2020-11-19, 19:00
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raketer
Ganska "intressant" debatt. Vad var Ben Afflecks argument nu igen? Att muslimer gillar mackor? Som om det fanns en motsättning mellan att gilla mackor, gå till jobbet, älska sin familj och att samtidigt vara för sharialagar?

Varför är det fel av konservativa att inte tolerera Islams kvinnoförtryck och böghat?

Du verkar tycka att Islam är bra.
Citera
2020-11-19, 19:01
Medlem
raketers avatar
Lol, mormonkyrkan förbjöd polygami för 130 år sedan. Samt att de flesta kristna ifrågasätter om mormoner ens är kristna.

Mormoner är för kristendomen vad ahmadiyya är för islam.
Citera
2020-11-19, 19:12
Medlem
raketers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Varför är det fel av konservativa att inte tolerera Islams kvinnoförtryck och böghat?

Du verkar tycka att Islam är bra.

Fel och fel, jag håller inte med dem.

Om konservatismen, som uppkom som ett motstånd mot liberalismen, idag blivit en rörelse som ser som en av sina viktigaste frågor att människor från andra kulturer inte är tillräckligt liberala, så kan man anse att konservatismen spelat ut sin roll.

SD, som betecknas socialkonservativt, har en chefsideolog som ser som sin hjärtefråga att sprida HBTQ-vänliga värderingar till Mellanöstern och Afrika. Det kan man tycka är bra eller dåligt. Men hur kan man tycka det är konservativt snarare än liberalt?

En konservativ är någon som har samma åsikter en liberal hade för tio år sedan. De HBTQ-värderingar KD idag vill slå vakt om är samma värderingar man för ett decennium sedan var emot.

Det är därför konservativa alltid förlorar då det är inbyggt i själva ideologin.
Citera
2020-11-19, 19:13
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
En konservativ är någon som har samma åsikter en liberal hade för tio år sedan.

Nej, liberaler för tio år sedan var för öppna gränsen och mångkultur.
Citera
2020-11-19, 19:21
Medlem
raketers avatar
Citat:
Nej, liberaler för tio år sedan var för öppna gränsen och mångkultur.

Konservativa är för att alla som släpptes in av liberalerna för tio år sedan ska få stanna.
Citera
2020-11-19, 19:30
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det enda som inte går ta seriöst är dina svar på mina inlägg, eftersom de är totalt innehållslösa.

Du har inga svar eller argument helt enkelt. Måste kännas pinsamt.

Jag svarade på ditt inlägg innan du ens skrivit den:

Citat:
Du tar variabel A som flera religioner har gemensamt (exempelvis, det är patriarkala religioner) och så kan du säga att kristendom, islam och till och med konfucianism är "samma snömos". Ignorera sedan variabel B, C, D...

Snabbsammanfattning på variabel B, C, D som påverkar samhällsordningen: Sharialagar, nolltolerans till apostasi inom religionen, shariatexter om hur ickemuslimer bör behandlas i detalj (jizya-skatten är judars och kristnas "privilegium" som minoriteter i muslimska länder, liknande privilegium reserveras inte åt exempelvis hinduer), en himmel reserverad åt krigaren och ständig fokus i koranen på att troende att bedriva "heliga krig" (inte en metafor), oöversättlig helig bok skriven av Gud själv, en krigarprofet och pedofil med 14 fruar och fler slavinnor som idol (i sunnah-böckerna så lärs Muhammeds liv ut i detalj som en förebild som alla muslimer bör följa), månggifte (mormoner hör till 1% av kristna och bevisar just enbart de stora skillnader som finns inom religioner och inte bara mellan religioner), relation till skilsmässa (överraskande nog har islam mer "modern" och tolerant syn på skilsmässa än kristendomen), etc. - skrapar här bara på ytan.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2020-11-19 kl. 19:33.
Citera
2020-11-19, 19:32
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren

Snabbsammanfattning på variabel B, C, D som påverkar samhällsordningen: Sharialagar, nolltolerans till apostasi inom religionen, en himmel reserverad åt krigaren och ständig fokus i koranen på att troende att bedriva "heliga krig" (inte en metafor), oöversättlig helig bok skriven av Gud själv, en krigarprofet och pedofil med 14 fruar och fler slavinnor som idol (i sunnah-böckerna så lärs Muhammeds liv ut i detalj som en förebild som alla muslimer bör följa), månggifte (mormoner hör till 1% av kristna och bevisar just enbart de stora skillnader som finns inom religioner och inte bara mellan religioner), relation till skilsmässa (överraskande nog har islam mer "modern" och tolerant syn på skilsmässa än kristendomen), etc. - skrapar här bara på ytan.

Naknekejsaren, vad säger du om raketers tes att konservativa inte är konserveta eftersom dom inte är emot bögar? Du har tidigare sagt att man kan vara konservativ utan att vara emot abort eller homoäktenskap.
Citera
2020-11-19, 19:36
Medlem
raketers avatar
Citat:
Naknekejsaren, vad säger du om raketers tes att konservativa inte är konserveta eftersom dom inte är emot bögar? Du har tidigare sagt att man kan vara konservativ utan att vara emot abort eller homoäktenskap.

Nice try. Men det har jag aldrig hävdat. Snarare hävdar jag motsatsen, att mainstream-konservativa har anammat de flesta värderingsförskjutningar (eller snarare samtliga) i synen på bögar och annat HBTQ-folk som skett i västvärlden från 90-talet och framåt. Om än med 5-10 års delay.

En SD:are idag har betydligt mer tolerant syn på homosexualitet än en sosse hade på 80-talet.
Citera
2020-11-19, 19:40
Medlem
raketers avatar
Citat:

Snabbsammanfattning på variabel B, C, D som påverkar samhällsordningen: Sharialagar, nolltolerans till apostasi inom religionen, shariatexter om hur ickemuslimer bör behandlas i detalj (jizya-skatten är judars och kristnas "privilegium" som minoriteter i muslimska länder, liknande privilegium reserveras inte åt exempelvis hinduer), en himmel reserverad åt krigaren och ständig fokus i koranen på att troende att bedriva "heliga krig" (inte en metafor), oöversättlig helig bok skriven av Gud själv, en krigarprofet och pedofil med 14 fruar och fler slavinnor som idol (i sunnah-böckerna så lärs Muhammeds liv ut i detalj som en förebild som alla muslimer bör följa), månggifte (mormoner hör till 1% av kristna och bevisar just enbart de stora skillnader som finns inom religioner och inte bara mellan religioner), relation till skilsmässa (överraskande nog har islam mer "modern" och tolerant syn på skilsmässa än kristendomen), etc. - skrapar här bara på ytan.

Stämmer i stort. Kristendomen och islam är olika religioner och ger olika utfall.

Snacket om Mohammad som pedofil är dock anti-intellektuellt. Det är bara provokationer på Paludan-nivå. Ej sakligt.
Citera
2020-11-19, 19:43
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Jag förstår argumentet emot konservativa som en vek grupp som är liberaler som de var för 10 år sedan, den är träffsäker.

Jag är själv otroligt trött på fokus på homosexuella i debatten, då biologer idag hänvisar med ganska starka bevis om de fåtal procent som faktiskt föds som bögar och jag ser inte riktigt vad konservativa vill göra åt sådan fakta.

En sak är ju att vara emot allmän bögifiering av samhället och ständig lgbt-nonsens om att hacka isär heteronormen eller att två pappor ska kunna adoptera barn, en annan sak är att söka förbjuda fenomenet, något som jag inte ens tror är möjligt. Bögeri förekommer i stor omfattning i extremt konservativa muslimska länder och kan helt uppenbarligen inte utplånnas genom att stampa ner den under jorden.

Saudi Arabiens huvudstad kallas "gay heaven" exempelvis då det är enklare för män att ha sex med varandra än att ha sex med kvinnor, och det tycks att bögaktivitet sker precis överallt:

https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2007/05/the-kingdom-in-the-closet/305774/

Det kan ju lätt avfärdas som västerländsk media som ljuger, men min personliga erfarenhet av att tala med muslimer bekräftar att det som sägs ovan är sant. En algerisk bekantskap sade exempelvis att saudier ofta reser omkring i fattigare arabländer och beter sig som hedonistiska grisar i försök att prostituera unga pojkar i sådana länder. Saudier sägs vara mer hatade än till och med judar i några länder som speciellt blivit hårt drabbade av saudiska sexturister, som ofta är bögar eller bisexuella och det tycks enklare att köpa en fattig tonårspojke än en flicka.

Tycker alltså inte att homosexualitet bör varesig fördömas eller förhärligas, och anser inte att konservativa politiker ska dansa omkring i bögtåg i gatan, lika lite som de bör hacka på homosexuella pga deras sexualitet.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2020-11-19 kl. 19:48.
Citera
2020-11-19, 19:46
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Stämmer i stort. Kristendomen och islam är olika religioner och ger olika utfall.

Snacket om Mohammad som pedofil är dock anti-intellektuellt. Det är bara provokationer på Paludan-nivå. Ej sakligt.

Tja, det har haft sin effekt i muslimska samhällen där det anses vara ok att ha sex med en 9-årig flicka man gift sig med.

Traditionella samhällen liksom jägarsamhällen gifte ofta bort flickor runt 12-13 när de går in i puberteten, så jag förstår att "definitionen av vad som är ett barn" är till stora delar en social konstruktion. I vilket fall, så har 9-åriga flickor räknats som flickor och icke sexuellt mogna i alla samhällsordningar som någonsin existerat förutom just muslimska sådana.
Citera
2020-11-19, 19:49
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Jag förstår argumentet emot konservativa som en vek grupp som är liberaler som de var för 10 år sedan, den är träffsäker.

Jag är själv otroligt trött på fokus på homosexuella i debatten, då biologer idag hänvisar med ganska starka bevis om de fåtal procent som faktiskt föds som bögar och jag ser inte riktigt vad konservativa vill göra åt sådan fakta.

En sak är ju att vara emot allmän bögifiering av samhället och ständig lgbt-nonsens om att hacka isär heteronormen eller att två pappor ska kunna adoptera barn, en annan sak är att söka förbjuda fenomenet, något som jag inte ens tror är möjligt. Bögeri förekommer i stor omfattning i extremt konservativa muslimska länder och kan helt uppenbarligen inte utplånnas genom att stampa ner den under jorden.

Saudi Arabiens huvudstad kallas "gay heaven" exempelvis då det är enklare för män att ha sex med varandra än att ha sex med kvinnor, och det tycks att bögaktivitet sker precis överallt:

https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2007/05/the-kingdom-in-the-closet/305774/

Det kan ju lätt avfärdas som västerländsk media som ljuger, men min personliga erfarenhet av att tala med muslimer bekräftar att det som sägs ovan är sant. En algerisk bekantskap sade exempelvis att saudier ofta reser omkring i fattigare arabländer och beter sig som hedonistiska grisar i försök att prostituera unga pojkar i sådana länder. Saudier sägs vara mer hatade än till och med judar i några länder som speciellt blivit hårt drabbade av saudiska sexturister.

Tycker alltså inte att homosexualitet bör varesig fördömas eller förhärligas, och anser inte att konservativa politiker ska dansa omkring i bögtåg i gatan, lika lite som de bör hacka på homosexuella pga deras sexualitet.

Hur är det ställt med heterosexuella, har vi mindre sex än förut? Det talas på Internet om att unga människor idag inte är lika slampiga som förut, utan tvärtom ofta lever i celibat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in