2020-11-14, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Angående vaccin så har Astra Z och "Sveriges Vaccinsamordnare" har sagt att det kan bli i januari. I någon artikel på SVT som jag inte hittar nu.

ECDC säger NEIN!
Ett färdigt coronavaccin i januari nästa år är förmodligen en alltför optimistisk prognos.

Det menar Andrea Ammon som är chef för EU:s smittskyddsmyndighet ECDC.

– Det första kvartalet nästa år är den mest optimistiska bedömningen, säger hon i Aktuellt.

I veckan har det kommit positiva signaler från läkemedelstillverkare om att ett vaccin kan vara klart i början av nästa år.
– Jag tror inte att det är realistiskt att det finns ett vaccin i januari. Det första kvartalet nästa år är den mest optimistiska bedömningen, säger hon i Aktuellt
.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ecdc-chefen-alltfor-optismistiskt-med-vaccin-i-januari

Dom på Jula som är FFP3 köpte jag i våras. Då kostade 10-pack typ 250 eller nåt. Nu kostar det 700 kr. 200 kr för 3-pack. Dyrt, men lätt att få tag på.

Finne på Wish också men då lär man få vänta på dom
Citera
2020-11-14, 22:17
Medlem
Bor i Uppsala som ska ha ganska stor spridning, säger dom. Jag har gått till gymmet 4-5 dagar i veckan under hela året men har inte varit sjuk och känner ingen som varit sjuk i covid. Det känns som ett spökvirus.

Gymmet tror jag dock är relativt säkert då folk som är där inte beter sig som idioter, till skillnad mot butiker. Var på second hand idag och lämnade in grejer och det var så sjukt mycket folk där och ingen brydde sig.
Citera
2020-11-14, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jmbfb
Bor i Uppsala som ska ha ganska stor spridning, säger dom. Jag har gått till gymmet 4-5 dagar i veckan under hela året men har inte varit sjuk och känner ingen som varit sjuk i covid. Det känns som ett spökvirus.

Gymmet tror jag dock är relativt säkert då folk som är där inte beter sig som idioter, till skillnad mot butiker. Var på second hand idag och lämnade in grejer och det var så sjukt mycket folk där och ingen brydde sig.
Det är drf det krävs en lockdown.
Citera
2020-11-14, 22:29
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Vad är värst, att få covid eller att löpa någon promilles risk att få narkolepsi?

Varför i hela friden skulle man få narkolepsi?
Citera
2020-11-14, 22:32
Medlem
neuron-drones avatar
En lite intressant sak är att verkar som man tappar antikroppar på riktigt. En jag känner har fått hela arbetslaget testat två gånger, det var inte jättemånga som hade antikroppar men de som testade positivt i våras har inga antikroppar nu.

Det kan ju vara bra eller dåligt. Ovisst än om antikropparna i vissa fall kan vara skadliga.

Men det normala verkar ju som, från en gissning då, att antikroppar håller i sig 5-7 månader.
Citera
2020-11-14, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Finne på Wish också men då lär man få vänta på dom
Det kan nu vara vilken fake skit som helst. Tror det är typ 95% chans att det är fake, om man beställer från Wish. Folk som sitter och tillverkar egna i garaget...

Helst ska man köpa europeiskt tillverkade.
Citera
2020-11-14, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Man kan få narkolepsi även utan vaccin.

From October 2009, when the pandemic began, until the end of 2012, narcolepsy was confirmed in 72 patients aged 5-26 years. The average age at onset was 12 years. 56 of the patients were vaccinated and 16 were unvaccinated. This shows that unvaccinated individuals were also at risk of developing narcolepsy.
https://www.fhi.no/en/news/2017/narcolepsy-after-swineinfluenza/

Det kan mycket väl vara så att en Covid-19 infektion innebär en större risk för narkolepsi än vaccinet.

Ja, och svininfluensan kan man också få narkolepsi av, så den diskussionen är verkligen väldigt skev.
Citera
2020-11-14, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
alltså när kommer vaccinet komma i januari ?

eller kommer den ens komma nästa år?

Det kommer inte hux flux 20 miljarder doser vaccin bara för att nån har hittat rätt "recept".

Läste att Pfizer skulle göra 40 miljoner doser till nyår. Det skulle isf räcka för att vaccinera New York, om man vaccinerar alla.

Så först ska det tillverkas, sen ska det fördelas och transporteras.

Min gissning är att Sverige börjar vaccinera pensionärer till nästa höst och det behöver absolut inte vara Pfizers vaccin. Kanske börjar i någon hårt drabbad region i vår, och sen finns det ingen anledning att vaccinera över sommaren.

De flesta 20-40-åringar som redan nu springer runt med blottad ven och skriker efter injektioner lär ha lugnat ner sig till hösten.
Citera
2020-11-14, 22:41
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
En lite intressant sak är att verkar som man tappar antikroppar på riktigt. En jag känner har fått hela arbetslaget testat två gånger, det var inte jättemånga som hade antikroppar men de som testade positivt i våras har inga antikroppar nu.

Det kan ju vara bra eller dåligt. Ovisst än om antikropparna i vissa fall kan vara skadliga.

Men det normala verkar ju som, från en gissning då, att antikroppar håller i sig 5-7 månader.
Andra vågen för Sveriges del har kommit ca 7 månader efter första vågen.
Citera
2020-11-14, 22:43
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ja, och svininfluensan kan man också få narkolepsi av, så den diskussionen är verkligen väldigt skev.

Precis. Misslyckandet man gjort med vaccinet var ju att men inte klarade av att få bort delen som orsakade narkolepsi i det avdödade viruset.
Troligtvis hade de drabbats av narkolepsi av sjukdomen själv om de inte vaccinerat sig..
Citera
2020-11-14, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone

Alla "tappar" antikroppar. Gäller alla infektioner. Annars skulle blodet bara bestå av antikroppar.

Immunitet är något annat.
Citera
2020-11-14, 22:48
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det kommer inte hux flux 20 miljarder doser vaccin bara för att nån har hittat rätt "recept".

Läste att Pfizer skulle göra 40 miljoner doser till nyår. Det skulle isf räcka för att vaccinera New York, om man vaccinerar alla.

Så först ska det tillverkas, sen ska det fördelas och transporteras.

Min gissning är att Sverige börjar vaccinera pensionärer till nästa höst och det behöver absolut inte vara Pfizers vaccin. Kanske börjar i någon hårt drabbad region i vår, och sen finns det ingen anledning att vaccinera över sommaren.

De flesta 20-40-åringar som redan nu springer runt med blottad ven och skriker efter injektioner lär ha lugnat ner sig till hösten.

Jag förstår inte överhuvudtaget vad du grundar dina gissningar på..
Läser du tidningar alls?
Tillverkning har redan börjar sedan länge både hos Pfizer och Astra.
Om de blir godkända, startar leveranserna omedelbart.
Sverige får tilldelning enligt avtal (utifrån storlek på befolkning i EU)
Samtidigt som alla andra länder.
10-tals-100-tals miljoner doser kommer tillverkas och levereras från slutet på december, varje månad framöver.

Varför i helvete skulle Sverige vänta med att starta vaccinationen?
Skåne har allt klart för att börja vaccinera nu tex.
Det är bara vaccinet som saknas..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in