Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Blod som har lämnat ett sår börjar koagulera inom några få minuter. Jag tror ändå att jag förstår hur du menar, men det går nog inte att få fram huruvida det rör sig om mindre lr större mängd. Bara att det var den slutsats läkaren hade kommit fram till. I vilket fall har positionen varit densamma en längre stund. Och det mesta tyder på att mobilen har avlägsnats ur jackan innan kl 23:38.
Absolut, jag litar på rättsläkarens observation.
Min fundering utgick från denna observation och jag undrar alltså när i tid förflyttningen av benen skedde och hur det gick till. Om det var något som skedde under dådet (vilket för mig känns något lite obegripligt); om det skedde en kort tid efter dådet eller om det skedde en längre tid efter dådet. Frågan är om det har varit för att gm vände på Lena eller om det är Lena själv som har flyttat benen. Det kan ju också varit så att när gm letade efter mobilen i fickan, vände henne, kom hon i en position där benen vred sig i en instabil position (liksom armen, men som höll sig i den positionen tack vare att tyget spände). Efter en tid kanske benen föll ifrån varandra?
Jag märker att jag behöver lyssna på rättsläkarens vittnesmål igen, då mycket har fallit i glömska.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Också undrat ifall gm återvände till brottsplatsen för förflyttning och efter att ha tagit hand om mobilen.
Fast varför ta den risken efter minuter av skrik. Om det nu inte är så att gm saknar nerver.
Ja, tänker som du här att ringen borde ha tagits av i samband med dådet.
Ja, det är ju så de flesta tänker.
Samtidigt är ju ett mord utfört på detta ställe extremt riskabelt.
Om man utgår från att SD är gm; då förefaller val av brottsplats helt vansinnigt.
Han har sedan länge en konflikt med Lena, det efter ett långvarigt hemligt förhållande. Han bor granne med henne. han hade kontakt med henne mordkvällen och mordet sker mitt i bostadsområdet utomhus.
Vem skulle planera ett sådant mord på det sättet?
Det visar att han är en risktagare utöver den vanliga risktagaren. Han har en övertro på sig själv. Han är van att ljuga, och klara sig. Han har edan kommit undan både anmälningar och dödshot. Han har lurat alla sina nära inklusive JG. Han tror att han kan dölja att Lena och han har en pågående affär, han tror att han inte ska bli huvudmisstänkt, han tror inte att hon ska skrika och han tror att han ska komma undan. Han lägger upp huvudlösa villospår; med mållgor, raderingar och vara den hjälpsamme samariten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Någonstans efter flyktvägen kan gm haft vatten redo för att vaska av sig, en spekulation som förutsätter att brottet är planerat.
Brottet är planerat, det är jag övertygad om. Och vem vet vad han har lagt ut i förväg för en bra flykt. Cykel, mordvapen, handskar, ombyte, vatten, planering om raderingar i Lenas enheter och en i förväg uttänkt flyktväg? Allt för att det ska gå snabbt. Så snabbt att det skulle nästintill vara omöjligt att hinna, precis så som TR skrev. Även alibi uttänkt genom att späcka dagen och natten med aktiviteter och mail mm.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Brist på blodförekomst i hemmet talar för en tämligen rengjord villaägare. Ändå inte helt eftersom sexblod kunde förekomma lite varstans, som ex på altanen. Påhittet om cykelsadelsex svarar på frågan om färdmedel.
Ja, det har ingått i mordplanen, att vara så ren efter mordet, att risken för kontamination har varit minimal. Därför är min tro att mgm har tagit av sig kläder mm utomhus och spolat av sig med vattenslangen, men missat att han kommit åt tvättmaskinsluckan med klädesplagget i samband med att han stoppade in dom i maskinen för tvätt. Kanske kom det blod på händerna i samband med att han tog i plaggen och därefter på luckan, något som han inte observerade i brådskan.