Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-17, 08:06
Medlem
Det här skulle man vilja veta mera om.

"Ett antal"
I boken uppger Dahlsten att han efter mordet blev informerad av polisens mordutredare om att walkie-talkie-uppgifterna kunde kopplas samman med en grupp poliser som befunnit sig i området under mordkvällen.

- Det var ju ett antal, jag kommer inte ihåg det längre, men någonstans mellan sex och tio eller vad det var.
De var nere vid Tunnelgatan och gick med walkie-talkies. Det är fortfarande lite oklart för mig om de var på officiellt uppdrag eller om det var någonting de själva hittat på att de skulle göra.

Blev aldrig utredd
När Expressen når Dahlsten säger han:

- Ja, jag fick höra av polisen vid den här tidpunkten, som är ett antal år sedan, att de hade kollat upp att det pågick en polisspaning i området. Med ett antal som hade walkie-talkies. Jag tolkade det som en knarkspaning, men det där grävde jag aldrig i. Det var bara som de berättade.

Polisen uppgav för Dahlsten att spåret var ointressant - det hade de kollat upp. Och därmed blev en hemlig operation - mitt under mordnatten och i anslutning till platsen där Sveriges statsminister mördades - aldrig utredd.

- Det var vad de sa då, att de hade kollat det. Och att det till och med var ett initiativ av en grupp poliser. Det var inte nåt som de visste om högre upp.

- Det var inte del av en större operation. Ibland är det stora operationer som är
organiserade med massa ledningspersonal ochså. Så var det inte. Det var en liten grej.

https://www.expressen.se/nyheter/palmes-van-om-mystiska-poliserna/
Citera
2020-11-17, 08:37
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
När man läser protokollen från Palmerummet i mars 1986 så framgår samma sak. Från att Holmer mycket tidigt gav tydliga order om att männen i GS måste identifieras, så övergick det till ointresse resten av månaden. Protokollen från april och maj är beställda.

Enligt mig är det just här vi kan spåra brytpunkten mellan intresse och ointresse i PU. Följt av Säpos ointresse/order?, av att inte redovisa Z 8075. Och ointresset från Holmers sida att diarieföra Säpos PM. Någonting i denna tidseran har hänt. Som inte fästs på papper så vitt vi kan se.
Någon sådan omsvängning ligger i så fall rimligen mellan att Berth Melén fick utredningsuppdraget 11/3 -86 och lämnade in sin utredning 24/4 -86.

Citat:
Protokollen från april och maj är beställda.
Protokollen från Dag Anderssons sista månader innan han bestämmer sig för att ta ut förtidspension, och protokollen för Krister Peterssons första månader, kan vara intressanta. Om nu åklagaren deltar där i någon högre utsträckning? Förutsatt att protokollen inte är söndermaskade förstås.

Citat:
I samband med 30-årsdagen formulerade Dag Andersson en önskan om att identifiera någon/några som enligt tips/vittnesmål använt sig av WT. Då kunde utredningen begränsas till ett visst avsnitt.

Vilket innebär att han då inte kunde se någon sådan i materialet vid den tidpunkten. Något som vi idag fått konfirmerat inifrån PU. Det finns ingen identifierad som använt WT.

Samtidigt berättade då DA att det förekom en narkotikaspaning som han och PU hade full kontroll på. Där det inte framgick vilken. Men troligtvis Bjuhr-ärendet. Eller?

Möjligheten finns här att Dag hade koll på en narkotikaspaning som genomfördes just på Sveavägen/Tunnelgatan. Som generade besättning i holkar, hämtande av spanare via fordon och spanare som såg mordet på avstånd utan att kunna ingripa.

DA lever fortfarande. Och bör kunna lämna fler uppgifter om han är intresserad.
Detta skulle slå protokollen med hästlängder, om Dag Andersson talade öppet, utförligt och sanning.
Citera
2020-11-17, 08:39
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det här skulle man vilja veta mera om.

"Ett antal"
I boken uppger Dahlsten att han efter mordet blev informerad av polisens mordutredare om att walkie-talkie-uppgifterna kunde kopplas samman med en grupp poliser som befunnit sig i området under mordkvällen.

- Det var ju ett antal, jag kommer inte ihåg det längre, men någonstans mellan sex och tio eller vad det var.
De var nere vid Tunnelgatan och gick med walkie-talkies. Det är fortfarande lite oklart för mig om de var på officiellt uppdrag eller om det var någonting de själva hittat på att de skulle göra.

Blev aldrig utredd
När Expressen når Dahlsten säger han:

- Ja, jag fick höra av polisen vid den här tidpunkten, som är ett antal år sedan, att de hade kollat upp att det pågick en polisspaning i området. Med ett antal som hade walkie-talkies. Jag tolkade det som en knarkspaning, men det där grävde jag aldrig i. Det var bara som de berättade.

Polisen uppgav för Dahlsten att spåret var ointressant - det hade de kollat upp. Och därmed blev en hemlig operation - mitt under mordnatten och i anslutning till platsen där Sveriges statsminister mördades - aldrig utredd.

- Det var vad de sa då, att de hade kollat det. Och att det till och med var ett initiativ av en grupp poliser. Det var inte nåt som de visste om högre upp.

- Det var inte del av en större operation. Ibland är det stora operationer som är
organiserade med massa ledningspersonal ochså. Så var det inte. Det var en liten grej.

https://www.expressen.se/nyheter/palmes-van-om-mystiska-poliserna/
Vilka är poliserna som delger Dahlsten information. Han vet uppenbarligen. Och lever fortfarande. vilket innebär att han fortfarande kan lämna information om detta och mycket annat som han inte berättade i sina memoarer.
Citera
2020-11-17, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Någon sådan omsvängning ligger i så fall rimligen mellan att Berth Melén fick utredningsuppdraget 11/3 -86 och lämnade in sin utredning 24/4 -86.

Protokollen från Dag Anderssons sista månader innan han bestämmer sig för att ta ut förtidspension, och protokollen för Krister Peterssons första månader, kan vara intressanta. Om nu åklagaren deltar där i någon högre utsträckning? Förutsatt att protokollen inte är söndermaskade förstås.

Detta skulle slå protokollen med hästlängder, om Dag Andersson talade öppet, utförligt och sanning.
Vem är bäst lämpad för att reda ut allt? Gunnar Wall? Har nu sett att GW på sin blogg skriver att han redan börjat skriva på en ny Palmemordsbok. Där hans intention är att presentera nytt material. Utifrån frisläppt material. Vi får hoppas att han även intervjuar uppenbart intressanta personer med tiden. Tyvärr saknar jag personlig kontakt med honom.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-11-17 kl. 09:02.
Citera
2020-11-17, 09:12
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Vem är bäst lämpad för att reda ut allt? Gunnar Wall?
Det är många som skulle kunna göra det, men man bör läsa på enormt mycket. Wall har visat sig vara nästan den ende som är både långdistanslöpare och seriös vad gäller MOP-utredande. Det finns säkert många andra som är bättre på att få folk att prata, men de sysslar inte med MOP.

Citat:
Har nu sett att GW på sin blogg skriver att han redan börjat skriva på en ny Palmemordsbok. Där hans intention är att presentera nytt material. Utifrån frisläppt material. Vi får hoppas att han även intervjuar uppenbart intressanta personer med tiden.
Wall har har nog intressanta pussel att lägga nu, med nysläppta uppgifter tillsammans med sina gamla uppgifter och källor.
Citera
2020-11-17, 09:33
Medlem
Enligt postare scarfoot som är känd i tråden för några år sedan ,hävdar att "knarket" vet mer än vad de gått ut med.
Några få poliser vet mer än vad sagt. Det kan förklara viss glömska vid förhör.
De börjar väl av naturliga skäl försvinna nu 34 år senare.
Men det finns gubbar där ute som vet precis vad som har hänt!
Vi behöver fler av typen scarfoot i tråden!
Citera
2020-11-17, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Enligt postare scarfoot som är känd i tråden för några år sedan ,hävdar att "knarket" vet mer än vad de gått ut med.
Några få poliser vet mer än vad sagt. Det kan förklara viss glömska vid förhör.
De börjar väl av naturliga skäl försvinna nu 34 år senare.
Men det finns gubbar där ute som vet precis vad som har hänt!
Vi behöver fler av typen scarfoot i tråden!
Under förutsättning att den skribenten kom med korrekt information.

Vem som helst kan påstå vad som helst under anonymitet. Utan att jag påstår att den personen har fel. Men man måste alltid handskas försiktigt med anonyma källor som inte kan verifieras via andra.

Men onekligen börjar det nu leda fram mot att det finns poliser/spanare som vet mer än de vill berätta. Varför? Det mycket tidiga tipset om att poliser är inblandade i mordet?
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-11-17 kl. 10:18.
Citera
2020-11-17, 10:26
Medlem
Citat:
Vilka är poliserna som delger Dahlsten information. Han vet uppenbarligen. Och lever fortfarande. vilket innebär att han fortfarande kan lämna information om detta och mycket annat som han inte berättade i sina memoarer.

Gunnar Wall svarar så här på en liknande fråga på sin blogg.

"Ja, det där kom alltså upp genom att jag intervjuade Ulf Dahlsten för min bok Konspiration Olof Palme.

Det som är anmärkningsvärt är att Dahlsten tidigt fick del av uppgifter med innebörden att det pågick en polisoperation med walkie-talkies, medan framför allt Hans Ölvebro under sin tid som spaningsledare mycket envist bortförklarade alla vittnesuppgifter om walkie-talkies som ren inbillning.

Och på Palmeutredarnas pressträff inför 30-årsdagen av mordet var dåvarande spaningsledaren Dag Andersson mycket tydlig med att utredarna inte visste vad det var för personer som rört sig med walkie-talkies i området kring mordplatsen, men att det var mycket angeläget att få den saken klarlagd."

https://gunnarwall.wordpress.com/2020/11/16/annu-mera-debatt-om-peterssons-nedlaggningsbeslut-ny-trad-16-november-2020/#comment-21294
Citera
2020-11-17, 10:27
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Ulf Dahlsten sammanstrålar också med med flera poliser tidig lördagsmorgon, innan Hans Holmer stormar in på polishuset. Det skulle vara väldigt spännande att få veta vilka dessa var och vad som diskuterades. En tanke är att han redan då får information om den övervakning som skett av olof Palme. Det skulle kunna förklara hur Lisbeth Palmes två gärningsmän, omnämnda på sabbatsberg, ändrar form i hennes vittnesmål .

Allt är givetvis spekulation. I vilket fall som helst har Dahlsten mycket att förtälja . Inte minst med syftet med den USA-resa han ämnade göra första mars och som OPs övriga medarbetare verkar ovetande om.
Citera
2020-11-17, 10:37
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Frilansfotograf Ulf Karlssons foton, Mordplatsen och Sabbatsberg.

https://drive.google.com/file/d/1ezIz3FrACnPCo-e7zhKpdYjzV0flizSW/view?usp=sharing

Alla förhör med Eiler Ove "Mac" Falkirk. HA14551-2.

https://drive.google.com/file/d/1WWtMCi8ZVP100IhxOUAmc1j_q2z3xT6g/view?usp=sharing

Alla förhör med Hans-Erik Götz. D11614-6.

https://drive.google.com/file/d/1yJI4Eni94MAXqoHsfSmT4dT6QZQDVYDQ/view?usp=sharing

Alla förhör med norrmannen Ole Christian Olstad som sågs med Craig Williamsson i Stockholm. HB17740-2.

https://drive.google.com/file/d/1tlTkLlpujxCNzBMu_AIJxHFuxBndICkp/view?usp=sharing

Alla förhör med norrmannen Torbjörn Bjerkeseth som sågs med Craig Williamsson i Stockholm.

HB17740-1.

https://drive.google.com/file/d/1UJUVO89HR8mPj46rA627K_MiSf3Ijwl2/view?usp=sharing

Alla förhör med taxichauffören Sven Anders Andersson som stoppade radiobil 2520 på Kungsgatan. EAE-621.

https://drive.google.com/file/d/1qTrbuSb8JEgkdYzqpoc0IKBJ3eAMsoIX/view?usp=sharing

Alla förhör med polisman Tommy Birath. D12975-8.

https://drive.google.com/file/d/1H7OBhhuLlpjvllFNRh9sBfrU9U2KKTqe/view?usp=sharing

Föredömligt att denna information läggs ut. Det ger förutom ny kunskap möjligheter till att kunna förklara en del märkligheter. Ex taxichauffören Sven-Anders Andersson berättar en historia som inte verkar märklig utan stämmer bra med det kända förloppet.

Mac Falkirk erkänner att han fabulerar vilket jag misstänkt på grund av att redan hans andra världskrigshistorier inte håller ihop vid en granskning.

Ole Christian Olstad var kopplad till IVAF och kan mycket väl känt Bror Perä. Tyvärr gör maskningarna här det svårt att hitta ett ordentligt sammanhang.
Citera
2020-11-17, 11:34
Medlem
Citat:
Under förutsättning att den skribenten kom med korrekt information.

Vem som helst kan påstå vad som helst under anonymitet. Utan att jag påstår att den personen har fel. Men man måste alltid handskas försiktigt med anonyma källor som inte kan verifieras via andra.

Men onekligen börjar det nu leda fram mot att det finns poliser/spanare som vet mer än de vill berätta. Varför? Det mycket tidiga tipset om att poliser är inblandade i mordet?
Ja det är nackdelen med ett sånt här forum men det finns något som är positivt också att anonymiteten kan få människor att lätta sin hjärtan.

Att det är en mörkläggning kring detta mord förstår tom ett barn .Varför är det så?
Varför skingras inte dimmorna?
Tänk dig reaktionen om vi svenskar fick information om att svensk polis låg bakom detta?
Omvärldens reaktioner...
Det finns ett känt citat "det är lika bra att svenskarna inte får reda på sanningen" C Lidbom ?
Om det citatet inte är desinformation så står det för sig själv.
Min analys av det citatet är att det är en svensk medborgare som var på Sveavägen med ett vapen ivrigt påhejad av andra svenskar.
Det är inte konstigt att polis återigen blir misstänkta i detta.
Beskyll mig för att vara naiv men jag tror att de flesta poliser under den här tiden blev uppriktigt bedrövade av det som hände och led i tysthet över alla misstag i samband med den här utredningen och den kritik de fick utstå efteråt.
Vi kan ju leka med tanken att ett sånt här avslöjande tidigt under-86 hade fått Sverige att skakas om ordentligt.
Hade Sveriges folk rest sig efter ett sånt avslöjande?
Citera
2020-11-17, 11:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det är många som skulle kunna göra det, men man bör läsa på enormt mycket. Wall har visat sig vara nästan den ende som är både långdistanslöpare och seriös vad gäller MOP-utredande. Det finns säkert många andra som är bättre på att få folk att prata, men de sysslar inte med MOP.

Wall har har nog intressanta pussel att lägga nu, med nysläppta uppgifter tillsammans med sina gamla uppgifter och källor.

Synd att han är så hårt förankrad i mötesscenariot.

Visst, han är öppen för det mesta. Men ändå starkt bunden till mötesscenariot, som jag personligen tycker är ett väldigt svagt scenario.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in