2020-11-17, 01:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Och jag skulle säga att det är precis tvärtom. Tegnell (och Giesecke) fattade redan för länge sedan att inte ens professor Lötvall skulle kunna låta bli att fingra på sitt munskydd trots att man låtsas att det är hur enkelt som helst.

Det krävs väl att fingrarna hamnar på insidan av munskyddet och in i käften? Är det denna fingerrörelse som man inte kan låta bli?
Citera
2020-11-17, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja... alltså... jag försöker verkligen hitta något i de där studierna, men jag tycker de är oerhört svaga.

Första studien är just den tyska staden Jena, och den studien var extremt svag. Jag lämnar det där.

Sen finns den här med Arizona. Där menar man att munskydden som infördes 17 juni bromsade smittan. Om man kollar på deras rullande 7-dagars så ser man att smittspridningen vände ner tvärt några veckor senare:

https://www.worldometers.info/coronavirus/usa/arizona/

Vad är då problemet? Jo, samtidigt som man införde munskydd så införde man en lång rad andra åtgärder. Man stängde barer, gym, begränsade allmänna sammankomster m.m. Munskydden har kanske en effekt, men det bevisas inte av studien, eftersom det inte går att skilja ut dess effekt.

Dessutom drabbades Arizona hårt, som Sverige i våras. Så det kan finnas en komponent av immunitet som hjälpte till att trycka ner kurvan, och det borde erfarenhetsmässigt inträffa precis där. Arizona hade 220 döda per miljon när kurvan vände, Sverige cirka 200.

Sen finns en studie där man studerat en rad stater, och jämfört mellan stater som har munskydd vs. inte munskydd. Där ser man en liten effekt, men t.o.m. en epidemiolog på John Hopkins påpekar att det är svårt att dra slutsatsen att det var just maskerna som var orsaken:

https://www.washingtonpost.com/health/2020/11/02/covid-arizona-mask-mandate/

Dessutom är det flera av staterna med munskydd som sedermera drabbats mycket hårt, även efter att de började med munskydd. Forskarna skriver också uttryckligen i introt att det saknas bevis för att masker fungerar på "community level". Det är ju därför de gjort sin studie. Det sammanfattar forskningsläget.

Nu tycker du säkert jag bara är en partyförstörare som inte accepterar det här rakt av, men man måste kunna applicera kritiskt tänkande även här.

Det är ju verkligen helt sjukt hur du resonerar. Du försöker med alla medel försöka hitta ursäkter som försvarar din ståndpunkt att masker inte hjälper.

En nioåring förstår att färre virus passerar två filter (smittospridarens munskydd och mottagarens). Det fungerar på sjukhus - varför skulle det då inte fungera i viss mån på bussen? Det fungerar även på hangarfartyg, sjukhus i Boston, på hårsalonger som vi ser i dessa studier. Återigen nämn en rimlig anledning till att det inte skulle hjälpa på Stockholms tunnelbana?

Kan du hitta någon studie över huvud taget som säger att smittan ökar om folk bär mask?

Hela den medicinska vetenskapsvärlden rekommenderar munskydd. Förutom du och autisten. Det är oerhört märkligt. Jag skulle skratta om det inte vore för de tusentals dödsfall sådana som du orsakat helt i onödan.
Citera
2020-11-17, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fine, men jag efterfrågar hans vetenskapliga underlag, inte hans tolkning av det.

Jag utesluter inget, men jag tycker det är bedrövligt att man inte kan producera några vettiga studier.

Att säga att det är etiskt oförsvarbart med blindstudier på munskydd är otroligt konstigt. Jag förstår inte hur kan det vara mer oetiskt att dubbelblindtesta munskydd än vaccin.

Det finns ingen dubbelblind studie på att fallskärm hjälper när man hoppar från ett flygplan heller. Det är tamejfan precis samma sak.
Citera
2020-11-17, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Det krävs väl att fingrarna hamnar på insidan av munskyddet och in i käften? Är det denna fingerrörelse som man inte kan låta bli?

Det för är bara ett svepskäl FHM och dess sektmedlemmar använder. Detta är ett luftvägsvirus. Jag hörde nyligen att det bara finns TVÅ fall dokumenterade där viruset spridit sig via beröring.

Säkert 99.9% av smittan sker när man suger ner viruset i lungorna (iofs kanske någon procent sker via aerosoler i ögonen också men mycket lite jmf med lungorna). Det säger sig självt att mask skyddar ordentligt och det finns hur många exempel på det som helst. Däremot som sagt inget exempel på någon som blivit smittad av att pilla på ett munskydd.
Citera
2020-11-17, 01:30
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vad är IMA? Ja jag kan googla men vill att du svarar.

Det är snäppet under IVA.
Citera
2020-11-17, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finnenandersson
Finns statistik eller studier som visar hur stor del som smittas luftburet och aerosolt (inandning) jämfört med kontaktytor och händer?
Hur många procent utgör respektive smittväg?

Tippar på att kontaktytor / händer utgör lejonparten. 90%.

Det är svårt att veta exakt hur man blir smittad, men hittills har det varit svårt att hitta några som hälst exempel på personer som är smittade genom kontaktytor.

Vad tror du är enklast, att någon andas ut ett virus, som du sedan andas in, rakt in i dina lungor, där viruset fäster sig till ACE-receptorer.

Eller, att någon hostar i handen, rör vid något, som du sedan rör vid, sedan sticker du fingret djupt i munnen eller näsan, där viruset kommer in genom slemhinnorna, där det sedan hittar vägen till lungorna och ACE-receptorer.

Vid varje steg, från mun till hand, från hand till objekt, från objekt till hand, från hand till slemhinnor etc. minskar mängden virus, och vägen från slemhinnorna till receptorerna i lungorna är lång och svår.

Kontaktsmitta utgör en helt obetydlig del, och är nästan mer teoretisk just nu, det är helt garanterat att man kan smittas på det sättet, men inte särskilt troligt.
Citera
2020-11-17, 01:36
Bannlyst
Det mest troliga är att världens 55,327,023 som haft corona smittats när dom PETAT MED FINGRARNA UTANPÅ MUNSKYDDET t ex RUNT ÖRONEN när dom korrigerat att det sitter fast som det ska !
Citera
2020-11-17, 01:45
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Viruset klarar av att överleva på ytor väldigt länge, människan rör ytorna med sina händer och sedan tar sig själv på ansiktet. Inte så märkligt att handhygien är viktigt eller hur?

Det finns säkert några stigar av smitta den vägen också, men motorvägen går via att vi andas in viruset.

Tegnell hänvisar ofta till att inte "invagga i falsk säkerhet" - vilket var exakt vad som gjordes i våras när det eviga mantrat löd "tvätta händerna".

Då för att inte "störa" kollektivtrafiken...
Citera
2020-11-17, 01:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det finns ingen dubbelblind studie på att fallskärm hjälper när man hoppar från ett flygplan heller. Det är tamejfan precis samma sak.
Att fallskärm hjälper när man hoppar från ett flygplan är beprövad erfarenhet. Det behövs inga dubbelblinda studier.
Citera
2020-11-17, 01:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finnenandersson
Vad hjälper handtvättning när folk kort därefter tar i nya handtag igen och sätter fingertopparna mot infekterade ytor. Väldigt lite.
Vi får se. Underskatta inte min analysförmåga.

Handtvätten är nog främst en psykologisk snuttefilt, men på köpet slipper du förmodligen vinterkräksjukan.

Det kan väl va bra?
Citera
2020-11-17, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Många länder? I vilka länder förutom Sverige är munskydd inte en självklarhet? Vitryssland kanske.
Det finns väl inga länder i den upplysta världen som inte åtminstone rekommenderar munskydd mera? Till och med i USA rekommenderas det nu efter att Biden vann valet.

Angående vetenskaplig förankring så är det väl så att typ nio av tio undersökningar kommit fram till att munskydd minskar på spridningen. Tegnell väljer att luta sig emot den tioende då, den som var inconclusive.
Munskydd har varit rekommenderat sen April i USA. så nej. det har inget med Biden att göra!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb8Gpr/flera-lander-andrar-sina-rad-om-munskydd
Citera
2020-11-17, 03:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Inte käften men näsan och ögonen.

Jag håller med dig i att det inte spelar någon större roll om man justerar sitt munskydd då och då, som Lötvall gjorde i programmet, man tar ju utanpå det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in