2020-11-15, 19:15
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jovisst. Jag har själv genom åren vridit och vänt på observationerna vid Snickarbacken. Men som jag skrev kommer jag inte ifrån dem. För mig blir det logiskt. Man krånglar inte till så mycket utan ser att GM:s flykt mycket väl kan ha landat just här för vidare transport i den blå bilen.

Visst kan taxichaufförer bilmärken bättre än andra och kanske var det Hongelin som hade rätt med Passat trots kvinnans tvärsäkerhet om Opel.

Ja, du förstår. Jag ser frågan mer på ett generellt plan. Visst finns det en logik i händelseförloppet?

Där är vi eniga. Det är ett av de bästa uppslagen om gärningsmannens/gärningsmännens flykt.

Min poäng är att det blir ännu mer intressant tips, om samtalet till prästen är desinformation.
Citera
2020-11-15, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Här nämner Boris Ersson att Williamson, Anthony White och Paul Asmussen låg bakom Palmemordet, i samarbete med svenska poliser.
Jag ramlade över ett dokument där det framgår att Paul Asmussen gick under namnet "Charles". Han var väldigt lång, "Steely" gråblå ögon, fasta händer som sten.

Charles är ett vanligt namn så det behöver inte betyda ett skit, men man kommer ju att tänka på Ivan Von Birchans "Charles Morgan" och lappen som VG hade där det stod "Charles ITT". Vet inte om Ivan någonsin har gett en riktig beskrivning av mannens utseende?

Tänkte bara det var värt att nämna... https://omalley.nelsonmandela.org/omalley/index.php/site/q/03lv03445/04lv03689/05lv03714/06lv03738.htm
Kan du mera exakt beskriva var det här finns att läsa?
"Han var väldigt lång, "Steely" gråblå ögon, fasta händer som sten" . Var det en beskrivning av Paul Asmussen eller vad?
Citera
2020-11-15, 21:02
Medlem
Här har vi lite om Paul A (den långe blonde?):
https://books.google.se/books?id=ALA8SgeiA_wC&pg=PA97&lpg=PA97&dq=aparthei d+police+agent+Paul+Asmussen&source=bl&ots=SjNBW44 0X7&sig=ACfU3U0k05NB6-d2UatPzbYEQj6uaykGaQ&hl=sv&sa=X&ved=2ahUKEwiY8fmEq oXtAhUpCRAIHTyLCW0Q6AEwDHoECAcQAg#v=onepage&q=apar theid%20police%20agent%20Paul%20Asmussen&f=false
Citera
2020-11-15, 21:53
Medlem
OK nu förstår jag (borde jag begripit), Stocklassa och S. Larsson har skrivit om Assmundsen tidigare. Antar att det betraktas som flummigt. Så kan det gå. Hur som. Svårt att komma runt är SA. Men svårt att få ned på gatan...
Det är liksom det som är utmaningen - eller hur?
Citera
2020-11-15, 22:09
Medlem
Den här sammanställningen hade kunnat vara mycket intressant men det är så mycket som är överstruket så det blir väldigt svårläst

Ett tips gick ut på att någon i Barbro eller Leongruppen dödade OP och att Hans Holmer hade förhandsinformation om detta och försökte dölja det hela

Sidan 17

https://drive.google.com/file/d/1H8eLR72gqxe7hqgNjCTNmPJ27kIrM4oc/view

Stay Behind
Citera
2020-11-15, 22:25
Medlem
Dekorimamannen ???

"Träningskamraten var även han finländare
30-35 år , ungefär 180 cm lång , normal kroppsbyggnad , ej skägg eller mustasch
kantigt ansikte

forts
https://drive.google.com/file/d/1vY4acSi20qw-dTINKNqNUD3G45UP6eRu/view
person visar foto på gym
Citera
2020-11-16, 00:19
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Japp, har koll på bilden. Jag fäster mig vid att vittnena säger att mannen hade ljus/blek hy vilket bör betyda att den var anmärkningsvärt ljus/blek. Den stod i skarp kontrast till den svarta mustaschen och hans sydländska utseende i övrigt. Tycker fantombilden också visar det.

Vet inte om Nisse kan beskrivas så?

Jag tycker själv att Ture Utriainen på många bilder är anmärkningsvärd ljus/blek. Kolla bara i Q-bullen nr 19 december 1996 på sidan 11 (där han i övrigt verkar ha gått ner sig rejält jämfört med min profilbild på honom med mustasch).
Citera
2020-11-16, 00:22
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ditt finska spår? Med Tore Utriainen på Säpo? Där den som lever är?

Uppgifter om 4 män/liten, ej angivet antal, grupp dyker upp lite här och var.

Säpos PM, fallskärmsjägare och brev till Arbetet.

Finns inga riktiga handfasta indicier som tyder på att poliser var inblandade i själva mordet. Samtidigt uppstod polisspåren i Palmerummet på ett mycket tidigt stadium. Det var inte media som skapade de spåren.

Han som lever heter Tuomo Piirainen.
Citera
2020-11-16, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Den här sammanställningen hade kunnat vara mycket intressant men det är så mycket som är överstruket så det blir väldigt svårläst

Ett tips gick ut på att någon i Barbro eller Leongruppen dödade OP och att Hans Holmer hade förhandsinformation om detta och försökte dölja det hela

Sidan 17

https://drive.google.com/file/d/1H8eLR72gqxe7hqgNjCTNmPJ27kIrM4oc/view

Stay Behind
Det är rätt kryptiskt, men intressant på något sätt. Inte mycket att gå på dock. Varför ringa in ett så kortfattat tips och sedan slänga på luren. Jag undrar vad som skulle vara poängen i så fall. Tänk på saken. Desinformation? I så fall kass.
Citera
2020-11-16, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Det är rätt kryptiskt, men intressant på något sätt. Inte mycket att gå på dock. Varför ringa in ett så kortfattat tips och sedan slänga på luren. Jag undrar vad som skulle vara poängen i så fall. Tänk på saken. Desinformation? I så fall kass.

Han hänvisade till dåligt batteri men naturligtvis svårt att dra några slutsatser av det.
Tog bara det som ett enkelt exempel från dokumentet
Mycket av dokumentet är ju maskerat så det blir oläsligt.
Citera
2020-11-16, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Han hänvisade till dåligt batteri men naturligtvis svårt att dra några slutsatser av det.
Tog bara det som ett enkelt exempel från dokumentet
Mycket av dokumentet är ju maskerat så det blir oläsligt.
Jo jag ser det med maskeringen, du vet bättre än mig att tolka denna maskering. Om det inte är integritetsfrågor så måste det vara nationella säkerhetsfrågor, som jag uppfattar det.
Jag har faktiskt inte analyserat alla utkomna dokument därvidlag, får se om jag orkar. Ska försöka.
Citera
2020-11-16, 02:31
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Verkar som att alla förhör handlar om "Uppgifter om samtal som ringts till jourhavande präst den 5:e mars 1986"...?
Men jag får inte den uppfattningen när jag läser dessa.

Edit: Eller jo, ja nu ser jag kopplingen.. i EAE-10005-B.
Detta är dock svårt(omöjligt) att koppla till att det skulle ha varit fru Engström som ringer från Idre...

Förresten... Vet någon vart dessa uppgifter kommer ifrån kring samtalen från stugan i Idre?
TP... via stugägaren, eller?
Håller med dig. För mig är det omöjligt att kunna se att det är ME som ringt samtalet om Opeln.

Första gången jag såg dessa uppgifter är i ett förhör med Margareta Engström 190829. Sid 6 i nedanstående länk.

https://drive.google.com/file/d/1Wljf2pA-9YTEfirUXZ3_l4pKmg1AUEpf/view

Så vitt jag kan bedöma måste detta komma från KP/PU. Vi kan nu via många dokument följa jakten på upplysningar inför uthängandet av SE. Detta försök till sammankoppling tyder på en viss desperation.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-11-16 kl. 03:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in