Citat:
Ursprungligen postat av
den-kristne
Skall åter ta en titt på förhöret med Bergström från Juni igen. Att betänka dock såklart att det han säger där kan delvis vara färgat av sådant han även fått från media.
Självfallet har han fram till juni läst en hel del i media... och det vore ju allt enkelt att också skylla på detta. (Se TP's svar till Sanningskommissionen.se)
I brist på bevis så måste denna typ av uppgifter förklaras bort.
Citat:
Ursprungligen postat av
den-kristne
Han ville ju få utstämplingstiden till 23:23/23:22 i HR, om jag ej missminner mig. Det där är ännu en liten märklighet. Han vill uppenbarligen vinna den tid han kan för att inte allför tydligt kunna ha antagits varit på mordplatsen exakt då skotten föll. Ett samtal med väktarna efter utstämplingen kan bli en viktig detalj. Samtidigt kan han väl som GM tänka att dessa väktare kan komma att utfrågas av polis senare om hur pass länge de talade med honom. Det väsentliga i hans egen berättelse är att han hör skotten (skottet) och kommer till mordplatsen när GM är borta.
Blir för mig en rejäl portion efterkonstruktion att ta upp betydelser av en ny tidsangivelse av honom så sent som i HR. För mig ingen märklighet då så lång tid har förflutit...
För att ge ett annat "märkligt" exempel så är det just i HR som några av vittnena uppfattar att GM uppehöll sig 15-20 sekunder på mordplatsen innan han gav sig iväg...
https://www.youtube.com/watch?v=heWQNjrrXDU&feature=youtu.be&t=553
Märkligt?!? Eller fullt naturligt ? Hade detta varit SE's uppgifter hade vi garanterat sett dessa i detta forum idag....
Det som enligt mig är märkligt är hur uppgifterna bedöms och bemöts här inne där folk är mållåsta och fasta i sin teori.
Citat:
Ursprungligen postat av
den-kristne
Skum sak, ja. Det där andra skottet är kanske något som GM ogärna vill kännas vid. Det missade ju sitt mål.
"ogärna kännas vid"? Vad vet vi om det?
Det är en spekulation från din sida utifrån din bestämda uppfattning att han är GM.
Men vad gäller ljudvolymen på skotten så "ville han kännas vid detta" i.a.f.
Citat:
Ursprungligen postat av
den-kristne
Det kan man anse. Men frågan tycks ofrånkomlig varför ingen annan pekat ut LJ där vid brottsplatsen och varför SE säger sig se honom såpass tydligt och under en tid av hela 10-15 sekunder, en lång tid i det sammanhanget (IM ser GM ta några kliv från mordplatsen, vända sig om och titta på mordplatsen i typ det tidssvallet, innan han springer iväg på halvfart). Om den saken allena kan tjäna som ett överväldigande bevis, eller ej, så är det ju en högst märklig sak. Jag tycker nästan att det är omöjligt att inte rikta misstanke mot SE i detta.
Ingen annan? Lisbeth har uppenbarligen sett Lisbeth.. (sista stycket i förhöret 7 maj, vill jag minnas)
Hänger inte övrigt med din tidsaxel där IM ska se GM, samtidigt som SE skulle se LJ.... ?
För då har du nog missuppfattat LJ's uppgifter...
Det är först när GM passerat som LJ vågar sig fram...
Efter att GM lämnat trappkrönet så tvekar LJ ett litet tag "blickar ned mot Sveavägen" och tänker att han kanske skulle dit och hjälpa till..
Och enligt mig är det just i detta skede som både Lisbeth och SE har möjlighet att se LJ (som vågat sig fram)
Citat:
Ursprungligen postat av
den-kristne
Det där är intressant. Vem är det då HJ ser? Om vi skall tro på vad SE säger om händelserna där och då, då skulle ju SE stå där och titta på LJ innan SE sedan åter tittar ned i marken för att nästa ögonblick titta upp igen och då är LJ borta med vinden. Nu kanske jag har rört ihop det, men därifrån HJ sitter så ser han väl ändå både mordplatsen med en döende OP på marken och en skärrad LP vid hans sida. Sedan ser han GM kuta iväg med konstiga steg. Han ser väl inte ytterligare någon person stå där i passagen och LJ ser han väl inte heller?
Jag tillstår att det finns svårförklarliga saker angående SE:s återvändande till mordplatsen. PU är som alla vet full av svårförklarliga detaljer och till synes olösliga mysterier. Vem som än är GM så är min övertygelse att denne inte var ensam.
HJ ser troligen GM i trappen (och även vägen in i gränden), vilket är hans egna uppfattning.
Och nej det är inte då som SE skulle ha sett LJ.... se mitt svar ovan... LJ gömmer sig ju tills dess att GM lämnat trappkrönet.
HJ ser en person.
(Då ingen av oss vet utifrån uppgifterna så håller jag det för öppet att det även kunde vara LJ som HJ såg i trappan)