2020-11-16, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Ja det finns inga exakta svar på det pga mörkertalen...

Men vi kan lite vända på det: Säg för sakens skull att Covid-19 är lika dödlig som influensor och att lika många har smittats...

Hur kan det då ens vara möjligt att 6 000 avlider i Covid-19 medans bara 300-1000 avlider i influensor? :-) Det borde då vara ungefär lika många.

Det går helt enkelt inte ihop med våra dödstal. Antingen så har Covid-19 en mycket högre ”death rate” eller så har många fler smittats...

Och Folkhälsomyndigheten verkar åtminstone indirekt tro på det sista. För de nämnde i våras att de trodde att 0,4 % avlider i Sthlm. De sa detta när det var runt 2000 dödsfall där har jag för mig.

Hur många smittade behövs rent matematiskt för att få ihop 0,4 % med 2 000 dödsfall?

Om man uppskattar att säg 100 000 hade smittas och om man tror att 0,4 % av dessa avlider = Då borde det resultera i 400 dödsfall, och inte 2000...

Om vi däremot har 500 000 smittade och om 0,4 % av dessa avlider = 2 000 dödsfall.

Så antingen drog man bara till med random siffra, som inte alls går ihop med antalet döda, eller så gjorde man en uppskattning att uppåt en halv miljon var smittade...

Både 0,4 % och antalet smittade som inkluderar ett mörkertal handlar om uppskattningar, men få brukar nämna vad 0,4 % betyder i form av antal uppskattat smittade...

Om vi pratar om ett virus med lika låg dödlighet OCH lika få smittade så borde det helt enkelt inte samtidigt kunna resultera i 6 000 dödsfall. Vid en låg ”death rate” går det bara ihop om det samtidigt är väldigt många smittade...

Det har funnits en hel del influensor som totalt sett slagit hårdare än covid, tittar man i närtid så finns det finns ett antal år runt början av 2000-talet där överdödligheten var i samma klass som nu eller högre. Med då gäller den en hel säsong jämfört mot covid som bara var igång ett par månader på våren. Sedan började man vaccinera folk i riskgrupper vilket gjorde att överdödligheten i vintersjukdomar minskade drastiskt.
Citera
2020-11-16, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Kanske. Jag vet inte hur ledtiderna ser ut.

Det kan ju också vara för att det är ett 7-dagars medelvärde. Siffran innehåller kanske några dagar fram i tiden också. Jag vet inte.

På worldometers är 7-dagars glidande medelvärde 7 dagar bakåt i tiden. Dvs. för dagens datum 15 november, är 7-dagars glidande medelvärde värdet 9-15 november.
Allt går helt enkelt inte att förklara. Det steg kraftigt ett par veckor i mitten av oktober, för att sedan börja stiga långsammare igen. Den enda någorlunda vettiga förklaringen till en så snabb förändring är längre kö till tester, och därav falska negativa svar. Men kan förstås bero på annat också.
Citera
2020-11-16, 00:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schnabel-a
Det beror på hur lång tid han avser med "om inte kurvorna börjar plana ut". Vilken tid pratar vi då? Att de skulle göra det inom två veckor känns ju osannolikt.

Jag kan tänka mig att de planar ut lite pga höstlovet, men sen?
Citera
2020-11-16, 00:43
Medlem
Hej, jag är norsk och bor i Oslo och har följt debatten om munskydd. Jag försöker översätta från norska till svenska.
I Oslo bär de allra flesta munskydd, och från vad jag har upplevt och observerat har detta gjort något med befolkningens attityd.
Och vad jag menar är den viktigaste funktionen med munskydd är att alla påminns om hur seriöst det här är. Vilket resulterar i att vi faktiskt håller ett större avstånd med munskyddet än vad vi skulle göra utan munskydd.

Det kan tyckas att antalet smittade i Oslo börjar stagnera, och det beror på att myndigheterna inte ger oss något val.
Vissa skulle kalla det en form av politisk makt, men jag skulle hellre kalla det säkerhet för samhället.
Citera
2020-11-16, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petter7777
Hej, jag är norsk och bor i Oslo och har följt debatten om munskydd. Jag försöker översätta från norska till svenska.
I Oslo bär de allra flesta munskydd, och från vad jag har upplevt och observerat har detta gjort något med befolkningens attityd.
Och vad jag menar är den viktigaste funktionen med munskydd är att alla påminns om hur seriöst det här är. Vilket resulterar i att vi faktiskt håller ett större avstånd med munskyddet än vad vi skulle göra utan munskydd.

Det kan tyckas att antalet smittade i Oslo börjar stagnera, och det beror på att myndigheterna inte ger oss något val.
Vissa skulle kalla det en form av politisk makt, men jag skulle hellre kalla det säkerhet för samhället.

Tack det behövs få reda på hur det är i grannlandet.
Så trots man har mycket lindrigare situation - har man ändå hårdare åtgärder / restriktioner.
Intressant - Då kan man ju dra slutsatsen att det här går att kontrollera - om man vill.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-06-13..latest&country=SWE~NOR&region=World&deathsMetr ic=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing =7&pickerMetric=location&pickerSort=asc
Citera
2020-11-16, 00:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Eftersom han nämnde att vi om två veckor annars skulle vara i samma situation som i våras, så menar han alltså att det måste börja plana ut redan inorgon? Två veckor är ju ingenting. Många reste utomlands på höstlovet, dessa effekter borde vara det vi ser nu?

Det var väldigt mycket folk i rörelse under höstlovet, fullt på restauranger, köpcenter m.m.

Ja jag tror det kommer att bli otäckt, men många i den här tråden vill ju inte att vi ska orsaka panik, så vad vill du att jag ska säga?
Citera
2020-11-16, 01:00
Bannlyst
Hur ser motsvarande ut, kring, ex Vinterkräksjukan etc.

Dvs; Mediarapporter;

Finns det data att jämföra?
Skribenternas hysteri mha Big Pharma, kontra fakta.
Citera
2020-11-16, 01:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Sanningen går inte att blunda för. Att gripas av panik gör inte saken bättre. Vi måste få till hårdare restriktioner eller rent av förbud och lockdown. Vi kan inte förlita oss på frivillighet när 6000 människor redan har fått sätta livet till och vi är värst i Norden.

Jag är med i din elefantretorik, men hjälper det?
Citera
2020-11-16, 01:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petter7777

Det är sunt förnuft, varken mer eller mindre.
Citera
2020-11-16, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Oavsett skäl så är det värt att nämna att Sveriges kurva är mycket lugnare än vad Belgiens var.

Vår dubbleringstakt (i antal fall per dag) föll dessutom från 7 dagar till >14 dagar över en natt, i månadsskiftet oktober/november:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-09-09..latest&country=SWE~BEL&region=World&casesMetri c=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing= 7&pickerMetric=total_deaths&pickerSort=desc

Man ser en mycket tydlig brytpunkt i kurvan, med blotta ögat.

Den 29 oktober infördes särskilda restriktioner för Stockholm, VG och Östergötland. Den 27 oktober för Skåne.

Det verkar faktiskt bita bättre än jag trodde.
Så kan man inte resonera.

Minskar man antalet tester man utför så minskar givetvis antalet positiva svar.
Minskat antal positiva svar betyder inte att antalet smittade av viruset minskat, när man minskat antalet tester. Så fortsätter det tills man når 0 utförda tester och därmed får 0 positiva svar.

Region Östergötland har HELT SLUTAT TESTA för aktiv smitta. Det ger givetvis mycket låga siffror för positiva svar att visa upp för staten och media. Men det säger absolut 0 om hur smittan är i samhället.

Även andra län har minskat antalet tester dom utför, och får därmed självklart en minskning av antalet positiva fall.

Inför restriktioner > sluta/minska antalet tester > få färre positiva svar > ergo fungerade restriktionerna.
Citera
2020-11-16, 01:49
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Så kan man inte resonera.

Minskar man antalet tester man utför så minskar givetvis antalet positiva svar.
Minskat antal positiva svar betyder inte att antalet smittade av viruset minskat, när man minskat antalet tester. Så fortsätter det tills man når 0 utförda tester och därmed får 0 positiva svar.

Region Östergötland har HELT SLUTAT TESTA för aktiv smitta. Det ger givetvis mycket låga siffror för positiva svar att visa upp för staten och media. Men det säger absolut 0 om hur smittan är i samhället.

Även andra län har minskat antalet tester dom utför, och får därmed självklart en minskning av antalet positiva fall.

Inför restriktioner > sluta/minska antalet tester > få färre positiva svar > ergo fungerade restriktionerna.

Jag tycker det där är ett helt bakvänt sätt att resonera. När vi nu vet att vi har att göra med ett relativt harmlöst virus för den absoluta majoriteten av befolkningen så är det inte lika intressant att veta hur många som är smittade, precis lika lite som det är med influensa och förkylning.

Testerna är dessutom opålitliga och hindrar inte smittspridning på något sätt. Inte heller allmänna restriktioner eller lockdowns gör någon skillnad i antal döda per miljon.

Det vettiga vore såklart riktade åtgärder mot äldre, medans den övriga populationen lever som vanligt.
Citera
2020-11-16, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är ju ett intressant test med tanke på man verkar förlora antikropparna med tiden. Lär väl dröja innan vi ser röken av det.
Ja tyvärr tror jag du har rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in