2020-11-19, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
I Region Stockholm har nu 2 565 personer avlidit med covid.

Vid ett antaget dödstal* på 0,25% betyder det att ca 1 000 000 personer nu varit smittade.

Vid ett antaget dödstal* på 0,50% betyder det att ca 500 000 personer nu varit smittade.

=>
Immuniteten i Stockholm är troligen redan idag väldigt hög.

(Förutom de som varit smittade lär en stor grupp vara oemottaglig för viruset av andra skäl.)

* Det är svårt att skatta dödstalet. Bäst värde får man från de länder som testat mest, men även de missar givetvis en massa smittade.

(Sverige har 6 000 döda med 200 000 fall, vilket skulle indikera ett dödstal på 3%. Men detta är givetvis en totalt felaaktig siffra, eftersom Sverige bara diagnostiserat en bråkdel av alla smittade.)
Beräkningen kan stämma om smittspridningen var som en bombmatta. Så är knappast fallet därmed beräkningen felaktigt.
Antal sjukhus vårdade i Stockholm är snart 75% av våras topp. Vilket betyder att trots stor antal smittade och dödsfall i Sthlm i våras någon nämnvärt immunitet finns inte att prata om.
Citera
2020-11-19, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Hur har antikropptestet utförts? Ifall det inte är randomiserat utan vem som helst får delta så är det inte värt nått alls. Man kan anta att de flesta som testar sig för antikroppar antagligen tror att de har gått igenom sjukdomen? Då blir resultatet galet.

Kan nog finnas både under- och överskattning av olika skäl men andelen positiva har i alla fall ökat under hösten. Kan förstås avspegla en högre aktiv smittspridning också. Verkar ändå rimligt att immunitetsnivå ökar med tiden.
Citera
2020-11-19, 19:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Varför påstår du att detta är det som händer och att det är värre än att användaren sköter det hela på ett bra sätt?
Man har med sig skyddet i en förpackning och stoppar ner det i densamma. Vad säger att det inte tar med sig viruset till påsen?
Skyddsvägrarna tar till händelser som de tror kan vara till det sämre, men det kan lika gärna vara till det bättre.
Munskydd är ett 2vägs skydd som stoppar onödigt spridande och mottagande av flyktiga viruspartiklar.
Samtidig avståndstagande ökar säkerheten.

EDIT, vi får väl anta att använda skydd behandlas rätt, bränns eller tvättas enl. rekommendation.

Påstår?

Ser du inte att jag skrev om...?

Vill du diskutera med mig förväntar jag mig att du tar till dig vad jag skriver, och också förstår skillnaden på olika begrepp.

Folkhälsomyndigheten säger, citat;

Så smittar covid-19
Spridning av covid-19 sker i första hand vid nära kontakter mellan personer genom så kallad droppsmitta. När en infekterad person nyser, hostar, talar eller andas ut sprids små droppar till omgivningen. Smittan kan ta sig in i kroppen både via inandning eller genom att man rör med orena händer i ögon eller på slemhinnor i näsa och mun.

Jag behöver egentligen inte älta det här med dig, det räcker med ovanstående citat för att visa dig att munskydd knappast skyddar dig mot smitta om du inte också skyddar dina ögon.

Och ja, nysning och hosta kan skicka viruspartiklar rakt igenom ett munskydd, papper eller tyg, partiklarna är små, mycket små, och jag är helt övertygad om att du ännu inte har greppat hur små de är.

Tidigt i tråden, innan den blev tråden för allt mellan himmel och jord kopplat till Covid-19 postade jag och andra bland annat studier och forskningsresultat som visar att virus kan utsöndras i luften bara genom det att vi andas ut. I till exempel ett utrymme med dålig ventilation kan viruspartiklar ackumuleras och också inandas.

Ett munskydd som inte sluter hermetiskt tätt, och där materialet inte filtrerar bort så små partiklar som virus är, fyller ingen funktion mer än psykologiskt, att du inbillar dig annat är beklagligt, men så ligger vi ju långt ner i PISA, så fullt förståeligt.

EDIT; Jag passar på att tillägga, att du inte nödvändigtvis känner när en hostning eller nysning skickar mängder med virus rakt in i ögonen på dig, bäst att nämna det.
Senast redigerad av OY 2020-11-19 kl. 19:24.
Citera
2020-11-19, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Kan nog finnas både under- och överskattning av olika skäl men andelen positiva har i alla fall ökat under hösten. Kan förstås avspegla en högre aktiv smittspridning också. Verkar ändå rimligt att immunitetsnivå ökar med tiden.
Källa på dina felaktiga påståenden?
Citera
2020-11-19, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
En fråga till er pålästa

Fick idag reda på av en kollega till mig som precis fått svar på sitt antikroppstest att han har haft de sedan årsskiftet.

Han säger att han var förkyld då men inga andra annorlunda symtom vad han kommer ihåg och inte sjuk sedan dess.

Då frågar man sig ju direkt flera saker.

Kan man "åldersbestämma" antikroppar ?
Sjuk vid årsskiftet, hade vi covid-19 i Sverige redan då ?
Rätt gamla antikroppar låter det som då, kan man bedöma hur pass "starka" antikroppar man har eller är det mängden som avgör ?

Kan man lita på dessa antikroppstest, det låter ju som en del frågetecken som känns mindre troliga att det skulle vara covid-19 eller skulle det verkligen kunna vara det ?
Det jag hört är att de inte gå bakåt mer än 4 månader (från en vc) och att de i dagsläget vet väldigt lite.
Citera
2020-11-19, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Folkhälsomyndigheten säger, citat;

Så smittar covid-19
Spridning av covid-19 sker i första hand vid nära kontakter mellan personer genom så kallad droppsmitta. När en infekterad person nyser, hostar, talar eller andas ut sprids små droppar till omgivningen. Smittan kan ta sig in i kroppen både via inandning eller genom att man rör med orena händer i ögon eller på slemhinnor i näsa och mun.

Jag behöver egentligen inte älta det här med dig, det räcker med ovanstående citat för att visa dig att munskydd knappast skyddar dig mot smitta om du inte också skyddar dina ögon.

Att röra ögonen med orena händer är inte samma sak som att ögonen måste skyddas.

Citat:
Och ja, nysning och hosta kan skicka viruspartiklar rakt igenom ett munskydd, papper eller tyg, partiklarna är små, mycket små, och jag är helt övertygad om att du ännu inte har greppat hur små de är.

Kan (min fetning) det spekuleras också i att mängden påverkar inte bara om man blir smittad utan hur allvarligt.

Citat:
Ett munskydd som inte sluter hermetiskt tätt, och där materialet inte filtrerar bort så små partiklar som virus är, fyller ingen funktion mer än psykologiskt, att du inbillar dig annat är beklagligt, men så ligger vi ju långt ner i PISA, så fullt förståeligt.

Slutsats som inte överensstämmer med dom många studier som finns.

Också väldigt tröttsam stöddig överlägsen attitud från dig vilket gör att man drar sig för att prata med dig överhuvudtaget. Du kanske är riktigt så kunnig så du inbillat dig? Ganska vanligt att stöddiga människor har fel, men deras egon är så stora att dom inte inser det.
Citera
2020-11-19, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Beräkningen kan stämma om smittspridningen var som en bombmatta. Så är knappast fallet därmed beräkningen felaktigt.
Antal sjukhus vårdade i Stockholm är snart 75% av våras topp. Vilket betyder att trots stor antal smittade och dödsfall i Sthlm i våras någon nämnvärt immunitet finns inte att prata om.

Beror ju på vad man menar med nämnvärd. Den är ju knappast 70-80% men den kan mycket väl vara 40-50% vi det här laget i stora delar av Stockholm. Men R kommer då ändå att ligga på 1.5-1.8 om R0 är 3. Sen måste vi minska det ytterligare genom åtgärder som social distansering, vilket har varit si och så med under hösten.
Citera
2020-11-19, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Källa på dina felaktiga påståenden?

Vilka påstående syftar du på? Att immuniteten ökar i och med att fler blir smittade och får immunitet behövs det väl inga källor för.
Citera
2020-11-19, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Vilka påstående syftar du på? Att immuniteten ökar i och med att fler blir smittade och får immunitet behövs det väl inga källor för.
Hur svårt kan de vara att länka en källa?jasså?
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/september/nya-resultat-om-antikroppar-mot-covid-19-i-olika-grupper-i-befolkningen/
Var den enda vettiga länken jag hittade.
7%nationellt i somras.
Citera
Medlem
JustZlatans avatar
"Ungefär tusen PCR-prover som tagits som drive in-tester i regionen har gett felaktiga resultat. Många av de tusen personerna med negativa provsvar har förmodligen burit på smittan."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/tusen-stockholmare-har-fatt-fel-provsvar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det låter inte orimligt. Nästan 30% hade också antikroppar v46 enligt FHM.
Nej enligt deras slumpmässiga undersökningar hade som högst 14% i Stockholm antikroppar och mellan 4-7 % antikroppar i övriga Sverige.
Citera
2020-11-19, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Hur svårt kan de vara att länka en källa?jasså?
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/september/nya-resultat-om-antikroppar-mot-covid-19-i-olika-grupper-i-befolkningen/
Var den enda vettiga länken jag hittade.
7%nationellt i somras.

Ja men om vi tar detta som exempel:

"Blodprover från slumpmässigt inbjudna invånare i stadsdelen Rinkeby-Kista i Stockholm visar att ungefär 18 procent av befolkningen i stadsdelen hade antikroppar i slutet av juni."

Det är väl rimligt att tro att det är fler än 18 procent i november, än det var i juni? Såvida du inte hävdar att deras immunitet försvunnit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in