2020-11-17, 21:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Fråga gällande ansökan om studiemedel :

Om jag söker nu och utbildningen startar om 6 veckor alternativt om 12 veckor, hinner CSN utreda min ansökan så att pengarna betalas ut vid studiestart?

Hur ser hanteringstiden ut? Jag är lite rädd att det inte hinns med. Någon som sökt?

Första gången jag sökte csn tog det max en vecka, vill minnas jf sökte en tisdag och fick besked på en torsdag samma vecka

Det där skriver man endast så att inte alla studenter söker veckan innan man börjar.
Citera
2020-11-17, 22:30
Medlem
Tjena!

Har en liten fråga. Det är så att jag har återkrav av en skuld hos CSN på 9000 kr som har gått vidare till kronofogden och jag har nu lyckats få fram poängen som jag var tvungen att redovisa att jag har klarat i min nya utbildning för att kunna få studiemedel igen pga att jag har hoppade av min utbildning 4 år sen.

Fick ett brev där de saknar uppgifter "poängen då". Det har jag. Jag undrar hur det slutgiltiga bedömningen av beslutet kommer påverkas av skulden hos kronofogden.

Kommer jag få studiemedel även om jag har en skuld liggande hos kronofogden? För jag vet inte riktigt hur jag ska betala tillbaka beloppet, för jag har levt bokstavligt talat som en luffare under ett och halvt år utan en inkomst och inte fått bidrag eller något ifrån annat håll.

Jag vet jag har f up för mig själv.
Citera
2020-11-19, 01:00
Medlem
WhaleMales avatar
Hejsan!

Hur är det nu med att betala tillbaka studielånen igen? Det har varit lite framochtillbaka med det där...
Jag är klar med högskolan och har maxat ut det, 12 terminer. Lite under 500k tror jag det blev. 4XX någonting. Kan kolla.

I alla fall. Vad gäller.

1. Måste jag fortsätta betala av det tills jag dör? Förut skrevs det av vid viss ålder. Gäller det fortfarande?

2. Hur stor är räntan? Jag är inte 35, men vi kan säga att jag är 35 år gammal för beräkningens skull.
Om jag betalar av det under resten av mitt liv, hur mycket har de slutligen fått tillbaka då. Det dubbla. Har de fått en miljon med (i ett hypotetiskt fantasiexempel där inflation inte råder över de kommande 50 åren...)
Ni förstår kanske vad jag är ute efter. Jag vill veta om det lönar sig att betala av det snabbt.
Citera
2020-11-19, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hejsan!

Hur är det nu med att betala tillbaka studielånen igen? Det har varit lite framochtillbaka med det där...
Jag är klar med högskolan och har maxat ut det, 12 terminer. Lite under 500k tror jag det blev. 4XX någonting. Kan kolla.

I alla fall. Vad gäller.

1. Måste jag fortsätta betala av det tills jag dör? Förut skrevs det av vid viss ålder. Gäller det fortfarande?

2. Hur stor är räntan? Jag är inte 35, men vi kan säga att jag är 35 år gammal för beräkningens skull.
Om jag betalar av det under resten av mitt liv, hur mycket har de slutligen fått tillbaka då. Det dubbla. Har de fått en miljon med (i ett hypotetiskt fantasiexempel där inflation inte råder över de kommande 50 åren...)
Ni förstår kanske vad jag är ute efter. Jag vill veta om det lönar sig att betala av det snabbt.

I ditt fall kommer du få betala av över 25år. Jag låter det vara osagt om du är död om 25år, men gissningsvis inte. (25år är max tid)

CSN har en bra kalkylator:
https://www.csn.se/betala-tillbaka/betala-tillbaka-studielan.html#expand:svid10_cf5065b16ffa258894428

Och nej, det lönar sig inte att betala tillbaka snabbare. Räntor + avgifter hamnar på ca 15k över 25år.
Citera
2020-11-19, 16:04
Medlem
Warmanes avatar
Någon som vet när/om det är dags att lämna in ny studieförsäkran för oss som har ny termin i vår? Eller det kanske inte behöver göras för varje ny termin?
Citera
2020-11-19, 22:26
Medlem
Upplystkrigares avatar
Hej alla! Ska börja plugga, sökte CSN samma dag jag ordnade med ansökan till plugget. Fick svar och lånen bevljade av CSN redan nästa dag! Dock var jag tvungen att gå in och ändra nästa dag då mina studier blir 2 månader kortare iom jag fick prioritera två 50 poängs kurser. Hursomhelst, nu står det "dina ändringar i ansökan om studiemedel har kommit in till oss. Vi fattar ett beslut så snart som möjligt."

Det var den 10'e dom skrev det, iom att jag redan fick första ansökan beviljad kommer jag ändå få mina pengar utbetalade när jag har kursstart? Vet också någon om man får de samma dag man börjar kursen eller brukar de ta lite längre?
Citera
2020-11-22, 00:11
Medlem
Kan en person få studielån även fast den har inte varit bosatt i Sverige de senaste åren? Och för tillfället befinner sig ej där.
Citera
2020-11-23, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av littlebitch
Tjena!

Har en liten fråga. Det är så att jag har återkrav av en skuld hos CSN på 9000 kr som har gått vidare till kronofogden och jag har nu lyckats få fram poängen som jag var tvungen att redovisa att jag har klarat i min nya utbildning för att kunna få studiemedel igen pga att jag har hoppade av min utbildning 4 år sen.

Fick ett brev där de saknar uppgifter "poängen då". Det har jag. Jag undrar hur det slutgiltiga bedömningen av beslutet kommer påverkas av skulden hos kronofogden.

Kommer jag få studiemedel även om jag har en skuld liggande hos kronofogden? För jag vet inte riktigt hur jag ska betala tillbaka beloppet, för jag har levt bokstavligt talat som en luffare under ett och halvt år utan en inkomst och inte fått bidrag eller något ifrån annat håll.

Jag vet jag har f up för mig själv.

Har du bara ett återkrav hos CSN(även om det ligger hos Kronofogden) så kommer du få nya studiemedel
Citera
2020-11-23, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warmane
Någon som vet när/om det är dags att lämna in ny studieförsäkran för oss som har ny termin i vår? Eller det kanske inte behöver göras för varje ny termin?
Studieförsäkran ska du lämna inför varje termin
Lämna studieförsäkran första dagen på den nya terminen så blir det great!
Citera
2020-11-24, 03:45
Medlem
Hej!
Jag håller på att utbilda mig till undersköterska på komvux och är helt färdig i mitten av Januari. Jag skulle egentligen ha varit klar nu i November men grejen är såhär, jag studerar på närdistans och för tillfället läser jag helt på distans pga rådande omständigheter, men under min senaste kurs hade jag 4 veckor praktik på plats, 3 av dessa veckor var jag sjuk och då jag inte hade möjlighet att ta igen dessa veckor under studieperioden ledde det till att jag inte klarade min kurs eller de 200 poängen som kursen låg på. Jag läste en annan kurs under tiden på 100 poäng som jag klarade då jag fortfarande kunde plugga under tiden jag va sjuk.

Jag sökte 2 andra kurser (vardera på 100 poäng) i mitten av september för säkerhets skull om jag inte skulle kunna ta igen praktiken och ansökte även då till CSN samt gjorde en sjukanmälan hos försäkringskassan. Jag fick då meddelande om att CSN väntar med att ta beslut tills de fått in tillräckligt med poäng varpå jag skickade in ett Mail till dom där jag förklarade hur allt låg till. Det har nu gått 2 månader sen jag gjorde min ansökan och jag har fortfarande inte fått något svar, mina poäng ska vara inrapporterade och jag har skickat in allt jag ska skicka in.

Är det någon som varit med om en liknande situation eller någon som bara vet ifall jag kan förvänta mig att jag kommer få min ansökan godkänd?
Citera
2020-11-24, 17:22
Medlem
Silbers avatar
Hej, alla!

Räknas..

Kurs 1 / V3 - V12, 7.5 hp, 50%
Kurs 2 / V13 - V23, 15 hp, 50% [CSN räknar bara helv takt pga saknade registrering]
Kurs 3 / V12 - V22, 10 ECTS, 100% [faktiska tempot och tidsperiod för kursen vid utländska univeristet]

som studier på 100% eller mindre?
Citera
2020-11-24, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silber
Hej, alla!

Räknas..

Kurs 1 / V3 - V12, 7.5 hp, 50%
Kurs 2 / V13 - V23, 15 hp, 50% [CSN räknar bara helv takt pga saknade registrering]
Kurs 3 / V12 - V22, 10 ECTS, 100% [faktiska tempot och tidsperiod för kursen vid utländska univeristet]

som studier på 100% eller mindre?
Borde hamna på helfart 100% (i praktiken högre, men det brys sig inte csn om).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in