Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-11-17, 11:49
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Några få poliser vet mer än vad sagt. Det kan förklara viss glömska vid förhör.

Att inte minnas är ju ett väldigt effektivt grepp eftersom man inte riskerar sno in sig i en lögn eller motsättning. Och används därmed av alltifrån förortsgangster till skolbarn som har knackat en ruta. Problemet är ju att löjets skimmer uppstår när alla använder den taktiken.

Jag bor i en studentkorridor och var en gång på krismöte med våran bovärd efter att en fest urartat. Hon sa att hon under flera år aldrig lyckats hitta en enda person som någonsin deltagit på en fest. Alla har alltid varit förkylda, trötta, hade tenta eller var bortresta den kvällen. Slutsatsen måste i så fall bli att femton helt okända människor dyker upp varje helg och organiserar fester i vårat kök medan vi ovetandes gömmer oss på våra rum. Och det var hon skeptisk till.

Någonting liknande kan sägas ske på Sveavägen -86. Det är folk här och var men när skotten går av har alla varit någon annanstans och har svårt att erinra sig exakt
Citera
2020-11-17, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Att inte minnas är ju ett väldigt effektivt grepp eftersom man inte riskerar sno in sig i en lögn eller motsättning. Och används därmed av alltifrån förortsgangster till skolbarn som har knackat en ruta. Problemet är ju att löjets skimmer uppstår när alla använder den taktiken.

Jag bor i en studentkorridor och var en gång på krismöte med våran bovärd efter att en fest urartat. Hon sa att hon under flera år aldrig lyckats hitta en enda person som någonsin deltagit på en fest. Alla har alltid varit förkylda, trötta, hade tenta eller var bortresta den kvällen. Slutsatsen måste i så fall bli att femton helt okända människor dyker upp varje helg och organiserar fester i vårat kök medan vi ovetandes gömmer oss på våra rum. Och det var hon skeptisk till.

Någonting liknande kan sägas ske på Sveavägen -86. Det är folk här och var men när skotten går av har alla varit någon annanstans och har svårt att erinra sig exakt
Din liknelse fick mig att skratta och det behöver man i dessa tider. Var det blivande poliser som bodde i korridoren
Ja att få människor att erkänna kan vara svårt även i en studentkorridor och som vi ser, även på Sveavägen.
Jag tror också att människor/vittnen har svårt att återge objektiv information.
Men att en viss yrkesgrupp skyddar varandra i det här fallet är uppenbart.
De har en tradition att stödja varandra, yrkesstoltheten är hög i denna grupp.
Träffade en polis i min ungdom som hade hoppat av yrket. Han orkade inte med alla matho typer som jobbade och detta skyddande av "idiot" kollegor.
Han blev behandlingsassistent i stället.

Mycket bra information nu i nya förhör....intressant läsning!
Citera
2020-11-17, 13:47
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Känner inte igen din beskrivning. Vilken artikel?

Man ska inte underskatta Lennart Gustafsson. Hans namn fladdrar nu förbi i en mängd av hållna förhör. Där jag upplever honom som mer trovärdig och seriös än många andra. Han befann sig bevisligen inuti PU under väldigt många år.

https://www.fokus.se/2020/06/tidigare-palmeutredaren-kritiken-mot-petersson-ar-bara-borjan/

''– Det är katastrof. Petersson antydde att man hade rätt gärningsman i januari i ”Veckans brott”, då hade man förväntat sig något mer, de flesta trodde att han skulle lägga fram ett vapen och att det var den vägen man kommit vidare. Men att det skulle vara Skandiamannen, det har man spekulerat i men det är enligt min uppfattning helt galet.

Lennart Gustafsson beskriver Stig Engström som en mytoman, som ville göra sig mer märkvärdig än han var.– Det är katastrof. Petersson antydde att man hade rätt gärningsman i januari i ”Veckans brott”, då hade man förväntat sig något mer, de flesta trodde att han skulle lägga fram ett vapen och att det var den vägen man kommit vidare. Men att det skulle vara Skandiamannen, det har man spekulerat i men det är enligt min uppfattning helt galet.

Lennart Gustafsson beskriver Stig Engström som en mytoman, som ville göra sig mer märkvärdig än han var.''

LG har samma uppfattning som jag har haft sedan länge.

Exhustrun Margareta vittnar om att Stig ville vara någonting mer än den han var. Mordet var hans livs upplevelse. Som åskådare.

Ja, det är den här artikeln:

https://www.fokus.se/2020/06/tidigare-palmeutredaren-kritiken-mot-petersson-ar-bara-borjan/

Du citerar densamma. Det här citatet långt ner:

"Gustafsson tror att Peterssons beslut att peka ut Engström och lägga ner utredningen, kommer att leda till att det hela tar fart igen.

– Det behöver inte bara vara privatspanare. Jag tror att det är många som reagerar, framför allt gamla Palmeutredare. Vi har ringt varandra några stycken efter den här presskonferensen och är helt överens om att det här är fel."

Jag kanske övertolkar, men jag tror de känner revanschlusta att gräva fram något annat än det KP pysslade med. Vi får se.
Citera
2020-11-17, 14:00
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

"Gustafsson tror att Peterssons beslut att peka ut Engström och lägga ner utredningen, kommer att leda till att det hela tar fart igen.

– Det behöver inte bara vara privatspanare. Jag tror att det är många som reagerar, framför allt gamla Palmeutredare. Vi har ringt varandra några stycken efter den här presskonferensen och är helt överens om att det här är fel."

Jag kanske övertolkar, men jag tror de känner revanschlusta att gräva fram något annat än det KP pysslade med. Vi får se.
Ok, tack. När även de som jobbat med utredningen reagerar så inser man allvaret. Det ligger i fas med de flesta som är inlästa. Som i denna tråden.
Citera
2020-11-17, 14:08
Medlem
Basfaktas avatar
Jag får det till att Andersson på Kungsgatan lyssnade på Järfälla Taxis radio fram till den punkt där växeln meddelade att polis var larmad. Sen såg han sig om efter en polisbil och såg en (Gösta S). Sprang ut i gatan och stoppade bilen. Pratade i cirka 20-30 sekunder. Gösta S trodde honom inte först.

Sen åkte polisbilen i väg mot mordplatsen.

Tider:

-Delsborn säger att han anropar växeln 2-3 sekunder efter första skottet vilket låter orimligt snabbt.
-Andersson säger att det gick 1-1,5 minut att lyssna av samtalet i taxiradion.
-Andersson ser sig om efter polis. Ser Gösta S bil, rusar ut i gatan, pratar i 20-30 sek.
-Gösta S ger sig iväg och har väl ca 30 sekunders resa fram till mpl.

Slutsats: Total tidsåtgång 2.5 minut om vi accepterar Delsborns uppgift. Gösta S är på mordplatsen cirka 23.24. Ja, det är väl det vi kommit fram till också. Och då är Södermalmspiketen framme en kort stund senare, dvs cirka 23.24.20-30.

Gösta S hör första larmet när han svänger ner på Sveavägen = 23.23.45 kanske.

En stunds kort snack om skyddsvästar och signalement. Södermalmspoliserna rusar iväg cirka 23.25-23.25.30 och är framme vid trappfoten ca 23.25.30-23.26. Ja helt enligt det schema vi sedan länge etablerat.

En fråga återstår. Järfälla Taxi påstod (vet ej var) att de inte hade någon chaufför förutom Delsborn i city vid den tidpunkten. Andersson glömdes bort då?
Citera
2020-11-17, 14:14
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ok, tack. När även de som jobbat med utredningen reagerar så inser man allvaret. Det ligger i fas med de flesta som är inlästa. Som i denna tråden.

Ja, både LG och DA vore ju enormt intressanta att intervjua under förutsättning att de vill prata. Som du säger. För min del får de gärna vara anonyma och kallas "initierade källor inom den tidigare Palmeutredningen" eller nåt.

De borde båda vara intresserade av att deras slutsatser kommer fram. Inte minst om knarkspan men också om andra uppslag som de tycker är värda djupare granskning. Hur är det förresten med Melander? Kan han höra till de rutinerade som vill prata? Han såg ju mycket plågad ut vid presskonferensen.
Citera
2020-11-17, 14:52
Medlem
Citat:

Klart de gräver fram annat! Annars hade han ju inte sagt så.
Jag hade missat artikeln o den gjorde min dag bättre nu.
Citera
2020-11-17, 17:44
Medlem
mvagrippas avatar
Innan Thure Nässén fokuserade på att koppla Sigge Cedergren till MOP var Bo ”Bisse” Barkhammar en gangster och kåkfarare som TN tyckte var intressant i MOP. BB skulle enligt flickvännen till dennes kåkfararkompis Christer Hammargren vid juletid 1985 erbjudits runt en miljon kronor för att mörda Olof Palme. Kvinnan hade nämnt detta till sin skyddskonsulent som slagit larm till polisen.

Den 22a mars snackade TN med CH som bekräftade de samtal han haft med BB om erbjudandet denne fått. CH funderade över om Miro Baresic kunde var inblandad i planerna då han suttit på Kalmaranstalten samtidigt som BB. Vem som kommit med erbjudandet kom aldrig till polisens kännedom .CH hade pga av sin avoghet mot polisen inte tagit kontakt innan TN hörde av sig. BB fanns med i aktivitetslistan som ett avfört tips.
Citera
2020-11-17, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Innan Thure Nässén fokuserade på att koppla Sigge Cedergren till MOP var Bo ”Bisse” Barkhammar en gangster och kåkfarare som TN tyckte var intressant i MOP. BB skulle enligt flickvännen till dennes kåkfararkompis Christer Hammargren vid juletid 1985 erbjudits runt en miljon kronor för att mörda Olof Palme. Kvinnan hade nämnt detta till sin skyddskonsulent som slagit larm till polisen.

Den 22a mars snackade TN med CH som bekräftade de samtal han haft med BB om erbjudandet denne fått. CH funderade över om Miro Baresic kunde var inblandad i planerna då han suttit på Kalmaranstalten samtidigt som BB. Vem som kommit med erbjudandet kom aldrig till polisens kännedom .CH hade pga av sin avoghet mot polisen inte tagit kontakt innan TN hörde av sig. BB fanns med i aktivitetslistan som ett avfört tips.

Vilken relation hade Sigvard Cedergren till Roland Bjuhr?
Citera
2020-11-17, 19:37
Medlem
Citat:
Delsborn säger att han anropar växeln 2-3 sekunder efter första skottet vilket låter orimligt snabbt.

Ska väl förstås som att det är det första han gör när han konstaterar att någon blir skjuten. Ryggradsmässig reaktion hos taxichaffis.
Citera
2020-11-17, 19:42
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ska väl förstås som att det är det första han gör när han konstaterar att någon blir skjuten. Ryggradsmässig reaktion hos taxichaffis.

Exakt. Det var tiden jag bedömde som orealistisk. Sekunder tickar snabbt. 10-15 sek kanske? Inte särskilt viktigt, bara en snabb reflektion.
Citera
2020-11-17, 19:45
Medlem
Citat:
Exakt. Det var tiden jag bedömde som orealistisk. Sekunder tickar snabbt. 10-15 sek kanske? Inte särskilt viktigt, bara en snabb reflektion.

Idag hade de flesta halat fram mobilen 2-3 sekunder efter första skottet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in