Citat:
Ursprungligen postat av
H24
Att inte minnas är ju ett väldigt effektivt grepp eftersom man inte riskerar sno in sig i en lögn eller motsättning. Och används därmed av alltifrån förortsgangster till skolbarn som har knackat en ruta. Problemet är ju att löjets skimmer uppstår när
alla använder den taktiken.
Jag bor i en studentkorridor och var en gång på krismöte med våran bovärd efter att en fest urartat. Hon sa att hon under flera år aldrig lyckats hitta en enda person som någonsin deltagit på en fest. Alla har alltid varit förkylda, trötta, hade tenta eller var bortresta den kvällen. Slutsatsen måste i så fall bli att femton helt okända människor dyker upp varje helg och organiserar fester i vårat kök medan vi ovetandes gömmer oss på våra rum. Och det var hon skeptisk till.
Någonting liknande kan sägas ske på Sveavägen -86. Det är folk här och var men när skotten går av har alla varit någon annanstans och har svårt att erinra sig exakt

Din liknelse fick mig att skratta och det behöver man i dessa tider. Var det blivande poliser som bodde i korridoren

Ja att få människor att erkänna kan vara svårt även i en studentkorridor och som vi ser, även på Sveavägen.
Jag tror också att människor/vittnen har svårt att återge objektiv information.
Men att en viss yrkesgrupp skyddar varandra i det här fallet är uppenbart.
De har en tradition att stödja varandra, yrkesstoltheten är hög i denna grupp.
Träffade en polis i min ungdom som hade hoppat av yrket. Han orkade inte med alla matho typer som jobbade och detta skyddande av "idiot" kollegor.
Han blev behandlingsassistent i stället.
Mycket bra information nu i nya förhör....intressant läsning!