2020-11-17, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast det är ju precis tvärtom. Pga att man samtidigt har vidtagit andra åtgärder då är det omöjligt att säga vilken effekt varje åtgärd hade. Ökar dessutom smittan tycks ju inte ens de samlade åtgärderna ha hjälpt särskilt mycket. Och ovanpå allt detta har smittan spridit sig olika mycket på olika delar av samma land där samma åtgärder tar vidtagits..

Effekten av olika åtgärder går att särskilja om man gör ex. omfattande panelstudier. Att smittan ökar säger inget om att åtgärderna inte har hjälpt, då det hade kunnat öka ännu mer utan åtgärderna [OBS påstår inte att det måste vara så] (vi har ex. nu en kraftig säsongseffekt). Snarare är åtgärder i sig en indikator på en omfattande smittspridning, då åtgärder sätts in just för att motverka sådan. Det är ungefär som att säga att cancerbehandlingar inte hjälper då de som får sådana tenderar ha högre dödlighet än resten av befolkningen.
Citera
2020-11-17, 00:25
Medlem
Gutis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Du kan annars lyssna och försöka förstå vad lövet säger. Umgås bara med din familj gör bara nödvändiga inköp så sällan som möjligt. Gymma inte festa inte, ha inte middagar med andra familjer.

Nej jag tror inte bandyspel uppskattas men kanske inte förbjudits helt enligt lag, ska eet behövas för att du ska förstå?

Som sagt, jag kommer inte spela/festa/gymma då jag tänker ta mitt ansvar under den här tiden. Jag ville bara förstå rent juridiskt om det är okej. Min personliga åsikt anser att matcher och träningar ska ingå i nya lagen då det visat sig att många smittas i idrottssammanhang. Hur sugen jag än är själv på att lira innebandy i år.
Citera
2020-11-17, 00:26
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Får vi bort de andra så är det ju en liten hjälp på vägen. Dessutom borde folk överlag bli lite mer hygieniska. Att tvätta händerna när man skitit och pissat borde ju vara standard liksom, hur kan man inte se det? Att tvätta händerna innan man lagar mat också. Människor generellt är vidriga. Djävla djur halva bunten! Pandemin är som jag säger, ett IQ-test.

Naturligtvis och självklart så spelar alla åtgärder roll. Även om kontaktsmitta nu bara skulle stå för 10% av smittspridningen, så är det självklart viktigt att folk tvättar händerna. Alla tänkbara smittvägar måste minimeras. Problemet är att FHM inte vidtar några som helst åtgärder eller kommer med några andra rekommendationer än "håll avstånd" för att ner den största smittorisken. Munskydd är det effektivaste sättet att minska risken att du smittar eller smittas av ett luftvägsvirus. Om så inte vore fallet så skulle sjukvården aldrig ha börjat med munskydd. I kollektivtrafiken eller när man handlar så borde det vara en självklarhet med munskydd. Lika självklart som att man ska tvätta händerna ofta. Det är helt bisarrt att FHM styrs av en man som har nån sorts maskeringsfobi. Karln är inte rationell!
Senast redigerad av fernebo 2020-11-17 kl. 00:28.
Citera
2020-11-17, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Vad tycker ni om de nya restriktionerna?

Bra, men otillräckliga. Att sänka publikgränsen är dock en av de mest effektiva åtgärder som kan sättas in. Borde ha införts i början av hösten tillsammans med munskyddskrav, stängning av resauranger efter kl 8, etc, då hade vi kanske sluppit den här andra vågen.
Citera
2020-11-17, 00:30
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guti
Som sagt, jag kommer inte spela/festa/gymma då jag tänker ta mitt ansvar under den här tiden. Jag ville bara förstå rent juridiskt om det är okej. Min personliga åsikt anser att matcher och träningar ska ingå i nya lagen då det visat sig att många smittas i idrottssammanhang. Hur sugen jag än är själv på att lira innebandy i år.

Strunta i lagen alla idioter här läser och tycker då att det är okej. Här har iaf alla sportevenemang under elit blivit pausat sen innan. Träningar osv I hockeyn är.pausat seriespel i div2 o ner är stängt.

Huruvida ett kompisgäng kan spela lagligt så är det nog okej men osäker. Hade alla hållit avstånd från början så skulle vi slippa den skit.
Citera
2020-11-17, 00:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Naturligtvis och självklart så spelar alla åtgärder roll. Även om kontaktsmitta nu bara skulle stå för 10% av smittspridningen, så är det självklart viktigt att folk tvättar händerna. Alla tänkbara smittvägar måste minimeras. Problemet är att FHM inte vidtar några som helst åtgärder eller kommer med några andra rekommendationer än "håll avstånd" för att ner den största smittorisken. Munskydd är det effektivaste sättet att minska risken att du smittar eller smittas av ett luftvägsvirus. Om så inte vore fallet så skulle sjukvården aldrig ha börjat med munskydd. I kollektivtrafiken eller när man handlar så borde det vara en självklarhet med munskydd. Lika självklart som att man ska tvätta händerna ofta. Det är helt bisarrt att FHM styrs av en man som har nån sorts maskeringsfobi. Karln är inte rationell!

Jag håller med dig helt och hållet, vem ska vi byta ut honom mot?
Citera
2020-11-17, 00:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Snarare tvärtom eftersom folk tvättar händerna oftare nu.

Min gissning är att 90% är dropp- eller aerosolsmitta.

Det är en milsvid skillnad på dropp och aerosolsmitta. Droppsmitta är en sak, aerosolsmitta kan nästan, men inte riktigt, jämställas med luftburen smitta, i alla fall i trånga utrymmen med dålig ventilation. Mässling är ju rent överjävlig exempelvis.
Citera
2020-11-17, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo

Och jag skulle säga att det är precis tvärtom. Tegnell (och Giesecke) fattade redan för länge sedan att inte ens professor Lötvall skulle kunna låta bli att fingra på sitt munskydd trots att man låtsas att det är hur enkelt som helst.

De som använder munskydd i sitt arbete har helt andra rutiner än de som åker tunnelbana eller pratar i tv om något som några ANDRA har erfarenhet av i sitt yrke.

Munskyddet har blivit en symbol för alarmisterna. Den kampen ska de vinna - när de nu har förlorat alla andra kamper oavsett hur mycket de har försökt svartmåla Sverige ända till USA..
Citera
2020-11-17, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Jag håller med om att det är komplicerat. Problemet är att det inte går att göra kontrollerade experiment. Även om du skulle randomisera så att några bär mask och några inte gör det, så kontrollera du därigenom inte placebo respektiva omvänd placebo-effekt - dessutom fångar man inte effekten av att skydda andra. Det kan också vara så att länder/regioner som inför munskydd inte tar till andra åtgärder - så tror jag kan vara fallet med Spanien, och då kan det se ut som att munskydd inte har hjälpt fast de har det. Man får försöker kontrollera för olika faktorer så gott det går. Här tror jag man får göra en samlad bedömning över alla studier, och då kan vi konstatera att ledande tidskrifter (Lancet, Nature, etc) har kommit fram till att det är bättre att införa munskydd än att inte göra det. Ungefär som med klimatet. Anders Tegnell med sin doktorsgrad står sig slätt - han har inte ens docenttitel och är inte aktiv forskare.

Man kan också tillämpa Ockhams raknikiv - det är en mer komplicerad förklaring att munskydd inte skulle hjälpa, och därför mindre sannolik, givet att vi inte har så mycket information. Det är ganska sannolikt att munskydd hjälper om de används på rätt sätt och inte tränger ut andra policyåtgärder, ungefär som att blodtrycksmedicin hjälper givet att man inte tar det som en förevändning att inte motionera och inte gå ned i vikt. Utmaningen blir då att införa munskydd men samtidigt varna för att inte minska på social distansering och inte dra ned på andra ätgärder. Sverige som land borde ha bättre förutsättningar än andra givet att människor är bättre på att följa instruktioner.

Man kan också göra en riskanalys. Säg om det är bara 50 procent sannolikhet att munskydd kan få ned reproduktionstalet med säg 20 procent, och 50 procent ingen effekt - då är det ju ändå bättre med en sådan åtgärd än inte alls, speciellt när det inte blir så mycket negativa effekter jmf med ex. skolstängning. Tar man till tio olika åtgärder där det är 50 procents chans att de hjälper är det en chans på 1000 att ingen biter.
Jag håller med en hel del av det du skriver, men jag tror att man skulle kunna göra mycket bättre än idag. Det skulle vara intressant med en randomiserad studie även om man bara mätte din risk att bli smittad. Man borde dessutom kunna mäta det på smarta sätt. T.ex. att varannan stad hade munskyddspåbud, men i varannan stad hade man det inte. Man kan dessutom göra det när smittan är relativt låg.

Om man ska jämföra pandemin med klimatet så skulle jag vilja likna munskydd vid ekologisk mat. Alla "vet" att det är bättre för klimatet, men när man gräver på djupet så finns det inget vetenskapligt stöd för det. Då blir folk irriterade för att man gräver.

Om munskydd hade 50 procents chans att minska R-talet med 20 procent så hade det varit otroligt bra. Men det är inte alls på den nivån. I den amerikanska studien på delstatsnivå så var det 1-2 procent förbättring, och det var inte ens säkert att munskyddet stod för hela den effekten.

Faktum är att jag rekommenderar munskydd till folk jag känner som är i riskgrupp. Inte för att jag tror att skyddseffekten är sådär jättebra, men för att 1) är man motiverad att ha ett bra skydd, och bära det rätt, så tror jag det hjälper, och 2) det blir en "fula ankungen" effekt av att bara vissa har det, vilket gör att man håller lite avstånd från dessa personer. Men den effekten skulle förloras om det normaliserades genom att alla bar munskydd.

Det största problemet med allmänna munskydd tror jag inte är oförmågan att bära skyddet rätt, utan ointresset att göra det. En person som inte vill ha munskydd, som tvingas till det, kommer inte göra en seriös insats. Den kommer bara återanvända en dålig mask för syns skull. Då föredrar jag att man kan urskilja de här helt oförsiktiga personerna på stan, genom att de inte har munskydd alls.
Citera
2020-11-17, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Det är gjort i Danmark. Men antagligen pga det etiska, vägras studien publicering.
Nu tänker jag högt, men är det inte troligare att den vägras publicering för att den inte visar rätt resultat?
Citera
2020-11-17, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Jag förstår inte hur du kan göra blindstudier på munskydd. En blindstudie innebär att försökspersonen vet inte om man har fått medicinen eller inte. En som randomiseras munskydd eller icke-munskydd vet ju om det, och då får man en placebo-effekt (falsk otrygghet, ökar social distansering) eller omvänd placeboeffekt (falsk trygghet, minskar social distansering). Dessutom fångar en sådan studie på sin höjd effekten på försökspersonen, inte på det skydd som försökspersonen ger till andra, och huvudhypotesen är ju att munskydd främst skyddar andra snarare än bäraren.

Sådana här studier säger egentligen så mycket om effekten på samhällsnivå. Man kan även ha en policy-effekt, så att munskyddstvång leder till att andra åtgärder inte sätts in, men då har man ju gjort ett medvetet val ungefär som när en patient som får blodtrycksmedicin tar det som förevändning att inte motionera och gå ned i vikt.
Fast det är ju precis det man vill mäta. Vad totaleffekten blir, när man även ändrar sitt beteende beroende på om man har mask eller inte.

Det är tvärtom inte intressant att mäta vad en mask ger för skydd, om man inte fångar dessa saker också.

Dessutom måste det utformas så att det är ett allmänt masktvång, som även omfattar personer som är emot det. Så det kan inte vara en frivillig rekrytering.
Citera
2020-11-17, 01:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sjukhusinläggningarna ökar med 50% per vecka. Nu är det 1451 på sjukhus. Om takten fortsätter så är 2175 på sjukhus nästa måndag. Dvs, innan ens de nya restriktionerna om max 8 börjar gälla. (Alkostoppet efter kl 10 på krogen börjar nu på fredag.)

2175 är nästan lika många som när det var som flest inlagda i våras (2300), precis som Elgh sa igår i Agenda.

Beläggningen på IVA ökar dock i lägre takt.

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-at-hospital

Det fodras också fler sjukhusinläggningarna i dag för att nå upp till de 2300 inlagda vi hade i våras - eftersom vårdtiderna är kortare i dag. Sagt utifrån om vi vill få ett grepp om den faktiska smittspridning den vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in