Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Det är ju verkligen helt sjukt hur du resonerar. Du försöker med alla medel försöka hitta ursäkter som försvarar din ståndpunkt att masker inte hjälper.
En nioåring förstår att färre virus passerar två filter (smittospridarens munskydd och mottagarens). Det fungerar på sjukhus - varför skulle det då inte fungera i viss mån på bussen? Det fungerar även på hangarfartyg, sjukhus i Boston, på hårsalonger som vi ser i dessa studier. Återigen nämn en rimlig anledning till att det inte skulle hjälpa på Stockholms tunnelbana?
Kan du hitta någon studie över huvud taget som säger att smittan ökar om folk bär mask?
Hela den medicinska vetenskapsvärlden rekommenderar munskydd. Förutom du och autisten. Det är oerhört märkligt. Jag skulle skratta om det inte vore för de tusentals dödsfall sådana som du orsakat helt i onödan.
Det kallas kritiskt tänkande. Det du ägnar dig åt nu kallas för åsiktskorridoren.
Även fast du mest verkar intresserad av att kunskapsförtrycka mig så ska jag detaljerat förklara varför munskydd kan fungera i de sammanhang du räknar upp:
En person som arbetar som frisör, i vården eller på ett hangarfartyg har ett fast rörelsemönster som bestäms av dens yrkesroll. En frisör ändrar inte sitt avstånd till kunden för att den har munskydd. I ett sånt scenario är det plausibelt att munskydd kan ha en positiv effekt.
Men allmänna munskydd är ett hjälpmedel vars syfte
möjliggör social kontakt under en pandemi. Man säger till folk:
1) Träffa ingen utanför ditt hushåll. Stanna hemma. Gå inte i affärer, till kontoret, till festen, till frisören.
2) Munskydd skyddar effektivt mot smitta mellan människor i affären, på kontoret, på festen och hos frisören.
Även du måste se motsägelsen i detta?
Om man har ett såhär motsägelsefullt budskap, så är det sannolikt några i samhället som berättigar att göra 1) enbart för att de har 2) som skyddsnät. Man resonerar som att: "Jag går till frisören, men hon har munskydd", eller "jag gick till affären i rusningstid klockan 17, men hade i alla fall munskydd" eller "jag åkte in till kontoret igår, men alla hade munskydd på tåget och på kontoret".
Om jag ser till mig själv, så ser jag definitivt en risk för att jag skulle resonera så. Och jag tror inte att jag är ensam i Sverige om det.
Så om man ska hävda att
ingen annan i samhället resonerar som jag, så tycker jag att man behöver entydiga vetenskapliga bevis.