Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-17, 18:50
  #26089
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Kan mycket väl tänka mig att hon är mycket duktig musikalisk, Malena är ju operasångerska, tillkommer att hon är högbegåvad autist, hon kan snöa in på något instrument och verkligen nöta in kunnandet.
Så ja, om jag får gissa kan hon verkligen spela ett eller flera instrument riktigt bra.

Hon verkar kunna spela piano väldigt bra:

Citat:
- Greta är makalös på piano och har absolut gehör. Hon hade definitivt kommit in på Adolf Fredrik, men hon vill inte. Det är inte så nödvändigt att gå där. Jag gjorde inte det, och har kvar min nyfikenhet. Jag är självlärd.

https://www.svd.se/malena-ernman-jag...gar-med-en-arm

Om vi ska tro Gretas mamma.
2020-01-17, 18:52
  #26090
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Thunberg togs emot som en rockstjärna i Schweiz

Trafiken i centrala Lausanne lamslogs för några timmar när Greta Thunberg deltog vid en klimatmanifestation i dag. Nyhetsbyrån AFP skriver att den 17-åriga aktivisten fick ett ”rockstjärnemottagande”.

Thunberg är i Schweiz för att delta vid World Economic Forum som inleds i Davos nästa vecka. Inför mötet varnade hon världsledare för att inte ta klimatkrisen på allvar.

– Än så länge det här årtiondet ser vi inga tecken över huvud taget på att några meningsfulla klimatåtgärder är på väg, sa Thunberg.

https://omni.se/thunberg-togs-emot-s...hweiz/a/e8BJel
2020-01-17, 19:20
  #26091
Avstängd
Gretas första tal i Schweiz, det verkar vara riktigt många deltagare i klimatdemonstrationen.

Greta betonar dels att vi är i ett nytt decennium, där tyvärr inget ännu har hänt för ett bättre klimat, dels betonar hon att de engagerade kommer nu att komma igen, och betyda den äkta förändringen!

https://youtu.be/Hm19Ti0Um4c
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-01-17 kl. 19:26.
2020-01-17, 19:35
  #26092
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är inte ovanligt att framgångsrika personer (som inte är konkurrenter) ibland hjälper varandra om de bägge gynnas av det.

Och som du säger, så är det inget fel på det. Det här får ses som ett mått på hur framgångsrik Greta varit på att bygga upp sitt namn. För Queen-gitarristen skulle naturligtvis inte göra något motsvarande om det rörde sig om en helt okänd tjej.


Lite mer om Queen-gitarristen Brian May:




Han är inte bara en känd gitarrist utan han har även en fot med i vetenskapen också. Han är är en astrofysiker.

Kul team. Greta är en klimatkatalysator (enligt Nature) och Brian May är en astrofysiker. Bägge gillar musik. Får se om de kan få ihop något intressant.
Man skall inte glömma att May förutom gitarrist var en grymt bra sångare, de andra medlemmarna hamnar lätt i skymundan av Mercury.
Tre otroligt duktiga sångare.
Om Greta får äran att spela med May och Taylor, är det onekligen en fjäder i hatten, för henne.
__________________
Senast redigerad av Knut-Anne 2020-01-17 kl. 19:52.
2020-01-17, 19:42
  #26093
Medlem
AnnoyedDuDes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Gretas första tal i Schweiz, det verkar vara riktigt många deltagare i klimatdemonstrationen.

Greta betonar dels att vi är i ett nytt decennium, där tyvärr inget ännu har hänt för ett bättre klimat, dels betonar hon att de engagerade kommer nu att komma igen, och betyda den äkta förändringen!

https://youtu.be/Hm19Ti0Um4c

Du som alltid håller på med ’inside info’ om Greta, vad innebär det?

Att klimatGreta kommer sadla om till att bli terroristgreta?
Kontakter har ju hon redan med Rebillongruppen.

Att miljögreta kommer skrika ännu högre ’How Dare You’
2020-01-17, 20:10
  #26094
Avstängd
Gretas bild från talet! Mycket folk som sagt!

https://twitter.com/GretaThunberg/st...800257537?s=09
2020-01-17, 20:28
  #26095
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Greta dominerar i Schweiz

Tittade på länken ca 15 min, bortkastad tid. Massor av tonårstjejer från ett av världens absolut rikaste länder som stod och hoppade jämfota och viftade med handskrivna plakat. ”Entrons on guerre”, visst. Via väpnad kamp, kanske? Någon lirare som slog på trummor. Påminner om t.ex Refugees Welcome eller kärnkraftsprotesterna för länge sen ”Gapandet är evigt men föremålen växlar”, kanske man kan säga lite tillspetsat. Grupptryck, gemenskap och godhetssignalerande. Hur många som verkligen är beredda att sänka sin levnadsstandard är en annan femma. Då, i morse, var i alla fall de nedåtriktade tummarna fler än gillningarna.
2020-01-17, 20:36
  #26096
Medlem
CPJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tittade på länken ca 15 min, bortkastad tid. Massor av tonårstjejer från ett av världens absolut rikaste länder som stod och hoppade jämfota och viftade med handskrivna plakat. ”Entrons on guerre”, visst. Via väpnad kamp, kanske? Någon lirare som slog på trummor. Påminner om t.ex Refugees Welcome eller kärnkraftsprotesterna för länge sen ”Gapandet är evigt men föremålen växlar”, kanske man kan säga lite tillspetsat. Grupptryck, gemenskap och godhetssignalerande. Hur många som verkligen är beredda att sänka sin levnadsstandard är en annan femma. Då, i morse, var i alla fall de nedåtriktade tummarna fler än gillningarna.

Blir kul för dom då Europas kanske främsta high-tech-land förvandlas till stenålderssamhälle med en touch av Gretas magiska trollspö som med PR- och PK-maffians hjälp tycks vara det samma som Guds bud för medeltidsmänniskan.
2020-01-17, 20:59
  #26097
Avstängd
Rätt många här har krävt att Greta ska med kraft sätta igång massprotester i Kina för klimatet. Greta skulle kunna göra en sådan sak, hon har tillräcklig glöd och karisma och tillräckligt inflytande för detta!

Vad Ni som kritiserar Greta inte tycks ha tänkt på är vilket tungt moraliskt ansvar det är, att sätta igång sådana stora massprotester i ett land med hård diktatur, där sannolikt då rätt många eller många kommer att dö. Ännu tyngre känns ledarens ansvar, när ett antal människor sedan har dött, när de gjort just det som man som ledare har bett dem att göra.

En klok aktivistledare sa, att ingen viktig samhällsförändring är värd ens en enda människas liv. Så det gäller att planera väldigt noggrant!

Tror att Greta tänker en hel del på det ovan anförda berömda uttalandet. Så hennes position är EJ lätt, frågan är inte vad hon nu kan göra, utan frågan är vad som nu är rätt för henne att göra!

Bedömningen för Greta blir ej enklare av, att vissa troende nu ser Greta som ett helgon, fast hon ju ber om, att ses som en vanlig människa som har vissa fel och brister, trots en mycket ovanlig begåvning.

-Greta har redan sagt, att somliga är avundsjuka på vad hon uppnått, men då inte förstått hur krävande hennes uppgift är!

Greta menar att hon egentligen inte har lyckats med någonting, förrän de globala CO2-utsläppen har minskat så mycket att 1,5 gradersmålet i Parisavtalet uppfylls.
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-01-17 kl. 21:27.
2020-01-17, 21:18
  #26098
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Varför skulle tidningar, media och påstådda forskare långt ut på extrem vänster vara mer tillförlitlig?

Skrev jag det? Läs igen.
2020-01-17, 21:30
  #26099
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valrosten
Skrev jag det? Läs igen.

Läs igen! Det var en fråga till dig!
2020-01-17, 21:59
  #26100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Gretas bild från talet! Mycket folk som sagt!

https://twitter.com/GretaThunberg/st...800257537?s=09

Vad fan gör Greta där? Är det meningen att hon ska delta i toppmötet? Har hela världen blivit helgalen?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback