Citat:
Ursprungligen postat av
FakeNews123
Normering och normalfördelning är två helt olika saker.
Normering innebär inte att en viss andel ska få ett resultat. Normering innebär att man justerar poängkrav från tidigare år för ett givet resultat baserat på hur svårt provet är jämfört med tidigare prov. Du tävlar alltså inte direkt mot andra provdeltagare utan du bedöms efter dina poäng med viss justering för hur svårt provet är. Exakt hur UHR bestämmer provets svårighetsgrad är inget man går ut med, men jag gissar att nissarna där har någon smart metod.
Normeringstabellen blir säkert lik tidigare normeringstabeller.
Nja, normering kan göras på flera sätt.
Jag antar, jag kan ha fel här, men från hur resultatet ser ut är det inte orimligt att anta att det går till på följande sätt:
UHR antar att den underliggande fördelningen är en normalfördelning med okända parametrar. De skattar parametrarna och normerar förmodligen mha Z-score statistikan. De gör detta individuellt för verbala och kvant och slår sedan ihop resultatet.
Oavsett hur normeringen går till rent praktiskt så är jag 99% säker att man tävlar direkt mot andra deltagare. Om så inte är fallet, hur avgör man hur svårt provet är? Rent matematiskt.