Citat:
Ursprungligen postat av
53....so what
Varför påstår du att detta är det som händer och att det är värre än att användaren sköter det hela på ett bra sätt?
Man har med sig skyddet i en förpackning och stoppar ner det i densamma. Vad säger att det inte tar med sig viruset till påsen?
Skyddsvägrarna tar till händelser som de tror kan vara till det sämre, men det kan lika gärna vara till det bättre.
Munskydd är ett 2vägs skydd som stoppar onödigt spridande och mottagande av flyktiga viruspartiklar.
Samtidig avståndstagande ökar säkerheten.
EDIT, vi får väl anta att använda skydd behandlas rätt, bränns eller tvättas enl. rekommendation.
Påstår?
Ser du inte att jag skrev
om...?
Vill du diskutera med mig förväntar jag mig att du tar till dig vad jag skriver, och också
förstår skillnaden på olika begrepp.
Folkhälsomyndigheten säger, citat;
Så smittar covid-19
Spridning av covid-19 sker i första hand vid nära kontakter mellan personer genom så kallad droppsmitta. När en infekterad person nyser, hostar, talar eller andas ut sprids små droppar till omgivningen. Smittan kan ta sig in i kroppen både via inandning eller genom att man rör med orena händer i ögon eller på slemhinnor i näsa och mun.
Jag behöver egentligen inte älta det här med dig, det räcker med ovanstående citat för att visa dig att munskydd knappast skyddar dig mot smitta om du inte också skyddar dina ögon.
Och ja, nysning och hosta kan skicka viruspartiklar rakt igenom ett munskydd, papper eller tyg, partiklarna är små, mycket små, och jag är helt övertygad om att du ännu inte har greppat hur små de är.
Tidigt i tråden, innan den blev tråden för allt mellan himmel och jord kopplat till Covid-19 postade jag och andra bland annat studier och forskningsresultat som visar att
virus kan utsöndras i luften bara genom det att vi andas ut. I till exempel ett utrymme med dålig ventilation kan viruspartiklar ackumuleras och också inandas.
Ett munskydd som inte sluter hermetiskt tätt, och där materialet inte filtrerar bort så små partiklar som virus är, fyller ingen funktion mer än psykologiskt, att du inbillar dig annat är beklagligt, men så ligger vi ju långt ner i PISA, så fullt förståeligt.
EDIT; Jag passar på att tillägga, att du inte nödvändigtvis känner när en hostning eller nysning skickar mängder med virus rakt in i ögonen på dig, bäst att nämna det.