2020-11-14, 23:56
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Just alternativ 3 och teorier kring åtgärder för att nå dit verkar vara en öm punkt har jag märkt.

Har inte fått nån respons om idéen att tråden borde döpas om o ligga bland de andra stora trådarna om pandemier/infektioner.
Kanske du har hamnat i en twilight zone och de helt enkelt inte kan se dig? För du har väl fortfarande inte fått någon respons va? Hur många dagar har du väntat på en nu? Men jag lutar nog mot att de undviker dig.
2020-11-15, 00:08
Medlem
virvelbaggs avatar
Du är verkligen skämtsam.
”endast med det lilla förbehållet att den skall ha en medicin och hälsovetenskaplig vinkel.” Ändå plockas viktiga inlägg bort, varningar utdelas och vi har redan avstängda vänner.

”och om ni inte orkar följa två trådar istället för en så är det faktiskt ert eget problem.”
Ja självklar för man ska väl inte se till behoven för de flesta i tråden utan enbart gynna ett fåtal?

Förresten hur tyder du TS tråd start. Har det verkligen bärning i tråd ämnet att enbart gynna vetenskaplig debatt?
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Dina synpunkter kommer inte att vinna gehör bara för att du gång på gång upprepar dem med varierande mängd text.

När tråden växte som snabbast hade vi helt enkelt ingen möjlighet att hålla den helt ren från OT, varför vi istället satte upp vissa specifika restriktioner såsom "munskydd är OT", "skolstängningar är OT"osv..

Dessa är nu borttagna och diskussionen tillåts vara så bred som möjligt, endast med det lilla förbehållet att den skall ha en medicin och hälsovetenskaplig vinkel. Vi kommer inte att så här i efterhand gå tillbaka och städa tråden, utan de politiska diskussionerna och till och med de rent laidbackmässiga inläggen kommer att få finnas kvar. Vi kommer nu däremot att återgå till vad som egentligen är normalt för Flashback, och om ni inte orkar följa två trådar istället för en så är det faktiskt ert eget problem.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-11-15 kl. 00:13.
2020-11-15, 10:13
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Just alternativ 3 och teorier kring åtgärder för att nå dit verkar vara en öm punkt har jag märkt.

Har inte fått nån respons om idéen att tråden borde döpas om o ligga bland de andra stora trådarna om pandemier/infektioner.

Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Kanske du har hamnat i en twilight zone och de helt enkelt inte kan se dig? För du har väl fortfarande inte fått någon respons va? Hur många dagar har du väntat på en nu? Men jag lutar nog mot att de undviker dig.
För mig är det oklart vad som avses när det talas om att "tråden borde döpas om o ligga bland de andra stora trådarna om pandemier/infektioner".

Vi har i nuläget tre stora underforum, ett med medicinsk inriktning i MoH (FB) Coronaviruset och covid-19 och ett i Politik-Inrikes (FB) Coronapandemin. Därutöver har vi ett underforum i Konspirationer och alternativa teorier: (FB) Alternativa teorier om covid-19

Utöver detta hittar man trådar i ex ekonomi eller trådar där man kan prata av sig i största allmänhet i Laidback.

Tycker den här uppdelningen fungerar bra och ser ingen anledning att ändra på den.
2020-11-15, 10:44
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
För mig är det oklart vad som avses när det talas om att "tråden borde döpas om o ligga bland de andra stora trådarna om pandemier/infektioner".

Vi har i nuläget tre stora underforum, ett med medicinsk inriktning i MoH (FB) Coronaviruset och covid-19 och ett i Politik-Inrikes (FB) Coronapandemin. Därutöver har vi ett underforum i Konspirationer och alternativa teorier: (FB) Alternativa teorier om covid-19

Utöver detta hittar man trådar i ex ekonomi eller trådar där man kan prata av sig i största allmänhet i Laidback.

Tycker den här uppdelningen fungerar bra och ser ingen anledning att ändra på den.

Nej, den uppdelningen fungerar inte bra, vi förlorar skribenter varje dag nu. Bara i fredags stängde Mr.Woods av 4 skribenter, det måste ju vara personligt rekord! En del av de som stängs av är stammisar som funnits i tråden länge. Dom är inga som spammar tråden med trams inlägg.

qwerty-66 och många andra försöker koma med konstruktiva förslag på lösningar, det minsta ni kan göra i nuläget är att begrunda dem. Vi måste finna en lösning på detta. Det går inte att stänga av oss alla.
2020-11-15, 10:50
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Nej, den uppdelningen fungerar inte bra, vi förlorar skribenter varje dag nu. Bara i fredags stängde Mr.Woods av 4 skribenter, det måste ju vara personligt rekord! En del av de som stängs av är stammisar som funnits i tråden länge. Dom är inga som spammar tråden med trams inlägg.

qwerty-66 och många andra försöker koma med konstruktiva förslag på lösningar, det minsta ni kan göra i nuläget är att begrunda dem. Vi måste finna en lösning på detta. Det går inte att stänga av oss alla.
Vilket är? Vad betyder: "tråden borde döpas om o ligga bland de andra stora trådarna om pandemier/infektioner" och vad skulle det lösa?

De användare som stängts av har dragit på sig så pass många varningar att frågan om ohörsamhet väckts. Det i sin tur leder till en omröstning där varningarna granskas av moderatorkollektivet som sedan röstar om användaren ska stängas av eller ej. Så, nej. Det är är felaktigt att tro att Mr.Woods stängt av någon.
2020-11-15, 18:10
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det finns tre, och en är redan nämnd och länkad här i tråden.

3 st:
https://www.flashback.org/sok/?so=weight&query=corona&f=173&sp=0

Förvisso, finns dessa trådar. Men Laidback känns inte som en naturlig plats för en bred diskussionstråd om Corona.
2020-11-15, 19:06
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Tack för mig och jag har inget problem att scrolla igenom om jag inte tycker diskussionen är intressant som pågår.

Jag såg att du hade hittat till den nya tråden "Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga". Tror du att du kan komma att känna dig hemma där? Känner du för att gå dit, och posta alla inlägg som inte passar in i medicin-sektionens stora tråd?

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag uppskattar även den ordning vi har då vissa lägger upp dagens siffror, och de dagar FHM håller PK diskuterar vi det. Det är inte alltid man hinner kolla på tv själv kl 14 men då kan man snabbt få senaste nytt genom att läsa tråden.

Kan man flytta över den diskussionen till den nya tråden? I så fall får man mer liv där, samtidigt som vetenskaps-debattörerna får ha sin tråd för sig själva för sina diskussioner.

Jag har sett dig i nya tråden, och hoppas du tittar in igen. Din närvaro skulle vara värdefull för att få liv i den nya tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
När tråden växte som snabbast hade vi helt enkelt ingen möjlighet att hålla den helt ren från OT, varför vi istället satte upp vissa specifika restriktioner såsom "munskydd är OT", "skolstängningar är OT"osv..

Redan då, när tråden växte snabbt, så borde det ha skapats en ny smalare tråd för rent vetenskaplig diskussion. Med en sådan lösning, så hade vetenskaps-debattörerna inte behövt känna att deras tråd drunknade i diskussioiner om icke-vetenskapliga frågor. Med en sådan lösning, så hade man förebyggt hela problemet att vetenskaps-debattörerna känner sig hemlösa.
2020-11-15, 20:02
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Vilket är? Vad betyder: "tråden borde döpas om o ligga bland de andra stora trådarna om pandemier/infektioner" och vad skulle det lösa?
Jag tycker det är bättre att du ställer dina frågor om förslaget till qwerty-66 som kom med det, det är ett bra förslag och jag tycker ni bör begrunda det.
(FB) Har moderatorerna gett upp Coronatråden?
Citat:
De användare som stängts av har dragit på sig så pass många varningar att frågan om ohörsamhet väckts. Det i sin tur leder till en omröstning där varningarna granskas av moderatorkollektivet som sedan röstar om användaren ska stängas av eller ej. Så, nej. Det är är felaktigt att tro att Mr.Woods stängt av någon.
Ja, jag förstår att detta är beslut ni tar tillsammans och det är inte bara Mr.Woods som stänger av skribenter från tråden även andra moderatorer står också för avstängningar. En del är avstängda i en vecka men några har blivit avstängda i 6 månader! Mer och mer skribenter som frekvent besöker tråden stängs av för Ohörsamhet. Det här kan inte fortgå, jag önskar ni i alla fall kunde besinna er till dess att en hållbar lösning finns, en lösning som fungerar även för skribenterna.
2020-11-15, 20:22
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag uppskattar även den ordning vi har då vissa lägger upp dagens siffror, och de dagar FHM håller PK diskuterar vi det. Det är inte alltid man hinner kolla på tv själv kl 14 men då kan man snabbt få senaste nytt genom att läsa tråden.

Kan man flytta över den diskussionen till den nya tråden? I så fall får man mer liv där, samtidigt som vetenskaps-debattörerna får ha sin tråd för sig själva för sina diskussioner.

Jag har sett dig i nya tråden, och hoppas du tittar in igen. Din närvaro skulle vara värdefull för att få liv i den nya tråden.
Med en viss tvekan tycker jag att det är en bra idé.

Egentligen är jag i mot att man rör kärnan i tråden. Delningen av information och de dagliga rutinerna. Men som läget är nu, förstår jag inte hur man ska kunna presentera dagens siffror och kommentera presskonferensen i den stora tråden. Det skulle bara betyda mer varningar och mer avstängningar då kanske var enda inlägg som kommenterade presskonferensen resultera i en ny varning. Varningar har vi fått nog av!

Hålls den i stället i den ny tråden för politisk debatt kan vi kommentera fritt utan detta hot över oss.

Kan det sedan hjälpa er får mer liv i er nya tråd är det ju också en fördel.

Men jag vill protester mot att du skriver att den stora tråden är vetenskaps-debattörerna tråd. Den är inte deras. Den är våran, din min och alla andras som skrivit i den under hela denna tiden.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-11-15 kl. 20:30.
2020-11-15, 21:26
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:

Problemet som ska lösas, är att vetenskaps-debattörerna har känt sig undanträngda i tråden. Tråden översvämmades med skribenter, bland annat jag själv, som ville diskutera alla möjliga aspekter av epidemin. Uppenbarligen finns ett stort behov av en både en tråd som diskuterar brett, och en tråd som enbart diskuterar vetenskapligt.

Den smidigaste lösningen skulle vara att på något sätt låta den breda diskussionen fortsätta i samma tråd som den har pågått tidigare, och låta vetenskaps-debattörerna få en ny tråd, där dom själva kan bestämma trådens inriktning. Det skulle göra alla parter nöjda.

För att åstadkomma detta, så kom vi med ett förslag att flytta tråden till annan plats, och låta vetenskaps-debattörerna, få ha sin avdelning för sig själva. Moderatorerna nobbade det förslaget.

Det som däremot har hänt, är att politik-sektionen har fått en ny tråd för bred diskussion. Där kan jag känna mig hemma. Jag är nöjd för egen del.

Men det finns andra skribenter, som har deltagit i stora Corona-tråden, som nu känner sig hemlösa. Hur hanterar man det? Så länge som dessa skribenter känner sig hemlösa, så tror jag inte att vetenskaps-debattörerna kommer att få ha sin avdelning ifred, på det sätt som dom har önskat.
2020-11-15, 22:13
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Citat:
Problemet som ska lösas, är att vetenskaps-debattörerna har känt sig undanträngda i tråden. Tråden översvämmades med skribenter, bland annat jag själv, som ville diskutera alla möjliga aspekter av epidemin. Uppenbarligen finns ett stort behov av en både en tråd som diskuterar brett, och en tråd som enbart diskuterar vetenskapligt.

Den smidigaste lösningen skulle vara att på något sätt låta den breda diskussionen fortsätta i samma tråd som den har pågått tidigare, och låta vetenskaps-debattörerna få en ny tråd, där dom själva kan bestämma trådens inriktning. Det skulle göra alla parter nöjda.

För att åstadkomma detta, så kom vi med ett förslag att flytta tråden till annan plats, och låta vetenskaps-debattörerna, få ha sin avdelning för sig själva. Moderatorerna nobbade det förslaget.

Det som däremot har hänt, är att politik-sektionen har fått en ny tråd för bred diskussion. Där kan jag känna mig hemma. Jag är nöjd för egen del.

Men det finns andra skribenter, som har deltagit i stora Corona-tråden, som nu känner sig hemlösa. Hur hanterar man det? Så länge som dessa skribenter känner sig hemlösa, så tror jag inte att vetenskaps-debattörerna kommer att få ha sin avdelning ifred, på det sätt som dom har önskat.
Men moderatorerna vill inte ha en allt för stor brusig tråd.
Men det finns sätt att något krympa också en tråd där man får lov att diskutera brett och behålla dessa omtyckta dagliga rutiner i sin helhet.

Liksom vi kan sköta den bättre. Bli bättre på att rapportera skräp/trams post och på så sett hålla en högre standard. Man kan ta korta ”städ” perioder då ni uppmanar oss att rapportera intensivt när tråden börjar fyllas med sådana inlägg.

Om det finns en ren löpande vetenskaplig dabatt tråd liksom det nu finns en löpande politisk debatt tråd. Kan längre debatter hållas på sina respektive platser. På så sett minskar man huvudtråden i sitt omfång. Då kan både moderatorerna och skribenterna bli nöjda.

Det är bättre att skala på sidorna en att klyva tråden mitt itu.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-11-15 kl. 22:27.
2020-11-15, 23:13
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Erkänn tråden för det den är.

Vad jag tycker är viktigast nu är att man erkänner att tråden i främsta hand är en tråd för delande av information. Och det är i linje med vad TS efterlyste. När förändringar för tråden bestäms ska alltid hädanefter just detta informations utbyte ges första prioritet. Allt anat är fullständigt fel. Utöver delandet av information har tråden utvecklat vissa rutiner som ger struktur. Varje dag de dagar nya siffror kommer presenteras de i tråden kl 14.00 sedan kommenteras siffrorna fritt. De dagar som det är presskonferens ser vi på den tillsammans och kommenterar löpande innehållet. Sent på natten/ tidigt på morgonen diskuteras och kommenteras världens siffror, då de är klara då.

Det borde passa in på den sorts tråd som "najas" betecknar som "matchprat", med lite lösare regler. Det här blir ju en sorts "matchprat", men med löpande händelser.

Citat:
Detta är grunden i tråden. Alla vi som är stammisar vet detta. Denna kärnan i tråden får aldrig röras. Jag tycker dok att vi ska vara toleranta för diskussioner och till viss del även debatter. Speciellt när det handlar om aktuella frågor. Däremot när en debatt har djupnat och det bara är mellan två skribenter så kan den med fördel fortsätta på en annan tråd. Det har hänt att folk debattera i timmar med varandra, jag faktiskt dagar. Detta tar bara plats i tråden utan att tillföra något. Man kan efter tag vänligt erbjuda den man debatterar med att flytta diskussionen till den en annan tråd. Liksom vi kan bli bättre på att ”städa tråden” från skräpinlägg i bland. Det är bara för moderatorn att uppmana till att bli bättre på att rapportera när det börjat bli för mycket av trams inlägg, bara på några dagar blir tråden någorlunda fri från dessa.

Just nu har ett fel begåtts och begås fortfarande. Man gör våld mot kärnan i tråden och det utan att ha rätten på sin sida. Det går inte att tolka TS start inlägg på något annat sätt en att det var en tråd för informations utbyte TS efterlyste. Således har ett fritt informations utbyte bärning i tråd ämnet. Detta är det som gör tråden så populär utan detta utbyte av information och våra dagliga rutiner är tråden inget och skulle själv dö om man flyttade informations utbytet och dessa dagliga rutiner till någon annan tråd. Det är ingen som är i tråden för att enbart ta del av vetenskapliga debatter. Då det bara är ett fåtal som tycker dessa är intressanta.

Även detta "fåtal" bör ju få ha en plats där dom kan känna sig hemma. Liksom alla andra behöver ha platser där dom kan känna sig hemma. Det går att skapa hemvister till alla.

Citat:
Men märk väl att diskutera i grupp eller mellan två skribenter de senaste vetenskapliga röner är uppskattat av många.

I ett inlägg här förklaras vad man vill göra med tråden.
”Det är det vi är ute efter; att separera den rent vetenskapliga diskussionen från den mer politiska på ett sätt som gör så många som möjligt belåtna!”

Kärnan i tråden, delandet av information ska acceptera att få finnas stympad kvar eller gladligen hoppa mellan trådar.

"OK, så det handlar om informationsdelning. Du får väl följa flera olika trådar då så att du får med all information som du anser vara väsentlig att få ta del av. Vad är problemet?"

Detta är inte acceptabelt på något vis.

(Det där med att göra så många belåtna som möjligt, var det ett skämt eller?)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in