Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Jag ifrågasätter redan vad jag gör här.
Men, det är kul när Du är här.
Jag skall försöka svara utifrån mitt värdekonservativa perspektiv, ty jag finner ibland att det uppfattas som en motsättning mellan konservatismens mål och medel.
Som värdekonservativ har jag ett antal uppfattningar om hur jag tror att vi skapar ett i olika avseenden bättre samhälle - mål-delen, samtidigt som jag också har en del uppfattningar om lämpliga tillvägagångssätt - medel-delen.
Citat:
Trådens frågeställningar att avhandlas i tur och ordning blir alltså:
[*]Är det en korrekt analys att svensk Konservatism idag handlar mindre om att bevara och mer om att förändra samhällets normer (i många fall på ett radikalt vis)? Hur förenas detta isåfall med de konservativa ledorden som bevarande och inkrementell förändring?
Det är delvis rätt. Sverige har idag ett flertal djupgående samhällsproblem och lösningarna på dessa står till stor del att återfinna i historien, men det är i regel inte möjligt att kopiera historien rakt av, utan när något rivits ner, får man bygga upp på ett litet annat sätt, t ex pga teknisk utveckling mm. Exempelvis tror jag att Sverige skulle gynnas av en utvecklad monarki, men vi behöver inte återuppfinna 1809 års regeringsform i alla delar, även om andra delar där var väl genomtänkta (maktdelning och riksrätt). Vi bör alltså bevara minarkin, men samtidigt utveckla den med stöd av historiska lärdomar - mycket konservatism, litet reaktion och en del modernisering.
Citat:
[*]Finns det överhuvudtaget någon enhetlig bild bland svenska konservativa av hur ett traditionellt normsystem bör se ut, eller är de som mest eniga om en handfull frågor?
Konservatism är inte, som t ex marxismen, ett politiskt system som i så gott som alla avseenden är genomtänkt - och sedan föremål för inrre konflikter och aldrig fungerar. Konservatism har historia och tid som hjälpmedel och vi som är konservativa behöver inte vara eniga om allt, men vi enas ofta om problembeskrivningar och vissa principer. Ett intressant exempel på reaktionism i vår tid, när ett haveri skall sökas rättas till:
https://phaleristica.com/2020/07/01/uppdatering-fran-fortjanstutredningen/
Eller är det god konservatism att återskapa, under något andra former, en av de progressiva förstörd institution? Det torde närmast var en tvist om påvens skägg.
Citat:
[*]Om vi accepterar att dagens svenska konservatism är normkritisk och inte handlar om att bevara det som är, varför är den konservativa normkritiken okej samtidigt som ni oftast framställer progressiv normkritik som ond och samhällsförstörande? Vad skiljer dem åt?
Det är givetvis en avgörande skillnad mellan en konservatism som knyter an till äldre tiders värden och en progressivism som framgångsrikt ägnat sig åt att bryta ner dessa värden. Att vara kritisk till normer kan alla vara, var och en utifrån sin utgångspunkt - jag är t ex kritisk till dogmen om "alla människors lika värde".
Det är också värt att påpeka att konservativa vill bevara sådant som är rätt och/eller fungerar bra - inte bevara felaktigheter. Vi vill därmed så kalrt inte bevara rena stolligheter som de progressiva infört. Ibland behöver man först tillskapa eller återskap goda förhållanden, för att därefter bevara desamma. Ett utmärkt exempel på att det är skillnad mellan värdekonservativa mål och medel.
Citat:
[*]Foster = Barn ???
Tja, vi har väl diskuterat detta till leda. För mig är det inte så svårt: zygot/embryo/foster = människoliv och bör därmed inte anses värdelöst, men heller inte lika i värde med det födda livet.