Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Det är såklart relevant, men skulle också kunna förklaras av att den den som arbetar deltid också är den som har mest frekvent fysisk kontakt med barnet. Tar hand om barnet, sover med barnet, är hemma med barnet vid sjukdom osv. Oftast mamman.
Särskilt under en pandemi, när vården har hög belastning, och den som arbetar heltid i vården kanske inte kan träffa sina barn i samma utsträckning som normalt.
Som de skriver,
Nonetheless, the association between the number of children and the risk of any case of COVID-19 – a much commoner outcome – did persist on stratifying for part-time/whole-time status. Consequently, unmeasured confounding by time spent in high-risk occupational settings seems unlikely.
Det finns mer samband än bara sjukhusinläggningar, och de återstår även när man gör korrigering för deltidsarbete. Om jag förstått det rätt.
Jag har gått runt och funderat på det här hela dagen.
Man säger ju att barn blir mindre smittade än de borde av covid-19. Men efter att ha tänkt igenom det lite så är jag inte så säker på det. Små barn är ju ökända för att bli sjuka hela tiden. Men det skulle kunna bero på att de har dålig immunitet snarare än att de är väldigt exponerade för virus. I själva verket kanske barn exponeras för mindre virus än vuxna och när det nu kommer ett helt nytt virus, som ingen har någon immunitet mot, så smittas vuxna i högre grad än barn helt enkelt för att de exponeras mer. Små barn träffar trots allt inte så många fler än sin närmaste familj och sina klasskamrater i förskola/skola. Det är ingenting jämfört med vuxna som är ute och rör sig bland folk på ett helt annat sätt.
Jag tycker mig minnas att det var en svensk antikroppsstudie från i somras som konstaterade att bland arbetande vuxna hade 6% antikroppar, bland barn 4% och bland gamlingar 2%. Det skulle i sådana fall stödja tesen att barn är mindre exponerade för virus än vuxna, dock inte lika skyddade som gamlingar (som ombads isolera sig).
Tolkningen man kan göra av detta är att barn inte är några stora smittospridare eftersom de inte smittas så mycket själva. Om man umgås mer med barn och mindre med andra vuxna, som barnföräldrar gör, blir man följaktligen mindre smittad själv.
Det här är givetvis ingen fullständig förklaring. Andra faktorer, som att barn inte tycks kapabla att bli allvarligt sjuka, spelar såklart också in. Men barns mindre exponering borde definitivt kunna vara en faktor att ta hänsyn till när man räknar på hur smittspridande barn faktiskt är.