2021-01-18, 17:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jag misstänker att Smeso läst s.k. teologi på någon högskola, så att han blivit hög på liberal teologi.
Jag har själv sett hur det funkar: man presenterar Jesus och Paulus som i konflikt med varandra i fråga om lagen, hävdar att Jesus i Matt 5 lär att kristna ska uppfylla hela den mosaiska lagen och att det är deras rättfärdighet inför Gud.
Detta är bibelkritisk skåpmat. Men man måste inte gå på sådana högskoleutbildningar, och om man nu går dem måste man inte tro på sådant snack (och sedan kan man börja fundera på att göra något bättre istället).
Jesus lärde ut morallagen, men t.ex. i fråga om mat förklarade han allt rent. Så också Paulus.
Jesus lärde att han skulle frälsa människor, inte bara förklara för dem hur de skulle "rycka upp sig" och överträffa fariseerna i moral. I linje med detta lärde också Paulus.
Ingen konflikt mellan Jesus och hans apostel!
Instämmer, Calovius.
Citera
2021-01-18, 17:33
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Enligt vilken måttstock bedömer du. Jag måste erkänna att jag inte lyder faraoner som dig så mycket som de skulle önska.

Jag tycker bara att om du anser att Bibeln är sann så borde du vilja följa vad den dikterar.
Alltså inte vara någon som bara predikar "Gör som jag säger, inte som jag gör" och alltså är bra på att säga vad andra ska göra men själv dålig på att följa den förespråkade måttstocken.

T.ex. gällande det som jag citerade om att behandla andra som man själv vill bli behandlad och att älska sin nästa.

Eller varför inte Lukas 6:27
"Men till er som lyssnar säger jag: Älska era fiender och gör gott mot dem som hatar er."
Citera
2021-01-18, 17:33
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Därför att vi talar om Jesus och rimligen då syftar på hur det var på hans tid?
Enligt Josefus hade judarna 22 officiellt accepterade gudomligt inspirerade texter. Är det tillräckligt nära Jesu tid för din smak?
Ja, GT. Ta bladet från munnen och säg som all vederhäftig forskning: judendomens kanon vid Jesu tid var GT.
Citera
2021-01-18, 17:35
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag tycker bara att om du anser att Bibeln är sann så borde du vilja följa vad den dikterar.
Alltså inte vara någon som bara predikar "Gör som jag säger, inte som jag gör" och alltså är bra på att säga vad andra ska göra men själv dålig på att följa den förespråkade måttstocken.

T.ex. gällande det som jag citerade om att behandla andra som man själv vill bli behandlad och att älska sin nästa.

Eller varför inte Lukas 6:27
"Men till er som lyssnar säger jag: Älska era fiender och gör gott mot dem som hatar er."
Ah, du vill att jag ska vara mjukare mot dina påhitt, med vilka du angriper Bibeln och försöker gömma undan frälsningen från människorna.
Not gonna happen.
Citera
2021-01-18, 17:37
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Hur menar du "du kan bestämma"? Jag tänkte på ett ställe som detta (1 Kor 2:9-16):

Men vi känner, som Skriften säger, vad ögat inte har sett och örat inte hört och människohjärtat inte kunnat ana, vad Gud har berett åt dem som älskar honom. Ty för oss har Gud uppenbarat det genom sin Ande.
Anden utforskar allt, också djupen i Gud. Vem vet vad som finns i människan utom människans egen ande? Så vet heller ingen vad som är i Gud utom Guds Ande. Men vi har inte fått världens ande, utan den Ande som är från Gud, för att vi skall veta vad vi har fått av Gud. Detta förkunnar vi också, inte med ord som mänsklig visdom lär utan med ord som Anden lär, när vi återger andliga ting med andliga ord. En oandlig människa tar inte emot det som tillhör Guds Ande. Det är dårskap för henne, och hon kan inte förstå det, eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt. Den andliga människan däremot bedömer allt, men själv kan hon inte bedömas av någon. Ty vem har lärt känna Herrens sinne, så att han kan undervisa honom? Men vi har Kristi sinne.

Ja, det är det som är problemet. Du anser att bara därför att det står så i Bibeln så kan ingen som inte är kristen ha något att säga till om andlighet.
Citera
2021-01-18, 17:54
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jaja, du förstår inte och vill inte förstå. Du presenterar Jesus som en laglärare, punkt slut. Vi kristna vet att han frälst oss från lagen genom evangeliet. Lagen är kvar, men dess förbannelse är borta, och nu är det tro på förlåtelsen som gäller inför Guds domstol. Han kom för att frälsa (d.v.s inte förbättra) det som var förlorat (d.v.s. inte bara försvagat).
Men det är ingen mening med att tala med en faraonisk människa om Guds folks heliga skrifter så länge hon är kaxig och benägen att vantolka rubb och stubb. Jag gitter inte. Du får väl bli kvar i din ateistiska kokong så länge.
Du har egentligen ingen rätt att vandra runt här snackande strunt om vår heliga skrift Bibeln, fräckt nog poserande med fejkad lärdom.
Den kristendom du ev. någon gång haft har du avfallit från; nu är du en faraon som förföljer Guds folk
- genom att försöka utrota Guds uppenbarelse Bibeln
- genom att förfalska dess naturliga, kontextuella betydelse.

Skillnaden är att du tror på Paulus. Det gör inte jag. Jag anser honom vara en opportunist som tog över efter Jesus, på samma sätt som Muhammed sedan gjorde och även i sin tur Joseph Smith.

Matt 13:24-30
Han lät dem höra en annan liknelse: »Med himmelriket är det som när en man hade sått god säd i sin åker. Medan alla låg och sov kom hans fiende och sådde ogräs mitt bland vetet och gick sedan sin väg. När säden växte upp och gick i ax visade sig också ogräset. Då gick tjänarna till sin herre och sade: ’Herre, var det inte god säd du sådde i din åker? Varifrån kommer då ogräset?’ Han svarade: ’Det är en fiende som har varit framme.’ Tjänarna frågade: ’Skall vi alltså gå och rensa bort ogräset?’ — ’Nej’, svarade han, ’då kan ni rycka upp vetet samtidigt som ni rensar bort ogräset. Låt båda växa tills det är dags att skörda. När skördetiden kommer skall jag säga till dem som skall skörda: Rensa först bort ogräset och bind ihop det i knippen att eldas upp. Men vetet skall ni samla i min lada.’

Jesus sådde god säd, Paulus kom och sådde ogräs, Muhammed kom och sådde ogräs, Joseph Smith kom och sådde ogräs och det har funnits flera andra dem emellan.

Du har din tro i frågan och jag min.
Citera
2021-01-18, 18:03
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Skillnaden är att du tror på Paulus. Det gör inte jag. Jag anser honom vara en opportunist som tog över efter Jesus, på samma sätt som Muhammed sedan gjorde och även i sin tur Joseph Smith.

Matt 13:24-30
Han lät dem höra en annan liknelse: »Med himmelriket är det som när en man hade sått god säd i sin åker. Medan alla låg och sov kom hans fiende och sådde ogräs mitt bland vetet och gick sedan sin väg. När säden växte upp och gick i ax visade sig också ogräset. Då gick tjänarna till sin herre och sade: ’Herre, var det inte god säd du sådde i din åker? Varifrån kommer då ogräset?’ Han svarade: ’Det är en fiende som har varit framme.’ Tjänarna frågade: ’Skall vi alltså gå och rensa bort ogräset?’ — ’Nej’, svarade han, ’då kan ni rycka upp vetet samtidigt som ni rensar bort ogräset. Låt båda växa tills det är dags att skörda. När skördetiden kommer skall jag säga till dem som skall skörda: Rensa först bort ogräset och bind ihop det i knippen att eldas upp. Men vetet skall ni samla i min lada.’

Jesus sådde god säd, Paulus kom och sådde ogräs, Muhammed kom och sådde ogräs, Joseph Smith kom och sådde ogräs och det har funnits flera andra dem emellan.

Du har din tro i frågan och jag min.
Sure, Jesus sådde god säd säger du.
Farao, du är ateist, så du är emot Jesus så det smäller om det.
Citera
2021-01-18, 18:08
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ja, GT. Ta bladet från munnen och säg som all vederhäftig forskning: judendomens kanon vid Jesu tid var GT.

Men olika "experter" säger olika på den punkten. Vissa säger att lagen syftar bara på Moseböckerna, andra säger hela GT.
Citera
2021-01-18, 18:09
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ah, du vill att jag ska vara mjukare mot dina påhitt, med vilka du angriper Bibeln och försöker gömma undan frälsningen från människorna.
Not gonna happen.

Just det jag menar. Du är en hycklare.
Citera
2021-01-18, 18:11
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Just det jag menar. Du är en hycklare.
Hur så?
Citera
2021-01-18, 18:13
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Men olika "experter" säger olika på den punkten. Vissa säger att lagen syftar bara på Moseböckerna, andra säger hela GT.
Vad säger Par-o-o, vad var Skrift på Jesu tid? Ta bladet från munnen.
Citera
2021-01-18, 18:19
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Sure, Jesus sådde god säd säger du.
Farao, du är ateist, så du är emot Jesus så det smäller om det.

Nej, jag protesterar inte emot vad Jesus påstås ha sagt. Jag har inget att invända emot något som Jesus påstås ha sagt.
Jag invänder emot Paulus tolkning. Jag invänder också emot vissa delar av GT, men inte emot något citat av Jesus, ateist eller inte.

Trots dina påståenden så kan även ateister förstå andlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in