2020-11-15, 18:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
På Jan Albert idag på radion lät det som att en munskyddsrekommendation skulle kunna vara på gång (i lokaltrafik).

12:50 in i denna extrasändning (Lyssnarnas frågor):

https://sverigesradio.se/avsnitt/1619290

Undrar om han har kontakter inom FHM eller om han bara gissar.

Intressant! Alberts uttalanden brukar ju vara i synk med FHM's ståndpunkter. Kanske på gång med rekommendation att använda munskydd i rusningstrafik..?
Citera
2020-11-15, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Mutationer fungerar inte på det sättet.

Om covid-19 hade muterat så hade fortfarande 99.999% av alla som smittats gjort det av de existerande stammarna.

Hypotetiskt skulle en ny mutation kunna konkurrera ut andra stammar på några år, förutsatt att den var extremt mycket mer smittsam. Såpass att den var helt omöjlig att stoppa, och vi lät den spridas fritt. Men det gör vi inte.

Till saken hör också att organismer inte normalt utvecklar nya avancerade funktioner över en natt, av en ren slump. Det är långsamma evolutionära förändringar som sker över hundratals eller tusentals år, och som formas av virusets omgivning.

Det finns mig veterligen inte ett enda dokumenterat fall då ett av människans pandemiska virus har bytt egenskaper genom en mutation (spanska sjukans mutation är en hypotes utan vetenskapligt stöd).

Om man behöver en mutation för att förklara covid, då har man fel grundsats.

Det enda som har ändrats sen i våras är vi människor, och hur vi förhåller oss till viruset.

Det låter helt vettigt det du skriver. Samtidigt finns det personer i tråden som tror att ny mutation är i omlopp, och att viruset nu är luftburet helt plötsligt. Jag vet inte vad jag ska tro.

Men hur förklarar du minkmutationen? Du har nog djupare kunskaper än jag - jag brister när det kommer till naturvetenskap, trots min vårdbakgrund. Jag är inte djupt insatt i medicin och genetik.
Citera
2020-11-15, 18:53
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Hur i jösse namn ska man få fram T-celler? Dom produceras bara om man har en aktiv sjukdom. Efter att sjukdomen är avklarad finns några minnesceller kvar som kan inleda en ny mördarattack ifall sjukdomen skulle komma tillbaka. Man behöver nog göra en odling av det sjukdomsalstrande ämnet för att locka fram T-celler?

Det får man nog fråga dem om. Det var rätt mycket som spottades ut som togs upp av media som nog var rätt mycket tomt prat.
Citera
2020-11-15, 18:53
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
https://experience.arcgis.com/experience/a6d20c1544f34d33b60026f45b786230
Klicka dig in på Stockholm så finns det en stadsdel "mitt i smeten" som lyser ljusgrönt. Rinkeby-Kista. Järfälla, Hässelby, Spånga och Tensta har inte heller speciellt mycket smitta jämfört med omliggande områden. Järva fältet är inte speciellt drabbat denna vända.
Och då kan man ju spekulera i vad detta beror på. Om någon sitter på andelen positiva tester för dessa områden så vore det väldigt intressant.
Kan tänka mig att tröskeln att åka och testa sig i gettot är hög. De fall man upptäcker är nog främst såna som behöver sjukvård.
Citera
2020-11-15, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Och det kan man faktiskt se nu att i länder som infört lockdown så går fallen ned. Tror också två veckor skulle faktiska kunna räcka om det sedan kombineras med munskydd och andra restriktioner. I Europa hade faktiskt lockdown kunnat undvika om man agerade tidigt som i Asien. Kina var tvunget att ha lockdown, men Sydkorea, Taiwan och Japan kunde undvika det.

Ett av de dummaste argumenten är att lockdown-länder inte kunnat undvika smittspridning. Men lockdown är en effekt av okontrollerad smittspridning, inte en orsak till den. Samma sak med munskydd. Munskydd tenderar införas när länder får snabb spridningen, tex som det var i Spanien i somras. Det är ungefär lika klokt som att säga att dödligheten bland de som får medicin för högt blodtryck är högre än de som inte får denna medicin, därför hjälper inte medicinen. Sedan sommaren har ökningen av smittade i Spanien varit mycket lägre än i Sverige, Sverige har kommit ikapp Spanien från mycket låga nivåer.

Europa hade kunnat satt alla resande efter 1 febr i karantän, exempelvis. Under sommaren kunde man också ha satt resande i karantän, samt haft munskydstvång, och då hade vi inte sett en andra våg. Nu blir kostnaderna mycket högre, och jag misstänkter att även Sverige går mot lockdown om sjukvården börjar kollapsa och nuvarande åtgärder inte räcker till (jag hoppas att de gör det dock, och det finns en mindre chans att de gör det, men det är ingen som egentligen vet).

Lockdown är ingen patentlösning utan en del av ett krispaket, en av många åtgärder. Många verkar inte kunna förstå det. Lockdown måste kombineras med munskydd osv, absolut är det så.

Jag tror som du, att man blandar ihop äpplen och päron, orsak och verkan. Lockdown är en reaktion, ja, och man kan inte betrakta krisen (som lockdown skulle mildra) som ett bevis på att lockdown inte fungerar.

Vi skulle ordnat karantäner direkt i vintras, både för Kina-resenärer, Italien-resenärer osv. det är så sorgligt, för vi hade flera chanser.

Sverige är glesbefolkat, vi separerar oftast gamla och yngre människor (i motsats till tex Italien), vi fick flera varningar, vi visste var de eventuellt smittade resenärerna kom ifrån ...

Det finns inga ursäkter för att sköta pandemihanteringen så pissuselt som vi gör.

Sanningen är att FHM ville ha in viruset och massexperimentera. Det var därför aset Tegnell sa att det var som en influens i mars. Han blåljög, som den maktmänniska han är, med huvudet högt uppe bland molnen. Lite svinn bland gräsrötterna får man räkna med, när man är visionär, genial och tillhör eliten.

Vi hade 2 månader på oss att ladda och tänka till och gjorde exakt inte ett skit på styrande nivå.
Citera
2020-11-15, 18:57
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nu kommer väl signalerna från våren ekande, ang. fortfarande puttrar på på IVA där man har en ganska beskedlig inläggning. Men samtidigt kommer nu rapporter från många regioner (Stockholm) och nu Uppsala där äldreboende fått in smittan, vilket gör att äldreboenden får direktiv att sätta in palliativ behandling.

Jag har inte ren info om hur många äldreboende som har syrgas och tillgång att sätta in dropp vätska för att kunna klara de äldre och sköra - före palliativ behandling. Men de rapporter från i våras tolkade jag som att äldreboende inte har vare sig personal (övervakning) eller själva apparaturen (syrgas) att tillgå på äldreboende. Hur är det hos era anhöriga? Har ni frågat läkarna eller vårdpersonal om de har tillgång att få syrgas innan det sätts in palliativ behandling? Syrgas har god evidens att hjälpa de äldre att klara covid19 + vätska.

Medicinen som ges är : Bland annat morfin, midolazam och haldol

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/covidsjuka-aldre-ordineras-medicin-som-kan-forvarra-tillstandet

Jag hoppas verkligen att de får läkarbedömning och syrgas nu på vårdboenden i Sverige i våg 2. Jag har inte fått ngt bra svar på detta. Tycker att dessa borde granskas. De har betalat skatt ett helt liv och förtjänar bästa vård. Allt annat är oacceptabelt och oetiskt. Tyska medier och Merkel har tydligen börjat smutskasta Sverige just pga detta. Förståeligt!
Citera
Medlem
Jag har en teori om Sveriges slappa strategi efter att ha lyssnat på Dr John Campbell om att Pfizers vaccin verkar ha ca 90% effektivitet mot sjukdom men kanske bara 50% skydd mot spridande av smitta. https://www.youtube.com/watch?v=smm_ZvJqJk4

Kan det vara så att FHM vet att a) inte alla vill vaccinera sig och b) det kommer att bli svårt att ta fram ett vaccin som effektiv (mer än 90%) skyddar mot spridande av smitta. De känner antagligen till svårigheterna man hade med SARS-CoV-1 och har gjort en bedömming utifrån det. Kanske det är därför de vill ha en viss grundimmunitet så att den sammanlagda effekten (andel vaccinerade * skyddsfaktor på vaccinet * grundimmunitet * viss fortsatt försiktighet) resulterar i Re mindre än 1, dvs flockimmunitet (med resultatet att viruset på sikt försvinner). Jag menar att de flesta personer förväntar sig att ett vaccin skall hjälpa på ett bra sätt. Om det inte gör det skulle folk kanske strunta i att vaccinera sig och förlora tron på framtida vacciner?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Och det kan man faktiskt se nu att i länder som infört lockdown så går fallen ned. Tror också två veckor skulle faktiska kunna räcka om det sedan kombineras med munskydd och andra restriktioner. I Europa hade faktiskt lockdown kunnat undvika om man agerade tidigit som i Asien. Kina var tvunget att ha lockdown, men Sydkorea, Taiwan och Japan kunde undvika det.

Ett av de dummaste argumenten är att lockdown-länder inte kunnat undvika smittspridning. Men lockdown är en effekt av okontrollerad smittspridning, inte en orsak till den. Samma sak med munskydd. Munskydd tenderar införas när länder får snabb spridningen, tex som det var i Spanien i somras. Det är ungefär lika klokt som att säga att dödligheten bland de som får medicin för högt blodtryck är högre än de som inte får denna medicin, därför hjälper inte medicinen. Sedan sommaren har ökningen av smittade i Spanien varit mycket lägre än i Sverige, Sverige har kommit ikapp Spanien från mycket låga nivåer.

Europa hade kunnat satt alla resande efter 1 febr i karantän, exempelvis. Under sommaren kunde man också ha satt resande i karantän, samt haft munskydstvång, och då hade vi inte sett en andra våg. Nu blir kostnaderna mycket högre, och jag misstänkter att även Sverige går mot lockdown om sjukvården börjar kollapsa och nuvarande åtgärder inte räcker till (jag hoppas att de gör det dock, och det finns en mindre chans att de gör det, men det är ingen som egentligen vet).

Ja det är skillnad på orsak och verkan annars kan man tro att om båten kapsejsar och sjunker till botten att det är livbåtar som gör så att folk drunknar.
Senast redigerad av Svartheden 2020-11-15 kl. 19:01.
Citera
2020-11-15, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Tänkte mer om du hade någon länk med siffror. Hade varit intressant att se. Jag vill minnas att någon här i tråden skrev att det återigen var värst i norra Italien.

Som jag förstått det är vissa delar av Lombardiet, som Milano, åter hårt drabbat. Medan Bergamo, som var allra hårdast drabbat i våras, ligger under snittet för resten av Italien.
Citera
2020-11-15, 19:08
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Som jag förstått det är vissa delar av Lombardiet, som Milano, åter hårt drabbat. Medan Bergamo, som var allra hårdast drabbat i våras, ligger under snittet för resten av Italien.

Ja det är väl utrensat i Bergamo...de sköra äldre har redan fått sätta livet till. Det kan också vara så att de fortfarande är så skärrade från i våras att de håller sig i viss isolering. Eller så börjar immuniteten släppa där snart igen och så börjar skiten om.
Citera
2020-11-15, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Lockdown skulle införts i Januari, i Kina. Nu är det lixom lite försent att hålla på med sånt när viruset är endemiskt. Det är dessutom så pass milt att det inte rättfärdigar samhällsförstörande åtgärder.

Sveriges strategi är mer samhällsförstörande än ifall man skulle gjort rätt från början.
Citera
2020-11-15, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det låter helt vettigt det du skriver. Samtidigt finns det personer i tråden som tror att ny mutation är i omlopp, och att viruset nu är luftburet helt plötsligt. Jag vet inte vad jag ska tro.

Men hur förklarar du minkmutationen? Du har nog djupare kunskaper än jag - jag brister när det kommer till naturvetenskap, trots min vårdbakgrund. Jag är inte djupt insatt i medicin och genetik.
Medicin är inte min starka sida, men evolution och sannolikhetslära däremot.

Visst kan mutationen ske, men:

1) Sannolikheten att spontana mutationer leder till ett mer potent virus är nästan obefintlig. Det är som att ändra bokstäver slumpmässigt i en bok, och få en bättre bok. Det inträffar normalt inte. Om det fanns små förändringar i virusets arvsmassa som gjorde det mycket mer smittsamt, så borde dessa mutationer redan ha inträffat för tusentals år sedan.

2) Generellt så blir en kopia alltid sämre än originalet. Det enda som gör att inte alla arter sönderfaller till amöbor är att det finns ett evolutionärt tryck som gör att de sämst lämpade kopiorna dör ut. Att en organism ska bli starkare/bättre m.m. är en mycket långsamt process som kräver en medveten selektion under lång tid.

3) När en mutation sker så sker den bara på en plats. Om inte den nya kopian har några unika egenskaper som gör att den sprids som en löpeld, så kommer dess framtida förekomst vara ungefär 1/x, där x är antalet covidsmittade på jorden.

Så om en miljon människor har covid samtidigt som en mutation sker, så kommer 1 på miljonen få den mutationen i framtiden. Det här är kanske den mest väsentliga punkten. Det är helt omöjligt att föreställa sig att en mutation med nya egenskaper har fått spridning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in