 20:35
  #32109
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Oroa dig inte kommer inte att sprida det vidare
Sprid vidare, utmärkt sopidé från Gretas hästgäng! Pick n Ride blir en ny bra hästsport! Fram med nya bra idéer!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-11-20 kl. 20:46.
2020-11-20, 22:34
  #32110
Avstängd
https://sverigesradio.se/artikel/7603707

Förkrossande bild av vuxenvärlden i "Greta"
2:00 min

Min sida

Dela
Publicerat kl 06.00
Miljöaktivisten Greta Thunberg blev världsberömd genom att skolstrejka för klimatet. Filmaren Nathan Grossman skildrar den osannolika resan i filmen "Greta".

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.
Titel: Greta (I am Greta)
Regi: Nathan Grossman
Medverkande: Greta Thunberg mfl
Betyg: 3 av 5

Det finns en scen i "Greta" som får håret att resa sig på armarna. Greta Thunberg och hennes pappa går runt i en enorm konferenshall på FN:s klimatkonferens i polska Katowice vintern 2018, och hennes röst blir skarp och spänd när hon inser att det serveras kött.

Genom hennes ögon ser vi en förljugen vuxenvärld som kastar sig över hamburgare samtidigt som deras enda jobb är att lösa miljökrisen.

Men scenen rymmer också det lilla, en stressad pappa som ska se till att dottern får något i magen. Där och då är mat inte politik, det är högoktanigt bränsle.

Och det är just det här spänningsfältet mellan det privata och det alltmer offentliga som filmen utforskar. Kameran följer hur Greta Thunbergs skolstrejk sprids i sociala medier. Hon blir allt mindre tonåringen som sitter ensam medan de jämnåriga slamrar i skolmatsalen, och alltmer symbolen som Arnold och Macron köar för att träffa.

Grossman väljer offertematiken som ingång i sin berättelse om Greta Thunberg. Där offrar hon inte bara sin vardag och sin hälsa, hon riskerar också att bli ett offer för en samtid där sociala medier är ett dubbeleggat svärd: både verktyget för att nå ut till miljoner människor och buren som låser in kraven på politisk handling i en rundgång av hashtags och selfies.

Greppet berör, och oroar. Det är dessutom svårt att komma ifrån tanken att filmen blir ytterligare ett sätt rikta allt fokus på symbolen, just det som Greta Thunberg försöker motarbeta i filmen.

Men trots det – och att filmen utseendemässigt är mer av ett fördjupande reportage och mindre av en filmisk upplevelse – så är det svårt att släppa äcklet i Greta Thunbergs röst när hon reser runt i vuxenvärlden

Emma Engström
2020-11-20, 22:41
  #32111
Avstängd
https://www.expressen.se/nyheter/kli...r-roligare-nu/


Greta Thunberg om livet: Har roligare nu
GRETA THUNBERG
Publicerad 10 nov 2020 kl 09.22

Greta Thunberg vid Mynttorget i Stockholm.
Foto: COURTESY OF HULU / AP TT NYHETSBYRÅN
Hennes klimataktivism sker numera online med anledning av pandemin.
Foto: MAXIM THORÉ / BILDBYRÅN
Greta Thunberg i nya filmen om henne.
Foto: COURTESY OF HULU / AP TT NYHETSBYRÅN
Greta Thunberg säger att hon har roligare nu.
Foto: EDUARDO MUNOZ ALVAREZ / AP TT NYHETSBYRÅN

Greta Thunberg drar sig inte för att visa sina känslor när hon kritiserar klimatpolitiken.

Samtidigt har hon blivit gladare efter att börjat med sin klimataktivism.

– Du blir lycklig när livet ger dig mening, säger hon till The Guardian.


Carl-Fredrik Eriksson
Dela

Kopiera länk
Svenska klimatkämpen Greta Thunberg anklagar politikerna för ”tomma ord” och att ”gröntvätta” – det vill säga försköna politiken man faktiskt driver.

Hon pekar bland annat på EU-ländernas uppgörelse om den framtida jordbrukspolitiken. Enligt The Guardian har uppgörelsen ”svaga eller icke-existerande klimatvillkor”.

– Det är en katastrof för klimatet och för biologisk mångfald, säger Greta Thunberg till tidningen.

”Visar verkligen hyckleriet”
I stället efterlyser 17-åringen mer direkta åtgärder. Hon anser att politiker fokuserar på åtgärder som ger resultat 10-20 år längre fram i tiden – för att hålla sin egen rygg fri.

– När det handlar om tio år så röstar de mer än gärna eftersom det inte påverkar dem. Men är det något som har effekt här och nu så vill de inte röra det. Det visar verkligen hyckleriet, säger hon.

I dag ser Greta Thunberg inget parti som är tillräckligt starkt i klimatfrågan.

Samtidigt är hon varken optimistisk eller pessimistisk över framtiden.

– Jag är bara realistisk. Det betyder inte att jag inte är glad, jag är väldigt glad. Man måste ha roligt, och jag har mycket roligare nu än jag hade innan min kampanj. Du blir lycklig när livet ger dig mening.

FN:s klimattoppmöte flyttades fram
Coronapandemin innebar att de fysiska demonstrationerna upphörde och i stället sker Greta Thunberg och många andras klimataktivism för tillfället online.

FN:s klimattoppmöte i Glasgow skulle egentligen hållas på måndagen men har flyttats fram till nästa år.
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-11-20 kl. 22:43.
2020-11-20, 23:30
  #32112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
https://www.expressen.se/nyheter/kli...r-roligare-nu/


Greta Thunberg om livet: Har roligare nu
GRETA THUNBERG
Publicerad 10 nov 2020 kl 09.22

Greta Thunberg vid Mynttorget i Stockholm.
Foto: COURTESY OF HULU / AP TT NYHETSBYRÅN
Hennes klimataktivism sker numera online med anledning av pandemin.
Foto: MAXIM THORÉ / BILDBYRÅN
Greta Thunberg i nya filmen om henne.
Foto: COURTESY OF HULU / AP TT NYHETSBYRÅN
Greta Thunberg säger att hon har roligare nu.
Foto: EDUARDO MUNOZ ALVAREZ / AP TT NYHETSBYRÅN

Greta Thunberg drar sig inte för att visa sina känslor när hon kritiserar klimatpolitiken.

Samtidigt har hon blivit gladare efter att börjat med sin klimataktivism.

– Du blir lycklig när livet ger dig mening, säger hon till The Guardian.


Carl-Fredrik Eriksson
Dela

Kopiera länk
Svenska klimatkämpen Greta Thunberg anklagar politikerna för ”tomma ord” och att ”gröntvätta” – det vill säga försköna politiken man faktiskt driver.

Hon pekar bland annat på EU-ländernas uppgörelse om den framtida jordbrukspolitiken. Enligt The Guardian har uppgörelsen ”svaga eller icke-existerande klimatvillkor”.

– Det är en katastrof för klimatet och för biologisk mångfald, säger Greta Thunberg till tidningen.

”Visar verkligen hyckleriet”
I stället efterlyser 17-åringen mer direkta åtgärder. Hon anser att politiker fokuserar på åtgärder som ger resultat 10-20 år längre fram i tiden – för att hålla sin egen rygg fri.

– När det handlar om tio år så röstar de mer än gärna eftersom det inte påverkar dem. Men är det något som har effekt här och nu så vill de inte röra det. Det visar verkligen hyckleriet, säger hon.

I dag ser Greta Thunberg inget parti som är tillräckligt starkt i klimatfrågan.

Samtidigt är hon varken optimistisk eller pessimistisk över framtiden.

– Jag är bara realistisk. Det betyder inte att jag inte är glad, jag är väldigt glad. Man måste ha roligt, och jag har mycket roligare nu än jag hade innan min kampanj. Du blir lycklig när livet ger dig mening.

FN:s klimattoppmöte flyttades fram
Coronapandemin innebar att de fysiska demonstrationerna upphörde och i stället sker Greta Thunberg och många andras klimataktivism för tillfället online.

FN:s klimattoppmöte i Glasgow skulle egentligen hållas på måndagen men har flyttats fram till nästa år.
Kan lilla Greta komma med några konkreta förslag eller står hon bara och pekar finger? Nå, ge oss konkreta uppgifter att lösa. Nähej då, du är dum! Minsann! Men inte ett endaste pip om HUR det ska gå till. Liknar mest en bortskämd unge som inte får som hon vill. Dumma dej!. Upp till bevis nu, inspiratoeren som har händerna i Gretas byxor!

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback