2020-11-17, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Mardrömma... nu kommer ju ett vaccin så verkar ju dumt att köra fullskalig lockdown om man verkligen inte måste.

Ni som drömmer om lockdown måste antingen vara fullkomligt livrädda för viruset eller uteliggare som ändå saknar inkomst. Redan idag är det ju katastrof för vissa yrkesgrupper.
Lockdown eller inte, allmänheten får inte tillgång till vaccinet förrän framåt sommaren.
Citera
2020-11-17, 07:03
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Säkert 99.9% av smittan sker när man suger ner viruset i lungorna (iofs kanske någon procent sker via aerosoler i ögonen också men mycket lite jmf med lungorna). Det säger sig självt att mask skyddar ordentligt och det finns hur många exempel på det som helst. Däremot som sagt inget exempel på någon som blivit smittad av att pilla på ett munskydd.

Det finns antagligen ACE-2 receptorer i hjärnan också och viruset kan ta sig dit via luktceller utan att passera lungorna. Det skulle förklara varför så många har kognitiva nedsättningar efter avslutad infektion.
Citera
2020-11-17, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det är ju verkligen helt sjukt hur du resonerar. Du försöker med alla medel försöka hitta ursäkter som försvarar din ståndpunkt att masker inte hjälper.

En nioåring förstår att färre virus passerar två filter (smittospridarens munskydd och mottagarens). Det fungerar på sjukhus - varför skulle det då inte fungera i viss mån på bussen? Det fungerar även på hangarfartyg, sjukhus i Boston, på hårsalonger som vi ser i dessa studier. Återigen nämn en rimlig anledning till att det inte skulle hjälpa på Stockholms tunnelbana?

Kan du hitta någon studie över huvud taget som säger att smittan ökar om folk bär mask?

Hela den medicinska vetenskapsvärlden rekommenderar munskydd. Förutom du och autisten. Det är oerhört märkligt. Jag skulle skratta om det inte vore för de tusentals dödsfall sådana som du orsakat helt i onödan.
Det kallas kritiskt tänkande. Det du ägnar dig åt nu kallas för åsiktskorridoren.

Även fast du mest verkar intresserad av att kunskapsförtrycka mig så ska jag detaljerat förklara varför munskydd kan fungera i de sammanhang du räknar upp:

En person som arbetar som frisör, i vården eller på ett hangarfartyg har ett fast rörelsemönster som bestäms av dens yrkesroll. En frisör ändrar inte sitt avstånd till kunden för att den har munskydd. I ett sånt scenario är det plausibelt att munskydd kan ha en positiv effekt.

Men allmänna munskydd är ett hjälpmedel vars syfte möjliggör social kontakt under en pandemi. Man säger till folk:

1) Träffa ingen utanför ditt hushåll. Stanna hemma. Gå inte i affärer, till kontoret, till festen, till frisören.

2) Munskydd skyddar effektivt mot smitta mellan människor i affären, på kontoret, på festen och hos frisören.

Även du måste se motsägelsen i detta?

Om man har ett såhär motsägelsefullt budskap, så är det sannolikt några i samhället som berättigar att göra 1) enbart för att de har 2) som skyddsnät. Man resonerar som att: "Jag går till frisören, men hon har munskydd", eller "jag gick till affären i rusningstid klockan 17, men hade i alla fall munskydd" eller "jag åkte in till kontoret igår, men alla hade munskydd på tåget och på kontoret".

Om jag ser till mig själv, så ser jag definitivt en risk för att jag skulle resonera så. Och jag tror inte att jag är ensam i Sverige om det.

Så om man ska hävda att ingen annan i samhället resonerar som jag, så tycker jag att man behöver entydiga vetenskapliga bevis.
Senast redigerad av aw 2020-11-17 kl. 07:19.
Citera
2020-11-17, 07:25
Medlem
149 på IVA. För någon vecka eller två sedan kunde man aldrig drömma om att ökningstakten kring inläggningar på IVA skulle stagnera likt vi ser nu. Många inlagda generellt dock för vård, men då uppenbarligen i behov av lättare vård. Jag funderar också på huruvida detta handlar om att fler äldre läggs in på sjukhus än under våren. Tyckte det var intressant att läsa att sjukvården sätter in beprövade åtgärder tidigare. Kan ju vara en delanledning till att folk inte läggs in på IVA i samma tempo.
Senast redigerad av karlkula12 2020-11-17 kl. 07:33.
Citera
2020-11-17, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Mardrömma... nu kommer ju ett vaccin så verkar ju dumt att köra fullskalig lockdown om man verkligen inte måste.

Ni som drömmer om lockdown måste antingen vara fullkomligt livrädda för viruset eller uteliggare som ändå saknar inkomst. Redan idag är det ju katastrof för vissa yrkesgrupper.
Vadå katastrof?dessa företag som ej har kapital att klara en pandemi ska ej räddas..så du menar att en privatperson ej ska ha några månadslöner sparade för dålig tider?
Citera
2020-11-17, 07:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det kallas kritiskt tänkande. Det du ägnar dig åt nu kallas för åsiktskorridoren.

Även fast du mest verkar intresserad av att kunskapsförtrycka mig så ska jag detaljerat förklara varför munskydd kan fungera i de sammanhang du räknar upp:

En person som arbetar som frisör, i vården eller på ett hangarfartyg har ett fast rörelsemönster som bestäms av dens yrkesroll. En frisör ändrar inte sitt avstånd till kunden för att den har munskydd. I ett sånt scenario är det plausibelt att munskydd kan ha en positiv effekt.

Men allmänna munskydd är ett hjälpmedel vars syfte möjliggör social kontakt under en pandemi. Man säger till folk:

1) Träffa ingen utanför ditt hushåll. Stanna hemma. Gå inte i affärer, till kontoret, till festen, till frisören.

2) Munskydd skyddar effektivt mot smitta mellan människor i affären, på kontoret, på festen och hos frisören.

Även du måste se motsägelsen i detta?

Om man har ett såhär motsägelsefullt budskap, så är det sannolikt några i samhället som berättigar att göra 1) enbart för att de har 2) som skyddsnät. Man resonerar som att: "Jag går till frisören, men hon har munskydd", eller "jag gick till affären i rusningstid klockan 17, men hade i alla fall munskydd" eller "jag åkte in till kontoret igår, men alla hade munskydd på tåget och på kontoret".

Om jag ser till mig själv, så ser jag definitivt en risk för att jag skulle resonera så. Och jag tror inte att jag är ensam i Sverige om det.

Så om man ska hävda att ingen annan i samhället resonerar som jag, så tycker jag att man behöver entydiga vetenskapliga bevis.
Använda sig själv som riktmärke. Nä, så funkar det inte. Social distansering är krockkudden och kollisionzoner, munskydd är bilbältet. Det ena utesluter inte det andra fast de verkar oberoende av varandra på olika sätt. Munskydd signalerar för mig att hålla avstånd om det gör något. Det är iofs inte det centrala. Poängen är att minska smittspridningen med de medel man har även om inget är hundraprocentigt. Det är för övrigt inte vaccin heller. Här hur man visualiserar nyttan med munskydd (video):

https://www.youtube.com/watch?v=gZ66wJFD3bs&feature=youtu.be&t=270
Citera
2020-11-17, 07:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
149 på IVA. För någon vecka eller två sedan kunde man aldrig drömma om att ökningstakten kring inläggningar på IVA skulle stagnera likt vi ser nu. Många inlagda generellt dock för vård, men då uppenbarligen i behov av lättare vård. Jag funderar också på huruvida detta handlar om att fler äldre läggs in på sjukhus än under våren. Tyckte det var intressant att läsa att sjukvården sätter in beprövade åtgärder tidigare. Kan ju vara en delanledning till att folk inte läggs in på IVA i samma tempo.
Eller så dör de.

Hur såg det ut samma period förra året?

160 på IVA nu.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Citera
2020-11-17, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Eller så dör de.
Att antalet inskrivningar planar ut kan ju knappast ha att göra med att befintliga patienter dör? Eller vad menar du?
Citera
2020-11-17, 07:38
Medlem
Citat:
Eller så dör de.

Hur såg det ut samma period förra året?

160 på IVA nu.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Yep. Kom en uppdatering. Poängen är dock densamma.
Citera
2020-11-17, 07:39
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Att antalet inskrivningar planar ut kan ju knappast ha att göra med att befintliga patienter dör? Eller vad menar du?
Platser blir lediga.

Hursomhelst har du fel info. 160 på IVA nu.
Citera
2020-11-17, 07:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Yep. Kom en uppdatering. Poängen är dock densamma.
Och den är det minskar? Planar ut?
Citera
2020-11-17, 07:40
Medlem
Citat:
Och den är det minskar? Planar ut?
Yep. Ökningstakten kring inskrivna planar ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in