2020-11-16, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Så jävla sant! Finns det några som helst bevis för att all handtvätt och spritande har påverkat smittspridningen det allra minsta? Skulle inte tro det..

Möjligen har tvättandet fått ner frekvensen av vinterkräksjukan, men varför handtvätt i nån större utsträckning skulle påverka ett luftvägsvirus som främst smittar när man andas in det är en gåta!

Viruset klarar av att överleva på ytor väldigt länge, människan rör ytorna med sina händer och sedan tar sig själv på ansiktet. Inte så märkligt att handhygien är viktigt eller hur?
Citera
2020-11-16, 22:52
Medlem
neuron-drones avatar
Covid IMA fylls snabbt i min stad. Alla kräver inte den mest extrema behandlingen men måste ändå ha sjukhusvård. Mest åldern 35-55 just nu. Det är ganska ungt.
Citera
2020-11-16, 22:59
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Just nu är det många utbrott av den högpatogena fågelinfluensan H5N8 i Europa. Fågelfarmar har drabbats i Danmark och Tyskland. Vilda fåglar har blivit sjuka i bland annat England, Holland, Tyskland och Danmark. Idag uppgav franska myndigheter att man upptäckt ett utbrott fågelinfluensan hos fåglar i en butik i Frankrike. Mycket oroväckande. Man vill inte ha två pandemier samtidigt eller något som kan uppstå i mötet med Covid19.

Ännu har man inte konstaterar människosmitta men om viruset lyckas hoppa över till oss blir det inte kul. Kan bli nästa stora pandemi.

"The emergence of a novel H5N8 virus with the capability of infecting humans could have drastic consequences to global health."

Kanske blir brist på kyckling o ägg om det sprider sig

https://www.reuters.com/article/uk-health-birdflu-denmark/denmark-culls-25000-chickens-after-finding-bird-flu-on-farm-idUKKBN27W2LZ
Citera
2020-11-16, 23:09
Avslutad
Finns statistik eller studier som visar hur stor del som smittas luftburet och aerosolt (inandning) jämfört med kontaktytor och händer?
Hur många procent utgör respektive smittväg?

Tippar på att kontaktytor / händer utgör lejonparten. 90%.
Citera
2020-11-16, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finnenandersson
Finns statistik eller studier som visar hur stor del som smittas luftburet och aerosolt (inandning) jämfört med kontaktytor och händer?
Hur många procent utgör respektive smittväg?

Tippar på att kontaktytor / händer utgör lejonparten. 90%.

Snarare tvärtom eftersom folk tvättar händerna oftare nu.

Min gissning är att 90% är dropp- eller aerosolsmitta.
Citera
2020-11-16, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag har postat denna länk förr men den innehåller en mängd referenser till artiklar om munskydd inklusive bland annat vad du efterfrågar.

Jag kan fortfarande inte förstå att mask inte rekommenderas i Sverige. Varför skulle det fungera i sjukvården men inte på fullsatta bussar liksom. Helt obegripligt verkligen.

Edit: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/more/masking-science-sars-cov2.html
Ja... alltså... jag försöker verkligen hitta något i de där studierna, men jag tycker de är oerhört svaga.

Första studien är just den tyska staden Jena, och den studien var extremt svag. Jag lämnar det där.

Sen finns den här med Arizona. Där menar man att munskydden som infördes 17 juni bromsade smittan. Om man kollar på deras rullande 7-dagars så ser man att smittspridningen vände ner tvärt några veckor senare:

https://www.worldometers.info/coronavirus/usa/arizona/

Vad är då problemet? Jo, samtidigt som man införde munskydd så införde man en lång rad andra åtgärder. Man stängde barer, gym, begränsade allmänna sammankomster m.m. Munskydden har kanske en effekt, men det bevisas inte av studien, eftersom det inte går att skilja ut dess effekt.

Dessutom drabbades Arizona hårt, som Sverige i våras. Så det kan finnas en komponent av immunitet som hjälpte till att trycka ner kurvan, och det borde erfarenhetsmässigt inträffa precis där. Arizona hade 220 döda per miljon när kurvan vände, Sverige cirka 200.

Sen finns en studie där man studerat en rad stater, och jämfört mellan stater som har munskydd vs. inte munskydd. Där ser man en liten effekt, men t.o.m. en epidemiolog på John Hopkins påpekar att det är svårt att dra slutsatsen att det var just maskerna som var orsaken:

https://www.washingtonpost.com/health/2020/11/02/covid-arizona-mask-mandate/

Dessutom är det flera av staterna med munskydd som sedermera drabbats mycket hårt, även efter att de började med munskydd. Forskarna skriver också uttryckligen i introt att det saknas bevis för att masker fungerar på "community level". Det är ju därför de gjort sin studie. Det sammanfattar forskningsläget.

Nu tycker du säkert jag bara är en partyförstörare som inte accepterar det här rakt av, men man måste kunna applicera kritiskt tänkande även här.
Citera
2020-11-16, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Symptomlindring för vuxna borde ge 1) färre inlagda med andningsbesvär. Bra.
2) Lägre smittspridning eftersom smittan sprids pga symptom såsom nysning och hostning.
3) Fortsatt många lindriga fall vilket kan vara både bra och dåligt.
Ja, och det är på det stora hela bra. Om vaccinet bevisas vara säkert nog även för ungdomar, så är det t.o.m. utmärkt.

Men viruset blir vi nog aldrig av med, med eller utan vaccin.
Citera
2020-11-16, 23:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Så jävla sant! Finns det några som helst bevis för att all handtvätt och spritande har påverkat smittspridningen det allra minsta? Skulle inte tro det..

Möjligen har tvättandet fått ner frekvensen av vinterkräksjukan, men varför handtvätt i nån större utsträckning skulle påverka ett luftvägsvirus som främst smittar när man andas in det är en gåta!
Fast vikten av att tvätta händerna för att stoppa smittspridningen verkar det ju råda total enighet om i samtliga läger. Finns knappast en hälsovårdsmyndighet i hela världen som inte högprioriterar handtvätt i kampen mot Corona.
Citera
2020-11-16, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tegnell hade ju inga problem att rekommendera handtvätt fast det finns ännu mindre evidens att handtvätt skulle begränsa smittspridningen.

Helt utan evidens om långvarig immunitet valde Tegnell alternativ 3.

Så Tegnell kräver bara evidens när det är något han inte vill.
Det stämmer förvisso det du säger.

Men det är en mycket större inskränkning med munskydd än med förbättrad handhygien.
Citera
2020-11-16, 23:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Snarare tvärtom eftersom folk tvättar händerna oftare nu.

Min gissning är att 90% är dropp- eller aerosolsmitta.
Vad hjälper handtvättning när folk kort därefter tar i nya handtag igen och sätter fingertopparna mot infekterade ytor. Väldigt lite.
Vi får se. Underskatta inte min analysförmåga.
Citera
2020-11-16, 23:33
Medlem
Professor Lötvall förespråkar munskyddstvång för att hejda smittspridningen. Enligt honom är det bara trams att vanliga människor inte skulle kunna använda dem korrekt.

Själv fingrar han på sitt munskydd två ggr under en kort intervall i tv-debattprogrammet när hans munskydd håller på att glida under näsan. Plötsligt kommer inte professorn ihåg att man aldrig ska röra delen som skyddar munnen/näsan utan endast gummibanden bakom ögonen.

Vi som anser att andra metoder för att hejda smittan är bättre får jämt rätt när vi tittar på dessa experter eller vanliga medborgare på stan/i kollektivtrafiken. Samtidigt hånas vi här av alarmisterna.

Jag ansåg ändå att diskussionen var mångsidig och givande - både alarmisterna och förnekarna var representerade. Blandat med sjukvårdspersonalen och de som fattar besluten.

Det blev också (förhoppningsvis) begripligt varför äldrevårdsföreståndaren motsatte sig besöksstoppet på hennes ansvarsområde. Hon önskade inte livet ur dessa gamlingar. Tvärtom. Hon önskade dem ett värdigt slut tillsammans med sina närmaste.

https://www.svtplay.se/video/27395617/sverige-mots-direkt/sverige-mots-direkt-sasong-1-12-nov-20-00
Senast redigerad av sno 2020-11-16 kl. 23:37.
Citera
2020-11-16, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
WHO uppmanar: Sverige bör överväga munskydd

https://www.svd.se/who-uppmanar-sverige-bor-overvaga-munskydd
Fine, men jag efterfrågar hans vetenskapliga underlag, inte hans tolkning av det.

Jag utesluter inget, men jag tycker det är bedrövligt att man inte kan producera några vettiga studier.

Att säga att det är etiskt oförsvarbart med blindstudier på munskydd är otroligt konstigt. Jag förstår inte hur kan det vara mer oetiskt att dubbelblindtesta munskydd än vaccin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in