Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-19, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, det kategoriska envisa förnekandet av övervakningen väcker naturligtvis frågor. Vi har WT-män vid bostaden, GS tunnelbanestation, vid Grand och mittemot mordplatsen. Killen mittemot mordplatsen ses dessutom även utanför Grand vid 21-tiden och Kammakargatan vid 22-tiden. Det här borde väl inte vara så svårt att utreda vidare. Signalementen på samtliga är tydliga. Plus Grandmannen som jag inte vill räkna bort.

Och nu har jag inte ens nämnt den misstänkta övervakningen vid Palmes bostad tiden före mordet. Där signalement stämmer med mordkvällen, särskilt den långe blonde.
Jag tror inte KP har kollat på det här överhuvudtaget. Skulle någon nämna den långe blonde för KP skulle inte han ha en susning vem som avses tyvärr.
Citera
2020-12-19, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
För mig är det semantik. Det jag, och jag tror andra, menar med alibi är att personen inte kan vara mördaren. SE kan vara gärningsman och saknar därmed alibi. Tycker jag.

På vilken grund anser du att SE kan vara GM?

Tack förresten för att du diskuterar SE som relevant i MOP men om du hade tänkt ta upp tveksamheter avseende SE så finns det en SE-tråd.
Citera
2020-12-19, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
När jag talar om signalement gör jag det baserat på min egen mångåriga detaljläsning av alla förhör vid mordplatsen. Det är inte PU som säger det. Det är jag.

Om det saknas bevis i uppslaget (inget av det vi talar om är ett spår) i övervakningen återstår att se. Det är precis det som återstår att se när allt annat som PU ägnat sig åt har misslyckats.

Den YN mötte kan inte bygga ett helt scenario då det inte ens är klarlagt att hon mötte GM. Man kan inte strunta i ett 20-tal vittnen vid mordplatsen. Eller hur? Då hamnar vi fullständigt fel menar jag.

Orimligheten i CP-idén kvarstår enligt mig.

Ja, vi är nog egentligen överens om att VG, PKK, CP och SE var saker som körde in i väggen. Dags att gå vidare.

"Orimligheten i CP-idén kvarstår enligt mig"

Det jag vänder mig mot är att det ska vara så oerhört orimligt/osannolikt att en missbrukare skjuter en person på öppen gata. En kväll är det Per Svensson och nästa Olof Palme. Samma med SE. "Man kanske tilltalar honom, blir avsnäst och sedan pang". För mig kan mordet ha gått till på det viset.

"Den YN mötte kan inte bygga ett helt scenario"

Jag gör inte det. Min åsikt är att hennes beskrivning stämmer ganska bra på SE och att en del av vittnenas signalement också gör det. Då menar jag att det inte är totalt osannolikt att det är Stig Engström som flyr efter att ha skjutit Olof Palme. Den ofta omtalade och hyllade LGWP menar att de första signalementen passar in på honom. Det är alltså inte bara dumhuvuden och amatörer.
Citera
2020-12-19, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
På vilken grund anser du att SE kan vara GM?

Tack förresten för att du diskuterar SE som relevant i MOP men om du hade tänkt ta upp tveksamheter avseende SE så finns det en SE-tråd.

1. Han är på mordplatsen eller i dess absoluta närhet när skotten faller.
2. Alibi saknas.
3.Vissa attribut passar in på signalementen från vittnena på mordplatsen. Den berömde LGWP menar att de första vittnesmålen stämmer bra.
4. Beskrivningen från YN är graverande.

Detta är mina åsikter.
Citera
2020-12-19, 16:07
Medlem
Citat:
1. Han är på mordplatsen eller i dess absoluta närhet när skotten faller.
2. Alibi saknas.
3.Vissa attribut passar in på signalementen från vittnena på mordplatsen. Den berömde LGWP menar att de första vittnesmålen stämmer bra.
4. Beskrivningen från YN är graverande.

Detta är mina åsikter.

1. och 2. är liktydiga och inget som SE ens själv förnekar, dvs han säger att i skottögonblicket befann han sig i närheten och efter skottet/skotten i direkt anslutning till OP. Det är inte den geografiska positionen utan tidsförhållanden som kommer att avgöra frågan om skuld.

3. Jag tänker inte avkräva dig att på stående fot redogöra för attribut/signalement men påpekar att SE som person förhördes av polis och hördes i Tingsrätt utan att någon fann honom som misstänkt. Ett vittne avfärdade honom senare kategoriskt. Vad LGWP menar är irrelevant.

4. På vilket sätt är beskrivningen från YN graverande?
Senast redigerad av Utredaren 2020-12-19 kl. 16:11.
Citera
2020-12-19, 16:30
Medlem
Citat:
1. och 2. är liktydiga och inget som SE ens själv förnekar, dvs han säger att i skottögonblicket befann han sig i närheten och efter skottet/skotten i direkt anslutning till OP. Det är inte den geografiska positionen utan tidsförhållanden som kommer att avgöra frågan om skuld.

3. Jag tänker inte avkräva dig att på stående fot redogöra för attribut/signalement men påpekar att SE som person förhördes av polis och hördes i Tingsrätt utan att någon fann honom som misstänkt. Ett vittne avfärdade honom senare kategoriskt. Vad LGWP menar är irrelevant.

4. På vilket sätt är beskrivningen från YN graverande?

1 och 2. För mig är han i närheten och saknar något som kan visa att han är omöjlig som mördare.

3. Vittnet som avfärdade honom gjorde det inte i första förhöret. Ingen har sett ansiktet på gärningsmannen så att peka ut någon blir svårt. Att jag nämner LGWP är för att visa att det inte bara är amatörer som menar att signalementet till viss del stämmer.

4. För att det relativt bra stämmer in på SE. Speciellt handledsväskan är besvärande för honom.
Citera
2020-12-19, 16:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
VG är väl fortfarande högintressant som en identifierad person som haft samröre med den "mest observerade" övervakaren "den långe blonde" enligt Säpo's PM om övervakning. Ingen av dom möter beskrivningen av GM men väl som inblandade i MOP, direkt eller indirekt.

Vad har VG haft för samröre med den långe blonde?
Citera
2020-12-19, 16:42
Medlem
Citat:
1 och 2. För mig är han i närheten och saknar något som kan visa att han är omöjlig som mördare.

3. Vittnet som avfärdade honom gjorde det inte i första förhöret. Ingen har sett ansiktet på gärningsmannen så att peka ut någon blir svårt. Att jag nämner LGWP är för att visa att det inte bara är amatörer som menar att signalementet till viss del stämmer.

4. För att det relativt bra stämmer in på SE. Speciellt handledsväskan är besvärande för honom.

Tack för dina synpunkter. Jag har inte kommit så långt i min analys av händelseförloppet. Jag har gått igenom de för mig tillgängliga förhören och protokollen för övervakning i Gamla stan och tunnelbanefärden och håller på att sammanställa uppgifter om händelser vid Grand.

När jag kommer fram till händelserna på mordplatsen så kommer jag att ta upp de omständigheter du nämner till jämförelse och analys men som jag ser det nu så finner jag inte SE som intressant som GM i MOP.
Citera
2020-12-19, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vad har VG haft för samröre med den långe blonde?

Enligt Säpo's PM om övervakning A-11544-09, 860424 så har han träffat "den långe blonde" på restaurang Kristina i Gamla stan.

Jag har gjort ett inlägg om det, se nedan

860220 kl. 19.30-20.00 Restaurang Kristina, möte med Gunnarsson (N 3093)
(FB) 1986-02-28 Lång blond man övervakar Olof Palme
Citera
2020-12-19, 17:09
Medlem
Jag såg det här inlägget i tråden : 1986-02-28 Lång blond man övervakar Olof Palme
Jag tycker att det var intressant men givetvis svårbedömt och polisen verkar inte ha varit intresserade

"Jag hade kontor på Västerlångsgatan, nära Palmes. I källaren hade någon bott sannolikt många dagar omkring mordtidpunkten. Fastighetsägaren kontaktade polisen efter mordet men dom var inte intresserade av att ta en närmare titt."
Citera
2020-12-19, 17:19
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Enligt Säpo's PM om övervakning A-11544-09, 860424 så har han träffat "den långe blonde" på restaurang Kristina i Gamla stan.

Jag har gjort ett inlägg om det, se nedan

860220 kl. 19.30-20.00 Restaurang Kristina, möte med Gunnarsson (N 3093)
(FB) 1986-02-28 Lång blond man övervakar Olof Palme

Så den långe blonde hade grön skinnjacka när han stod och övervakade?
Citera
2020-12-19, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så den långe blonde hade grön skinnjacka när han stod och övervakade?

Hur han var klädd när han övervakade framgår också i vissa observationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in