2020-11-19, 23:10
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och jag uppreparvi sitter i tråden familj, och pratar om likheten mellan religionerna gällde den ”sfären”
och inte monoteism, lagsystem, acceptansen av andra religioner, acceptansen av avhoppare etc etc ÄVEN!!! om likheterna även där är uppenbara.

Judendom, Kristendom och Islam har samma rötter, och är därför rejält lika i de flesta frågor av större vikt, där sociala frågor rörande familj, kön, sex, reproduktion är en av dem.

Som jag har förstått är du feminist, utifrån dina inlägg och läsa. Då undrar jag på, varför ska vi nu införa dessa gamla patriarkala strukturer, som ju blir konsekvensen av en ökande muslimsk befolkning,vi har ju så godt som sluppit kristendomen och dennas kvinnoförtryck ( tänker här på den fria abort och skilsmässa )
Citera
2020-11-19, 23:11
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Fast du vill ju ha ett förbud mot att homosexuella människor ska få lov ingå äktenskap och visa sin kärlek och ta hand om barn som ”alla andra”.

Ja. Och?

Citat:
Och seriöst? Tror du verkligen det sitter nån mysko makt uppe i skyn som bestämt för arten människa att dessa ska ingå äktenskap med bröllopsmarsch, vit klänning och frack samt ringar ?

Du får gifta Dig iklädd en mjölsäck för allt vad jag bryr mig, men inte med en person av samma kön. Ritualen befäster handlingen, men det är handlingen som räknas.

Citat:
OM där finns en gudomligt makt som skapat liv, hav, jord och hela existensen, tror du seriöst ”hen” då skulle bry sig exakt HUR människor lever ihop?

Kan ni konservativa fan inte skärpa till er och slappna av i analmuskeln lite?
Finns rejält med viktigare saker att bekymra sig om just nu än att människor måste leva i hettosexuella äktenskap.

Så oändligt patetiskt tröttsamt.

Jag pratar om äktenskapet - inte hur människor lever ihop - med eller utan förslappade analmuskler. Det är en fråga om vad stat och samfund anser skall vara uppmuntrade samlevnadsformer, inte vilka som skall vara tillåtna.
Citera
2020-11-19, 23:12
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är en familjefråga - inte en fråga för klåfingriga politiker. Men, familjer vill vänster-politiker gärna vara och stöka i, det är en sorts kännetecken för dem.

Ja, det är vänsterpolitiker ja.
Citera
2020-11-19, 23:12
Medlem
Citat:
Det är en familjefråga - inte en fråga för klåfingriga politiker. Men, familjer vill vänster-politiker gärna vara och stöka i, det är en sorts kännetecken för dem.
Precis det är en FAMILJE fråga och inte en fråga för klåfingriga patriarker.
Citera
2020-11-19, 23:13
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:

Jan Björklund sa i en debatt med Gustaf Fridolin att familjer vet bäst om hur de ska dela upp ledigheten. Inte politiker. Till och med Annie Lööf har sagt något liknande om att familjer ser olika ut så staten kan inte bestämma allt åt dom.
Citera
2020-11-19, 23:14
Medlem
raketers avatar
Om en kvinna har ensam vårdnad kan hon få ut alla föräldradagar själv. Då är dagarna helt plötsligt inte låsta till individ.
Citera
2020-11-19, 23:16
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Så, vad är Din uppfattning i frågan? Kan Du acceptera att pappan tar ut så gott som all föräldraledighet?
Citera
2020-11-19, 23:18
Medlem
raketers avatar
Citat:
Nej HAN förlorar de pengarna.
Pengarna är HANS ersättning för att vara hemma med SITt barn.
Om han vill attnågon annan ska göra det jobbet åt honom, varför ska staten betala det? Då får väl han själv stå för att betala detta pt den han nu vill ska göra hans jobb.

Staten ska betala för att vi vill det. Sverige är en demokrati och kvoterad föräldraförsäkring saknar folkligt stöd.
Citera
2020-11-19, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Som jag har förstått är du feminist, utifrån dina inlägg och läsa. Då undrar jag på, varför ska vi nu införa dessa gamla patriarkala strukturer, som ju blir konsekvensen av en ökande muslimsk befolkning,vi har ju så godt som sluppit kristendomen och dennas kvinnoförtryck ( tänker här på den fria abort och skilsmässa )
Ja jag är feminist.

Och jag sitter inte och försöker inbilla mig att
gamla misogyna patriarkala idéer enkom skulle sitta hos islam, speciellt inte i ljuset avse jag diskuterat mot på FB , nen? De kanska alka är islam troende?

De sitter överallt, mer eller mindre, och måste bekämpas i sig och inte som en förevändning för främlingsskräck.
Citera
2020-11-19, 23:21
Medlem
raketers avatar
Citat:
Så, vad är Din uppfattning i frågan? Kan Du acceptera att pappan tar ut så gott som all föräldraledighet?

Min bror tog ut max antal dagar i föräldraförsäkringen. Hans fru (ej gifta i lagens ögon dock, bara ceremoni) går på försörjningsstöd. Hon kunde också få ut bostadsbidrag då de är skrivna två olika adresser. Men för att kunna ta ut alla dagar måste man ha ensam vårdnad.
Citera
2020-11-19, 23:25
Medlem
Citat:
Ja. Och?

Du får gifta Dig iklädd en mjölsäck för allt vad jag bryr mig, men inte med en person av samma kön. Ritualen befäster handlingen, men det är handlingen som räknas.

Jag pratar om äktenskapet - inte hur människor lever ihop - med eller utan förslappade analmuskler. Det är en fråga om vad stat och samfund anser skall vara uppmuntrade samlevnadsformer, inte vilka som skall vara tillåtna.

Fast lille Uven, nu får jag alltså gifta mig med en kvinna om jag skulle bli kär i en kvinna.
Vi får även skaffa och ha omsorg tillsammans om barn i ett sådant äktenskap.

Va tråkigt att din sort inte får kränka homosexuella eller kvinnor längre, eller hur ?
Måste kännas som en svår börda behöva uthärda att även andra sorter än du själv ska ha rättigheter i sina liv.

Homosexuella är likarna på att fostra sina barn som heterosexuelka, finns det gott om forskning på. Har barn till homos problem så beror det på sånna som du.
Citera
2020-11-19, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Jan Björklund sa i en debatt med Gustaf Fridolin att familjer vet bäst om hur de ska dela upp ledigheten. Inte politiker. Till och med Annie Lööf har sagt något liknande om att familjer ser olika ut så staten kan inte bestämma allt åt dom.

Familjer har alla möjligheter att dela upp hur de vill . Men, staten ska inte gynna att föräldrar ger bort sin och sitt barns tid med varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in