2020-11-18, 20:39
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
De flesta kvinnor och de flesta män har dock inte "karriärer" och kommer aldrig att ha "karrriär". De har jobb som de sliter arslet av dag in och dag ut. De kvinnor som råkar ha "karriärer" uttrrycker denna vilja att kvinnor ska klättra till maktpositioner, men det är inte så verkligheten ser ut för vanliga kvinnor som arbetar som lärare, vårdare av patienter, ica-kassörer, servitris och städerskor.

Att klara sig "ekonomiskt" uppfyller dessutom ingen djupare mening i människors liv, det är en förlegad materialistisk syn på människan som inte har något att göra med hur vi psykologiskt fungerar.

Är en vanlig kvinna villig att offra 1 år för att skapa starka band med sin bebis för att få några hundralappar mer när hon går i pension?

Jag är inte den som vill göra valet åt henne, jag säger att kvinnor ska få välja själva den väg de vill välja och ingen ska lägga sig i och tro att de vet bättre än henne (varesig radikalfeminister, karriärskvinnor eller konservativa män).

Vi kan givetvis förföra henne att göra rätt val, men att välja åt henne? Denna översittarmentalitet där några "vet bättre" om vad som är bra för folk är just problemet med vårat land. Våra politiker och akademiker tror sig veta bäst hur vanliga människor bör leva sina liv, men de kan inte ens föreställa sig livet för en vanlig människa och vad som räknas som just hennes "etre de vie".

Karriärsakademikern och karriärsjournalisten berättar därmed för kvinnan som jobbar i äldrevården att hennes liv blir bättre ifall hon torkar röven på gamlingar istället för hennes bebis, då är hon allt en "stark" och "självständig" kvinna. Karriärskvinnan kanske gillar att varje dag gå till aftonbladest redaktion och skriva sina små normkritiska artiklar åt miljoner människor för att sedan få miljoner kronor om årret, men verklighetens kvinna gillar inte att gå till jobbet och slita arslet för att tjäna lite extra slantar. För henne är kanske den lilla tid hon har med bebisen den mest magiska tiden hon kommer tillbringa i hennes vuxna liv.

Låt henne sedan själv göra riskanalys angående skilsmässa, självständighet, pension och massa annan skåpmat som bara ser fint ut i akademikers samling av statistik.
Saken är den att vi alla behöver köpa mat och kläder och betala räkningar och kanske hyra.
Detta har inte bara med den framtida pensionen att göra, utan det är viktigt att alla får pengar varje månad.
Och exakt hur tror du att en nyskild ensamstående mamma får en inkomst om hon inte jobbar?
Visst skulle vi kunna ge henne förlängd föräldrapenning från staten eller försörjningsstöd från kommunen.
Men hur ska vi då hindra att folk gnäller på dessa bidragstagande mammor och säger att de är lata parasiter?
De kan ju till och med säga att hon skulle ha stannat hos karln, hur illa hon än mådde hos honom och vad han än gjorde.
Det är nog så att livet som hemmafru inte är så idealiskt för alla eller ens en möjlighet för många.
Och då skall jag tala om att min mamma var hemmafru och skötte det galant, trots fördomar.
Fast det är lika dumt att kräva att alla ska bli perfekta hemmafruar som att alla ska bli framgångsrika karriärskvinnor.
Senast redigerad av Furienna 2020-11-18 kl. 20:51.
Citera
2020-11-18, 20:52
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Saken är den att vi alla behöver köpa mat och kläder och betala räkningar och kanske hyra.
Detta har inte bara med den framtida pensionen att göra, utan det är viktigt att alla får pengar varje månad.
Och exakt hur tror du att en nyskild ensamstående mamma får en inkomst om hon inte jobbar?
Visst skulle vi kunna ge henne förlängd föräldrapenning från staten eller försörjningsstöd från kommunen.
Men hur ska vi då hindra att folk gnäller på dessa bidragstagande mammor och säger att de är lata parasiter?
De kan ju till och med säga att hon skulle ha stannat hos karln, hur illa hon än mådde hos honom och vad han än gjorde.
Det är nog så att livet som hemmafru inte är så idealiskt för allaneller ens en möjlighet för många.

Det kommer inte göra någon skillnad för den ensamstående mamman som arbetat i äldrevården när hennes bebis var liten jämfört med den ensamstående mamman som stannade med bebisen hemma. Det kommer absolut inte vara tal om några enorma summor som "karriärskvinnan" i äldrevården tjänar igenom att välja bort barnet för att dedikera sig åt jobbet.

Bådas liv kommer vara ganska så tragisk, oavsett vad staten gör åt henne. Den senare har dock åtminstone starkare kontakt med hennes barn, vilket kan vara en ljus i mörkret. Vem vet, kanske ensamstående mamman i Älvsjö som fångar in sitt barns glädje och liv rentav får ett bättre liv än karriärskvinnan Johanna Fränden som ensam dricker dyr vin och förbittrar sig över sin verklighet i sin lya i centrala Paris? Du kan inte räkna lycka materiellt, så det är svårt för någon att avgöra vilka livsval som leder en till den bästa av Världar (ens till sig själv, desto mindre åt andra).

Oavsett vilken jag tror får det bättre så är jag ju för att det ska vara just hennes val, inte mitt val eller Löfvens val eller Merapis val.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2020-11-18 kl. 20:58.
Citera
2020-11-18, 21:04
Medlem
Citat:
De levde i en tid där man behövde gå till biblioteket och läsa gamla böcker för att få alternativa livsåskådningar än den de fick från stormedia. Givetvis var det svårare att bryta mot samhällets normer än i våra tider då vi befriats från envägsuppläxningar från skolan och media.

Manosfärens ideer om relationen mellan män och kvinnor, internetporr och gamerkultur är exempelvis på många sätt otroligt skadligt för både mannen och samhället i övrigt, men den är likväl något som skapas från gräsrötterna och inte något som samhället, institutioner eller föräldrar söker få unga män att hålla på med.

En miljon människor kanske skriver på flashback, och ännu fler kommer in för att slötitta, det är något som främst svenska män fritt väljer att syssla med, olikt tider då de slog på TV och det bara fanns SVT för att berätta åt dem om deras verklighet. Detta har givetvis förändrat hur unga män som växt upp i internetkaoset ser på sin verklighet.

Det är lika revolutionärt som när ungdomar på 60-talet valde att överge kyrkans präster och låta rockstjärnor agera som deras nya gudar och präster.

Jag gör inte en värderingsfråga där jag upplyfter min generation, eller de 90-talister som kommer efter mig, som "bättre". Tvärtom, brukar jag kritisera särdrag som kommer med internetåldern oftare än jag lyfter upp det som ett ideal (det finns dock några otroligt bra saker med just demokratiseringen av information). Jag bara talar om hur snabbt saker har förändrats på kort tid.

Manosförens idéer är inget ”nytt” det ör en återgång av gamla patriarkala ideer.

Det är samma traggel av att det skulle vara enorma skillnader mellan könen som bara ...hoppsan..... kräver att kvinnor ska göra allt lågavlönat/gratis och hamna i beroende ställning till män som bara då....hoppsan....ges möjligheter att utnyttja kvinnor sexuellt, så fiffigt ordnat av......biologin.....
Senast redigerad av Merapi 2020-11-18 kl. 21:18.
Citera
2020-11-18, 21:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
precis, Uven, det andra världskriget var helt och hållet en sista "suck" från den typ av samhälle som du nu sitter och glorifierar ständigt och vill tillbaka till, och det skedde i den kristan hemisfären.
Så sluta inbilla dig att kristendomen på något sätt skulle varit mindre krigiskt, "svärdsreligion" etc. och blåst än islam.
Det samhälle som prioriterar nationalism, auktoritetstro, hierarkier, att vissa ska ha mer "värde" än andra, och att människor ska tvingas, straffas och piskas dit någon vill ha dem.

Inse att den typen av samhällstänk har visat sitt fula tryne tillräckligt och dessutom visat sig inte vara hållbart alls.

Alla samhällen med en viss volym invånare är hierarkiska. Det går inte att bygga samhällen, organisationer och institutioner utan hierarki. Du lever i en drömvärld.

Citat:
jag skiter i conquistadorerna, jag pratar om machokultur.

Jo, Du påstår att feministerna hellre vill ha förtryckta mjukismän, men statistiken tyder på motsatsen. Kvinnor uppskattar män som är manliga.

Citat:
Nä precis, det troligaste scenariet är att Sverige rreagerar på samma sätt på denna invandringsvåg som vi gjort på alla de tidigare, vi tuffar vidare...

Vi tuffar vidare över stupet. Du kan ju fundera litet hur Sverige kommer att se ut när mer än 50% av medborgarna har varianter av utländsk bakgrund.

Citat:
Vi har inte några "dagliga skjutningar" och vi har troligen betydligt mindre våldtäkter idag än på ex. 50 talet, då det alltså var fullt lagligt våldta frun, om en man "kände" för det, och frun hade varken möjlighet anmäla honom, få hjälp eller ens skilja sig i vissa fall, eftersom hon inte hade någon egen ekonomi etc. ALLT det där som du så hemskt gärna vill snärja runt kvinnors liv igen, så de ska tvingas in i det familjeideal som du så gärna vill ha.....en bossande man i toppen, och en hjälplös kvinna utan möjligheter.

Säg mig? hur klen måste inte män av din sort vara, som tycker sig behöva allt detta för att känna er "tillfredställda" och "trygga"?

Du pratar persilja som vanligt. Det är i princip en skjutning/sprängning/granatdetonation varje dag, i varje fall i snitt: https://projektsanning.com/2020/08/13/hela-listan-201-skjutningar-och-sprangningar-hittills-2020-i-sverige/

Citat:
De var knappast fåtaliga då.....och inte på totalen.
Och de satt även då typer av din sort och darrande av skräck och hat att där skulel komma en italenare, turk eller grek och ta jobben, tjejerna, eller nått annat.
Lika tröttsamt och fel då som det är idag.
greker är i regel ortodoxa, turkar i regel muslimer och italienare katoliker.
Inte många lutheraner där inte.

Du nämnde inte turkar och jag påstod inget om lutheraner, men Du borde begripa att det är stora skillnader, inte minst när det gäller familjefrågor, mellan kristna och muslimer.
Citera
2020-11-18, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Alla samhällen med en viss volym invånare är hierarkiska. Det går inte att bygga samhällen, organisationer och institutioner utan hierarki. Du lever i en drömvärld.

Jag pratar självklart om den skillnaden som finns mellan samhällen som satsar hårt på hierarkier ex: klass, kyrka, kön, etnicitet etc etc och de som satsar på en mer jämlikhet.

Citat:
Jo, Du påstår att feministerna hellre vill ha förtryckta mjukismän, men statistiken tyder på motsatsen. Kvinnor uppskattar män som är manliga.

Feminism förtrycker inte män.
Ingen feminism är ens i närheten av att implementera lagar eller normer ex. för att förtrycka män såsom patriarkat genom tiderna förtryckt kvinnor.
Män blir inte förtryckta för att de förbjuds förtrycka, utnyttja, våldta, tvinga etc.

Och ja kvinnor gillar män, självklart. Men ”manlighet” är nu inte allt det skit som är påklistrat mannen under patriarkala ideal.

Citat:
Vi tuffar vidare över stupet. Du kan ju fundera litet hur Sverige kommer att se ut när mer än 50% av medborgarna har varianter av utländsk bakgrund.

Det gäller redan 100% av alla svenskar. Och nääää inget stup har visat sig, va konstigt.

Citat:
Du pratar persilja som vanligt. Det är i princip en skjutning/sprängning/granatdetonation varje dag, i varje fall i snitt: https://projektsanning.com/2020/08/13/hela-listan-201-skjutningar-och-sprangningar-hittills-2020-i-sverige/

Nej det är det inte.

Citat:
Du nämnde inte turkar och jag påstod inget om lutheraner, men Du borde begripa att det är stora skillnader, inte minst när det gäller familjefrågor, mellan kristna och muslimer.

Åbo tar vi traditionell kristendom så har du massor med likheter, eftersom båda religionerna har samma abrahamitiska och patriarkala ideal.

Det du däremot har skillnad på är västvärldens sekulariserade och liberaliserade idé värld kontra fundamentalistisk patriarkal religion.

Och tar vi dina idéer så går det ju klart i direkt samklang med islam.

Devill också förbjuda kvinnor aborträtt.
De vill också begränsa kvinnors möjligheter till självständighet.

De tjatar också om kvinnors ”livsuppgift”!

Och just kvinnors ansvar för mäns sexuella beteenden och fulla ansvar för den mänskliga reproduktionen och ignorerar på samma sätt som du mäns agerande.

Så lustigt egentligen att just sånna som du är då anti islam, när ni ofta vill samma sak.
Citera
2020-11-18, 22:36
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Det bästa är väl att vi inte behöver fundera kring det, vi behöver bara ta tunnelbanan till Rinkeby och se oss omkring.

Det enda som vi behöver fundera kring är hur mycket värre det blir när det inte längre finns pengar att betala välfärden åt alla oproduktiva medborgare utan jobb. Frågan är ifall vi blir som Brasilien eller blir vi som Syrien/Irak/Afganistan/Somalia?

Ifall folkmord och förtryck bedrivits mot kristna i samtliga muslimska länder så bör man ju åtminstone ha det som något som potentiellt kan hända även i Sverige när vi blir till en minoritet.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2020-11-18 kl. 22:41.
Citera
2020-11-18, 22:38
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Data presenteras.

Citat:

Nej det är det inte.

Hårda faktan som presenterats motbevisas omgående!

Hur orkar du, Strix?
Citera
2020-11-18, 22:54
Medlem
Citat:
Data presenteras.

Hårda faktan som presenterats motbevisas omgående!

Hur orkar du, Strix?
Dummer,

Hans källa pratar om 201 skjutningar och sprängningar hittills detta år, det är INTE varje dag.

2017- 324

2018- 306

2019- 334 skjutningar

Ett år har 365 dagar.

https://polisen.se/contentassets/430a80f929814107abdd4e648116b8d5

Lär er att fakta är inget man dribblar med hur som helst.
Senast redigerad av Merapi 2020-11-18 kl. 22:58.
Citera
2020-11-18, 23:02
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Jag pratar självklart om den skillnaden som finns mellan samhällen som satsar hårt på hierarkier ex: klass, kyrka, kön, etnicitet etc etc och de som satsar på en mer jämlikhet.

Ett framgångsrikt samhälle är hierarkiskt utformat så att dugliga människor kan utvecklas och klättra i systemet. Så som Sverige ofta varit utformat.

Citat:
Feminism förtrycker inte män.
Ingen feminism är ens i närheten av att implementera lagar eller normer ex. för att förtrycka män såsom patriarkat genom tiderna förtryckt kvinnor.
Män blir inte förtryckta för att de förbjuds förtrycka, utnyttja, våldta, tvinga etc.

Och ja kvinnor gillar män, självklart. Men ”manlighet” är nu inte allt det skit som är påklistrat mannen under patriarkala ideal.

Det tror jag ingen har påstått.
https://1.bp.blogspot.com/-xuQN4z_Bkss/UsqGjogbDnI/AAAAAAAACh4/03qyVDWJK7A/s1600/j%C3%A4mst%C3%A4lldhet1.png

Citat:
Det gäller redan 100% av alla svenskar. Och nääää inget stup har visat sig, va konstigt.

Det finns tvärtom ett flertal stup, en del är nära, men en del har vi redan fallit i; rättsväsende, försvar, skola.

Citat:
Nej det är det inte.

Jag har precis visat att det är precis så. Det är numera helt okontroversiella fakta, som till och med BRÅ vidgår. Sluta förneka verkligheten!

Citat:
Åbo tar vi traditionell kristendom så har du massor med likheter, eftersom båda religionerna har samma abrahamitiska och patriarkala ideal.

Det du däremot har skillnad på är västvärldens sekulariserade och liberaliserade idé värld kontra fundamentalistisk patriarkal religion.

Och tar vi dina idéer så går det ju klart i direkt samklang med islam.

Devill också förbjuda kvinnor aborträtt.
De vill också begränsa kvinnors möjligheter till självständighet.

De tjatar också om kvinnors ”livsuppgift”!

Och just kvinnors ansvar för mäns sexuella beteenden och fulla ansvar för den mänskliga reproduktionen och ignorerar på samma sätt som du mäns agerande.

Så lustigt egentligen att just sånna som du är då anti islam, när ni ofta vill samma sak.

Det vill vi inte. De teologiska skillnaderna, liksom de politiska aspirationerna, skiljer sig dramatiskt mellan kristendomen och islam. Kristendomen en är en religion för samhällsbyggnad och civilisation, för vetenskap och för förståelse. Islam är en förtryckarideologi.
Citera
2020-11-18, 23:05
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det bästa är väl att vi inte behöver fundera kring det, vi behöver bara ta tunnelbanan till Rinkeby och se oss omkring.

Det enda som vi behöver fundera kring är hur mycket värre det blir när det inte längre finns pengar att betala välfärden åt alla oproduktiva medborgare utan jobb. Frågan är ifall vi blir som Brasilien eller blir vi som Syrien/Irak/Afganistan/Somalia?

Ifall folkmord och förtryck bedrivits mot kristna i samtliga muslimska länder så bör man ju åtminstone ha det som något som potentiellt kan hända även i Sverige när vi blir till en minoritet.

Bästa och bästa...

Men, det var mer en pedagogisk vändning en verklig fråga. Det slår mig ofta att feminister och vänsterfolk är så glada i en ideologi som enbart skulle förtrycka dem själva. Vilken jämställdhet hittar det hos islam? Den är knappast en grund för en lycklig familjebildning grundad i ömsesidighet och förtroende.
Citera
2020-11-18, 23:20
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Dummer,

Hans källa pratar om 201 skjutningar och sprängningar hittills detta år, det är INTE varje dag.

2017- 324

2018- 306

2019- 334 skjutningar

Ett år har 365 dagar.

https://polisen.se/contentassets/430a80f929814107abdd4e648116b8d5

Lär er att fakta är inget man dribblar med hur som helst.

Vi kan väl jämföra med tidigare år på 2000-talet. Hur många skjutningar hade vi 2010? 2011? Inte många. Det har fullkomligt exploderat vad gäller skjutningar de senaste få åren, och sprängningar har ökat på ett monstruöst sett bara sedan 2016.

Jag minns för tio år sedan, då samhället var mycket tryggare än idag.
Citera
2020-11-18, 23:30
Medlem
[quote=Strix m/94|73654968]
Citat:
Ett framgångsrikt samhälle är hierarkiskt utformat så att dugliga människor kan utvecklas och klättra i systemet. Så som Sverige ofta varit utformat.

visst framgångsrika samhällen är samhällen där alla dugliga människor ges samma möjligheter att kunna klättra och använda son duglighet. Och så har Sverige funkat rel. kort tid under selularism, liberalism och feminism ex.
Men det är ju inte den tupén av samhälle du dreglar efter, eller hur Uven?
Du tjatar om kung, adel och att kvinnor gärna ska ”åka dit” så tidigt som möjligt på oönskade graviditeter så att de förhindras studera och arbeta och kunna konkurrera på lika villkor mot männen som gjort dem på smällen.

Ditt samhälle = ojämlikhet och ojämställdhet.

Citat:
Det tror jag ingen har påstått.
https://1.bp.blogspot.com/-xuQN4z_Bkss/UsqGjogbDnI/AAAAAAAACh4/03qyVDWJK7A/s1600/j%C3%A4mst%C3%A4lldhet1.png

Du har just haft en konversation mellan Nakenkejsaren och vad han nu heter..... om hur stackars svenska män tvingas bli ”töntar” så de tar samma ansvar för barn och hem som kvinnor...stackers arms män måste tvätta sina egna skutiga sockor.

Citat:
Det finns tvärtom ett flertal stup, en del är nära, men en del har vi redan fallit i; rättsväsende, försvar, skola.

Nej, alla dessa institutioner fungerar, de har bara utmaningar som de alltid har, att lösa.

Citat:
Jag har precis visat att det är precis så. Det är numera helt okontroversiella fakta, som till och med BRÅ vidgår. Sluta förneka verkligheten!

Det var ju just det du inte gjorde.

Citat:
Det vill vi inte. De teologiska skillnaderna, liksom de politiska aspirationerna, skiljer sig dramatiskt mellan kristendomen och islam. Kristendomen en är en religion för samhällsbyggnad och civilisation, för vetenskap och för förståelse. Islam är en förtryckarideologi.

Och vem bryr sig om de teologiska skillnaderna mellan 1 gubbe i skyn med vitt skägg eller samma gubbe i skyn med svart skägg?

De politiska aspirationerna för båda religionerna har alltid varit ( och är fortsatt men lite mer dolt idag) att erövra världen.
Ingen religion har varit så framgångsrik med detta som just kristendomen.

Ja Uj! Du vad den kristna kyrkanvarit för vetenskap och ”förståelse” genom tiderna du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in