2020-11-15, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Är det för mycket begärt att du följer FHMs restriktioner?

Dom restriktioner som är just nu är för mycket begärt. För det skulle innebära att många skulle bli av med jobbet om ALLA följde dom.
Citera
2020-11-15, 20:01
Medlem
FHI utesluter inte att den ökade smittspridningen bland tonåringar beror på smittspridning i skolor oxå.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/fhi-direktor-ikke-uventet-at-smitten-har-okt-blant-ungdom-1.1800375
Citera
2020-11-15, 20:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Du avfärdade NPI studien bland rekryter med att de hade använt "värdelösa snabbtester". Vilket uppenbart inte var sant. Sen visade du att du inte fattade vad ett snabbtest var och vilket test som använts i studien. Nu försöker du blanda bort korten totalt. Imorgon kommer du fortsätta fabulera ihop ursäkter när du konfronteras med fakta som inte passar din undergångsfantasi.

Lägg ner dina angrepp, vilket inlägg från dig har jag gjort det, kan du länka för jag hittar inte det?

Här fabuleras inte, har jag gjort fel kan jag erkänna det. Du verkar bara vilja bråka.
Citera
2020-11-15, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, man kan inte göra sådana jämförelser.

CDC har slutligen slagit fast att COVID19 är en luftburen smitta. Har du problem med det?

Jämförelsen med t.ex. mässlingen haltar. COVID19 anses under vissa omständigheter vara en luftburen smitta. Ibland, inte alltid, så är hissen kontaminerad efter att någon smittad färdats i den. Och då är COVID19 minst lika smittsam som mässlingen antagligen.

Försök att förstå denna viktiga skillnad.

Att det inte är på och av när det gäller droppsmitta förstår alla. Dropparna finns där i olika storlekar och forcerar du en massa droppar i olika storlekar i ett litet slutet utrymme under längre tid så ökar risken för smitta. Det är en dosfråga. Mässlingen är smittar inte på samma sätt under "speciella omständigheter" utan är högsmittsam genom att de intorkade partiklarna är smittsamma, i rum och mellan olika rum via luftflöden. Dess R-tal är skyhögt högre än covid-19.

Om du eliminerar droppsmittan och all närkontakt skulle covid-19-epidemin droppa som en sten. Den eventuella lilla andel som skulle smittas i de ovanliga situationer skulle aldrig räcka till för att upprätthålla epidemin. Inte på långa vägar.

"The principal mode by which people are infected with SARS-CoV-2 (the virus that causes COVID-19) is through exposure to respiratory droplets carrying infectious virus."

"Pathogens that are mainly transmitted through close contact (i.e., contact transmission and droplet transmission) can sometimes also be spread via airborne transmission under special circumstances. There are several well-documented examples in which SARS-CoV-2 appears to have been transmitted over long distances or times. These transmission events appear uncommon and have typically involved the presence of an infectious person producing respiratory droplets for an extended time (>30 minutes to multiple hours) in an enclosed space. Enough virus was present in the space to cause infections in people who were more than 6 feet away or who passed through that space soon after the infectious person had left. "
Citera
2020-11-15, 20:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag jobbade i flera veckor i covidvården och kan garantera: detta är inte luftburen smitta. Var den det, hade vi alla blivit sjuka direkt. Jag såg ingen kollega i covidvården falla ifrån.
Men nu säger CDC det efter många om och men och med ganska mycket kött på benen. Man säger inte att det är den primära smittvägen men den finns och mer forskning behövs. De har verkligen inte tagit lätt på saken och det har suttit långt inne:

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/more/scientific-brief-sars-cov-2.html

Jag tror inte att man ser detta i sjuksalarna där infektion gått ner i luftvägarna. Jag tror att det här handlar om pre-/asymtomatisk med hög viral load i de övre luftvägarna. Min teori är att detta förklarar de s.k. superspridareventen.

Man vet faktiskt inte riktigt varför vissa individer vid något tillfälle blir superspridare. Det handlar som sagt var inte om att alla hela tiden är smittsamma i hög grad utan uppstår spontant och då med en hel massa människor som blir smittade som konsekvens.

Hursomhelst går det inte att jämföra med t.ex. mässlingen som vad jag förstår alltid smittar luftburet med stor spridning som följd.
Citera
2020-11-15, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Det finns ett mellanting och det är vanlig sjukhusvård. IVA är de för gamla för, men de ska inte heller lämnas utan vård.
Det håller jag med om. Men om behovet är IVA eller akutvård och bedömningen är att personen i fråga inte klarar den typen av vård så ligger palliativ vård nära till hands. Jag har inte hört att det skulle vara problem att leverera denna typ av vård till alla.
Citera
2020-11-15, 20:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Jag såg en jämförelse över hur länge covid överlevde under vissa temperaturer och luftfuktigheter. Vid torrt och kyligt väder klarade det sig rejält länge och det är väl sannolikt att det är under de förutsättningarna det blir luftburet.
Jag tror det handlar om superspridarevent och där är forskningsläget oklart. Man vet inte riktigt varför de uppstår.
Citera
2020-11-15, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Dom restriktioner som är just nu är för mycket begärt. För det skulle innebära att många skulle bli av med jobbet om ALLA följde dom.

Bättre att folk blir arbetslösa än hamnar på IVA, du kanske inte håller med mig på den punkten.
Citera
2020-11-15, 20:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp

På vilket sätt blir man av med jobbet om man följer FHMs restriktioner?
Citera
2020-11-15, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Lägg ner dina angrepp, vilket inlägg från dig har jag gjort det, kan du länka för jag hittar inte det?

Här fabuleras inte, har jag gjort fel kan jag erkänna det. Du verkar bara vilja bråka.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-11-15, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Kan tänka mig att tröskeln att åka och testa sig i gettot är hög. De fall man upptäcker är nog främst såna som behöver sjukvård.

Den här trögheten gällde väl rimligen även i våras ! Smittspridningen i Angered Göteborg är väl ungefär hälften så stor nu som den som uppmättes i våras. I Göteborg centrum är den uppmätta smittspridningen nu sådär tre gånger så hög som den var i våras. Jag plockar inf från huvudet så lite fel kan den vara. Jag hämtar infon från fhm veckostat stadsdel. Alltså någon dag gammal.

Hur hög testtröskeln är i ghettot behöver jag inte ta ställning till.
Citera
2020-11-15, 20:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Att det inte är på och av när det gäller droppsmitta förstår alla. Dropparna finns där i olika storlekar och forcerar du en massa droppar i olika storlekar i ett litet slutet utrymme under längre tid så ökar risken för smitta. Det är en dosfråga. Mässlingen är smittar inte på samma sätt under "speciella omständigheter" utan är högsmittsam genom att de intorkade partiklarna är smittsamma, i rum och mellan olika rum via luftflöden. Dess R-tal är skyhögt högre än covid-19.

Om du eliminerar droppsmittan och all närkontakt skulle covid-19-epidemin droppa som en sten. Den eventuella lilla andel som skulle smittas i de ovanliga situationer skulle aldrig räcka till för att upprätthålla epidemin. Inte på långa vägar.

"The principal mode by which people are infected with SARS-CoV-2 (the virus that causes COVID-19) is through exposure to respiratory droplets carrying infectious virus."

"Pathogens that are mainly transmitted through close contact (i.e., contact transmission and droplet transmission) can sometimes also be spread via airborne transmission under special circumstances. There are several well-documented examples in which SARS-CoV-2 appears to have been transmitted over long distances or times. These transmission events appear uncommon and have typically involved the presence of an infectious person producing respiratory droplets for an extended time (>30 minutes to multiple hours) in an enclosed space. Enough virus was present in the space to cause infections in people who were more than 6 feet away or who passed through that space soon after the infectious person had left. "
Men nu verkar inte det ske utan smittan sprider sig mycket snabbt över världen fortfarande. Vi bör därför titta på alternativa förklaringar och även om CDC säger att luftburen smitta inte är den primära smittvägen säger de också så här:
SARS-CoV-2 is a new virus, and we are still learning about how it behaves.
There are several critical questions that need to be answered to refine guidance for prevention of COVID-19, including

How effective are mitigation efforts to prevent SARS-CoV-2 spread, especially ventilation and masking?
What proportion of SARS-CoV-2 infections are acquired through airborne transmission?
What are the conditions that facilitate airborne transmission?
What is the infectious dose for SARS-CoV-2 (how many virions are required for infection to occur)?
Do inoculum size and route of inoculation affect risk of infection and disease severity?
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/more/scientific-brief-sars-cov-2.html

Man bör därför vara ödmjuk inför detta. Samma med det här med immunitet. Visst klarar sig nog grupper i Bergamo (och i Tensta) kanske lindrigare undan men någon praktisk immunitet finns inte i Italien (eller i Sverige). Det kan vem som helst se i statistiken och i kurvorna tyvärr:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?time=2020-03-01..latest&country=SWE~NOR~FIN~ITA&region=World&ca sesMetric=true&interval=smoothed&perCapita=true&sm oothing=7&pickerMetric=location&pickerSort=asc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in