2020-11-12, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cipex
Jag misstänker att du är en förstagångsskrivare och att du har missuppfattat situationen.

Säg att du har skrivit 1.6 detta prov enligt tidigare normeringar. Om man utför denna normering med samma metod som tidigare så kommer du förmodligen få 1.9-2.0 av den enda anledningen att andra skrivare generellt var sämre än vanligt. Vad vi snackar om här, och vad UHR bör göra, är att normera på ett sådant sätt att du får ett liknande resultat som du hade fått om provet hade gets på vanligt sätt, dvs 1.6 i vårt exempel.

Vilket betyder. Om du har skrivit ett bra prov enligt tidigare normeringstabeller, oroa dig inte. Du bör få ett resultat väldigt liknande det om UHR gör rätt för sig, om de visar sig vara inkapabla även här så får du ett inflaterat resultat.

Normering och normalfördelning är två helt olika saker.

Normering innebär inte att en viss andel ska få ett resultat. Normering innebär att man justerar poängkrav från tidigare år för ett givet resultat baserat på hur svårt provet är jämfört med tidigare prov. Du tävlar alltså inte direkt mot andra provdeltagare utan du bedöms efter dina poäng med viss justering för hur svårt provet är. Exakt hur UHR bestämmer provets svårighetsgrad är inget man går ut med, men jag gissar att nissarna där har någon smart metod.

Normeringstabellen blir säkert lik tidigare normeringstabeller.
Citera
2020-11-12, 16:14
Medlem
Planerar skriva högskoleprovet antingen till våren eller nästa höst. Har tidigare skrivit 1.5 som bäst.

Det var många år sedan jag nu sist skrev och det som definitivt behöver repeteras är matematiken. Har tidigare köpt hpguiden vilket varit suveränt, men har ingen lust att lägga pengar på det denna gång.

Är det fortfarande matte 1 boken som rekommenderas + gamla prov?
Citera
2020-11-12, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FakeNews123
Normering och normalfördelning är två helt olika saker.

Normering innebär inte att en viss andel ska få ett resultat. Normering innebär att man justerar poängkrav från tidigare år för ett givet resultat baserat på hur svårt provet är jämfört med tidigare prov. Du tävlar alltså inte direkt mot andra provdeltagare utan du bedöms efter dina poäng med viss justering för hur svårt provet är. Exakt hur UHR bestämmer provets svårighetsgrad är inget man går ut med, men jag gissar att nissarna där har någon smart metod.

Normeringstabellen blir säkert lik tidigare normeringstabeller.

Nja, normering kan göras på flera sätt.

Jag antar, jag kan ha fel här, men från hur resultatet ser ut är det inte orimligt att anta att det går till på följande sätt:
UHR antar att den underliggande fördelningen är en normalfördelning med okända parametrar. De skattar parametrarna och normerar förmodligen mha Z-score statistikan. De gör detta individuellt för verbala och kvant och slår sedan ihop resultatet.

Oavsett hur normeringen går till rent praktiskt så är jag 99% säker att man tävlar direkt mot andra deltagare. Om så inte är fallet, hur avgör man hur svårt provet är? Rent matematiskt.
Citera
2020-11-12, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g9
Planerar skriva högskoleprovet antingen till våren eller nästa höst. Har tidigare skrivit 1.5 som bäst.

Det var många år sedan jag nu sist skrev och det som definitivt behöver repeteras är matematiken. Har tidigare köpt hpguiden vilket varit suveränt, men har ingen lust att lägga pengar på det denna gång.

Är det fortfarande matte 1 boken som rekommenderas + gamla prov?

Kanske börja med att göra 3-4 gamla kvant prov. Studera sedan provet, är det någon typ av frågor du är bra/dålig på. Och då tänker jag inte XYZ, KVA eller NOG utan verkar det som att du är dålig på geometri? Eller att ställa upp och lösa ekv. system? Funktioner? osv osv.

Låna sedan en mattebok och studera upp dessa delar. Detta är förmodligen det mest tidseffektiva sättet att plugga på, speciellt för dig om du redan har skrivit 1.5 och behöver repetera.
Citera
2020-11-17, 19:59
Medlem
"Det blir två högskoleprov i vår
UHR publicerade just en rapport att man kommer att kunna erbjuda två högskoleprov till våren. Det kan bli en begränsning på 35 000 provskrivare på varje högskoleprov och man får inte välja vilket av högskoleproven man anmäler sig till och man får heller inte göra båda. Det är alltså åtminstone 70 000 provskrivare som kommer få anmäla sig. (Det är lika många som var anmälda till högskoleprovet våren 2020).

En ytterligare begränsning som kan bli aktuell är att man måste vara över 19 år eller fylla 19 under 2021 (eller gå sista året på gymnasiet).

Man kommer dock få skriva provet även om man har ett giltigt högskoleprovsresultat!

Allt detta sammantaget betyder att det är väldigt stor sannolikhet att alla som vill skriva högskoleprovet kommer få göra det våren 2021 (utöver de som är för unga då)."

TLDR: Högskoleprovet blir av i vår, i två versioner!
Citera
2020-11-17, 20:05
Medlem
Preliminära datum för proven är 13 mars respektive 8 maj.

Som jag skrev ovan får man INTE välja vilket prov man anmäler sig till. Att man själv inte får välja prov hade varit rimligt så länge proven skrevs väldigt nära varandra tidsmässigt (tex dagarna efter varann), men är fullständigt hål i huvudet nu när det är så stor tid emellan.

Tex är det många som läser kurser på universitet som har tentaperiod i mitten av mars, och mycket hellre hade velat skriva i maj. UHR fortsätter göra bort sig, gång på gång.
Citera
2020-11-17, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX

Som jag skrev ovan får man INTE välja vilket prov man anmäler sig till. Att man själv inte får välja prov hade varit rimligt så länge proven skrevs väldigt nära varandra tidsmässigt (tex dagarna efter varann), men är fullständigt hål i huvudet nu när det är så stor tid emellan.

Tex är det många som läser kurser på universitet som har tentaperiod i mitten av mars, och mycket hellre hade velat skriva i maj. UHR fortsätter göra bort sig, gång på gång.

Jag kan bara instämma, ytterst märkligt. Jag kan givetvis förstå att alla hade valt det senare datumet pga längre tid till att förbereda sig. Det absolut bästa hade varit om man hade placerat provet två helger på rad.

Det här beslutet bidrar till stor orättvisa.
Citera
2020-11-17, 22:19
Medlem
Citat:

Var hittar du informationen om de preliminära datumen? Jag kollar på denna sidan https://hpakademin.se/hogskoleprovet-2021/ men hittar inte den informationen där.
Citera
2020-11-18, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paratax
Var hittar du informationen om de preliminära datumen? Jag kollar på denna sidan https://hpakademin.se/hogskoleprovet-2021/ men hittar inte den informationen där.

Här: https://www.uhr.se/globalassets/_uhr.se/om-uhr/nyheter/2020/2020-11-17-uppdrag-fler-hogskoleprov/pressmeddelande-20201117-tva-hogskoleprov-varen-2021.pdf.pdf
Citera
2020-11-18, 14:18
Medlem
Citat:
Här: https://www.uhr.se/globalassets/_uhr.se/om-uhr/nyheter/2020/2020-11-17-uppdrag-fler-hogskoleprov/pressmeddelande-20201117-tva-hogskoleprov-varen-2021.pdf.pdf

Alright! Tackar!
Citera
2020-11-18, 21:03
Medlem
När tror ni resultatet kan komma?
Citera
2020-11-18, 21:44
Medlem
AWVAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pagojuice
När tror ni resultatet kan komma?