Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-28, 07:20
Medlem
FurirRevaers avatar
Tveksamt om en man som Näss lät sig nöja med en sådan order från någon som HH. Ser man till hur Näss hanterade Kröcherärendet och Cobra så torde han ha hittat nåt sätt.

I utredningen av misstänkta i Cobra använde han sig av en arbetsgrupp helt skild från övrig verksamhet, enligt cellprincipen. Samma arbetssätt som skulle användas i händelse av krig och om Säpos krigsorganisation skulle aktiveras.

Någon som vet hur det gick med Näss memoarer, som han skrev på när han avled?
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Återkommer till det som jag redan skrivit. Eftersom det passar in här.

Holmer gav order till Näss att utreda enskilda poliser. Men han/Säpo fick inte utreda grupper av poliser eller söka efter en konspiration bland poliser. Spär på ovanstående fakta.
Citera
2020-10-28, 07:24
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Tveksamt om en man som Näss lät sig nöja med en sådan order från någon som HH. Ser man till hur Näss hanterade Kröcherärendet och Cobra så torde han ha hittat nåt sätt.

I utredningen av misstänkta i Cobra använde han sig av en arbetsgrupp helt skild från övrig verksamhet, enligt cellprincipen. Samma arbetssätt som skulle användas i händelse av krig och om Säpos krigsorganisation skulle aktiveras.

Någon som vet hur det gick med Näss memoarer, som han skrev på när han avled?
Fram tills nu finns det inga dokument som visar att Näss skulle struntat i Holmers order. I stället yttrade han följande ord senare:

''När Holmer ropade hoppa, så hoppade vi.''

Min gissning är att de sidorna som Näss hann och skriva på sina memoarer ingår i hans dödsbo. Det finns mig veterligen inga andra uppgifter.
Citera
2020-10-28, 07:43
Medlem
FurirRevaers avatar
Nä inget dokumenterat eller refererat till som jag sett eller hört om. Men frågan är ju vad Näss gjorde efter att han "hoppat". Jag har svårt att se att han skulle varit helt passiv.
Citat:
Fram tills nu finns det inga dokument som visar att Näss skulle struntat i Holmers order. I stället yttrade han följande ord senare:

''När Holmer ropade hoppa, så hoppade vi.''

Min gissning är att de sidorna som Näss hann och skriva på sina memoarer ingår i hans dödsbo. Det finns mig veterligen inga andra uppgifter.
Citera
2020-10-28, 07:49
Medlem
Citat:
Nä inget dokumenterat eller refererat till som jag sett eller hört om. Men frågan är ju vad Näss gjorde efter att han "hoppat". Jag har svårt att se att han skulle varit helt passiv.
Det kan vara så enkelt som att avslöjande dokument inte kommit fram än. Eller att de aldrig lämnat Säpo. Trots alla försäkringar om att de överlämnat allt material angående MOP.

Som bekant försvann ju sedan PGN från Säpo i samband med Ebbes affär.
Citera
2020-10-28, 08:00
Medlem
FurirRevaers avatar
Det skulle vara välgörande ifall någon som var centralt placerad då satte sig och började prata öppet om sina göranden och låtanden, helt förutsättningslöst. T ex en sådan som Thage G skulle nog kunna bidra men han har tydligen helt lagt sitt tidigare liv bakom sig. Yttrar sig inte om MOP. Dahlsten skulle kunna sluta prata i gåtor men det är väl svårt att byta spår efter ett helt liv av gåtor.
Citat:
Det kan vara så enkelt som att avslöjande dokument inte kommit fram än. Eller att de aldrig lämnat Säpo. Trots alla försäkringar om att de överlämnat allt material angående MOP.

Som bekant försvann ju sedan PGN från Säpo i samband med Ebbes affär.
Citera
2020-10-28, 08:07
Medlem
Citat:
Det skulle vara välgörande ifall någon som var centralt placerad då satte sig och började prata öppet om sina göranden och låtanden, helt förutsättningslöst. T ex en sådan som Thage G skulle nog kunna bidra men han har tydligen helt lagt sitt tidigare liv bakom sig. Yttrar sig inte om MOP. Dahlsten skulle kunna sluta prata i gåtor men det är väl svårt att byta spår efter ett helt liv av gåtor.
Jag tror att det finns förhör med dessa politiker i PU. Precis som med Toresson. Men om de avslöjar något är en annan femma.

Men rent generellt så tror jag att det i PU finns dokument så vi inte kan drömma om. Fortfarande har vi inte ens nått 2 procent av materialet.
Citera
2020-10-28, 08:17
Medlem
FurirRevaers avatar
Ja det lät ju så på 14thint häromdagen. Av det jag hittills läst kan man ju konstatera att det vändes på rejält många stenar den första tiden. Men många slutsatser saknas också. T ex detta att poliser figurerar från första stund.
Citat:
Jag tror att det finns förhör med dessa politiker i PU. Precis som med Toresson. Men om de avslöjar något är en annan femma.

Men rent generellt så tror jag att det i PU finns dokument så vi inte kan drömma om. Fortfarande har vi inte ens nått 2 procent av materialet.
Citera
2020-10-28, 08:17
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elyson
Låter bra, men är det nåt jag missat - vad mer specifikt ska hända just efter jul? Har vi en ny 10 juni att se fram mot?

En kalkyl på när det sker någon form av första murbristning
Citera
2020-10-28, 08:22
Medlem
FurirRevaers avatar
Beräknat på det som beställts ur utredningen och dessa dokuments ankomst postledes?

Kan inte låta bli att misstänka att detta var meningen med att lägga ner utredningen. Låta den stora mängden privatspanare plöja igenom dokumenten och på så vis pressa ut vissa figurer på banan.

Men jag kanske lägger för mycket i beslutet KP tog i somras.

Hur som helst blir det spännande med 35-årsdagen.
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
En kalkyl på när det sker någon form av första murbristning
Citera
2020-10-28, 08:23
Medlem
Bevisligen så gav protokollen från mars månad 1986 en hel del matnyttigt. Så vad skulle inte alla protokoll under drygt 34 år ge? Dessa protokoll för mars genererade 164 sidor. Vilket skulle innebära att samtliga protokoll under alla år skulle röra sig om tusentals sidor.

För mig är det uppenbart att det här finns mängder av okänd information att hämta in. Alltså mycket angeläget att beställa ut detta material.

Just nu ligger följande beställningar:

''Alla bandupptagningar från Palmegruppens möten under mars månad 1986''

''Protokoll från palmegruppens samtliga åklagarmöten 2018-2020''
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-10-28 kl. 08:45.
Citera
2020-10-28, 09:31
Medlem
14thInts avatar
Citat:
IM-listor 1986 och framåt. A-13930-1.

https://drive.google.com/file/d/1hIjkxbhQAHwpVfXmtkD6TYquPiXwhvZ9/view?usp=sharing

Stort tack, and guess what!?

Det visar sig att 1110 (S Nilsson/Isaksson) är på Malmskillnadsgatan/Mäster Samuelsgatan kl 23.15 för fylleriingripande och att

Patrull 1120 (T Andersson/Lantz) kl 23.15 är på bilinbrott vid Adolfs Fredriks Kyrkogata 7, ett och ett halvt kvarter från mordplatsen. De rapporterar klara på plats samma minut med anteckningen ”Primärrapp, VD” med ärendet avslutat kl 23.49.

De larmas inte ut direkt enligt IM, utan kl 00.13 blir de beordrade att genomföra bevakning Sabbatsberg.
Patrull 1110 är klara kl 23.46 och larmas kl 23.47 på lägenhetsbråk.

Inga kända förhör med någon av patrullerna.

I Inuti labyrinten anges 1120 vara Englund/Lantz, skulle vara intressant att klarlägga vem som är den korrekte: Inspektör Andersson eller Polisassistenten Englund?
Senast redigerad av 14thInt 2020-10-28 kl. 09:33.
Citera
2020-10-28, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Stort tack, and guess what!?

Det visar sig att 1110 (S Nilsson/Isaksson) är på Malmskillnadsgatan/Mäster Samuelsgatan kl 23.15 för fylleriingripande och att

Patrull 1120 (T Andersson/Lantz) kl 23.15 är på bilinbrott vid Adolfs Fredriks Kyrkogata 7, ett och ett halvt kvarter från mordplatsen. De rapporterar klara på plats samma minut med anteckningen ”Primärrapp, VD” med ärendet avslutat kl 23.49.

De larmas inte ut direkt enligt IM, utan kl 00.13 blir de beordrade att genomföra bevakning Sabbatsberg.
Patrull 1110 är klara kl 23.46 och larmas kl 23.47 på lägenhetsbråk.

Inga kända förhör med någon av patrullerna.

I Inuti labyrinten anges 1120 vara Englund/Lantz, skulle vara intressant att klarlägga vem som är den korrekte: Inspektör Andersson eller Polisassistenten Englund?
Bra uppsnappat!

Englund är i tjänstgöringslistan inte inlagd på någon patrullbil av någon anledning. Så varifrån IL fått sin uppgift ifrån är höljd i dunkel. Kan någon varit sjuk?

https://drive.google.com/file/d/1tklUMTJEtC-mfhnPtlds9BY67Kqfq4dH/view?usp=sharing

Sammantaget så verkligen kryllade det av poliser runt mordplatsen.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-10-28 kl. 09:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in