2020-11-19, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
En bit, men antagligen kortare än man kan tro, urvalet är ju inte randomiserat, vilket gör att andelen sannolikt underskattas. De som redan testat sig och vet att de är immuna testar sig ju knappast igen.
Men det finns ju andra faktorer också att ta hänsyn till.

FHM har aviserat en studie i slutet av november gällande seroprevalens. Vi får se vad den säger.
Den kommer att visa mindre än vad de tror och vad det är. Jag ar haft Covid i maj (var rätt så sjuk, jag var på gränsen att läggas in), jag hade antikroppar i juni, men hade inga antikroppar i oktober. Jag har hört att flera bekanta har samma erfarenhet. Andra bekanta har fortfarande kvar antikroppar. Ytterligare andra fick inga (en nära släkting var sjuk med hela sin familj, en av dem fick utslag i PCR och antikroppar men inte de andra).
Citera
2020-11-19, 18:33
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
En bit, men antagligen kortare än man kan tro, urvalet är ju inte randomiserat, vilket gör att andelen sannolikt underskattas. De som redan testat sig och vet att de är immuna testar sig ju knappast igen.
Men det finns ju andra faktorer också att ta hänsyn till.

FHM har aviserat en studie i slutet av november gällande seroprevalens. Vi får se vad den säger.
Hur har antikropptestet utförts? Ifall det inte är randomiserat utan vem som helst får delta så är det inte värt nått alls. Man kan anta att de flesta som testar sig för antikroppar antagligen tror att de har gått igenom sjukdomen? Då blir resultatet galet.
Citera
2020-11-19, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
R-värdet borde väl dessutom vara olika i olika miljöer? Högst i Stockholm tänker jag, och lägst i bastuträsk kanske.
Ja du, i Bastuträsk lär det vara riktigt lågt. Såvida de inte får in smittan på äldreboendet...
Citera
2020-11-19, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Dock så är de minst 2 månader av tusentals nya offer i covid 19
Plus att kineserna kommer med någon ny skit inom de närmaste åren. Ännu ett muterat coronavirus från köttmarknaden i valfri miljonstad.
Citera
2020-11-19, 18:43
Medlem
sannes avatar
region Stockholm

Citat:

Felaktigt material som använts för provtagning av pågående infektion (PCR-prov) har upptäckts vid en granskning av provtagningsresultat. Det felaktiga materialet har stoppats och samlas in med omedelbar verkan.

Det har förekommit ett fel i en sändning av provtagningsmaterial som medfört en minskad känslighet vid analyserna av vissa prover. Provtagningsmaterialet har i första hand använts vid vissa provtagningsstationer men också hos vissa vårdgivare.

Det felaktiga provtagningsmaterialet har påverkat provsvaren för cirka tusen av de personer som tagit prov under tre veckor vid vissa provtagningsstationer. Större delen av dessa har fått besked om att de inte har påvisbar covid-19, men om materialet varit korrekt hade troligen fått besked om att de hade en pågående covid-19 infektion. De som ännu inte fått sitt provsvar kommer få svaret ”tekniskt fel” istället.

Citat:
FELAKTIGA ANALYSRESULTAT. Även prover inom vården bedöms ha påverkats av de felaktiga provresultatet, enligt region Stockholm.

"Den minskade känsligheten i analyserna bedöms även ha påverkat provsvaren för cirka 300 - 500 prover inom vården. Under den period som det felaktiga materialet använts har det totalt genomförts nära 136 500 prover för pågående infektion", skriver regionen.

– Det är allvarligt att materialet visade sig ha fel men samtidigt bra att det upptäcktes i kvalitetsgranskningarna som görs. Det är viktigt att strikt följa de regler som finns och alltid isolera sig så länge man har minsta symtom på sjukdom, säger chefläkare Elda Sparrelid i pressmeddelandet

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/11/materialfel-vid-provtagning-bedoms-ha-medfort-felaktiga-provsvar/
https://www.expressen.se/nyheter/personal-pa-karolinska-larmar-om-platsbrist/
Senast redigerad av sanne 2020-11-19 kl. 18:46.
Citera
2020-11-19, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Så vitt jag uppfattade det så anser Johan Carlson inte ens att man ska ha munskydd som besökare på äldreboende då man t ex likabra kan hålla avstånd när man sitter vid ett bord... bara om man är väldigt nära och någon är riktigt, riktigt sjuk kan det bli aktuellt.
Om besökaren kan inte hålla inne en nysning då ?
Hen har inte så många sekunder på sig att springa ut ur hemmet.
Citera
2020-11-19, 18:48
Medlem
Veckorapport för Region Uppsala: https://www.uu.se/forskning/projekt/crush-covid/artikel?tarContentId=903318

29% positiva uppe i Älvkarleby..

Där en annan bor är det 0.8% positiva senaste två veckorna.. gött.
Senast redigerad av frankkk 2020-11-19 kl. 18:51.
Citera
2020-11-19, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Du har ju inga fakta, du kan ju inte styrka det du påstår (vilket vi precis såg när du inte kunde hänvisa till FHM och munskydd i kollektivtrafiken)

Argumentationsmässigt blir du ju överkörd - du hävdade ju precis att man inte ska ifrågasätta FHM för dom är utbildade och har erfarenhet

Det finns hur mycket fakta som helst gällande för och nackdelar med munskydd. Jag skrev att FHM i första hand rekommenderar distansering och om det inte är möjligt kan munskydd vara ett komplement,vilket FHMs Karin Wisell Tegmark sa så sent som idag. Du vill alltså stänga av mig för detta, får man inte tycka annorlunda än dig? Har du facit på hur man ska hantera en pandemi?

Vet inte om du förstår det men, du kommer i denna tråd framöver framstå som en pajas. Du får nog hitta på ett nytt alias och driva din trångsynta agenda.
Citera
2020-11-19, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Den kommer att visa mindre än vad de tror och vad det är. Jag ar haft Covid i maj (var rätt så sjuk, jag var på gränsen att läggas in), jag hade antikroppar i juni, men hade inga antikroppar i oktober. Jag har hört att flera bekanta har samma erfarenhet. Andra bekanta har fortfarande kvar antikroppar. Ytterligare andra fick inga (en nära släkting var sjuk med hela sin familj, en av dem fick utslag i PCR och antikroppar men inte de andra).

Ja, så är det säkert. Antikroppsnivå bör falla med tiden. Men immuniteten kan ju finnas kvar trots det även om det inte är i form av antikroppar. Sen kan nog tillförlitligheten på individnivå variera en del för antikropps-testerna.
Citera
2020-11-19, 18:57
Medlem
Säkert har det diskuterats i tråden, men varför släpper man inte vaccin direkt till riskgrupper. De får välja själva om de vill få en allvarlig covid el ett vaccin med ev biverkningar . De flesta kroniskt sjuka transplanterade, äldre etc får då ett val. Dessutom får man i den gruppen ytterligare koll på ev biverkningar . Det är ju ett väldigt spec läge med en pandemi. Nu väntar vi på regelverket o ett godkännande formellt, när 3 gigantiska läkemedels bolag redan har en fungerande produkt!!. Alla i övrigt friska kan ju lugnt vänta på byråkratin att få ut ett vaccin.
Citera
2020-11-19, 19:00
Medlem
Smittan avtar ej i Sverige.
Tusentals test kan vara positiva.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/11/materialfel-vid-provtagning-bedoms-ha-medfort-felaktiga-provsvar/
Citera
2020-11-19, 19:06
Medlem
En fråga till er pålästa

Fick idag reda på av en kollega till mig som precis fått svar på sitt antikroppstest att han har haft de sedan årsskiftet.

Han säger att han var förkyld då men inga andra annorlunda symtom vad han kommer ihåg och inte sjuk sedan dess.

Då frågar man sig ju direkt flera saker.

Kan man "åldersbestämma" antikroppar ?
Sjuk vid årsskiftet, hade vi covid-19 i Sverige redan då ?
Rätt gamla antikroppar låter det som då, kan man bedöma hur pass "starka" antikroppar man har eller är det mängden som avgör ?

Kan man lita på dessa antikroppstest, det låter ju som en del frågetecken som känns mindre troliga att det skulle vara covid-19 eller skulle det verkligen kunna vara det ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in