Digitala spåren, sökningen på den för andra okänds epostadressen ifrågasätts, mer DNA från SD hittas på Lenas kläder och spåren på Lenas ring blir pusselbitarna som till sist fäller den misstänkte? Därtill kommer fler än Sillen på att de glömt bort att berätta några viktiga detaljer och lämnar kompletterande vittnesmål?
Jag tror som tidigare sagt att den oförklarliga datorhändelsen kl 23.34 orsakas av att Lenas mobil hade internetdelning påslaget när den plockas från hennes ficka (skrikvittnenas uppgifter talar för att Lena har mördats några minuter innan), att Stefans dator fanns med honom i närheten och att han missat rensa alla gamla kända nätverksanslutningar. Stefan är känd för att släpa med sig en dator överallt med inplastad skärm och särskilt när han har en pågående mystlösning - precis som han hade på måndagskvällen då han klurade med en myst istället för att ägna sig åt arbetsuppgifter på Tyr*éns.
Refreshförsöken på webbflikarna kan ha skett automatisk för nedsparade sidor, men eftersom det var så många öppna flikar (i FUP visas bara ett urval på ett 15-tal sidor) och tiden 5 sekunder talar det mer för att datorn fick en tillfällig tillgång till en internetanslutning, men inte tillräckligt länge för att synksystemet skulle dra igång.
Ett par trådmedlemmars har sett att synkloggningssystemet (aktbil. 163 del B från pdf sida 67) inte fungerade mellan kl 23.20 till kl 02.29 för att Stefans dator var OFFLINE drygt 3 timmar. Det blir mycket tid till att "prova växlar", packa, tvätta, gödsla, vattna och övervaka sin robotgräsklippare. SD skryter gärna om hur snabb han är i olika sammanhang, så han hade gott om tid till Företaget Mord och särskilt under timmen då han var ovanligt digitalt inaktiv mellan kl 23-24.
Först kl 02.29 får hans dator nätanslutning till synkningen igen och det antagligen via en internetdelning från mobilens nätverk via Telia och sen via hans ComHem-nätverk kl 02.49.
Det saknas en tydlig spec. för datorns nätverksanslutningar i FUP, för i huvudprotokollet ses bara mobilens anslutningar. Finns det att se i sidomaterialet eller lyckades man inte "fånga" datorns ram-minne den 15 maj?
SD kan området som sin egen bakficka, han är kreativ verkar gilla att ta risker, så jag tänker att SD mycket väl kan vara motorvägsmannen som ses när han på väg att göra sig av med mordtillhygget i "sumpsjön" vid Boglundsängen som ligger nära E20 mittemellan avfarterna 114 och 115, eller för att lägga i en tillfällig gömma någonstans i området.
Moralensväktare har för länge sen påtalat att svaren finns i utredningsmaterialet och jag ställer mitt hopp till att hen kommer få rätt. Jag hoppas att SD börjar känna att det kanske inte kommer att gå lika bra i HR som det gjorde i TR. Jag tror inte han har några problem med att underhålla sig om dagarna även om han är satt i någon form av yrkeskarantän där han inte får stila med sina licenserade kunskaper, för man kan då roa sig med att plocka isär en dator och visa upp på sin GC-sida. Lite lustigt att han skriver sin loggtext i nära anslutning till att tråden upptäckte att hans dator varit OFFLINE. Han missar naturligtvis inte att framhålla att han löste gåtan direkt, men att det inte "passade" att åka direkt.
www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=405b8203-475a-443d-8e76-994147487e1d&IID=e823cdbd-72e8-4e94-be1e-ad0c204a5d59
HerrTeamDavidsson found Drönarpussel #04 i stmellosaland
Sunday, 15 November 2020 Örebro, Sweden
Löste direkt vid släpp, men hade precis börjat skruva isär datorn för att byta någon liten pilledutt som visst var viktig. Det passade alltså inte att åka, men efter någon knapp timme behövde ett ärende uträttas, så dieselbrännaren Olof och jag susade iväg efter ett besök på Preem. Mötte och gratulerade FTFarna just som de hade påbörjat returpromenaden, och loggade i ovan lugn och ro . Ärendet då? Bortglömt naturligtvis, men uträttt nu senare på dgen.
Kul uppgift efter pusslet! Tack för cachen.
Här syns problemet med datorn tydligt. Men nu har loggen skrivits på just den apparaten!
Direktlänk till bilden
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/e823cdbd-72e8-4e94-be1e-ad0c204a5d59.jpg
Bild på inlägget för de som inte har inlogg till GC-sidan:
www.bildtagg.se/bild/lavaz34l70hdzx6czdsuutox
-------------
Länk till ett tidigare inlägg som är fyllt med länkar till de som kommer nya in i denna 2,5 år långa tråd
www.flashback.org/sp73572601