2020-11-16, 12:03
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Och jag tror jag skulle reagerat likadant som SE... möjligen inte springa efter, men påpekat detta.
Exakt, och här haltar alltså Engströms historia ordentligt. Varför skulle han ha sprungit efter polispatrullen in i gränden, när det enda rimliga här (om han bara var ett vittne) hade varit att lämna uppgifter till kommissarie Söderström.

Är du verkligen helt främmande för den uppenbara möjligheten att det var Stig Engström som sprang först från platsen och polispatrullen som sprang efter?
Senast redigerad av Draifos 2020-11-16 kl. 12:10.
Citera
2020-11-16, 12:11
Medlem
En sak som nog blir bortglömd ibland , det är att det har funnits en till misstänkt i Palmemordet som brukade använda handledsväska.

"VICTOR GUNNARSSONS KLÄDSEL MORDKVÄLLEN
Vid bandade förhör har han själv uppgett att han den 28 februari 1986 när han vid 18-tiden åkte in till centrum bar sin kanadensiska flygarrock. Den var mörkgrön, knälång och hade teddyfoder. Den hade kapuschong och inramades av en kraftig kant av teddyfodret som gick runt huvan.
Rocken beslagtogs vid husrannsakan. Bekräftelse: Den var knälång med teddyfoder och hade en kraftig kant kring huvan.
Kort före mordet uppehöll sig VG på Café Mon Cheri på Kungsgatan, ett par minuters promenad från korsningen Sveavägen-Tunnelgatan. Där satt han till bords med tre flickor vilka han skildes från ungefär 30 minuter före mordet. Gunilla S (hörd 8 60302):-Han hade en lång kappa i alla fall… jacka… lång kappa. Den var lång, mörk, grönaktig.
Rocken hade VG lagt över ett bord och personalen påpekade flera gångar att han skulle ta bort den. De beskriver den som lång med huva och teddyfoder."

https://www.leopoldreport.com/vittnen.html

Tändsatspartiklar på rocken.

"När jag berättar för honom att man funnit mikroskopiska
tändsatspartiklar på höger ärm - jag säger först krutstänk
men det ändras till tändsatspartiklar - två stycken, som vid
det här tillfället undersöktes av några av världens
skickligaste tekniker i Wiesbaden i Västtyskland, blir han
alldeles vild.
Länge och exalterat försäkrar han att detta är omöjligt."

https://www.leopoldreport.com/OPbok15.html

Skottspårsundersökningen kunde inte binda Gunnarssons rock till ammunition som användes vid mop.

https://drive.google.com/file/d/1wIvhyRH3lzOgSfiQ6Q9hZEYX8F7YaqS3/view
Senast redigerad av Sumer 2020-11-16 kl. 12:28.
Citera
2020-11-16, 12:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Exakt, och här haltar alltså Engströms historia ordentligt. Varför skulle han ha sprungit efter polispatrullen in i gränden, när det enda rimliga här hade varit att lämna uppgifter till Söderström?

Vad som är rimligt här och nu har mindre betydelse.. som att alla skulle ha handlat rationellt?
Vi kan inte sätta oss in i hur det var på mordplatsen.
Men möjligen tyckte SE att detta var en bra idé. Han uppfattade det inte som att poliserna kommit så långt?

Alternativet kring denna språngmarsch med SE i rollen som GM är ju klart mer långsökt och rent idiotisk att ljuga om.
Citera
2020-11-16, 12:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vad som är rimligt här och nu har mindre betydelse.. som att alla skulle ha handlat rationellt?
Vi kan inte sätta oss in i hur det var på mordplatsen.
Men möjligen tyckte SE att detta var en bra idé. Han uppfattade det inte som att poliserna kommit så långt?

Alternativet kring denna språngmarsch med SE i rollen som GM är ju klart mer långsökt och rent idiotisk att ljuga om.
Jag ger upp med dig MOPspanaren. Är du verkligen helt främmande för den uppenbara möjligheten att det var Stig Engström som sprang först från platsen och polispatrullen som sprang efter? T.o.m. Lars Borgnäs har ju fattat det nu.
Senast redigerad av Draifos 2020-11-16 kl. 12:18.
Citera
2020-11-16, 12:16
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har aldrig förstått det där argumentet, att SE personlighet inte stämmer in på en GM. Vilken personlighet har en statsministermördare, en hitman?
Håller med. Men det är så många resonerar. Vi har ju hört uttalanden från anhöriga samt vänner till SE. De är så säkra på sin sak minsann.
Citat:
Hur vet man att SE inte var en duktig skådespelare, grå och trist tjänsteman i det offentliga, men en skicklig skytt med uppdrag att likvidera på order, jag bara undrar?

Motargumentet är som alltid, det finns ingenting som talar för .., inget konkret.

Visst, men så är det väl allt som oftast med folk inom det hemliga?
Jag misstänker också att så kan vara fallet. Det är väl inte för inte att sådana tankar inte minst väcks då han så länge jobbade i SB-Lindencronas hus, även på den tiden denne levde.
Citera
2020-11-16, 12:22
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag ger upp med dig MOPspanaren. Är du verkligen helt främmande för den uppenbara möjligheten att det var Stig Engström som sprang först från platsen och polispatrullen som sprang efter?

Nja med bevis som styrker SE som GM så blir jag ju tvungen att omvärdera uppgifterna, men som det ser ut nu och med de sagolika förklaringarna till språngmarsch, klocktittandet och pekandet så är det för mig rätt otroligt att man kan köpa detta. Men här har nog TP klurat en del och inte kommit på någon bättre förklaring till dessa händelser.

Som sagt, för min del är han klart mycket enklare att få in som ett vittne. Och upplever att det både slarvas och ljugs för att trycka in honom som GM.. på ett totalt oseriöst sätt.
Det är också därför jag engagerar mig.

Ps. Lars Borgnäs har spårat ur enligt min uppfattning
Citera
2020-11-16, 12:25
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Nja med bevis som styrker SE som GM så blir jag ju tvungen att omvärdera uppgifterna, men som det ser ut nu och med de sagolika förklaringarna till språngmarsch, klocktittandet och pekandet så är det för mig rätt otroligt att man kan köpa detta. Men här har nog TP klurat en del och inte kommit på någon bättre förklaring till dessa händelser.

Som sagt, för min del är han klart mycket enklare att få in som ett vittne. Och upplever att det både slarvas och ljugs för att trycka in honom som GM.. på ett totalt oseriöst sätt.
Det är också därför jag engagerar mig.

Ps. Lars Borgnäs har spårat ur enligt min uppfattning
Kan du verkligen peka på några felaktiga uppgifter i LL:s eller TP:s bok eller i KP:s presentation på pressträffen?
Senast redigerad av Draifos 2020-11-16 kl. 12:29.
Citera
2020-11-16, 12:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Håller med. Men det är så många resonerar. Vi har ju hört uttalanden från anhöriga samt vänner till SE. De är så säkra på sin sak minsann.
Jag misstänker också att så kan vara fallet. Det är väl inte för inte att sådana tankar inte minst väcks då han så länge jobbade i SB-Lindencronas hus, även på den tiden denne levde.

Ja, självaste A. Lindencronas dotter var ju ovetande om pappans dubbelliv under många år, så varför skulle inte SE kunna ha levt ett liknande liv?

Jag påstår inte att SE levde ett dubbelliv, men det går knappast att utesluta, anser jag.

Och den som menar att det inte finns ett enda tecken under alla år på att SE kan ha sysslat med något hemligt, frågan jag då ställer är, är inte det själva poängen med hemliga organisationer och operatörer, att ingen ens ska ana?

Argumentet att inga tecken finns är knappast ett bevis för något, således går det inte att utesluta, inte heller påstå.
Citera
2020-11-16, 12:36
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Och du kan heller inte tillskriva honom gärningsmannaskapet utifrån detta...
Inte alls utifrån det. För mig är det en neutral sak. Vad jag nämnde är blott hur vissa bekanta till SE uppfattade honom.

Citat:
Du verkar inte vara speciellt insatt i denna uppgift eller så vill du bara vifta bort den...Det handlar inte om jacka eller rock utan vem som sagt detta. Lisbeth sa mörkblå täckjacka enligt SE vilket också är precis detsamma som hon säger vid midnatt till Rimborn på Sabbatsberg..
Den viftas inte bort, jag är bara undrande över vilken tidpunkt den först såg sitt ljus. Det är ju även en uppgift som SE kan ha fått till sig av folk som senare strömmade till mordplatsen.

Citat:
Eller så genomfördes rushen utifrån den anledning vittnet SE redogjort för...
Eller så gjordes den aldrig utan den passade som en hittepå historia för att förvilla vittnesuppgifter. Tror du att allt SE sade är sanning?

Citat:
Fint att du ändå tillstår att LP kunnat se LJ där inne.
Även HJ ser rakt in i gränden. Om det nu var GM eller LJ han såg springandes upp för trappen..
Så det borde bara vara GM, LP och HJ som kunde "se det där och då"... ??
Osäker på om HJ såg LJ. Men att HJ sett GM springa tror jag.

Citat:
Din kommentar känns rätt medvetet luddig, "vissa uppgifter".... vilka?
Uppgifterna jag tänkte på var detta med att LP sprang omkring och stoppade bilar. Vad jag minns nämner inte SE något om detta alls i sitt första förhör, 1:a Mars.

Citat:
Men till sak så är det dels så att det är SE som är den som kommer med dessa uppgifter om Lisbeths beteende i media.

Det är också så att vi redan har dessa uppgifter ca 20 minuter efter mordet i SE's samtal med väktarna. Kompletterade även uppgifter till Roland Bergström på lördagen.. även detta innan första förhöret.

https://imgur.com/a/xqUEEkY
Det kan ju lika gärna vara en uppgift som SE fått sig till livs då han återvände till mordplatsen.
Citera
2020-11-16, 12:37
Medlem
Angående SE och kopplingar till Stay behind ex Barbro eller Leongruppen osv

Eftersom PU de senaste åren till 90 procent verkar ha fokuserat på SE och eventuella kontakter SE kan ha haft.

Alt 1. Antingen har man inte hittat något som styrker någon koppling till Stay behind eftersom man inte passade på att ta upp det på presskonferensen

Alt 2. PU hittade kopplingar till Stay behind men att man bedömde informationen om det så känslig att man inte kunde gå ut med den.
Man kanske pekade ut SE för att kunna lägga hela skulden på honom .
Citera
2020-11-16, 12:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
...du menar att SE varit hemlig i 52år. Snäll och trevlig, aldrig visat på att ha minsta våld i sin personlighet sen blir han plötsligt mördare. T.o.m. tanken på att han skulle gå omkring med en stor revolver i fickan är rätt absurd. Det finns ingenting som pekar de minsta åt det hållet.

Förklara gärna varför du anser att en "hitman" måste ha visat våldsamma sidor utanför "tjänsten"?

Till exempel militärer är sällan våldsamma eller aggressiva, trots att de kan vara det när det behövs.

Om, jag säger om SE var GM på order av en förman i en organisation, så kallar inte jag honom för mördare, begreppet passar knappast i en sådan kontext lika lite som en soldat som tar livet av någon i tjänsten.
Citera
2020-11-16, 12:50
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Förklara gärna varför du anser att en "hitman" måste ha visat våldsamma sidor utanför "tjänsten"?

Till exempel militärer är sällan våldsamma eller aggressiva, trots att de kan vara det när det behövs.

Om, jag säger om SE var GM på order av en förman i en organisation, så kallar inte jag honom för mördare, begreppet passar knappast i en sådan kontext lika lite som en soldat som tar livet av någon i tjänsten.

Det är sällan eller aldrig personer som "inte kunde göra en fluga för när" eller med en "feminin framtoning" dras till det militära yrket (eller för den delen något annat macho yrke, typ hitman) Har du något exempel på det så är jag idel öra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in