2020-11-17, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
. Det kan också vara så att länder/regioner som inför munskydd inte tar till andra åtgärder - så tror jag kan vara fallet med Spanien, och då kan det se ut som att munskydd inte har hjälpt fast de har det.

Fast det är ju precis tvärtom. Pga att man samtidigt har vidtagit andra åtgärder då är det omöjligt att säga vilken effekt varje åtgärd hade. Ökar dessutom smittan tycks ju inte ens de samlade åtgärderna ha hjälpt särskilt mycket. Och ovanpå allt detta har smittan spridit sig olika mycket på olika delar av samma land där samma åtgärder tar vidtagits..

Jag förstår att Anders Wallsten tröttnade på att svara på intervjufrågorna och bestämde sig för att bli mångmiljonär istället..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guti
Jag har aldrig väl aldrig sagt att jag ska spela. Jag frågade rent regeltekniskt om det är fysiskt möjligt att spela med de nya reglerna. Jag tar och kommer ta ansvar.

Ingen kommer kunna stoppa dig att spela. Bara om förbundet stoppar matchspel. Men då kan du ju dra ihop ett gäng och spela ändå.

Innebandy kanske funkar. Klubban är ju nästan så lång som distansering kräver! Vädra lokalen bara.
Citera
Medlem
Gutis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
8 personers-gränsen gäller publiken, inte spelarna, som jag har förstått det.
Ja precis, det är så jag uppfattat det också att spelare inte räknas in i det. Så var det med fotbollen tidigare i år. Vi spelare räknades inte in i 50-gränsen
Citera
2020-11-17, 00:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Så jävla sant! Finns det några som helst bevis för att all handtvätt och spritande har påverkat smittspridningen det allra minsta? Skulle inte tro det..

Möjligen har tvättandet fått ner frekvensen av vinterkräksjukan, men varför handtvätt i nån större utsträckning skulle påverka ett luftvägsvirus som främst smittar när man andas in det är en gåta!

Får vi bort de andra så är det ju en liten hjälp på vägen. Dessutom borde folk överlag bli lite mer hygieniska. Att tvätta händerna när man skitit och pissat borde ju vara standard liksom, hur kan man inte se det? Att tvätta händerna innan man lagar mat också. Människor generellt är vidriga. Djävla djur halva bunten! Pandemin är som jag säger, ett IQ-test.
Citera
2020-11-17, 00:17
Medlem
Gutis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Ingen kommer kunna stoppa dig att spela. Bara om förbundet stoppar matchspel. Men då kan du ju dra ihop ett gäng och spela ändå.

Innebandy kanske funkar. Klubban är ju nästan så lång som distansering kräver! Vädra lokalen bara.

Det var lite så jag tänkte när jag frågade om 8 personers-gränsen

Kommer inte spela oavsett om jag egentligen får, var bara lite nyfiken om jag fattat det hela rätt!
Citera
2020-11-17, 00:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Viruset klarar av att överleva på ytor väldigt länge, människan rör ytorna med sina händer och sedan tar sig själv på ansiktet. Inte så märkligt att handhygien är viktigt eller hur?

Upp till 72h på vissa ytor tycker jag är väldigt länge. Det beror ju på luftfuktighet osv, men är ändå en signifikant del som man inte bör överse.
Citera
2020-11-17, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Riskanalyser kan gå åt andra hållet också. Att det blir värre pga beteende eller felanvänt. Samt en kostnad på hushållen som kanske inte alla har råd med.

Fast det är väl bara om effekten av ex falsk trygghet blir så stor så att den blir mer negativ än den positiva effekten. Det finns inga studier som visar på att det blir mer negativa effekter av munskydd, inte ens Tegnell hävdar det. Staten kan ge gratis munskydd. 100 munskydd per invånare blir en miljard, bättre satsade pengar än kulturen och massmedia.
Citera
2020-11-17, 00:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Covid IMA fylls snabbt i min stad. Alla kräver inte den mest extrema behandlingen men måste ändå ha sjukhusvård. Mest åldern 35-55 just nu. Det är ganska ungt.

Vad är IMA? Ja jag kan googla men vill att du svarar.
Citera
2020-11-17, 00:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ännu har man inte konstaterar människosmitta men om viruset lyckas hoppa över till oss blir det inte kul. Kan bli nästa stora pandemi.

"The emergence of a novel H5N8 virus with the capability of infecting humans could have drastic consequences to global health."

Kanske blir brist på kyckling o ägg om det sprider sig

https://www.reuters.com/article/uk-health-birdflu-denmark/denmark-culls-25000-chickens-after-finding-bird-flu-on-farm-idUKKBN27W2LZ

Oh no, jag gillar att fritera kycklingben, det vore väldigt illa. Än så länge verkar det inte vara ett svenskt problem. Vi är historiskt duktiga med våra höns, faktiskt.
Citera
2020-11-17, 00:24
Medlem
Vad tycker ni om de nya restriktionerna?
Citera
2020-11-17, 00:24
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Hemma-arbetande ingenjörer eller generellt kontorsfolk är inte prioriterade just nu. Sjukvårdspersonal däremot, är. Och vilka grupper vet vi sedan tidigare har högre andel smittade?
Så nej, andelen är extremt intressant.

Är dum i hela huvudet? Du begriper alltså inte skillnaden på att testa personer med covid-symtom alternativt att testa yrkesgrupper.

Nödvändiga prioriteringar är en annan diskussion.
Citera
2020-11-17, 00:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finnenandersson
Finns statistik eller studier som visar hur stor del som smittas luftburet och aerosolt (inandning) jämfört med kontaktytor och händer?
Hur många procent utgör respektive smittväg?

Tippar på att kontaktytor / händer utgör lejonparten. 90%.

Jag har inte hittat någon sådan statistik så jag tippar på att 80-90% är aerosolsmitta. Utifrån antagandet att 10% driver 80% av smittdrivningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in