2020-11-17, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Ännu ett av de tjugotal vittnen som inte ser SE på platsen direkt efter skotten. Hur många krävs det för att det ska vara godtagbart?

Berätta mer om vilka som såg Palm.
Citera
2020-11-17, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Alt 1: SE överdriver kraftigt sina insatser på mordplatsen, han var passiv och höll sig ett antal meter ifrån händelsernas centrum.

Vad jag förstår ansåg en del poliser att han var mytoman

Alt 2. Han var gm

Alt 3. Han var framme på mordplatsen men kände sig bli undanskuffad när AH och SG jobbade med OP.

Om han sprang efter några poliser tror jag inte att han sprang som på tv, jag tror inte att han sprang så lång sträcka heller.

Om man utrett SE ordentligt 1986 ,låtit honom vara med på en rekonstruktion då tror jag vi hade haft en bättre bild av honom i varje fall.

"Barndomsvännen Olle Madebrink har försonats med tanken att vännen troligen har ljugit.

Inför flera av barndomsvännerna spred Engström bilden av sig själv som en hjälte.

– Jag tror definitivt att han även ljugit för sina närmaste. Han kom till en klassträff och berättade att han var den förste vid Palme och lade honom i framstupa sidoläge. Men inte en enda människa av 20 vittnen har sett honom vid ett enda tillfälle. Det är ett mysterium. "

Barndomsvännen förklaring:

– Han var inte mytoman, men åt det hållet.

Men även om han kan vara en lögnare har Engströms närmaste släktingar och vänner varit tydliga med sin bild att han omöjligen kan vara en mördare.

En annan tidigare klasskamrat har dock en annan uppfattning, som han berättar om i en intervju med tidningen Barometern:

– På något känns det som om utredningen har prickat rätt; jag tror att Stig Engström är rätt person. Just därför att jag gått i samma klass som honom har gjort det här väldigt intressant att följa.

Men för de närmaste har inte inställningen ändrats efter onsdagens presskonferens.

Stig Engström kan ha ljugit men är inte Palmes mördare. "

https://www.expressen.se/nyheter/stig-engstroms-logner-till-exfruarna/

Hur ofta är har du hört vänner eller släktingar säga till media att det inte är konstigt alls att gärningsmannen kunnat begå ett sånt här brott? Nu börjar du ju verkligen greppa efter halmstrån.
Citera
2020-11-17, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja Holmér ansåg att han var mytoman. En som förmodligen kände till SE:s eventuella mytomani bättre än de flesta vid tiden då det begav sig var Skandias säkerhetschef Per Häggström, så här sa han 1991:

http://proletaren.se/artikel/fakta-talar-mot-skandiamannen

Annars är mytomanspåret det enda som någorlunda kan konkurrera med GM-spåret. Men då brukar jag tänka, vem sjutton var det i så fall som råkade springa med den fladdrande rocken och lilla väskan på DB-gatan och som tids- och riktningsmässigt stämmer in på GM, om det nu inte var SE alltså. Så vanligt var och är inte den här utstyrseln, rocken möjligen men inte kombinationen. Kanske ska vi be Göran Lambertz räkna på sannolikheten.

Det spelar ingen roll vilken fakta de ställs inför eller i vilken omfattning, Holmérkramarna kommer alltid dra fram det kortet. Det är därför dessa diskussioner blir så meningslösa och bara sölar ner den här tråden med totalt ovidkommande åsikter från faktaresistenta körsbärsplockare som stjäl tid och energi av de som faktiskt vill gräva djupare i detta spår för att komma framåt.

Det hela är som att vara ute och gå någonstans med en glammande förskoleklass. Du hinner gå 20 meter, sen är det nån som har lagt sig ner för att göra en snöängel på sidan av vägen, slickat på en lyktstolpe, satt sig ner och börjat gråta om moraliska aspekter i att peka ut en icke-dömd, eller villat sig in i snårskogen för att söka efter kurder.

Synd bara att moderatorerna här inte inser detta.
Senast redigerad av niqq 2020-11-17 kl. 16:14.
Citera
2020-11-17, 17:27
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Skall åter ta en titt på förhöret med Bergström från Juni igen. Att betänka dock såklart att det han säger där kan delvis vara färgat av sådant han även fått från media.
Självfallet har han fram till juni läst en hel del i media... och det vore ju allt enkelt att också skylla på detta. (Se TP's svar till Sanningskommissionen.se)
I brist på bevis så måste denna typ av uppgifter förklaras bort.
Citat:
Han ville ju få utstämplingstiden till 23:23/23:22 i HR, om jag ej missminner mig. Det där är ännu en liten märklighet. Han vill uppenbarligen vinna den tid han kan för att inte allför tydligt kunna ha antagits varit på mordplatsen exakt då skotten föll. Ett samtal med väktarna efter utstämplingen kan bli en viktig detalj. Samtidigt kan han väl som GM tänka att dessa väktare kan komma att utfrågas av polis senare om hur pass länge de talade med honom. Det väsentliga i hans egen berättelse är att han hör skotten (skottet) och kommer till mordplatsen när GM är borta.
Blir för mig en rejäl portion efterkonstruktion att ta upp betydelser av en ny tidsangivelse av honom så sent som i HR. För mig ingen märklighet då så lång tid har förflutit...
För att ge ett annat "märkligt" exempel så är det just i HR som några av vittnena uppfattar att GM uppehöll sig 15-20 sekunder på mordplatsen innan han gav sig iväg...
https://www.youtube.com/watch?v=heWQNjrrXDU&feature=youtu.be&t=553
Märkligt?!? Eller fullt naturligt ? Hade detta varit SE's uppgifter hade vi garanterat sett dessa i detta forum idag....
Det som enligt mig är märkligt är hur uppgifterna bedöms och bemöts här inne där folk är mållåsta och fasta i sin teori.

Citat:
Skum sak, ja. Det där andra skottet är kanske något som GM ogärna vill kännas vid. Det missade ju sitt mål.
"ogärna kännas vid"? Vad vet vi om det?
Det är en spekulation från din sida utifrån din bestämda uppfattning att han är GM.
Men vad gäller ljudvolymen på skotten så "ville han kännas vid detta" i.a.f.

Citat:
Det kan man anse. Men frågan tycks ofrånkomlig varför ingen annan pekat ut LJ där vid brottsplatsen och varför SE säger sig se honom såpass tydligt och under en tid av hela 10-15 sekunder, en lång tid i det sammanhanget (IM ser GM ta några kliv från mordplatsen, vända sig om och titta på mordplatsen i typ det tidssvallet, innan han springer iväg på halvfart). Om den saken allena kan tjäna som ett överväldigande bevis, eller ej, så är det ju en högst märklig sak. Jag tycker nästan att det är omöjligt att inte rikta misstanke mot SE i detta.
Ingen annan? Lisbeth har uppenbarligen sett Lisbeth.. (sista stycket i förhöret 7 maj, vill jag minnas)
Hänger inte övrigt med din tidsaxel där IM ska se GM, samtidigt som SE skulle se LJ.... ?
För då har du nog missuppfattat LJ's uppgifter...
Det är först när GM passerat som LJ vågar sig fram...
Efter att GM lämnat trappkrönet så tvekar LJ ett litet tag "blickar ned mot Sveavägen" och tänker att han kanske skulle dit och hjälpa till..
Och enligt mig är det just i detta skede som både Lisbeth och SE har möjlighet att se LJ (som vågat sig fram)

Citat:
Det där är intressant. Vem är det då HJ ser? Om vi skall tro på vad SE säger om händelserna där och då, då skulle ju SE stå där och titta på LJ innan SE sedan åter tittar ned i marken för att nästa ögonblick titta upp igen och då är LJ borta med vinden. Nu kanske jag har rört ihop det, men därifrån HJ sitter så ser han väl ändå både mordplatsen med en döende OP på marken och en skärrad LP vid hans sida. Sedan ser han GM kuta iväg med konstiga steg. Han ser väl inte ytterligare någon person stå där i passagen och LJ ser han väl inte heller?
Jag tillstår att det finns svårförklarliga saker angående SE:s återvändande till mordplatsen. PU är som alla vet full av svårförklarliga detaljer och till synes olösliga mysterier. Vem som än är GM så är min övertygelse att denne inte var ensam.

HJ ser troligen GM i trappen (och även vägen in i gränden), vilket är hans egna uppfattning.
Och nej det är inte då som SE skulle ha sett LJ.... se mitt svar ovan... LJ gömmer sig ju tills dess att GM lämnat trappkrönet.
HJ ser en person.
(Då ingen av oss vet utifrån uppgifterna så håller jag det för öppet att det även kunde vara LJ som HJ såg i trappan)
Citera
2020-11-17, 17:53
Medlem
Citat:
Hur ofta är har du hört vänner eller släktingar säga till media att det inte är konstigt alls att gärningsmannen kunnat begå ett sånt här brott? Nu börjar du ju verkligen greppa efter halmstrån.

"Lennart Gustafsson har lång erfarenhet av Palmeutredningen.

"Lennart Gustafsson beskriver Stig Engström som en mytoman, som ville göra sig mer märkvärdig än han var.

– Han uppgav bland annat att han hade varit framme och vänt på Palme men det finns inga vittnesuppgifter på att han har gjort det.

Men kan inte lögnerna vara ett sätt att sopa över att det var han som sköt?

– Men skulle han ha kommit ut, ha sett paret Palme och bestämt sig på 15 meter att skjuta honom? Nej, så går inte mord till. De flesta av oss tyckte att han inte var trovärdig och förbättrade sina uppgifter från förhör till förhör.

– För mig är han inte gärningsmannen, till och med Leif GW har begripit det, säger Lennart Gustafsson."

https://www.fokus.se/2020/06/tidigare-palmeutredaren-kritiken-mot-petersson-ar-bara-borjan/
Citera
2020-11-17, 22:33
Medlem
Citat:
"Lennart Gustafsson har lång erfarenhet av Palmeutredningen.

"Lennart Gustafsson beskriver Stig Engström som en mytoman, som ville göra sig mer märkvärdig än han var.

– Han uppgav bland annat att han hade varit framme och vänt på Palme men det finns inga vittnesuppgifter på att han har gjort det.

Men kan inte lögnerna vara ett sätt att sopa över att det var han som sköt?

– Men skulle han ha kommit ut, ha sett paret Palme och bestämt sig på 15 meter att skjuta honom? Nej, så går inte mord till. De flesta av oss tyckte att han inte var trovärdig och förbättrade sina uppgifter från förhör till förhör.

– För mig är han inte gärningsmannen, till och med Leif GW har begripit det, säger Lennart Gustafsson."

https://www.fokus.se/2020/06/tidigare-palmeutredaren-kritiken-mot-petersson-ar-bara-borjan/

Var det ett svar på min post? Hur har det någon relevans öht med vad jag skrev?
Citera
2020-11-17, 22:41
Medlem
Citat:
Var det ett svar på min post? Hur har det någon relevans öht med vad jag skrev?

Nytt försök:

Du är säker på¨att SE dödade OP.
Jag är inte säker på att SE dödade OP , men jag kan ej heller avskriva honom som gm
Som jag var inne på någon gång förut , det var synd att man inte utredde honom ordentligt 1986.

Antingen hade man hittat ett mordvapen hos honom eller kunnat samla mer bevis, vittnesuppgifter

Eller så hade SE backat på sin story och lyckats förklara vad han pysslade med så att man hade kunnat avskriva honom som gm.
Citera
2020-11-17, 23:01
Medlem
Citat:
Var det bara tur? Jag skall inte gå in för mycket på detta, det borde kanske finnas en egen tråd om HH (om det inte redan finns en sådan), men, helt kort, så är HH en mycket suspekt figur i detta. Oaktat vem/vilka som är ansvariga för mordet så är det för min del lätt att misstänka att HH av någon orsak skyddade vederbörande.

All den makt denne individ tillskansade sig i sin egen person och de order han gav väcker stora frågor. Även de som hade förtroende för honom initialt och inte alls misstänker honom för någonting brukar vanligtvis säga att han gjorde ett dåligt jobb. Och då är de artiga när de säger det.

Ja, varför uttryckte sig HH så och varför var det så viktigt att lägga SE till handlingarna såpass snabbt? Varför kunde inte åklagarna få sätta sina klor i SE? Varför uttrycker sig HH om SE att han var "elefanten i porslinsbutiken"? Var det verkligen bara för att SE uppfattades som en uppmärksamhetssökande kuf som bara belastade utredningen med att framhäva sig själv, eller var det för att SE gick utanför en eventuell plan och var på håret att försäga sig?

Dessa frågor har funnits i min värld i många år.
Att HH hade ett gott öga till den sk basebolligan vet vi ju det var hans gunstlingar kan man väl säga-
Nu tror jag inte att dessa våldsamma poliser hade något med mordet att göra trots allt även om det finns en del intressanta uppgifter om dessa också.

Hur kunde egentligen HH få uppdraget som spaningsledare?
Det måste ju ha funnits många mycket mer kvalificerade och bättre lämpade.
Citera
2020-11-17, 23:50
Medlem
Citat:
Jag tycker inte att det låter som en beskrivning av Stig Engström, däremot märker man tydligt hur svårt det är att värdera olika vittnesmål.

Den ende som nämner någonting om keps är Lars Jeppsson inget annat mordplatsvittne nämner keps.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1uKe0G2i3fhHz-OPlmY7MdX5Qsd36GJNw291K6YkWU2g/edit#gid=758787438
Vittnesuppgifterna spretar väldigt mycket.
Om man kräver att utpekande för att tro på någon som GM så kan mordet inte ha skett,
LP pekade iofs ut CP vad det led men de första signalementen hon gav på mördaren stämmer dåligt med CP.
Det är väl dessbättre väldigt få som tror på CP idag?
SEs signalement stämmer väl så bra med de flesta troligen alla andra kända misstänkta.
Inte så att man känner att det måsta va SE men defintivt så väl att man känner att ja visst kan det vara han.

Dessutom stämmer han väl på YNs beskrivning av den springande mannan på DBG.
Lägg till alla andra märkliga omständigheter kring honom och hans egna uttalanden och formuleringar så blir han starkt misstänkt.
Han är med marginal den mest sannolika mördaren utifrån materialet och andra kända fakta.
Citera
2020-11-18, 00:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Jag har inte riktigt förstått det här med SE handlovsväska.

1. Ingen har sett gm med en handlovsväska på mordplatsen.
2. YN säger att gm håller på med en mindre väska, av hård form och då är det ju inte en liten mjuk handlovsväska.

SE hade en liten handlovsväska som inte rymmer en S/W med 4tums pipa(25cm) och än mindre det som var det troliga vapnet en S/W 6tums pipa(30cm)

På vilket sätt är SE handlovsväska(22cm) intressant i sammanhanget? På vilket sätt är SE handlovsväska det yttersta beviset för hans skuld?

Nja, punkten 1 är väl en sanning med modifikation?

Enligt Wikströms berättelse --> https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fdrive.google.com%2Ffile% 2Fd%2F1mEHROp8E9BaUxb3e_Q0NvR9gHbc9K0h3%2Fview så påstås det att man fick in vittnesmål om en eventuell mindre väska. I övrigt stämmer signalementet på SE.
Citera
2020-11-18, 00:40
Medlem
Jag tror ingen har postat det här dokumentet där Sven Aner ställer ett antal frågor till SE om vilka han såg, vad han gjorde på mordplatsen mm

SE skriver bland annat (oerhört snyggt skrivet)

Av vad jag kan förstå så tror du mera på Anna Hage Och Gösta Söderström än på mig.
Har det inte slagit dig dessa två försöker kamouflera ett felaktigt handlande i något så känsligt som sin egen yrkesroll.
Söderström stod kvar framför sin polisbil 25 m bort ändå kunde han se på Palmes ögon att det var kört.
Men han kunde inte se mig trots att jag stod mellan honom och mordplatsen.

https://drive.google.com/file/d/1YW-hZ128ethIobIb5G1JDTF7Wg3W3bfH/view
Korrespondens Engström- Gunnar Wall- Sven Aner
Senast redigerad av Sumer 2020-11-18 kl. 00:47.
Citera
2020-11-18, 00:45
Medlem
Citat:
Tycker du verkligen att det här är en klockren beskrivning av SE.

"F: Beträffande kroppsbyggnaden?
E: Ja det är vad jag har sagt tidigare att jag uppfatta
honom som ganska smärt, smal, under medellängd. Det var
något som jag reagerade på direkt när jag såg honom."

Engstöm var 182 cm lång om jag minns rätt.
Vill man cherrypicka så kan man göra det.

Andra säger 180-185 cm det är återkommande.
Lite kraftig kort hals os.v.Klädseln stämmer rätt bra med Stigs också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in