2020-11-17, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Smärt, smal, under medellängd? Ja kanske:

https://f.cdn-expressen.se/images/fd/3c/fd3c27557eee40a49c63c591508312f4/16x9/640@60.jpg

Efter sammanvägning av alla vittnen kan man se att de flesta beskriver en 180cm lång, medelålders man med mörk rock, mörka byxor, keps och lågskor, som lite halvfumligt sprungit iväg. Kusligt likt en halvfull kontorsnisse som var där på platsen och ljuger och ändrar sina förhör med tiden.

Jag tycker inte att det låter som en beskrivning av Stig Engström, däremot märker man tydligt hur svårt det är att värdera olika vittnesmål.

Den ende som nämner någonting om keps är Lars Jeppsson inget annat mordplatsvittne nämner keps.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1uKe0G2i3fhHz-OPlmY7MdX5Qsd36GJNw291K6YkWU2g/edit#gid=758787438
Citera
2020-11-17, 13:13
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag tycker inte att det låter som en beskrivning av Stig Engström, däremot märker man tydligt hur svårt det är att värdera olika vittnesmål.

Den ende som nämner någonting om keps är Lars Jeppsson inget annat mordplatsvittne nämner keps.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1uKe0G2i3fhHz-OPlmY7MdX5Qsd36GJNw291K6YkWU2g/edit#gid=758787438
Så illa stämmer väl inte signalementet in på Stig Engström. Men det som främst talar för att det var just han som sprang iväg efter skotten är väl att ingen därefter har sett till honom (eller kepsen) på platsen.
Citera
2020-11-17, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Så illa stämmer väl inte signalementet in på Stig Engström. Men det som främst talar för att det var just han som sprang iväg efter skotten är väl att ingen därefter har sett till honom (eller kepsen) på platsen.

Tycker du verkligen att det här är en klockren beskrivning av SE.

"F: Beträffande kroppsbyggnaden?
E: Ja det är vad jag har sagt tidigare att jag uppfatta
honom som ganska smärt, smal, under medellängd. Det var
något som jag reagerade på direkt när jag såg honom."

Engstöm var 182 cm lång om jag minns rätt.
Senast redigerad av Sumer 2020-11-17 kl. 13:18.
Citera
2020-11-17, 13:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Tycker du verkligen att det här är en klockren beskrivning av SE.

"F: Beträffande kroppsbyggnaden?
E: Ja det är vad jag har sagt tidigare att jag uppfatta
honom som ganska smärt, smal, under medellängd. Det var
något som jag reagerade på direkt när jag såg honom."

Engstöm var 182 cm lång om jag minns rätt.
Jag syftade alltså på det niqq skrev, i inlägget som du svarade på:
"Efter sammanvägning av alla vittnen kan man se att de flesta beskriver en 180cm lång, medelålders man med mörk rock, mörka byxor, keps och lågskor, som lite halvfumligt sprungit iväg. Kusligt likt en halvfull kontorsnisse som var där på platsen och ljuger och ändrar sina förhör med tiden."
(FB) Skandiamannen
Citera
2020-11-17, 13:27
Medlem
Citat:
Jag syftade alltså på det niqq skrev, i inlägget som du svarade på:
"Efter sammanvägning av alla vittnen kan man se att de flesta beskriver en 180cm lång, medelålders man med mörk rock, mörka byxor, keps och lågskor, som lite halvfumligt sprungit iväg. Kusligt likt en halvfull kontorsnisse som var där på platsen och ljuger och ändrar sina förhör med tiden."
(FB) Skandiamannen

Hur kan sammanvägningen få fram keps om det bara är LJ som nämner keps?
Hur många vittnen beskriver lågskor.
Var det bara SE i hela Stockholmsområdet som hade mörk rock och mörka byxor?
Var det bara SE i hela Stockholmsområdet som hade lågskor?
Hur kan folk sett skorna på gm men man inte har sett någonting av hans ansikte
I mitt tycke känns 180 cm lång som det mest relevanta.
Citera
2020-11-17, 13:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Hur kan sammanvägningen få fram keps om det bara är LJ som nämner keps?
Hur många vittnen beskriver lågskor.
Var det bara SE i hela Stockholmsområdet som hade mörk rock och mörka byxor?
Var det bara SE i hela Stockholmsområdet som hade lågskor?
Hur kan folk sett skorna på gm men man inte har sett någonting av hans ansikte
I mitt tycke känns 180 cm lång som det mest relevanta.
Jag vet inte hur du tänker, men för mig är det alltså helt uppenbart att det var Stig Engström som sprang från platsen. Det har inte främst med de varierande signalementen från själva mordplatsen att göra, utan mer med det faktum att han tycks ha helt gått upp i rök i samband med att gärningsmannen springer från platsen. Och sedan har du alltså dessutom LJ:s och YN:s uppgifter som talar för att det var just han som sprang uppför trappan och sen vidare på David Bagares gata.

Tror du själv på Stig Engströms egen berättelse, eller har du kanske en egen teori om vad han gjorde på platsen? Vad tror du t.ex. om den teori som Sven Anér verkar ha varit inne på redan 1989-90, dvs. att Stig Engström aldrig var på platsen överhuvudtaget?
Senast redigerad av Draifos 2020-11-17 kl. 14:09.
Citera
2020-11-17, 13:52
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur du tänker, men för mig är det alltså helt uppenbart att det var Stig Engström som sprang från platsen. Det har inte främst med de varierande vittnesmålen från mordplatsen att göra, utan med det faktum att han tycks ha helt gått upp i rök i samband med att skotten avlossas. Ingen säger sig ha sett honom på platsen därefter. Och sedan har du alltså dessutom LJ:s och YN:s uppgifter som talar för att det var just han som sprang uppför trappan och sedan på DB-gatan.

Tror du själv på Stig Engströms egen berättelse, eller har du kanske en egen teori om vad han gjorde på platsen? Vad tror du t.ex. om den teori som Sven Anér verkar ha varit inne på, dvs. att Engström aldrig var på platsen överhuvudtaget?

Alt 1: SE överdriver kraftigt sina insatser på mordplatsen, han var passiv och höll sig ett antal meter ifrån händelsernas centrum.

Vad jag förstår ansåg en del poliser att han var mytoman

Alt 2. Han var gm

Alt 3. Han var framme på mordplatsen men kände sig bli undanskuffad när AH och SG jobbade med OP.

Om han sprang efter några poliser tror jag inte att han sprang som på tv, jag tror inte att han sprang så lång sträcka heller.

Om man utrett SE ordentligt 1986 ,låtit honom vara med på en rekonstruktion då tror jag vi hade haft en bättre bild av honom i varje fall.

"Barndomsvännen Olle Madebrink har försonats med tanken att vännen troligen har ljugit.

Inför flera av barndomsvännerna spred Engström bilden av sig själv som en hjälte.

– Jag tror definitivt att han även ljugit för sina närmaste. Han kom till en klassträff och berättade att han var den förste vid Palme och lade honom i framstupa sidoläge. Men inte en enda människa av 20 vittnen har sett honom vid ett enda tillfälle. Det är ett mysterium. "

Barndomsvännen förklaring:

– Han var inte mytoman, men åt det hållet.

Men även om han kan vara en lögnare har Engströms närmaste släktingar och vänner varit tydliga med sin bild att han omöjligen kan vara en mördare.

En annan tidigare klasskamrat har dock en annan uppfattning, som han berättar om i en intervju med tidningen Barometern:

– På något känns det som om utredningen har prickat rätt; jag tror att Stig Engström är rätt person. Just därför att jag gått i samma klass som honom har gjort det här väldigt intressant att följa.

Men för de närmaste har inte inställningen ändrats efter onsdagens presskonferens.

Stig Engström kan ha ljugit men är inte Palmes mördare. "

https://www.expressen.se/nyheter/stig-engstroms-logner-till-exfruarna/
Citera
2020-11-17, 14:25
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

/ .. /
Vad jag förstår ansåg en del poliser att han var mytoman
/ .. /

Barndomsvännen förklaring:

– Han var inte mytoman, men åt det hållet.
.. /

Ja Holmér ansåg att han var mytoman. En som förmodligen kände till SE:s eventuella mytomani bättre än de flesta vid tiden då det begav sig var Skandias säkerhetschef Per Häggström, så här sa han 1991:

Citat:
– Två gånger efter de här förhören i juni -86 har jag aktivt försökt få Palmeutredningen att intressera sig för Skandiamannen. Men jag har inte fått någon respons, de bryr sig inte om det. Det är inte intressant – jag skall säga dig en sak, jag har varit inom kåren och hade jag haft hand om mordutredningen i jakten efter Olof Palmes mördare, så hade det här varit uppklarat nu. Mytoman – i helvete heller!

http://proletaren.se/artikel/fakta-talar-mot-skandiamannen

Annars är mytomanspåret det enda som någorlunda kan konkurrera med GM-spåret. Men då brukar jag tänka, vem sjutton var det i så fall som råkade springa med den fladdrande rocken och lilla väskan på DB-gatan och som tids- och riktningsmässigt stämmer in på GM, om det nu inte var SE alltså. Så vanligt var och är inte den här utstyrseln, rocken möjligen men inte kombinationen. Kanske ska vi be Göran Lambertz räkna på sannolikheten.
Citera
2020-11-17, 14:31
Medlem
Lennart Gustafsson har lång erfarenhet av Palmeutredningen.

"Lennart Gustafsson beskriver Stig Engström som en mytoman, som ville göra sig mer märkvärdig än han var.

– Han uppgav bland annat att han hade varit framme och vänt på Palme men det finns inga vittnesuppgifter på att han har gjort det.

Men kan inte lögnerna vara ett sätt att sopa över att det var han som sköt?

– Men skulle han ha kommit ut, ha sett paret Palme och bestämt sig på 15 meter att skjuta honom? Nej, så går inte mord till. De flesta av oss tyckte att han inte var trovärdig och förbättrade sina uppgifter från förhör till förhör.

För mig är han inte gärningsmannen, till och med Leif GW har begripit det, säger Lennart Gustafsson.

Så vem mördade Palme, om inte Engström? Redan när Christer Pettersson pekades ut som mördare var Gustafsson skeptisk."
Jag hade en annan uppfattning, det var inte en missbrukare från Sollentuna som skjutit vår statsminister. Vi var tre-fyra stycken som inte tyckte att det var något att jobba med, men var tvungna att göra det ändå.

Han är, precis som många andra, kritisk till Lisbeth Palmes utpekande av Christer Pettersson.

– Hur kan en människa, även om hon heter Lisbeth Palme, peka ut någon 2,5 år efter mordet? Och så har hon fått den hjälpen av åklagare och polis. Mycket är dåligt gjort i Palmeutredningen, men mycket har vi också gått igenom väldigt noga."

https://www.fokus.se/2020/06/tidigare-palmeutredaren-kritiken-mot-petersson-ar-bara-borjan/
Citera
2020-11-17, 15:08
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Hans Holmer ville väl attackera PKK så snabbt som möjligt när man inte kunde gå vidare med Victor Gunnarsson.
SÄPO var ju klart intresserade av PKK redan innan Palmemordet inträffade .
Ibland fär man känslan av att Palmemordet enbart användes som en förevändning för att kunna attackera PKK.
Visst, HH och EC tillhörde säkert den miljö som då var intresserad av att sätta sina klor i vänsterradikaler som PKK och länka det till MOP. Nu fanns det fria händer till det.
Citera
2020-11-17, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Visst, HH och EC tillhörde säkert den miljö som då var intresserad av att sätta sina klor i vänsterradikaler som PKK och länka det till MOP. Nu fanns det fria händer till det.

Säpo-intendenten som smugit under radarn
Säpo-intendenten Alf Karlsson var vid tidpunkten för mordet operativ chef för säkerhetspolisens terroristrotel. Mordnatten hade han chefsjouren på Säpo.

Han var under 1986 knuten till Hans Holmérs spaningsledning, som en sorts länk till Säpo.

Han lämnade Säpo runt årsskiftet 86/87 och övergick till den förre Säpo-chefen PG Vinges bolag Vinge Integrated Protection (VIP).

eFOLKET har funnit att Alf Karlsson i olika sammanhang, med anknytning till mordet och mordutredningen, handlat på sådant sätt som är ägnat att väcka misstanke om brott.

I – Villospåret
Mycket talar för att Alf Karlsson, vid sidan av Contra-redaktören och högerextremisten Bertil Wedin, (agent för den sydafrikanska säkerhetstjänsten, värvad av apartheidregimens mordorganisatör Craig Williamson) aktivt verkade för att torgföra det villospår (PKK) som lamslog utredningen under hela 1986. Och som 1987 och halva 1988 fördes vidare av Holmér och Ebbe Carlsson, med stöd från personer inom SÄPO och andra delar av statsapparaten.

Redan hösten 1985 basunerade Alf Karlsson ut att det fanns ett enda reellt hot mot Olof Palme. Resultatet blev feta rubriker och löpsedlar. När Alf Karlsson pressades på vad han grundade sig på backade han till positionen att hot från organisationen PKK inte fanns dokumenterade, utan att det handlade om individer i PKK-miljön som uttryckt sig hotfullt.

Kort tid efter mordet deklarerade Holmérs pressekreterare Leif Hallberg att nu skulle man “jaga kurder med blåslampa”. Vittnen förevisades bilder på kurder. “Blonda personer är inte aktuella” fick en tipsare som ringde polisen veta.

Fyra dagar efter mordet samåkte Alf Karlsson till Linköping med en skribent/författare knuten till arbetsgivarförlaget Timbro. Skribentens namn var Charlie Nordblom. Denne före detta maoist var knuten till SAF och Industriförbundet och hade goda kontakter med SÄPO. Han hade skrivit en bok (Industrispionage, 1984) om “hotet från Sovjetunionen” och Olof Palmes, enligt Nordblom, skumma roll. Boken hade näringslivsförlaget Timbro gett ut. Nordblom fortsatte på samma tema, det sovjetiska hotet, i boken Krig i fredstid (Timbro, 1988).

https://efolket.eu/det-gar-inte-att-komma-runt-alf-karlsson/

Bo Theutenberg driver i dag en variant Sovjet+KGB med en sovjetisk kurd som gm när det gäller mop.

Citera
2020-11-17, 15:31
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Säpo-intendenten som smugit under radarn
Säpo-intendenten Alf Karlsson var vid tidpunkten för mordet operativ chef för säkerhetspolisens terroristrotel. Mordnatten hade han chefsjouren på Säpo.

Han var under 1986 knuten till Hans Holmérs spaningsledning, som en sorts länk till Säpo.

Han lämnade Säpo runt årsskiftet 86/87 och övergick till den förre Säpo-chefen PG Vinges bolag Vinge Integrated Protection (VIP).

eFOLKET har funnit att Alf Karlsson i olika sammanhang, med anknytning till mordet och mordutredningen, handlat på sådant sätt som är ägnat att väcka misstanke om brott.

I – Villospåret
Mycket talar för att Alf Karlsson, vid sidan av Contra-redaktören och högerextremisten Bertil Wedin, (agent för den sydafrikanska säkerhetstjänsten, värvad av apartheidregimens mordorganisatör Craig Williamson) aktivt verkade för att torgföra det villospår (PKK) som lamslog utredningen under hela 1986. Och som 1987 och halva 1988 fördes vidare av Holmér och Ebbe Carlsson, med stöd från personer inom SÄPO och andra delar av statsapparaten.

Redan hösten 1985 basunerade Alf Karlsson ut att det fanns ett enda reellt hot mot Olof Palme. Resultatet blev feta rubriker och löpsedlar. När Alf Karlsson pressades på vad han grundade sig på backade han till positionen att hot från organisationen PKK inte fanns dokumenterade, utan att det handlade om individer i PKK-miljön som uttryckt sig hotfullt.

Kort tid efter mordet deklarerade Holmérs pressekreterare Leif Hallberg att nu skulle man “jaga kurder med blåslampa”. Vittnen förevisades bilder på kurder. “Blonda personer är inte aktuella” fick en tipsare som ringde polisen veta.

Fyra dagar efter mordet samåkte Alf Karlsson till Linköping med en skribent/författare knuten till arbetsgivarförlaget Timbro. Skribentens namn var Charlie Nordblom. Denne före detta maoist var knuten till SAF och Industriförbundet och hade goda kontakter med SÄPO. Han hade skrivit en bok (Industrispionage, 1984) om “hotet från Sovjetunionen” och Olof Palmes, enligt Nordblom, skumma roll. Boken hade näringslivsförlaget Timbro gett ut. Nordblom fortsatte på samma tema, det sovjetiska hotet, i boken Krig i fredstid (Timbro, 1988).

Bo Theutenberg driver i dag en variant Sovjet+KGB med en sovjetisk kurd som gm när det gäller mop.

Kommentarer känns nästan överflödiga, men sett i backspegeln så får man väl säga att det känns ofattbart idag att på den tiden fanns det sådana starka strömningar inom svensk polis och militär. Det ebbade ut först när Sovjet kollapsade.

I detta sammanhang så kan man väl konstatera att SB faktiskt hade högkvartér i samma hus där SE jobbade. Vad som fanns i deras lokaler där (på samma sida som och våningen under SE:s kontor) har väl polisen aldrig gått igenom. Det var nog knappast något herr HH ens funderade på. Snarare ville han leda bort eventuella tankar på sådant.
Senast redigerad av den-kristne 2020-11-17 kl. 15:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in